Berk
Aktiv medlem
Styrrörsexpander för kolfibergaffel som funkar
Jag har läst hela tråden innan jag svarade, det är en ovana jag har. Ledsen om du kände dig påhoppad personligen, jag försökte ändå hålla det lite generellt och med mycket mjuka formuleringar.
Jag själv har kört en del helstelt med kolfiberstyrrör, expander och lite olika stammar. Inte så mycket ren XC, och absolut inte brutal-enduro, det får medges. Men ”vinter-Mtb” med en del stig, plus en del andra konfigurationer under åren. Sist var den cykeln ”långfärds-grus-hoj” med massor av kilo på ram, flaskor på gaffelben och en helveteskärra efter. Blev en långtur i skapligt tempo (barnen drev upp farten ?) på delvis rätt dålig grusväg. Nästa konfig kommer bli monstercross. Jag har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Och jag står för min åsikt, systemet med expander och kolfiber är lurigt, med små marginaler. Jag har själv misslyckats vid flera tillfällen, det skäms jag inte för att erkänna. Någon mästermekaniker är jag inte iofs, jag bidrar regelbundet till ”mektabbe-tråden”, rätt prestigelös om jag får säga det själv (det är inte så prestigelöst att påstå det själv, va??). Självklart borde jag inte ta för givet att alla känner så.
Så, ledsen om du tar illa upp, men jag står nog för mina två cent fortfarande. Enligt min erfarenhet behöver man inte leta efter alltför långsökta anledningar till varför det strular.
Tack för din svar!
Tycker dock fortfarande att "inte enkelt" och "vara ödmjuk" inte hjälper mig, eller någon annan, att lösa problemet.
Jag tror också att man inte behöver leta långt, men som du säger är det lurigt och många olika saker som kan går fel. Just nu är min hypotes att gammal expandeen var för klen. Men jag skulle också tror att gaffelröret själva skulle vara tillräckligt styv.
Nu verkar det som