Tips för något gravel-liknande på budget
Jag har det vanliga problemet, bor i lägenhet med sambo där jag redan bråkat om att få hänga upp min MTB.? Nu vill jag ha en till cykel som ska funka som en all-around hoj och ska användas för pendling och motion. Eftersom den kommer stå i cykelförrådet måste den vara så billig som möjligt, för den kommer troligtvis bli snodd förr eller senare. Jag skulle nog säga att min max-budget är runt 3000 kr, med tanke på omständigheterna.
Idag är min all-around hoj en racer från Decathlon från 2017. Jag använder den för pendling och som motion, men skulle även vilja kunna ta den på andra väglag än asfalt. Jag står nu och funderar på bästa vägen framåt och vill få lite råd och tips från er. Här är det jag tänkt på hittills:
Idag är min all-around hoj en racer från Decathlon från 2017. Jag använder den för pendling och som motion, men skulle även vilja kunna ta den på andra väglag än asfalt. Jag står nu och funderar på bästa vägen framåt och vill få lite råd och tips från er. Här är det jag tänkt på hittills:
- Slänga på bredare däck med mönster. Enligt mina mätningar bör jag kunna få på 30mm däck, frågan är hur stor skillnad det gör mot det jag har idag? Just nu sitter det 20mm fram och 25mm bak, båda släta utan mönster.
- Köpa en billig hybrid, kasta på bockstyre och nya däck
- Sitta och vänta tills någon sjuk deal dyker upp på blocket eller marketplace