[Byggtråd] Genesis Croix de Fer - gravelversionen

Jag såg dem på hemsidan och ville ha, men dessvärre finns dom inte tillgängliga hos LBSen som jag vill köpa hos... 42 eller 48 är alternativen där. Är ju såklart inte låst till att handla där, men att ens ha en LBS som tillhandahåller sådana extremt nischade däck och en massa annat måste uppmuntras och handlas hos tänker jag!?

Lyxkonsumtion eller nödvändigt är ju en fråga som ligger nära till hands när man har två närbesläktade cyklar men en med och en utan skärmar...?
Det låter fint, men när jag planerar att köpa marknadens dyraste däck vill jag ha exakt rätt version. Kan inte VF lägga en beställning åt dig?

Edit: utvecklar vidare!
Då frågar jag vidare

Eftersom du listade
Kravlistan på däck till denna cykel:

- Superhärliga och snabba att cykla på
- Se feta och tuffa ut och ge en härlig känsla rent estetiskt
Undrar jag varför du har valt 622-hjul istf 584?
Med 584-hjul hade det funkat med de lite lättare RH Pumpkin Ridge + andra fördelar från den lägre rotationsvikten

Eller beror även det på...
Båda punkterna är högst subjektiva...

Det låter fint, men när jag planerar att köpa marknadens dyraste däck vill jag ha exakt rätt version. Kan inte VF lägga en beställning åt dig?
Jag hör vad du säger. Volymerna av dessa däck är så små att det isåfall handlar om att beställa enbart ett par, och jag tror att det är svårlöst..

Ska undersöka vidare - har planerat ett besök till Veloform så fort jag fått fälgarna levererade så att det går att räkna på ekrar.?

Eller hur! Det var ju ungefär som att vinna på lotteriet att just den ram jag ville ha, och dessutom i en fin färg, fanns på hyllan. Inte varje dag man kan köpa en 9 år gammal ram fabriksny!?
Grattis! Världen är liten - har faktiskt vunnit en annan bockstyrecykel i det lotteriet en gång (modellår 2010 / ny 2019) .

Vad kör du för gaffel på din?
Den här kör jag med

RH däck är fräcka och dyra. Ett tips är Schwalbe G-One RS 40mm, flera watt snabbare!
G-One allround tycker jag blir svajiga med lite lägre tryck i. RS har jag ingen egen erfarenhet av.
En del av planen med de breda fälgarna är att de ska hjälpa till att behålla stabiliteten även på lättare/mjukare däck. Har väldigt god erfarenhet från mtb-cyklingen att byta till bredare fälgar och lättare däck men ändå få ut bra åkegenskaper.

Om detsamma gäller för gruscykling vet jag inte riktigt men trenden är ju bredare fälgar inom de flesta discipliner (även om det inom lvg väl främst är av aerodynamiska skäl).

Förutom att just Schwalbe är för tråkiga så är jag inte så rädd för lite flimsiga däck givet ovanstående!

På cykelbyggarfronten intet nytt, mer än att jag satt upp ramen i mekstället och rostskyddat den. Kan ha vaxat den lite också - lacken är kalasfin!

IMG_6130.jpeg

IMG_6131.jpeg

IMG_6132.jpeg

Ogillar annars olackade kolfibergafflar rent estetiskt, men den här faller mig i smaken och lirar fint med ramen.

Riktigt skoj bygge! Vad körde du för rostskydd?
Tack!

Det är något jag haft på hyllan länge, från Hagmans. Kört detta i kanske fem ramar, så jag hoppas att det är dugligt. Förmodligen kan jag utvärdera det först om 15-20 år eller så, så jag håller tummarna!?

IMG_6140.jpeg

Blandning av bitumen, vax och olja tydligen. Ganska rinnigt vilket jag tror är bra, så det lägger sig där vatten normalt lägger sig. Jag brukar spraya noggrant åt många håll i varje upptänkligt hål, sen rotera runt ramen och därefter låta den droppa av sig ett par dagar. Första dagarna är det inga problem att torka bort om det rinner ut på något oväntat ställe.

