Tips för något gravel-liknande på budget

MikeMiz92

Medlem
Jag har det vanliga problemet, bor i lägenhet med sambo där jag redan bråkat om att få hänga upp min MTB.? Nu vill jag ha en till cykel som ska funka som en all-around hoj och ska användas för pendling och motion. Eftersom den kommer stå i cykelförrådet måste den vara så billig som möjligt, för den kommer troligtvis bli snodd förr eller senare. Jag skulle nog säga att min max-budget är runt 3000 kr, med tanke på omständigheterna.

Idag är min all-around hoj en racer från Decathlon från 2017. Jag använder den för pendling och som motion, men skulle även vilja kunna ta den på andra väglag än asfalt. Jag står nu och funderar på bästa vägen framåt och vill få lite råd och tips från er. Här är det jag tänkt på hittills:
  • Slänga på bredare däck med mönster. Enligt mina mätningar bör jag kunna få på 30mm däck, frågan är hur stor skillnad det gör mot det jag har idag? Just nu sitter det 20mm fram och 25mm bak, båda släta utan mönster.
  • Köpa en billig hybrid, kasta på bockstyre och nya däck
  • Sitta och vänta tills någon sjuk deal dyker upp på blocket eller marketplace
Vad hade ni gjort?

Köpt hoj på avbetalning.
Med risk att den blir snodd i cykelrummet? Det hade jag inte vågat.

Till TS: Jag hade lusläst blocket och satt bevakningar på märken/modeller i ditt område! Alternativt köpt en vintage gammal stålracer som ingen skulle misstänka. En sleeper helt enkelt, och sen slängt på lite modernare/roligare saker. Problemet är väl bara att gamla cyklar inte brukar ha så stort utrymme för däck, men allt beror på vad du själv definierar som gammalt.

Jag har satt smalare däck på min MTB, ca. 37 mm. Tycker det är en bra (och för mig billig) kompromiss för att kunna motionera på blandade underlag. Jag kör alltifrån asfalt till lättare stig med den som den är nu. Köpte två billiga däck på Biltema för 80 kr/st.

Satte nyligen på skärmarna till den igen för att kunna ha under den regniga sommaren, samt en pakethållare för att kunna ha med packning för lite längre dagsturer.

Sen finns ju alltid "n+1 -lösningen", som jag ständigt har i bakhuvudet. Vet just nu inte riktigt var behovet är störst bara. Kanske en renodlad bikepackingcykel.

Senast ändrad:
30 mm däck är stor skillnad mot 20 och även 25 mm. Finare grusvägar går bra, "sportgrus" som det verkar heta här på happyride, och tål man lite vibrationer i händer och rumpa så kan man ta det på tuffare underlag än man kanske tror.

En budget på 3000 kr tar dig nästan ingen vart i fråga om andra lösningar. Renoverar man upp en cykel måste man typ alltid beställa delar och snabbt blir det tusenlappar.

Så jag hade börjat med att skaffa så stora däck det går till din existerande cykel, och skulle nog faktiskt inte riktigt bekymra mig om däckmönster. Många kör släta däck på grus.

Tänk på att om du har fälgbroms kan utrymmet i fälgbromsarna bli ett problem. Ibland blir det så trångt att man behöver släppa ur luften för att kunna sätta i och tar ur hjulen, men det kan man kanske leva med. I värsta fall tar de i bromsen när man pumpar upp däcken och då måste man ha smalare däck förstås.

20 till 30 är som natt o dag i framkomlighet. Rullar med 30-30 på räcern nuförtiden och skyggar inte alls på att ta biltrafikkompakterade grusvägar på nån mil, fast man får ju va lite noga med trycket och att inte dunka i hål.

Uppgradera hybrid med bockstyre tycker jag går bort. Sittställningen och cykelns beteende kan bli mysko med en ram som inte är gjord för det. Dessutom kostar reglagen rätt mycket, även dom för färre växlar. Kan också bli knas med kompatibiliteten med växelförare ifall det är mtb grejjer osv o då blir det en komplett grupp du behöver. Och även då kan det bli knas t.ex. med kassetten och bakhjulet. Inget som inte går att lösa men ska du ha ner budgeten så ska det till att du har riktigt tur med vilka grejjer du hittar till bra pris. Skulle därför själv skippa detta alternativet.

Jag har det vanliga problemet, bor i lägenhet med sambo där jag redan bråkat om att få hänga upp min MTB.? Nu vill jag ha en till cykel som ska funka som en all-around hoj och ska användas för pendling och motion. Eftersom den kommer stå i cykelförrådet måste den vara så billig som möjligt, för den kommer troligtvis bli snodd förr eller senare. Jag skulle nog säga att min max-budget är runt 3000 kr, med tanke på omständigheterna.

Idag är min all-around hoj en racer från Decathlon från 2017. Jag använder den för pendling och som motion, men skulle även vilja kunna ta den på andra väglag än asfalt. Jag står nu och funderar på bästa vägen framåt och vill få lite råd och tips från er. Här är det jag tänkt på hittills:
  • Slänga på bredare däck med mönster. Enligt mina mätningar bör jag kunna få på 30mm däck, frågan är hur stor skillnad det gör mot det jag har idag? Just nu sitter det 20mm fram och 25mm bak, båda släta utan mönster.
  • Köpa en billig hybrid, kasta på bockstyre och nya däck
  • Sitta och vänta tills någon sjuk deal dyker upp på blocket eller marketplace
Vad hade ni gjort?
Alternativ 1: Tryckt in så stora däck du kan på din racer, släta sådana för då får du in större och de har inte lika stor risk att plocka upp grus som förstör ramen.

Alternativ 2: Skaffa en gammal 26” MTB och sätt på inner barends typ:
…om plånboken fortfarande lever så behövs säkert däcken ersättas med någonting mer lättrullat.

De’ väl bara att fixa en gammal landsvägscykel och tadaaa…

1723364558510.png

Det beror mycket på var och hur du tänker cykla med den IMHO. 30mm räcker bra till fina grusvägar och "promenadstråk" men några rötter, stenar eller lite makadam senare så kommer du nog vilja ha mer volym i däcken. Annars är däckmönster klart överreklamerat, man kommer långt med slicks.

Om du vill ut i tuffare terräng än ovanstående skulle jag också snegla på en gammal 26" mtb och innerbarends. Men de är ju ofta lite tyngre och skicket på gamla dämpare kan lämna en del övrigt att önska. D v s kan bli svårt inom budget.

Tillbaka
Topp