Styrrörsexpander för kolfibergaffel som funkar

jjjj

Medlem
Det är något med ” inbuktningen ” som gör det! Ah vad nice, är själv nyfiken på att gå den vägen med just Walty.
Jag blir alltid nyfiken på ramen när Extralite stammen syns som på din bild, brukar oftast vara något schysst.

Vet man hyffsat bra vad man är ute efter så kan jag definitivt rekommendera waltly. Tar tid både med beställningsprocessen och sen väntan på tillverkning och därefter med frakt. Min tog från första kontakt till leverans nästan 5 månader, då med långsam frakt. De har dock haft extremt mycket beställningar under sommaren hösten så processen var långsammare än vanligt enligt utsago från dem. Skicka gärna pm om du undrar över något.

Bellyboy

Medlem
Vet man hyffsat bra vad man är ute efter så kan jag definitivt rekommendera waltly. Tar tid både med beställningsprocessen och sen väntan på tillverkning och därefter med frakt. Min tog från första kontakt till leverans nästan 5 månader, då med långsam frakt. De har dock haft extremt mycket beställningar under sommaren hösten så processen var långsammare än vanligt enligt utsago från dem. Skicka gärna pm om du undrar över något.
Har förstått att många är nöjda med ramarna från Walty, har även förstått att man bör ha lite koll på geo som du säger. Just nu är det inte aktuellt med ny ram. Väntar utökning, då slår andra saker högre än personliga önskemål, haha.
Tack jag ska ha det i åtanke !

skier

Aktiv medlem
Förr fanns det såna här som folk använde när en vanlig expander inte satt still, men det kanske blir för tungt?

1614922095315.png

Egress

Aktiv medlem
Annars tror jag att en Intend Smarty kan vara grejen! Intends prylar tenderar att vara genomtänkta.

Jag gillar Intend’s produkter.
Min erfarenhet med Smarty i min kolfiber-gaffel var:

1. Aningens för stor diameter för att passa i styrröret. Detta kan givetvis variera från gaffel till gaffel, så kolla måtten innan inköp. Jag kunde dock få den att funka genom att lossa på skruven och konan så mycket det gick, vilket gjorde så jag kunde klämma ihop den lite extra innan jag stoppade in den.

2. Eftersom kontaktytan är slät, och inte räfflad, så ”bet” den inte fast så bra på insidan av styrröret.
Den är dessutom inte särskilt lång, så kontaktytan är begränsad.

I min erfarenhet så är de som är lite längre, samt räfflade, de som funkar bäst. Som tex på bilden nedan.
En fördel med lite extra längd är även att den ger stöd på insidan och minskar risken att man krossar styrröret när man momentdrar styrstammen.

67BD9355-60FE-41F3-AAFF-BB878DCCC853.jpeg

jjjj

Medlem
@Egress Hur vanligt/stort problem är det här med att krossa styrröret?

Mitt intryck när jag kapade styrröret och monterade stam på min kolgaffel är att det kändes mer stabilt än aluminiumröret på en rockshox. Men tänker att du som jobbar med cyklar dagligen ser och hör rätt mycket och ha bra koll på riskerna och jag kanske bör tänka om med min cane creek eenut...

(Väldigt inspirerande förresten med din tråd om Victoria divide. Tack för att du delar med dig!)

Egress

Aktiv medlem
@Egress Hur vanligt/stort problem är det här med att krossa styrröret?

Mitt intryck när jag kapade styrröret och monterade stam på min kolgaffel är att det kändes mer stabilt än aluminiumröret på en rockshox. Men tänker att du som jobbar med cyklar dagligen ser och hör rätt mycket och ha bra koll på riskerna och jag kanske bör tänka om med min cane creek eenut...

(Väldigt inspirerande förresten med din tråd om Victoria divide. Tack för att du delar med dig!)

Kolfiberrör är generellt sett väldigt stabila.
Har sett ett tiotal som krossats p.g.a fel handhavande under de senaste 3-4 åren. Och då handskas jag med flera hundra gafflar om året - så man kan nog säga att det är ganska ovanligt.

Har lyckligtvis inte sett någon dra sönder ett styrrör pga för kort expander - men med tanke på den typ av cykling vi mestadels riktar in oss på hos Curve (grus och offroad bikepacking) så kör vi med extra långa expanders för säkerhets skull.

Kan erkänna att jag själv gjort misstaget att krossa ett par... en gång då jag var stressad och inte kollade att momentnycken var rätt inställd, och en gång då skarven mellan kilarna i expandern låg i linje med skarven på styrstammen.

kroem

Aktiv medlem
Försöker sätta i min Tune Xpanda, men den bara... emh, snurrar? Knirrar som fan, och kan inte få "tag" att torque'a.

Mange.

Aktiv medlem
Försöker sätta i min Tune Xpanda, men den bara... emh, snurrar? Knirrar som fan, och kan inte få "tag" att torque'a.
jag tror jag förstår vad du menar. Min Extralite beter sig likadant, trä över styrstammen och dra åt den först och sen dra åt expandern, i värsta fall får du dra ihop expandern så att du nästan inte får ner den i styrröret utan våld.

kroem

Aktiv medlem
jag tror jag förstår vad du menar. Min Extralite beter sig likadant, trä över styrstammen och dra åt den först och sen dra åt expandern, i värsta fall får du dra ihop expandern så att du nästan inte får ner den i styrröret utan våld.
Aight, provar, tack! Endast haft mer "klassiska" (typ Deda/Spez) och där greppar det lite enklare.

Men den här är ju typ 45g lättare ;)

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jaha... jag misstänket att ni dööör av nyfikenhet på hur det har gått. Jo tackar som frågar bra.
Nämen jag har monterat en Renthal Duo-stam som har sjukt bra passform. Specialized-expander som verkar sitta. Och bytt spacers från kolfiber till KCNC´s i alu.
Och det har hållit en tur iaf.
Gott så!

Tack för all hjälp såhär långt!

STalle

kroem

Aktiv medlem

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer