[Byggtråd] Genesis Croix de Fer - gravelversionen

vad ska du göra åt bakre "snabbkopplingen" ?

Jag vet att det sticker i din själ

Jag har hållit mig länge nu för att inte vara stilpolis och ge honom en chans men jag står bakom dig med högaffeln! ?

Synd att den inte var för lång så någon var tvungen att köpa loss den av dig för sjutton vad bra det kommer bli, kul att däcksidorna gick så bra ihop med färgen på ramen.

Större problem med axeln bak är att man inte riktigt klarar hålla emot muttern med fingrarna. Jag har alltid en liten polygrip med mig så det är inga bekymmer egentligen, men det är en aning onödigt krångligt eventuellt.

Hmm, knepigt. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har behövt hålla emot muttern, utan att friktionen mot gaffeländen brukar ha räckt.
Brickan på samma sida som insexan och muttern direkt mot ramen.

Hojen ser grym ut hur som helst!

Hmm, knepigt. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har behövt hålla emot muttern, utan att friktionen mot gaffeländen brukar ha räckt.
Brickan på samma sida som insexan och muttern direkt mot ramen.

Hojen ser grym ut hur som helst!
Jag trodde inte heller det skulle behövas, men i nuläget är ju ramen helt orörd och blank så jag förmodar att friktionen inte räcker till för att hålla kvar muttern. Antagligen kan det vara ett övergående problem mao!

Jag har som du säger satt brickan vid insexan så att man enbart drar åt axeln från det hållet. Jag gillar konstruktionen i övrigt och ser inga bekymmer med att ha den kvar annat än om det skulle bli svårt att hålla muttern.

Har du funderat på att lacka gaffeln i samma bronsfärg som ramen?
Inte i nuläget. Jag är annars emot att cykeltillverkare säljer fina ramar men bara smackar dit en olackad standardkolfibergaffel, men det lilla orangea korset och mönstret i kolbfibern gör att denna ser ganska bra ut i verkligheten.

Min Strael har väl förvisso en gaffel tillverkad specifikt för just den cykeln, men att den är olackad är tråkigt. Där ligger dock hela cykeln i farozonen för att lackas om från tråkgrå med olackad gaffel till rymdskeppslilaflakeasfet eller något i den stilen. Det som hindrar är att det är makalöst svårt att få till något snyggt - det är något med de små ytorna som gör att lackjobb liksom aldrig lyfter på cyklar...

Edit: snyggheten sitter ofta i detaljerna istället. Rostfria skärmar är ett exempel...?

Var mest nyfiken då bronsfärgen är ursnygg. Delar dina tankar om kolgafflar och har funderat på att låta lacka en på min cykel men inte kommit till skott.

IMG_6173.jpeg

IMG_6174.jpeg

Det vi alla satt och väntade på!

Riktigt aggro stam, tufft! En stam i samma vinkel som överröret är i min åsikt snyggast men då får du kanske gå ner till en 54a. Tiden får väl visa om du verkligen vill sitta lvg-lågt på grus.

Superfet är den! @Froste jag tycker de är ball när de är horisontellt med backen, men det sorgliga är att man gått ifrån rakt TT, stammen i linje med marken och överröret är mallen!

Men däcken, super nice! Jag var som du vet lite orolig för att silvriga ekrar + beige däcksidor = inte fett och aggresiv look. Men shi fick jag, den är ju supertuff!!

Haha. Sorry att jag blandar mig i lite för mycket här med personliga åsikter. Skönt att höra att inte alla tycker som jag. Då hade världen varit rätt tråkig.

Men, att likna husguden Rob English med XXL där går banne mig gränsen! ?

Bygg på @n3wton !

Edit: bike fit trumfar allt

Kommer bli kanon, riktigt snygg färg på ramen :) Kul med ett bygge som går fort jämfört med mitt eget som går i slowmotion ?

Haha. Sorry att jag blandar mig i lite för mycket här med personliga åsikter. Skönt att höra att inte alla tycker som jag. Då hade världen varit rätt tråkig.

Bygg på @n3wton !

