[Byggtråd] Gruppen hittade hem. Allez Sprint

Bellyboy

Aktiv medlem
När första snön föll bestämde jag mig för att plocka ner gruscykeln, dags för något nytt. Har saknat att cykla landsväg ett tag och tycker att mina 303s hjul skulle göra större nytta på landsvägar än på grus.
Efter mycket om och men gällande vilken ram jag ville ha, stötte jag på en Allez Sprint med otroligt trevlig lack som dessutom var nedsatt.
7417AA08-5EEB-4B7A-B85B-C7CCF9542832.jpeg

Komponenter från tidigare ram flyttas till plåtraketen.
237DF5BB-85BC-4230-8CB0-460C906E44A9.jpeg

Ett mindre kassett behövs.
C8A094AE-6EC2-4446-8DC4-55A3EF79FFB9.jpeg

Är nöjd med den här styrkombon så styret med lite flare får följa med. Om det skulle kännas konstigt har jag ett annat styre från Zipp utan flare.
19DA8E22-DB47-4DBB-A60B-11C8359F5D06.jpeg

King cage. Simpla och bra, kan fungera fint med lacken.
6339E0F6-C108-4C6E-89A2-E9E6F621BC1C.jpeg

Hjulen är jag nöjd med. Lär bli fint med ett par lättrullade däck.

Senast ändrad:
Komponenter jag saknar är.
Vevparti.
Däck.
BB.
Styrlinda.
Kassett.

Det självklara skulle vara ett Ultegra vevparti, men kan inte släppa tanken att ett från WI Skulle se rätt bra ut på den här ramen. Shimano blir rätt blaffigt medan WI lite lättare som kanske ser snyggt ut med fälgarna.

Vittoria N.Ext verkar trevliga. Synd bara att dom inte kommer i tanvall. Corsas bomulls tanvall är mallen enligt mig.

Vevlager vette tusan. Jag gillar Hope, så kanske ett från dom. Beroende på vilket vevparti jag landar i.

När det kommer till styrlinda föredrar jag Lizard skins. Gärna vitt om jag hittar matchande sadel.

Nuvarande kassett är ett 11/34. Känns onödigt för syftet. Ett tätare skulle göra mig gladare.

Lite skillnad på expander. Extralite har fungerat klockrent för mina 80kg i blandad terräng. Men den får vila i lådan till ett annat projekt.
EE1619F8-4762-4606-A3F8-03B01E986CF3.jpeg

Har endast haft Cannondale innan och har känt väldigt starkt att typ allt behöver bytas ut på deras cyklar. Vilket gjorde mig förvånad med den nya ramen då jag kände mig ok med the nitty gritty. Kanske att jag byter ut topcapen bara för att.
4B14096F-F0A8-4984-A4D7-21BFD6A13CF8.jpeg

Vad slaktade du för cykel?
Allez sprint är cool men jösses vilken låg stack ?? har avskräckt mig hela två gånger!

Någon som har testat Pirelli p zero race tlr?
Lutar lite åt dom för att testa ett nytt märke
Jag har kört dem 200 mil i år. Inget att klaga på, känner ingen skillnad mot gp5000 tl. P-zero har hållt ihop bättre i gummit och sidoväggarna, där upplevde jag att alla 5000 jag haft relativt snabbt blev torra.

Lite skillnad på expander. Extralite har fungerat klockrent för mina 80kg i blandad terräng. Men den får vila i lådan till ett annat projekt.Visa bilaga 598942

Har endast haft Cannondale innan och har känt väldigt starkt att typ allt behöver bytas ut på deras cyklar. Vilket gjorde mig förvånad med den nya ramen då jag kände mig ok med the nitty gritty. Kanske att jag byter ut topcapen bara för att.
Funkar om du slammar. Annars skulle jag nog vara försiktig. Det finns förmodligen en anledning till att Specialized har den långa expandern...

Funkar om du slammar. Annars skulle jag nog vara försiktig. Det finns förmodligen en anledning till att Specialized har den långa expandern...
Kolla även det här inlägget (+ resten av tråden)

Händer inte så mycket på byggfronten just nu, lite andra saker som går före. Inskolning, flytt, m.m.

Lite tidig trådstart kanske?

Hur som helst..

