[Byggtråd] Genesis Croix de Fer - gravelversionen

Apropå flaskdynamo, är det någon som testat en sån här?
Nämen vad söt den är! Den hade jag kunnat tänka mig att testa, men priset… ?

På ämnet flaskdynamo verkar de bästa vara gjorda i DDR på 70-talet. Går typ aldrig sönder.
Men alltså du är för rolig. Flaskdynamo har sin plats men tror du ärligt att @n3wton vill ha en sådan på den här hojjen? På en brukshoj som går 3km i stadstrafik är det toppen, inte på en grusrallyhoj!

Men alltså du är för rolig. Flaskdynamo har sin plats men tror du ärligt att @n3wton vill ha en sådan på den här hojjen? På en brukshoj som går 3km i stadstrafik är det toppen, inte på en grusrallyhoj!
Frånsett det eventuella men svårsmälta skönhetsvärdet i flaskdynamoer minns jag barndomens kamp med slirande sådana. Det räckte ju med svår dimma och man var utan lyse.
Det fanns nån sorts grov plasthatt man kunde klämma på dynamons trissa för bättre friktion. Tyvärr blev omkretsen säkert fördubblat så att lyset reducerades till nånting liknande vad som i bästa fall var i paritet med en eldfluga.
Behöver jag utveckla vidare?

?

Trodde att vi snackade dynamos generellt. Sorry om jag missuppfattat. Man sätter väl varken flask eller nav på en racerhoj, eller?

Säger som jag brukar: Alla blir saliga på sin tro och man får tycka vad man vill. Har man mycket pengar att lägga på ett dynamonav med tillhörande ekrar och fälg plus bygge (eller om man bygger själv) så är det säkert kanon. Jag föredrar en annan lösning, som är väldigt mycket billigare och i mitt tycke snyggare.

Om det är mörkt och jag vill cykla fort, kör jag batterilampa. Monterar inga dynamos på en landsvägs- eller gruscykel.

Gör som havet - våga! ?

Senast redigerad av en moderator:
?

Trodde att vi snackade dynamos generellt. Sorry om jag missuppfattat. Man sätter väl varken flask eller nav på en racerhoj, eller?

Säger som jag brukar: Alla blir saliga på sin tro och man får tycka vad man vill. Har man mycket pengar att lägga på ett dynamonav med tillhörande ekrar och fälg plus bygge (eller om man bygger själv) så är det säkert kanon. Jag föredrar en annan lösning, som är väldigt mycket billigare och i mitt tycke snyggare.

Om det är mörkt och jag vill cykla fort, kör jag batterilampa. Sätter inga dynamos på en landsvägs- eller gruscykel.

Gör som havet - våga! ?
You do you

Frånsett det eventuella men svårsmälta skönhetsvärdet i flaskdynamoer minns jag barndomens kamp med slirande sådana. Det räckte ju med svår dimma och man var utan lyse.
Det fanns nån sorts grov plasthatt man kunde klämma på dynamons trissa för bättre friktion. Tyvärr blev omkretsen säkert fördubblat så att lyset reducerades till nånting liknande vad som i bästa fall var i paritet med en eldfluga.
Behöver jag utveckla vidare?
Åh, det fanns ju någon hiskelig, vass trissa som man kunde byta till. Den hette ”Karlsson-trissan” eller något sådant. Liknade mest skäret på en sån där grej man slajsar pizza med. ?

Underhållande dynamodiskussion!? Den dagen jag sätter flaskdynamo på en cykel så hoppas jag ni gör en orosanmälan till någon form av institution där jag kan bli omhändertagen på lämpligt sätt. Finns liksom ingen mening att ta en perfekt mekanisk konstruktion (navdynamon) och istället gå på en helt utdöd och med tusen problem behäftad teknik. Förutom om man bara ska vara motvalls då, vilket är såklart är ett behov vissa drivs ganska hårt av.

Den ekonomiska aspekten är såklart ett giltigt skäl, men om man väger in det till den grad att man faktiskt kör flaskdynamo på sin racerhoj så tror jag att det finns många andra saker att välja bort alternativt välja en annan angreppsvinkel på. "Racerhoj" är därtill ett ganska vitt begrepp idag när det finns en massa olika sorters race att ägna sig åt. Den form av race som växer snabbast i världen är väl sådana där just en sådan cykel jag byggt platsar ganska väl, och då gärna med navdynamo om det är flerdagars.

Nu kanske jag svalde betet förvisso, men ändå lite underhållande diskussion som sagt.?

Underhållande dynamodiskussion!? Den dagen jag sätter flaskdynamo på en cykel så hoppas jag ni gör en orosanmälan till någon form av institution där jag kan bli omhändertagen på lämpligt sätt. Finns liksom ingen mening att ta en perfekt mekanisk konstruktion (navdynamon) och istället gå på en helt utdöd och med tusen problem behäftad teknik. Förutom om man bara ska vara motvalls då, vilket är såklart är ett behov vissa drivs ganska hårt av.

Den ekonomiska aspekten är såklart ett giltigt skäl, men om man väger in det till den grad att man faktiskt kör flaskdynamo på sin racerhoj så tror jag att det finns många andra saker att välja bort alternativt välja en annan angreppsvinkel på. "Racerhoj" är därtill ett ganska vitt begrepp idag när det finns en massa olika sorters race att ägna sig åt. Den form av race som växer snabbast i världen är väl sådana där just en sådan cykel jag byggt platsar ganska väl, och då gärna med navdynamo om det är flerdagars.

Nu kanske jag svalde betet förvisso, men ändå lite underhållande diskussion som sagt.?
Tror du vet exakt vad jag menar. ?

Men om man är 100 procent övertygad om att man alltid väljer de perfekta lösningarna, så är det förstås totalt onödigt att diskutera. ?

(SON navdynamo: typ 3000 kronor. SON Edelux (Edelyx) II: 1700 kronor. Sedan tillkommer ju ekrar, fälg etc etc. Otroligt mycket pengar, tycker jag.)

Edit: 5300 kronor för dynamonav och Edelux II med dagens eurokurs. (Bike24.com) För att sätta det i lite perspektiv, är det nästan lika mycket som min nybyggda grushoj kostade totalt, men då hade jag bl a sadel och däck sedan tidigare. Ram, gaffel, växelgrupp, vevparti, hjul m m köpte jag (begagnat). Bromsarna bytte jag till mig av @slice me nice

Om han har den upplevelsen är det akut tvångströja.
Åkte med en taxichaufför en gång, som blivit frälst. ”Det är som en vägg mellan daj å maj” sade han.

Likadant med flask vettu! Salig på sin tro och allt det där. Finns inga rätt och fel här, bara mer eller mindre konforma åsikter. ?

Tycker dynamo-diskussionen tar för mycket fokus från den väldigt vackra hojen.
Det gör inte jag. Den har fula hjul! De skall byggas om

(Men apropå dynamo, mina gruscykellångfärdssommarhjul har navdynamo. Bra om man har enkelriktare och resar långt med mobil och gps. Vintercykelen (!) får nöja sig med batterilysen. Så det så!)

(Men apropå dynamo, mina gruscykellångfärdssommarhjul har navdynamo. Bra om man har enkelriktare och resar långt med mobil och gps. Vintercykelen (!) får nöja sig med batterilysen. Så det så!)
Jag tycker att både hjulen och cykeln är fina. @n3wton bygger inga fula cyklar, eller fula hjul.

Förutom om man bara ska vara motvalls då, vilket är såklart är ett behov vissa drivs ganska hårt av

1711134583969.gif

Smaken är som baken! Stjärnstopp!

Om jag får leverera lite kritik så har du några mm för mycket distans ovanpå stammen. Eller är du ännu inte säkert på styrhöjden?

Om jag får leverera lite kritik så har du några mm för mycket distans ovanpå stammen. Eller är du ännu inte säkert på styrhöjden?
Jag kapade styrröret jättenoga och helt perfekt. Sen satte jag dit expandern som ju bygger 5 mm, så istället för 5 mm distans ovanför stammen blev det 10. Amatör! Det skaver i mina ögon också!?

Ska fixa det när irritationen överstiger mödan.?

Jag kapade styrröret jättenoga och helt perfekt. Sen satte jag dit expandern som ju bygger 5 mm, så istället för 5 mm distans ovanför stammen blev det 10. Amatör! Det skaver i mina ögon också!?

Ska fixa det när irritationen överstiger mödan.?

Bra att höra!

Vilken expander bygger 5 mm?

Ok, 3 då. Typ. Mer än att det skulle funka med 5-millimetersdistansen jag lagt fram för att ha ovanför stammen åtminstone. Det är en Ritcheyexpander. Bygger som de andra jag sett.

Ah, jag har en Tune som bygger mindre än 1 mm och en Specialized med 1 mm. Men då måste man fortfarande inte glömma att räkna med expandern om man vill sätta på en 3 mm distans.

Ah, jag har en Tune som bygger mindre än 1 mm och en Specialized med 1 mm. Men då måste man fortfarande inte glömma att räkna med expandern om man vill sätta på en 3 mm distans.
Smidigt lösning att bara byta expander till en med lägre bygghöjd såklart! Tror dock jag får ta tjuren vid hornen och ta loss gaffeln.. När stammen är -17 grader syns det ännu mer att det är en för hög distans ovanpå.?

Smidigt lösning att bara byta expander till en med lägre bygghöjd såklart! Tror dock jag får ta tjuren vid hornen och ta loss gaffeln.. När stammen är -17 grader syns det ännu mer att det är en för hög distans ovanpå.?

Tune X-panda kan jag inte rekommendera. Funkar kanske på en lvgcykel, men inte på min helstel MTB.

Min frus lvgcykel har också en -17 grad stam. Där sitter fina, originella 3 mm röd anodiserade distansen ovanpå. Jag har kapat gaffelröret till rätt höjd. Det vara för lite mer 10 år sen, så jag minns inte om jag fick det rätt på en gång eller behövde fila till lite.

