[OT] Luftrenare, funkar de?

BuTTuS

Aktiv medlem
Både sambo och dotter har astma och är känsliga för damm och pollen. Skulle en luftrenare göra märkbar skillnad? Konkreta tips på en bra maskin och allmänna tips önskas! 😊

Kolfilter är att rekommendera också. Tycker det är effektivt att ta bort t.ex. matos. Har en luftrenare i verkstaden (har även vedpannan där) och skulle det råka ryka in tar luftrenaren bort röklukten effektivt.

Pollenfilter på friskluftintagen i all ära, men under pollensäsong vill en kanske stänga dessa helt. Jag har ingen vetenskaplig bevisning, men spekulerar i att en luftrenare rör runt luften rätt bra (snabbar på koldioxidtransporten) och låter en stänga friskluften helt (eller minska effekterna av den minskade ventilation bra friskluftsfilter ibland orsakar) under en tid med lite mindre konsekvenser.

Vi har två enkla blueair som samlar upp synbart mycket damm och annat i sovrummen. Funkar bra. Dyrt med nya filter.

Jag skulle nog snegla på IKEA om jag skulle köpa fler. Jag har ingen strålande erfarenhet av Electrolux hemelektronik.

Hus eller lägenhet? Hela bostaden eller bara sovrummet?
Hela huset antar jag, fast kanske med fokus på övervåningen där vi sover?
Verkar vara dyra apparater så man kanske kan ställa den på nedre plan på morgonen innan vi drar på jobb och skola, sen flytta upp igen på eftermiddagen när vi kommer hem, eller vill man ha dom gående i det rum/våning man är på för tillfället?

Jag använder en Electrolux A9 i sovrummet då både jag och min särbo är rejält allergiska mot pollen (och damm). Med rätt filter av de tre som finns så märker jag en stor skillnad. De har ett som tar bort odörer som inte hjälper så mycket mot pollen, men de andra två får tummen upp av mig. För mig räcker filtren ca ett år (med tät dammsugning i övrigt och ett litet sovrum) så de 1100 kronorna i filterkostnad är en baggis jämfört med hur mycket bättre jag mår.

Kan vara värt att tänka på, mattor eller utan.

Mattorna binder damm och partiklar vilket gör att dom cirkulerar mindre i luften. Blanka golv är betydligt lättare att rengöra men virvlar runt dammet i luften.

Ingen aning om vad som är bäst, men kanske kan vara värt att fundera på hur ni har det hemma.

IKEAs luftrenare fungerar bra och har rätt billiga filter (går att byta partikel- och kolfilter individuellt) men tycker att utformningen på den gör att den blir något svårmöblerad.
Kolfiltret på den är väldigt effektivt tycker jag, men det spelar mindre roll om man är mest ute efter att få bort partiklar.
Den är också rätt praktisk att styra med hjälp av t.ex. Homey Pro.

Tillbaka
Topp