Byggtråd - Gazelle Champion Mondial

alans

Medlem
Byggtråd!
Bodde i Holland för för ett antal år sedan. En av grejerna som fick hänga med tillbaka till Sverige var en 1975 års Gazelle Champion Mondial som jag hade som pendlarcykel mellan Den Haag och Delft.
Köptes för 70€ hos LBS, som drevs ur en garageport av en man i 75-årsåldern i Scheveningen. Styre, sadel, hjul, etc. har bytts ut av mig och tidigare ägare.

Fram tills idag har cykeln sett ut så här.

DSC_2261.JPG
Tyvärr har cykeln stått sen 2016. Tröttnade på ramväxlar och bromsarna som aldrig riktigt känts helt hundra. Tanken är att den nu ska få lite mer modern utrustning på en relativt billig budget och komplementera cx-pendlaren.

Började plocka växlar, vajrar, etc., men fastnade på vevpartiet. Biltemas pedalarmsverktyg imponerar inte. Får nog bli ett besök till LBS på måndag.

IMG_20210814_153320.jpg

Uppdaterar allteftersom. De flesta delar som behövs är införskaffade. Det mesta på happys k&s.

Senast ändrad:

alans

Medlem
Strippat cykeln från allt förutom styrlagerskålar och gjort rent så gott det går (babywipes ftw).
IMG_20210819_094832.jpg

Nu kommer nästa steg, rostborttagning, skydd och polish. Det finns en hel del skav och rost på ramen, vilket är helt ok med tanke på åldern. Frågan är hur jag bäst går till väga med att behandla och skydda ramen från mer rostangrepp?
Är ute efter att bevara som den är snarare än att återställa till nyskick.
Klarlacken över dekalerna har släppt på många ställen, vilket leder till färgskillnader mellan där det finns klarlack (gulnad) och där det inte finns klarlack (klart). Lite osäker på vad bästa tillvägagångssätt här är. Tipps emottages tacksamt.

Close ups
Gaffel IMG_20210819_094933.jpg
IMG_20210819_094953.jpg

Topprör
IMG_20210819_095208.jpg

Downtube med dekaler
IMG_20210819_095139.jpg
IMG_20210819_095133.jpg

Jonatan F

Aktiv medlem
Kul projekt! Jag har liknande problem och funderar på om man kan smörja ramen med linolja utvändigt? Det stoppar ju korrosion även på olackade ramar så borde räcka på en ram med skador i lacken. Enkelt att smörja in och låta torka. Se upp med trasorna bara så de inte självantänder.

alans

Medlem
Börjat med lite rostborttagning (svinto). Blir nog bra det här. I kanterna träder den rostfärgade grundfärgen fram.

IMG_20210907_094231.jpg

Funderade på om man skulle ge sig på att klarlacka ramen när rosten är borta, men lutar åt olja (@Jonatan F nämnde linolja, några andra förslag?) och sen vaxa/polera för att få fram lite lyster.

Senast ändrad:

gustavgo

Aktiv medlem
Att enbart klarlacka de exponerade delarna tror jag är en dålig idé då det förmodligen kommer börja rosta under klarlacken relativt snabbt. Då är de bättre att lägga på en primer de exponerade delarna först. Alternativt bara låta rosten vara (tar man bort rosten så exponerar man en ny metallyta som kan börja rosta) och sen lägga på ett lager olja som beskrivs ovan.

ikuo_kemo

Medlem
Jag har gjort en del rostlaningar på mina bilar.
Viktiga är att bli av med all rost (annars kommer det som sagt bara börja igen). Jag brukar inte kunna få bort allt (för jag är lat och att slipa suger) och burkar lägga på ett lager rostomvanldare istället (någon vit vätska som blir svart när den reagerar med det som är kvar) sedan någon primer och lack + klarlack. :P

Project farm gjorde en rätt intressant video där han testade styrka på någon färg, med primer så var färgens fästförmåga fashinerade mycket bättre.

Jag har en gammal rex ram som jag skall bygga om, min tanke där är att lämna in den till någon som blästrar hela ramen.

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag hade en gammal scott-ram med ganska sliten lack och lite rost här och var. På vinst och förlust gick jag över ramen med autosol och fick då bort rosten (ganska smärtfritt dessutom) samt fick ganska fin lyster på lacken!

Den höll sig dessutom rostfri, åtminstone tills jag sålde den, trots förvaring utomhus! Med lite vax kanske den skulle ha fått ett än mer beständigt rostskydd. Jag har även gett samma behandling till en av ungarnas cyklar och den har hållit sig rostfri i ett år nu!