Det var en komplimang! Enda jag saknar är en gröneloxerad flaskdynamo
Svårt att hitta eloxerade. Men lycka till! Löser du det kommer @n3wton att montera den direkt. Gifter sig så fint med skivbromsarna. Vanliga flask är ?, det är sen gammalt.

Om vi nu en gång för alla släpper skitsnacket och dynamoprylen (uppenbarligen provocerande och jobbig ?): Hur var hojen att cykla på? Tänker att den ser ut som en vanlig, modern gruscykel ändå förutom fina detaljer, snygg färg o s v. Uppför den sig så också?

Du har ju en annan, likadan cykel sedan tidigare som du verkar tycka extremt mycket om. Tillför den nya något, eller är det mest gött att ha en hoj till i stallet? (Jag har just nu tre cyklar som egentligen fyller EXAKT samma funktion, men de ser väldigt olika ut och det är det jag går igång på, plus att byggandet är meditation.)
Kommer du att kunna hålla dig från att montera skärmar? ?

Svårt att hitta eloxerade. Men lycka till! Löser du det kommer @n3wton att montera den direkt. Gifter sig så fint med skivbromsarna. Vanliga flask är ?, det är sen gammalt.

Om vi nu en gång för alla släpper skitsnacket och dynamoprylen (uppenbarligen provocerande och jobbig ?): Hur var hojen att cykla på? Tänker att den ser ut som en vanlig, modern gruscykel ändå förutom fina detaljer, snygg färg o s v. Uppför den sig så också?

Du har ju en annan, likadan cykel sedan tidigare som du verkar tycka extremt mycket om. Tillför den nya något, eller är det mest gött att ha en hoj till i stallet? (Jag har just nu tre cyklar som egentligen fyller EXAKT samma funktion, men de ser väldigt olika ut och det är det jag går igång på, plus att byggandet är meditation.)
Kommer du att kunna hålla dig från att montera skärmar? ?
Jag har ju hittills bara cyklat 50 km varav kanske 30 km grus, så egentligen kanske det inte är läge att göra en djuplodande analys. Däremot så har jag ju fuskat genom att bara ha använt saker jag känner till sedan tidigare; byggde cykel med snarlik ram för många år sedan som jag älskar, har identiska reglage och grupp på annan cykel, likadana men lite bredare hjul, likadant styre, likadan sadel, däck har jag haft likadana men bredare och smalare. Dessutom sitter jag närapå exakt likadant som på racerhojen men får bonusen att däcken är bredare - precis enligt plan. Känns nästan som att jag lurat systemet genom att bara ta det jag verkligen gillar!?

Med det sagt är det svårt att vara negativ. Ramen är byggd som en racer med korta kedjestag, kort hjulbas (tåöverlapp typ 5 cm). Med lång och låg styrstam sitter jag som på en fullblodsracer men kan dra rätt ut i grovgruset. Att ramen är en 56:a där jag tidigare kört 58 gör att cykeln upplevs väldigt nätt och smidig tror jag.

Min andra Genesis (som jag ju mycket riktigt älskar!) är ganska mycket tyngre givet frontrack, skärmar, navdynamobelysning (!) och har för avsikt att cyklas långt och länge. Det jag är nöjd med med den är att den är byggd som en bekväm långfärdscykel, men ändå känns pigg och rolig. Den nya är mer renodlad "cykla fort-cykel" utan en massa grejer.

När man sätter frontrack på en cykel så förändras styrningen väldigt mycket. Egentligen ska man ha en cykel som är gjord för det för att det ska fungera bra. Min andra Genesis lider en del av det då styrningen tydligt blir långsam - ännu långsammare om man börjar lasta på lite grejer. Inget problem att leva med till vardags, men rappheten blir tydligt påverkad. Den nya är därför mycket mer sprudlande och snärtig gentemot den gamla - en helt annan upplevelse faktiskt. Detta är min gamla Genesis busiga och pigga kusin!?

Det där med "ännu en cykel i stallet" tror jag inte gäller här utan jag har som jag skrev i första inlägget verkligen saknat en renodlad gruscykel. Tidigare har jag kört med min andra Genesis med skärmar osv även när jag cyklat torra grusturer. På den får jag "bara" plats med 35-däck och det ger en del snakebites när vägarna blir dåliga och man cyklar fort. Dessutom upplevs den lite tung och tråkigt då givet hur styrningen påverkas. Med den nya tror jag att jag ska kunna leva ut grusracedrömmarna på ett helt annat sätt. Det blir en helt annan lekfullhet i denna cykeln.

Utöver en ren bushoj tror jag ändå jag kommer köra lite bikepacking med denna cykeln. Kommer bli att stå och klia sig lite i huvudet vilken man ska välja när man ska ut på tur. Den gamla cykeln är lättare att packa och skärmar är verkligen underbart när det regnar, men den nya har en mer avskalad och "snabb" känsla som inte heller är fel tror jag.

Tillbaka
Topp