Styrrörsexpander för kolfibergaffel som funkar

Jag har läst hela tråden innan jag svarade, det är en ovana jag har. Ledsen om du kände dig påhoppad personligen, jag försökte ändå hålla det lite generellt och med mycket mjuka formuleringar.

Jag själv har kört en del helstelt med kolfiberstyrrör, expander och lite olika stammar. Inte så mycket ren XC, och absolut inte brutal-enduro, det får medges. Men ”vinter-Mtb” med en del stig, plus en del andra konfigurationer under åren. Sist var den cykeln ”långfärds-grus-hoj” med massor av kilo på ram, flaskor på gaffelben och en helveteskärra efter. Blev en långtur i skapligt tempo (barnen drev upp farten ?) på delvis rätt dålig grusväg. Nästa konfig kommer bli monstercross. Jag har aldrig upplevt problemet du beskriver.

Och jag står för min åsikt, systemet med expander och kolfiber är lurigt, med små marginaler. Jag har själv misslyckats vid flera tillfällen, det skäms jag inte för att erkänna. Någon mästermekaniker är jag inte iofs, jag bidrar regelbundet till ”mektabbe-tråden”, rätt prestigelös om jag får säga det själv (det är inte så prestigelöst att påstå det själv, va??). Självklart borde jag inte ta för givet att alla känner så.

Så, ledsen om du tar illa upp, men jag står nog för mina två cent fortfarande. Enligt min erfarenhet behöver man inte leta efter alltför långsökta anledningar till varför det strular.

Tack för din svar!

Tycker dock fortfarande att "inte enkelt" och "vara ödmjuk" inte hjälper mig, eller någon annan, att lösa problemet.

Jag tror också att man inte behöver leta långt, men som du säger är det lurigt och många olika saker som kan går fel. Just nu är min hypotes att gammal expandeen var för klen. Men jag skulle också tror att gaffelröret själva skulle vara tillräckligt styv.

Nu verkar det som

Tack för din svar!

Tycker dock fortfarande att "inte enkelt" och "vara ödmjuk" inte hjälper mig, eller någon annan, att lösa problemet.

Jag tror också att man inte behöver leta långt, men som du säger är det lurigt och många olika saker som kan går fel. Just nu är min hypotes att gammal expandeen var för klen. Men jag skulle också tror att gaffelröret själva skulle vara tillräckligt styv.

Nu verkar det som
Jag tror helt klart på dålig expander som tillåter kompression av styrröret. Som lueschervideon nämnde är det bara +-45 i layupen och han visar ju tydligt hur mkt en expander deformerar styrröret i videon

Jag tror helt klart på dålig expander som tillåter kompression av styrröret. Som lueschervideon nämnde är det bara +-45 i layupen och han visar ju tydligt hur mkt en expander deformerar styrröret i videon

Hae inte orkat titta hela videon (ska göra det), men det låter som en rimlig förklaring, tillsammans med riktig stora krafter på gaffeln som hop och kontakt med sten med helstel MTB ger.

Eller var det så att de där lagerkopparna (eller valfri annan del i systemet) nu äntligen satt sig helt efter att du nu återigen spänt upp styrlagret och cyklat ett tag med hojen?

Nej, lagerkopparna sätter sig snabbt på en MTB, inte efter flera månader. Och det är helt klart att stammen och expandern åker upp för att det finns en 1 eller 2 mm glapp mellan gaffelröret och expandern som inte fanns när jag monterade dom.

Hur fungerar din nya expander? Är det så att den spänns åt när topcapskruven dras åt? Om så är fallet och du nu cyklat utan topcap är väl expandern inte expanderad när du cyklar, och då kan den inte utgöra något stöd från insidan.

Nej, både mina, och de flesta, expander funkar med att man sätter i en insex för att "expanda" expandern. Enda topcap skruven gör är att spänna fast topcappen.

Sen en annan generell tanke kring trådens ämne: vilka gaffeltillverkare skulle kunna tänka sig att tillverka såpass klena rör att de är beroende av en perfekt designad och perfekt monterad expander på insidan styrröret för att inte riskera fallera? Att hålla sådana marginaler hade förmodligen straffat sig rejält när bilder på knäckta styrrör intill tandläkarräkningar börjat läcka ut på nätet.

Det har jag, och andra aldrig skrivit. Expandern behöver inte vara perfekt. Jag har köpt en av de få superlätta expandern som är för klen. Jolov skrev att man i videon som länkades till visar upp att gaffelrör i kolfiber flexar. Troligtvis funkar alla vanliga expandern som är minst lika lång som stammen är hög.

Det är ganska många vilda fantasier och teorier i omlopp i den här tråden. Det hade varit kul att höra vad en riktig mekaniker hade att säga om saken istället för ett gäng hemmapulare.

Jag tycker att det inte finns många vilda teorier här i tråden. Och den enda ritktiga mekaniker i tråden, den i videon, verkar stödja den förklaring några här kam fram till.

Det har jag, och andra aldrig skrivit. Expandern behöver inte vara perfekt. Jag har köpt en av de få superlätta expandern som är för klen. Jolov skrev att man i videon som länkades till visar upp att gaffelrör i kolfiber flexar. Troligtvis funkar alla vanliga expandern som är minst lika lång som stammen är hög.
Titta
(Från 7.00 ifall min länk klantar till det.)
Så ser man hur mkt det expanderar

(En annan grej med kolfiberstyrrör är att de flexar mer än man tror (lite flex är ju bra för komfort). Det innebär att rören ligger och gnuggar mot kompressionsringen i över styrlagret, så har man hårt material och vassa kanter på den kan den äta sig in i materialet över tid, det var huvudanledningen att Specialized fick återkalla SL7 nyligen.)

(En annan grej med kolfiberstyrrör är att de flexar mer än man tror (lite flex är ju bra för komfort). Det innebär att rören ligger och gnuggar mot kompressionsringen i över styrlagret, så har man hårt material och vassa kanter på den kan den äta sig in i materialet över tid, det var huvudanledningen att Specialized fick återkalla SL7 nyligen.)

Har det verkligen med flex att göra? Alla kraften som inte verkar parallel med gaffelröret ger belastning på kompressionsringen. Jag ser inte direkt hur det blir värre med flex.

Jag är dock nöjd att min lvgcykel har gaffelrör i alu, då behöver jag inte bryr mig om all denna problem. Och 50 gram extra gör mig inte märkbart långsammare på icke-existerande långa backar kring Stockholm.

Har kontrollerat gaffelröret på min helstel MTB, för att många tur på stökig stig med lagerspel skulle kunna leda till skador på gaffelröret, men den ser perfekt ut.

Har det verkligen med flex att göra? Alla kraften som inte verkar parallel med gaffelröret ger belastning på kompressionsringen. Jag ser inte direkt hur det blir värre med flex.
Då röret flexar mellan övre och nedre styrlagret så kommer röret glida upp och ner i övre lagret lite och nötning kan uppstå om kompressionringen inte har en bra design. Det är inget jag hittat på utan vad jag läst om SL7.

Detta visar hur nötningen kan se ut på SL7 innan de bytte ut kompressionsringen.

1640159686637.png

Precis
Eftersom ramen redan har fått alla vibrationer via undre styrlagret ha jag svårt att se hur styrröret i verkligheten skulle kunna tillföra någon som helst märkbar komfort jmf med gaffelbenens.
Sen finns det ju en massa anekdotiskt om sånt där. Jag hade en gammal Moser aluminiumlandsvägshoj (brorsan har fått ta över den nu), som faktiskt har kolfibergaffelben. Den är helt horribel i fråga om hur vibrationer känns i händerna jämfört mina andra cyklar trots samma däck/tryck. Så tror inte bara det sitter i däcken som en del säger, men sen vilka delar i ramen som gör vad är oklart. Även kolfiber kan vara jättestumt och föra över vibrationer, beror på hur laminatet är byggt.

Då röret flexar mellan övre och nedre styrlagret så kommer röret glida upp och ner i övre lagret lite och nötning kan uppstå om kompressionringen inte har en bra design. Det är inget jag hittat på utan vad jag läst om SL7.

Detta visar hur nötningen kan se ut på SL7 innan de bytte ut kompressionsringen.

Visa bilaga 529545

Efter videon som länktes till här skulle jag redan hade tänkt att det kan finnas mycket flex, men det verkar som riktigt mycket!

Precis
Eftersom ramen redan har fått alla vibrationer via undre styrlagret ha jag svårt att se hur styrröret i verkligheten skulle kunna tillföra någon som helst märkbar komfort jmf med gaffelbenen.

Men styret vibrerar mindre om gaffelröret flexar än om det är helt styv. Det skulle man kunna märka.

Sen finns det ju en massa anekdotiskt om sånt där. Jag hade en gammal Moser aluminiumlandsvägshoj (brorsan har fått ta över den nu), som faktiskt har kolfibergaffelben. Den är helt horribel i fråga om hur vibrationer känns i händera jämfört mina andra cyklar trots samma däck/tryck. Så tror inte bara det sitter i däcken som en del säger, men sen vilka delar i ramen som gör vad är oklart.
Jag tror iofs det mesta kommer från gaffeln

Även kolfiber kan vara jättestump och föra över vibrationer, beror på hur laminatet är byggt.
När kolfibergafflar slog igenom för 20-30 år sedan var det många dåliga gafflar som kom ut på marknaden
Som alltid beror det mer på HUR gaffeln (liksom ramen) är designad, konstruerad och tillverkad, än av VAD!

Men styret vibrerar mindre om gaffelröret flexar än om det är helt styv. Det skulle man kunna märka.
Eftersom vibrationerna redan finns i ramen, via undre styrlagret måste ju i så fall undre styrlagrets infästning (+samma sak hos övre styrlagret) vara löst/flexa mer/dämpa mer än vad styrröret gör för just styrrörets flex skall vara märkbart.
Jag vet inte om jag vill ha en ram med sådant styrlager.

Eftersom vibrationerna redan finns i ramen, via undre styrlagret måste ju i så fall undre styrlagrets infästning (+samma sak hos övre styrlagret) vara löst/flexa mer/dämpa mer än vad styrröret gör för just styrrörets flex skall vara märkbart.
Jag vet inte om jag vill ha en ram med sådant styrlager.

Vibrationer finns såklart i ramen, men styret sitter fast på gaffelröret, inte på ramen. Så om gaffelröret kan flexa lite har man mindre vibrationer på styret än i ramen.

Vibrationer finns såklart i ramen, men styret sitter fast på gaffelröret, inte på ramen. Så om gaffelröret kan flexa lite har man mindre vibrationer på styret än i ramen.
Det tror jag inte gör någon märkbar förändring
Som jag förklarade ovan får ju inte då styrlagren, vare sig övre eller undre, överföra ramens vibrationer. Hur skall ett sådant styrlager se ut?
Men du får gärna visa mätningar på att jag har fel.
Tills dess har jag svårt att se hur endast styrrörets flex skulle kunna bidra märkbart till komforten, jmf med flexet hos gaffelbenen och utan att flexa så mkt att det leder till mekaniska problem.

Det tror jag inte gör någon märkbar förändring
Som jag förklarade ovan får ju inte då styrlagren, vare sig övre eller undre, överföra ramens vibrationer. Hur skall ett sådant styrlager se ut?
Men du får gärna visa mätningar på att jag har fel.
Tills dess har jag svårt att se hur endast styrrörets flex skulle kunna bidra märkbart till komforten, jmf med flexet hos gaffelbenen och utan att flexa så mkt att det leder till mekaniska problem.

Jag håller med din sista meningen. Men om det gaffelröret flexar så kan den inte röra sig i sidled precis vid undre och övre styrlager. Men om man kör på en hinder och gaffeln böjer bakåt kan gaffelröret böja sig om komma lite framåt mellan båda lagerna och bakåt där stammen sitter. Tror dock också att det inte är direkt märkbart.

Min kolfiber styre på min MTB ger tydligt mer komfort, men den är gjort för att flexa istället för att vara styv.

Ang. videon från Luescher Teknik som lagts in i tråden ett par ggr...

Gjorde häromdagen ett liknande experiment med en längre (60mm) expander på en av våra gafflar som skrotats pga en krasch. Vi ville kolla vad som hände med expandern och styrröret om man överskred det rekommenderade max-momentet på 8Nm.

Började med att dra åt upp till 15Nm vilket var max på momentnyckeln vi hade tillgänglig - mätte med digitalt skjutmått och registrerade ingen mätbar expansion. Troligen för att kraften på en längre expander är mer utspridd än på den korta i Luescher's video - men kanske även pga att våra styrrör är biffigare då de är utvecklade för offroad. Bara en gissning i detta läget.

Vi fortsatte sen vårt test genom att dra åt expandern så hårt vi kunde. Använde en 6mm insexnyckel och en sadestolpe som förlängning och fick ta i rätt bra. Min kollega som vad en som drog åt lade en avsevärd del av sin kroppsvikt bakom. Bulten i expandern (tillverkad av aluminium) gick av innan något annat hände.

Ang. videon från Luescher Teknik som lagts in i tråden ett par ggr...

Gjorde häromdagen ett liknande experiment med en längre (60mm) expander på en av våra gafflar som skrotats pga en krasch. Vi ville kolla vad som hände med expandern och styrröret om man överskred det rekommenderade max-momentet på 8Nm.

Började med att dra åt upp till 15Nm vilket var max på momentnyckeln vi hade tillgänglig - mätte med digitalt skjutmått och registrerade ingen mätbar expansion. Troligen för att kraften på en längre expander är mer utspridd än på den korta i Luescher's video - men kanske även pga att våra styrrör är biffigare då de är utvecklade för offroad. Bara en gissning i detta läget.

Vi fortsatte sen vårt test genom att dra åt expandern så hårt vi kunde. Använde en 6mm insexnyckel och en sadestolpe som förlängning och fick ta i rätt bra. Min kollega som vad en som drog åt lade en avsevärd del av sin kroppsvikt bakom. Bulten i expandern (tillverkad av aluminium) gick av innan något annat hände.

Helt klart rimligt, kollar man bara kontaktarean mellan fsa-expandern som är ish 15mm och en 60mm så blir det väl 4ggr större yta kraften fördelas på (2pi*r*h). Gaffeln i videon är väl en caad10/12 gaffel som väger in på lite över 300gram.

Vad har ni för innerdiameter på era gafflar?

Ifall jag känner mig som en produktiv och hjälpsam någon dag då det inte är -25 ute så kan jag gå ut i förrådet och leta rätt på en krashad cannondalegaffel och se hur den beter sig med fsa-expandern och dedas 70mm på motsvarande moment

Helt klart rimligt, kollar man bara kontaktarean mellan fsa-expandern som är ish 15mm och en 60mm så blir det väl 4ggr större yta kraften fördelas på (2pi*r*h). Gaffeln i videon är väl en caad10/12 gaffel som väger in på lite över 300gram.

Vad har ni för innerdiameter på era gafflar?

Ifall jag känner mig som en produktiv och hjälpsam någon dag då det inte är -25 ute så kan jag gå ut i förrådet och leta rätt på en krashad cannondalegaffel och se hur den beter sig med fsa-expandern och dedas 70mm på motsvarande moment
Du har gott om tid?! ?

Kul med någon som tänker med påkopplad logik!

Har fått mina Specializedpluggar.
En sak som lätt missförstås är den ingraverade instruktionen. Det står i sin helhet "align stem clamp", men jag läste bara "stem" i kombination med pilen vilket kan förstås som att pilen ska peka i styrstammens riktning, men den avser skåran på styrstammen. Skåran på pluggen ska vara roterad 180 grader i förhållande till styrstammens skåra som på den lånade bilden.

1640279109352.png

Har fått mina Specializedpluggar.
En sak som lätt missförstås är den ingraverade instruktionen. Det står i sin helhet "align stem clamp", men jag läste bara "stem" i kombination med pilen vilket kan förstås som att pilen ska peka i styrstammens riktning, men den avser skåran på styrstammen. Skåran på pluggen ska vara roterad 180 grader i förhållande till styrstammens skåra som på den lånade bilden.
Många saker som lätt kan missförstås om man bara läser ett av fem ord i en mening ?

Tillbaka
Topp