Dekaler gillar dock inte autosol, så med dem får man vara försiktig!

gustavgo

Aktiv medlem
Viktiga är att bli av med all rost (annars kommer det som sagt bara börja igen).
För att utveckla vidare. Anledningen till detta är för att få en bra yta att måla på. Det är inte så att rost sprider sig som en bakterie under färgen utan rost är järn som reagerat med syre och vatten, skyddar man ramen från syre och vatten så kommer det sluta rosta.
Målar man på rost så riskerar färgen att släppa/spricka och så har man inget skyddande färglager länge, ny rost bildas som bryter loss mer lack osv.
Av den anledningen är det precis lika viktigt preppa ytan (ta bort fett och smuts) så färgen fäster ordentligt.

Sen vill man prima för att bättre skyddande lager och just för en stålram bör man nog köra på en zinkbaserad primer eftersom zink ger ett ytterligare rostskydd.

Bengt-re

Aktiv medlem
Autosol och vax har jag kört på gamla cyklar där man vill behålla patina och inte lackera om. Fungerar riktigt bra tycker jag.

alans

Medlem
För att utveckla vidare. Anledningen till detta är för att få en bra yta att måla på. Det är inte så att rost sprider sig som en bakterie under färgen utan rost är järn som reagerat med syre och vatten, skyddar man ramen från syre och vatten så kommer det sluta rosta.
Målar man på rost så riskerar färgen att släppa/spricka och så har man inget skyddande färglager länge, ny rost bildas som bryter loss mer lack osv.
Av den anledningen är det precis lika viktigt preppa ytan (ta bort fett och smuts) så färgen fäster ordentligt.

Sen vill man prima för att bättre skyddande lager och just för en stålram bör man nog köra på en zinkbaserad primer eftersom zink ger ett ytterligare rostskydd.

Inser att det förmodligen är den här vägen man bör ta för att göra jobbet ordentligt. Men inser även att jag aldrig kommer hitta rätt/samma nyans av bronsgrön som cykeln är målad i för att då måla över de ställen som man målat med primer.

Försökt mig på att hitta nagellack i liknande färg men gått bet. Vad säger happys hivemind, ska man putsa/slipa/primea satan och sen nöja sig med att täcka med något som är close enough? Eller ska man försöka täcka bäst det går med minimala ingrepp i originallacken och försöka sig på olja/vax-kombo?

ikuo_kemo

Medlem
Prata med en firma som lackar bilar om de kan peka dig rätt till någon som blandar och kan fylla sprayburkar med rätt färg?
Att spraya så att färgen blendas in i gammal färg kräver en del färdighet, lite patina kan juh annars se helt okej ut och kanske passar en billig budget bättre.

alans

Medlem
Blev vax. Patinan får vara kvar. Lystern blev rätt fin, även om ambitionsnivån på poleringen var låg.

IMG_20210910_113504.jpg
Den där svarta spacern ska bytas mot en i mer lämplig färg, men det var det som fanns hemma för tillfället.
IMG_20210910_110512.jpg

Hjul från bra-att-ha-lådan. Egentligen för tiodelat, men bodyn nedfilad för att kunna ta elvadelat. Däcken ska bytas, tanken är Panacer 38. Styre och stam i silver. Tanken är brun styrlinda (för att matcha sadeln). Vevarna är mörkgrå (ultegra 6800) och växlarna likaså (105 5800), hade nog varit mer cleant med silver, menmen.

IMG_20210910_121232.jpg

Stötte på patrull när bromsarna skulle monteras (br-r451). Visade sig att reachen inte var lång nog. Får bli till att leta upp något annat istället.
IMG_20210910_122406.jpg

En snabb sökning på k&s visade några träffar, hoppas på positiva svar där. Tyvärr blir det nog ingen premiärtur i helgen som det var tänkt.

Senast ändrad:

alans

Medlem

Jag kör sådana här på två av mina cyklar, funkar super. Vet inte hur det är med leveranser från Taiwan just nu, dock...

Intressant lösning 👍
Hur breda däck kör du med? Verkar kunna vara problematiskt om man vill ha något bredare.

alans

Medlem
Det har stått still ett tag, tack vara en en miljon vabdagar...
Stötte på patrull när jag skulle montera vajerstoppen på fästena för växelreglagen på ramen.
DSC_2261~3.JPG

Svårt att hitta skruv som passar. LBS gick bet likaså.

Hade en hemma, enligt bild nedan, som passar, men behöver en till. Vad är det jag ska ha för nåt?
IMG_20211013_110125.jpg

Senast ändrad:

alans

Medlem
Kan även tillägga att de gamla växelreglagen (inringade i bilden ovan) har fel gänga. De var alltså ivåldade i fästena trots omatchande gängor i skruv/fäste.

Jonatan F

Aktiv medlem
Gamla cyklar har tum-gänga där vad jag förstår :) kolla på facebook i typ vintage Steel racer-gruppen om någon i närheten har du kan testa med :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer