[Byggtråd] Glasskiosk-Fixie

kaxe

Aktiv medlem
Jag ska sätta ihop en ny fixie, den gamla hemmasvetsade ramen har börjat visa tecken på ålderdom, att den är byggd av en gammal DBS damcykel, väger som en mindre motorcykel, och är lika styv som en Itera, har också bidragit till beslutet.

Såhär ser den ut idag!

DSC_0535.jpg

Så, jag klickade hem en billig track-ram på eBay, hjulen ska återanvändas, helst gaffeln också, resten blir nytt.

DSC_3775.jpg

Jag ska börja med att preppa den för målning, och jag skulle helst vilja såga bort bryggan mellan sadelstagen, dels för bättre däckfrigång men även för att det blir så mycket enklare att lacka.

DSC_3780.jpg

Vad tror ni? kommer den implodera, blir den svajig?
Min egna tanke är att det kanske är en bromsbrygga, och inte påverkar den strukturella styrkan så mycket

Jag tror att det är en dålig idé att kapa bort den delen. Men det kan också vara en jättedålig idé. Jag är i alla fall helt säker på att det INTE är en bra idé.

Ja ni har säkert rätt! Jag hade iofs kunnat leva med att det lite mindre stabilt, men jag vill ju inte riskera nåt. jag kan nog klämma in 25:or iallafall

Här händer inte så särskilt mycket alls, men några små steg framåt har det blivit.

Jag filade upp bryggan några millimeter, och lödade igen hålet, och så har jag grundmålat ramen

DSC_3782.jpg

Och färgleveransen har kommit, så snart ska jag börja måla!

DSC_3781.jpg

Min LGK (LokalaGlassKiosk) brukar öppna till påsk, så målsättningen är att vara klar då..... men med detta tempot lär det väl bli påsk 2022 innan premiärturen

Yepp, färdig till påsk sket sig, men det är ändå för kallt för att äta glass nu.

Lackeringen börjar närma sig färdig, kanske några lager klarlack till, och polering

DSC_3792.jpg

Och så har det blivit dags att beställa hem lite prylar till bygget, har lite bryderier angående styrlagret, kan denna modell tänkas passa? https://www.rosebikes.se/artikel/rose-is42-drop-in-1-18-headset-46-mm/aid:471033

gaffeln har rakt 1 1/8" styrrör och ramen är 42mm både uppe och nere

DSC_3769.jpg

DSC_37701.jpg

Glad Påsk!

Tack, hela lackeringsprocessen har nog tagit närmare två månader, vissa dagar bara fem minuter, andra dagar flera timmar.
Fler bilder blir det inte förrän den är helt klar!

Jag har ju lackat några cyklar innan, dock inte med flakes och candy.

Arbetsgången är ungefär som så här:

lätt slipning och tvättning av den råa aluminiumen
grundning med aluminiumprimer
spackling och slipning
lite mer aluprimer, där man slipat för mycket
ett par lager sprutspackel
slipning igen
ett lager silvermetallic, på överröret en något mörkare antracit metallic
på detta lade jag ett lager klarlack som jag torrsprutade flakesen i
ytterligare klarlack för att binda flakesen och för att få en slätare yta
sen var det dags att lägga på candy färgen, all candy är målad med liten airbrushspruta, hundratals(?) meter maskeringstejp i olika bredder har gått åt
när i princip hela cykeln började närma sig färdig tyckte jag att vissa delar av dekoren var för plottrig och andra delar hade fel färg, så jag bestämde mig för att försöka tvätta bort candyn, det gick delvis bra, på vissa delar kunde jag lägga på ny candy, men på andra fick jag börja om från början.
alltså
tvätt och slip
aluprimer
sprutspackel
slipning
här valde jag gulddetallic som bas
och lade både röda och silvriga flakes
och så var det fortsatt jobb med maskeringstejp och airbrushsprutan
och till slut var det dags att lägga klarlacken, först fyra, fem lager våttivått låta det härda, slipa ner skiten och så ytterligare två lager
sen hade jag tänkt slipa och polera också, men det får nog vara, jag har inte tid...

Bjuder på en bild till

DSC_3803.jpg

I helgen har jag jobbat med cockpit

IMG_6735.jpg

Förhoppningvis ska det brunaktiga lira ihop med en brun sadel som jag inte fått hem ännu.... kan bli spännande

väntar fortfarande på lite prylar, och på att färg skall torka, förövrigt är det mesta klart för montering

Väntar fortfarande på prylar! Beställde 1 april, en pryl i ordern var slutsåld, företaget tyckte det var onödigt att höra av sig överhuvudtaget, och svarar helst inte på mail i onödan, så dom har kanske skickat, eller så ska dom skicka, eller så vet man inte...

Premiärturen gick i lördags i inte helt oväntat till (wait for it)....glasskiosken, där en stor strut med tre kulor glass, grädde och sylt inmundigades för att fira byggets fullbordande.

9.74kg väger den in på, lacken väger ca 130gram

Nåväl, här kommer bilderna, det är svårt att fånga blänket med kameran...

DSC_3854.jpg

DSC_3847.jpg

DSC_3856.jpg

IMG_6805.jpg

IMG_6809.jpg

IMG_6844.jpg

IMG_6825.jpg

IMG_6847.jpg

IMG_6828.jpg

IMG_6853.jpg

IMG_6812.jpg

DSC_3853.jpg

DSC_3860.jpg

IMG_6826.jpg

IMG_6819.jpg

IMG_6852.jpg

IMG_6811.jpg

DSC_3863.jpg

IMG_6840.jpg

IMG_6821.jpg

IMG_6835.jpg

IMG_6827.jpg

IMG_6838.jpg

IMG_6808.jpg

Tanken var att ta dom gröna plastpedalerna från den gamla hojen, men det visade sig att dom hade en annan gänga.
Därför blev det dessa som jag hade liggande hemma.
Men jag är öppen för förslag, vad finns det för pedaler i kromad/blank finish för en rimlig peng?

kaxe sa:
Tanken var att ta dom gröna plastpedalerna från den gamla hojen, men det visade sig att dom hade en annan gänga.
Därför blev det dessa som jag hade liggande hemma.
Men jag är öppen för förslag, vad finns det för pedaler i kromad/blank finish för en rimlig peng?
Ebay är din vän! (Även om det är något mindre billigt nu sen extraavgifter utanför Europa införts.)
Annars kanske tex dessa kan vara nåt: https://www.bike-discount.de/en/buy/vp-components-platform-pedals-vp-469-519669

kaxe sa:
Premiärturen gick i lördags i inte helt oväntat till (wait for it)....glasskiosken, där en stor strut med tre kulor glass, grädde och sylt inmundigades för att fira byggets fullbordande.

9.74kg väger den in på, lacken väger ca 130gram

Nåväl, här kommer bilderna, det är svårt att fånga blänket med kameran...

Vansinnigt vacker skapelse.
Synd på felstavningen på vänster kedjestag bara. I övrigt ser den ut som en glasskiosk på ett kringresande tivoli, så du har verkligen träffat helt rätt.

wukkaN sa:
Skogsgubben sa:
Bonzo sa:
Vansinnigt vacker skapelse.
Instämmer! Vid vilken kiosk ska man hänga om man vill se den där IRL?

Bonzo sa:
Synd på felstavningen på vänster kedjestag bara.
...
To much is not enough? Det är väl rättstavat?

too*
"Till mycket är inte tillräckligt" står det väl som det ser ut nu?
Oops. Så är det ja. Missade det. Med lite tur kanske många andra också gör det. ?

jaha, bara att plocka ner skiten och lacka om då :) återkommer i december....

Nej, den texten är väldigt diskret och kan knappt läsas vid normal betraktelse, så det får nog passera

Tack för alla glada kommentarer!

Skogsgubben sa:
Instämmer! Vid vilken kiosk ska man hänga om man vill se den där IRL?

Oftast syns den vid Eketånga eller Möllegård, i västra delarna av Halmstad

Tillbaka
Topp