Var idag och hämtade ut ett paket med begagnade reglage och bromsok. Såg helt okej ut! Det blir beprövade Ultegrareglage som förutom sitt lite bulkiga utseende tjänat mig väl hittills på annan cykel.

IMG_6134.jpeg

I övrigt har jag monterat ett styrlager idag, och nu under kvällen plockade jag isär och servade naven. Lagren rullar om inte 100-procentigt så 90 eller så. Nöjde mig med att göra rent i sedvanliga lampolja-och-tandborste-manér och därefter omfettning av frihjulsmekanism samt fett mellan samtliga ytor där endcaps möter lager/packning osv. Tycker Hope är hemtrevligt och tryggt!?

Nedrivet och rengjort:

IMG_6138.jpeg

Ihopmonterat och redo för hjulbygge:

IMG_6139.jpeg

Som synes är det en lite rolig thru-axel men alltså passande till vanligt 135 qr. Go färg till ramen så den får vara kvar!?

Jag håller tummarna för Postnord och att det kommer ett paket med fälgar imorgon, annars kommer jag sitta och sura hela helgen!

Man är priviligerad när veckans största bekymmer är att fälgarna verkar ha svårt att komma loss ur Köge Pakketerminal... Orimligt besviken över att inte komma vidare!

Har reglage men inget styre att montera dem på och kommer liksom inte vidare innan jag har fler delar. Suck!

IMG_6141.jpeg

Skönt att lagren i naven var ok. Segt att bygget står still.

Blir det vanliga runda, reducerade ekrar eller något mer exotiskt?

Skönt att lagren i naven var ok. Segt att bygget står still.

Blir det vanliga runda, reducerade ekrar eller något mer exotiskt?
Ja det var fint! Du får släpa dem genom mer vatten för att ha ihjäl dem uppenbarligen.?

Osäker kring ekrar tills vidare. Det enda jag vet är att det inte blir CX Ray av den enkla anledningen att det gör ont att göra rent dom, och att något med utseendet stör mig. Har sådana på min Fairlight och det är säkert jättebra, men denna gång blir det runda istället. Återkommer!?

Inga delar leder till inget bygge. Enda som blev gjort ikväll var att provmontera adaptrar mellan IS och FM. Det verkar funkis, men fram går det inte att köra annat än 180-skiva, vilket säkert är större än tillåten men nu är det som det är.

Adaptrar från Andre Sutton Solutions, A.S.S, fyndade på K&S!

IMG_6149.jpeg

Skivorna kommer gå fritt från ram kan jag konstatera efter provmontering. Man har ingen justeringsmöjlighet annat än att shimsa oken inåt alternativt fila på adaptrarna för att justera utåt. Hur det går får vi se när hjulen är byggda, men spontant känns det görbart fullt ut!

IMG_6148.jpeg

IMG_6147.jpeg

Var gaffeln sugen på lite frisk luft?
Haha! Om man zoomar in på crownrace så ser man att det inte sitter där det ska. Mitt trogna dammsugarrör har valt att ge upp, och klåpare utan verktyg måste ta med gaffeln till icke-klåpare med verktyg för att kunna slå dit det.

Jungfrufärden avklarad för vissa delar av cykeln åtminstone!?

Btw så har jag nu alla delar jag behöver efter ett besök på Veloform, så nu ska det byggas så det står härligt till!

Att PN faktiskt kör ut till ombud även på lördagar är kanon när man får det där viktiga paketet till terminalen en fredag. Hänt mig flera gånger. Just nu ligger mitt paket och skräpar i Köge dock.