Många mot dödlig nu froste, stil före fit är! ”Ska cykeln vara fin får man kanske lida pin”, det är en gammal småländsk sägning!

Jag tycker du bygger otroligt fina cyklar så jag tror det vore en finare värld om alla tyckte som du!

Jag skickar mixade signaler, jag märker det men så är det! @n3wton bygg på!

Bygg på @n3wton !

Äh, kör på bara! Kul med öppna diskussioner tycker jag!?

Har aldrig haft -17-stam innan men tror det kommer sätta pricken över i och hjälpa till att få cykeln riktigt raceig.

Gällande sittställning så är jag bikefittad till hundra på racern och jag har för vana att bara kopiera den sittställningen över till andra cyklar (om möjligt). Eftersom racern har en gaffel med lågt AC-mått måste det till rejält negativ stam för att komma lika lågt.

Jag är inte bekymrad över att sitta dåligt, men om något så är det klart bättre med kortare och högre till styret om man ska bunnyhoppa rötter och cykla på bakhjul. Går i funderingar kring att inte såga gaffelröret innan jag provcyklat av den anledningen.?

så det korrekta är alltså att ha skruvar i alla gängade hål man inte använder?

Hade tagit dig för en kullrigt huvud-kille, tänk vad man lär sig

Ibland har jag roat mig med att sätta skruv i skruvdragaren och sen köra dem mot en trasa med autosol, så blir de högglanspolerade.?

Vad som är korrekt vet jag inte, men detta ser lite arbetat ut. Märkte att senaste uppsättningen skruv hade text med kvalitet + något annat på sig. Först var jag missnöjd, men nu tror jag att jag gillar det.

IMG_6183.jpeg

Står en smutsig cykel med polerade skruvar utan text på sig här intill.

IMG_6182.jpeg

Bryr mig nästan bara om vikt längst ut i hjulen, resten är skit samma så lite rostfri skruv får gärna åka med..

Jamen det har man väl. Om inte annat för att rädda gängorna för framtida bruk.
Fast högglanspolerade är kanske att ta i…

Har rostfria skärmskruvar som har rostat fast något så in i h… i min. Lossa dem regelbundet.

Skulle kanske ett varv teflontejp vara klokt?

Ibland har jag roat mig med att sätta skruv i skruvdragaren och sen köra dem mot en trasa med autosol, så blir de högglanspolerade.?

Vad som är korrekt vet jag inte, men detta ser lite arbetat ut. Märkte att senaste uppsättningen skruv hade text med kvalitet + något annat på sig. Först var jag missnöjd, men nu tror jag att jag gillar det.

Visa bilaga 679801

Står en smutsig cykel med polerade skruvar utan text på sig här intill.

Visa bilaga 679802

Bryr mig nästan bara om vikt längst ut i hjulen, resten är skit samma så lite rostfri skruv får gärna åka med..

Jag har köpt rostfri stoppskruv och stoppat i alla oanvända fästen ? vet inte om det blev diskretare. Men har man något som använt buzzwordet bikepacking i sin marknadsföring blir det ju lätt lite hellraiser-vibbar:

IMG_8361.jpeg

Nu har cykeln drivlina!

Visa bilaga 679796

Bromsar och kapning av styrrör samt linda styre kvar. Och det jag glömt.
Det blir ju så satans tjusigt detta här! Hur ser det ut med utrymme kring däcken, får de plats och vad mäter de i bredd på bredaste delen?

Du har på din andra Genesis skruvar på båda sidorna här, men inte på detta bygge? Slvarv eller avsikt?
1707379252195.png

Du har på din andra Genesis skruvar på båda sidorna här, men inte på detta bygge? Slvarv eller avsikt?
Slarv!

Får börja creepa strava och se när @n3wton vågar sig ut på vägarna. ?

Ska se ifall inte @LWB kan ordna en vattenpistol laddad med lut så att vi kan lösa en bullit-driveby på den stackars bakaxeln
Hit me up, jag har alltid en laddad puffra till hands och min Larry vs Harry Bullitt står ständigt redo.

Nej, jag tror inte så vidare mycket på aero..?