Jag leker med tanken att bygga upp ramen med en Centaur grupp som sitter på min Caad9a och köpa ett par Paul klamper samt nya hjul, typ Zonda? Och låta ultegra gruppen+hjul gå till framtida grusprojekt.

Rent spontant känns det roligare och lite udda medan Ultegra,Zipp känns rätt typiskt/tråkigt för den här ramen.

Plingade till i luren när jag handlade nässpray till grabben, paket fanns att hämta.
3F1E1D4C-4529-4B80-BBFC-4F39D0E5DDE3.jpeg

Ett par N.EXT i 30mm. Rätt taggad på att testa dom.
ED9753E0-FEBC-4F23-9945-4F3B29CB23CA.jpeg

Hittade till rätt bra pris så jag skippade Ultegra den här gången. Kommer behålla min RX RD även fast magkänslan säger att byta till en SS.
4610CCE3-ECBA-4763-B62B-7FB7651EA797.jpeg

Testade Supacaz super sticky kush i somras men gillade inte den. Jag ville gilla den för att den är rätt snygg. Ödlan är fortfarande favoriten.

Tidningen Tour testade i nr 8-2022
Specialized Allez Sprint Comp
Tour 8-22 - Specialized Allez Sprint Comp.png

Läs mer om hur Tour testar racercyklar här och vindtunneltestet här.

Tour 8-2022 innehåller förstås mkt mer än enbart testet av Specialized Allez Sprint Comp, tex även ett test av Specialized Tarmac SL6 Sport, den intresserade bör därför köpa tidningen och läsa själv.
Numret går att köpa, både som pappers och e-tidning (från 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

451E2A64-DE76-4694-A8F5-7E3967C3F474.jpeg

Plockade av GK däcken och gjorde rent fälgen. Vittoria däcken hoppade på plats rätt enkelt med golvpumpen. Nu får dom stå utan vätska tills det är dags att peta ihop allt.

Hur ser det ut med vevparti? Blir det WI eller ej?

Håller helt med om att Ultegra blir blaffigare och hade varit intressant att se med WI eller liknande, hade du tänkt högblankt eller svart?

Hur ser det ut med vevparti? Blir det WI eller ej?

Håller helt med om att Ultegra blir blaffigare och hade varit intressant att se med WI eller liknande, hade du tänkt högblankt eller svart?
Velar fortfarande men lutar åt Ultegra, lite billigare vilket är välkommet just nu. Om det ändå skulle bli WI tänker jag svart så det matchar cockpit, stolpe, hjul. Lite synd att rund stolpe inte går ner i ramen för att jag har lite högblanka grejer från Ritchey som skulle se fint ut med lacken.

C7C3CD83-1B43-4229-B0E2-81559261F988.jpeg

Saknar vevlager och lite nya kablar sen ska jag försöka få ihop allt. Har som sagt tänkt köpa vevlager från Hope men osäker på vilken färg, tror blått eller silver skulle passa ramen.

Eller trådlös grupp ;-) Jag har lovat mig själv att aldrig mer bygga nya cyklar med vajrar och sladdar. Sen kan det bli avsteg på retroprojekt eller dylikt men tumregeln är slut på kablar:)
Även fast jag är lite skeptisk till att behöva ha fler appar i mitt liv så skulle det vara smutt att sköta all justering via luren.

Kommer bli jättefint. Jag lämnade in min Sagan-Sprint till Sjöstaden och bad dem dra dem då jag misslyckades själv. Och passade på att dra California Cross för ännu bättre växling på 10-delad 7900.

Genom ramen var det lätt på min landsvägshoj. Det var vajrar och slangar genom den integrerade styrkombon som höll på att ta livet av mig.

Har monterat det mesta nu, ser fint ut tycker jag.
Ska cykla hem min andra cykel från landet (Efter som att min pendlare som stulen) och ta styret från den till Sprinten. Tycker att det ser lite skumt ut med nu med lite flare så XPLR styret får vila i lådan tillsvidare.

Efter det ska den lämnas in för att kapa gaffelrör och sista pillet med bromsarna, bäst att proffsen får fixa dom bitarna. Sen är det äntligen dags att få cykla lite !

310A70A7-B8E1-4B02-B6B3-B1BF3FEA3F77.jpeg

Fick ett trevligt sms om att cykeln är klar så jag plockar upp den imorgon efter jobbet. Nya fina skor ska även invigas.

Tillbaka
Topp