Att PN faktiskt kör ut till ombud även på lördagar är kanon när man får det där viktiga paketet till terminalen en fredag.
+1
Andra sidan av samma mynt är att OBt för chaufförer är såpass lågt (<36 SEK/tim) att det är fler och fler som måste jobb obekväm arbetstid, >1.800.000 redan 2018 enl SCB.
Men visst blir även jag glad när det plingar en lör eller sön

OBS
En bättre app än PNs, den klarar fler leverantörer, är Mina Paket

img_6156-jpeg.679123

Hoppas att du inte tycker att jag gnäller, men jag är nyfiken;
Hur kommer det sig att du trots svarta nav och fälgar inte valde matchande ekrar och nipplar (även mässingsnipplar finns i svart)?
Nu är inte jag ts men jag tycker silvriga ekrar på svarta fälgar kan bli riktigt snyggt. Gör sig dock bäst på ett par djupa kolfälgar ?
1707059657846.png

img_6156-jpeg.679123

Hoppas att du inte tycker att jag gnäller, men jag är nyfiken;
Hur kommer det sig att du trots svarta nav och fälgar inte valde matchande ekrar och nipplar (även mässingsnipplar finns i svart)?

Silverekrar är ju snyggare än svarta!

Men kör man silvriga nav och fälgar är svarta ekrar fint!
IMG_8294.jpeg

Behövde träna lite under kvällen - man ska ju orka cykla lite sen också.

Nu står cykeln på hjul!

IMG_6165.jpeg

Har varit lite orolig att den ska bli för låg när den "ser rätt ut" eftersom den bara är en 56:a. Målet har varit att den ska komma nära min racer på alla fronter förutom att den får plats med mer däck. Nu har jag inte mätt jättenoga, men med 120-stam på -17 grader är närapå EXAKT likadan som racern sett till sadel-styre-vevparti! Svårt att få det mer mitt i prick tror jag!

IMG_6163.jpeg

För er som känner att hjärtmedicinen inte räcker till när ni ser spacertornet: ni kan vara lugna, jag har värmt upp bågfilen!?

IMG_6167.jpeg

Edit: liten uppdatering kring däck och hjul.

Hjulen vägde in på 1 853 gram. Inte världens lättaste, men de lär tåla mycket stryk och jag var nog beredd på ungefär den siffran. Gillar hur de ser ut med sin låga profil.

Däcken är Rene Herse Hurricane Ridge, som förutom att ha det fetaste namnet även är av Extralightversion, monterade tubeless och väger in på 467+470 gram. Bak finns inte utrymme för att köra bredare och det är inga oceaner av utrymme fram heller. Tror det blir optimalt sett till utrymme-vikt-mönster-känsla!

Senast ändrad:
Behövde träna lite under kvällen - man ska ju orka cykla lite sen också.

Nu står cykeln på hjul!

Visa bilaga 679219

Har varit lite orolig att den ska bli för låg när den "ser rätt ut" eftersom den bara är en 56:a. Målet har varit att den ska komma nära min racer på alla fronter förutom att den får plats med mer däck. Nu har jag inte mätt jättenoga, men med 120-stam på -17 grader är närapå EXAKT likadan som racern sett till sadel-styre-vevparti! Svårt att få det mer mitt i prick tror jag!

Visa bilaga 679220

För er som känner att hjärtmedicinen inte räcker till när ni ser spacertornet: ni kan vara lugna, jag har värmt upp bågfilen!?

Visa bilaga 679221
Helvetikum vad fet den blir! De mönstrade däcken passar läskigt bra utseendemässigt, men de förpliktigar också så ut i spenaten bara!

vad ska du göra åt bakre "snabbkopplingen" ?

Jag vet att det sticker i din själ
Det gröna passar faktiskt fint till ramen! Egentligen gillar jag färg och roliga detaljer, så längde det görs på rätt sätt. Jag när egentligen en dröm om en racercykel i lila flakelack och silver med rosa nav och sådant, så en vacker dag kommer något riktigt utflippat.?

Större problem med axeln bak är att man inte riktigt klarar hålla emot muttern med fingrarna. Jag har alltid en liten polygrip med mig så det är inga bekymmer egentligen, men det är en aning onödigt krångligt eventuellt.

Allt som behövs är ett par nya endcaps så det är lätt ordnat om andan faller på!

Tillbaka
Topp