Det blir ju så satans tjusigt detta här! Hur ser det ut med utrymme kring däcken, får de plats och vad mäter de i bredd på bredaste delen?

Visa bilaga 679845
Det är supertight baktill! Närapå för tight, men jag kommer prova ändå.

Däcken blir bredare i Extralightversion enligt Rene Herse, och eftersom jag har breda fälgar bygger det förmodligen lite också. Har dock inte mätt, så får återkomma där.

Har tidigare gjort lite olika med skruvarna där. Tanken är väl att om det är öppet kan det inte stå något vatten där, men samtidigt kan det ju inte stå vatten är om det redan är knökat med fett i hålrummet mellan skruvarna. Hör vad du säger, funderar lite på slutlig variant!?

@jolov när åker vi till västkusten och "lagar" bakaxeln?
Får börja creepa strava och se när @n3wton vågar sig ut på vägarna. ?

Ska se ifall inte @LWB kan ordna en vattenpistol laddad med lut så att vi kan lösa en bullit-driveby på den stackars bakaxeln
Slarv!

Hit me up, jag har alltid en laddad puffra till hands och min Larry vs Harry Bullitt står ständigt redo.
Hallå, ni kan ju försöka fånga mig - jag har ju lättat cykeln genom att inte sätta några skruvar i pakethållarfästets inre skruvhål, så det kommer gå riktigt riktigt fort!?

Smyger in en liten bildlös uppdatering. Cykeln är nu provcyklad två meter i garaget efter att jag luftat bromsar. Under helgen blir det styrlinda och lite gps-fäste, ringklocka och annat nödvändigt.

Jag vill med detta inlägg bygga upp förväntningarna en aning. Det har blivit en helt galet fin cykel om jag får säga det själv, så nu är största utmaningen att få med hela kalaset på representativa bilder. Vilken hoj det här kommer bli! Grön bakaxel eller ej - herregud vad fräck den blir!?

Dessvärre är det snö och annan skit här nu som ställer till det lite, men jäklar vad jag ser fram emot att komma ut och mosa grusintervaller på den!!

Dessvärre är det snö och annan skit här nu som ställer till det lite, men jäklar vad jag ser fram emot att komma ut och mosa grusintervaller på den!!
Om det ändå fanns något du kunde roa dig med under tiden du väntar!

Ibland Snart har jag roat mig med att sätta skruv bakaxeln i skruvdragaren och sen köra den mot en trasa med autosol, så blir den högglanspolerad.?

?

Edit: är det här vuxenmobbing eller kamratuppfostran?

Om det ändå fanns något du kunde roa dig med under tiden du väntar!

?

Edit: är det här vuxenmobbing eller kamratuppfostran?
Hahaha, där sa du något! Axeln har tidigare suttit i en ram som jag förmodar har tjockare dropouts än min stålram, så egentligen behöver man korta axeln någon centimeter. Då försvinner eloxeringen i den änden vilket hade sett konstigt ut, men om man samtidigt kör skruvdragartricket i andra änden så löser det ju sig!

Tack för kreativ input! Det klär dig att avstå vuxenmobbningen fullt ut...??

Btw, faller bygget på två-tre kvadratcentimeter gröneloxerad aluminium så är det ju lött att acceptera misslyckandet..?

Edit: kvadratCENTImeter

Senast ändrad:
Cykeln är nu provcyklad två meter i garaget efter att jag luftat bromsar. Under helgen blir det styrlinda och lite gps-fäste, ringklocka och annat nödvändigt.
Den kommer helt klart att bli bra, du är noggrann med dina byggen
Jag tänker på provcyklingen;
Om du har ngt shoppingcenter med parkeringsgarage inomhus eller "bara" under tak borde det gå att provcykla där.
Jag har gjort så vid tillfälle, det blev några km!

Förtydligar lite: snön innebär att jag måste jobba, inte att det inte går att cykla.?

Sen kanske jag ändå inte kommer släpa ut cykeln om det är saltslask som det brukar vara här, men vi får se var vädret tar vägen!?

Tillbaka
Topp