[Byggtråd] GT Tequesta uppfräschning

Ralle

Medlem
Har kommit över en gammal GT Tequesta som jag tänkte försöka rädda. Har ingen bild på den innan jag började strippa ramen. Hjulen var bortom räddning så ska se vad jag kan rota fram ur gömmorna.
IMG_20180212_204255751.jpg
IMG_20180212_204425157.jpg

Sadelstolpen har sysselsatt mig dom senaste dagarna. Har bänt och slagit med alla möjliga saker till slut fick jag ur den genom att såga upp två skåror i den.
IMG_20180212_204332945.jpg

Backen med delarna som satt på cykeln.
IMG_20180212_210836973.jpg

Nu när sadelstolpen är ur vägen ska jag på jakt efter lite nya delar, sadel, stolpe, bredare styre, däck osv. Tanken var att även måla ramen men det får vänta tills i vår då jag inte har tillgång till någon varm plats inomhus.

Tack för tipsen!
Försökte mäta vilken storlek jag skulle ha igår men gick bet. Fick inte fram något vettigt värde då den gamla stolpen är skrot och även toppen av sadelröret har fått lite stryk... Ska testa med sadelstolpen från min andra mtb och se om jag kan ha den som nån slags referens.

Googlar man lite verkar 26,6 mm ganska troligt. Sökte bara på GT Tequesta seat post. Kolla själv så jag inte ställer till det för dig.

Jag kan mäta min, men det är inte säkert att det är samma eftersom min ram nog är annan årsmodell (silvergrå med blågula dekaler).

Skulle vilja byta till singelklinga fram och gärna en NW klinga. Men har inte sett att det kryllar av klingor med fem "hål", 94mm. Någon som vet var man kan komma över detta till ett vettigt pris?

IMG_20180213_162035980_HDR.jpg

Ang årsmodellen på ramen så har jag kollat på bakväxeln namn och jämfört med en list på vilka år den komponentgruppen fanns http://datenbanken.freepage.de/traut/SHIMANO.html
Kan vara årsmodell 97, 98 eller 1999

IMG_20180213_163813141.jpg

IMG_20180213_163756172.jpg

Senast ändrad:
IMG_20180214_204958027.jpg

Fick lite tid över på kvällen så ägnade det åt att väcka liv i de gamla pedalerna. Förhoppningen är att de ska fungera ett tag till nu.

Hej!

Den är från 1998 om jag minns rätt. Hade en likadan förut innan jag gav den till min syster som fick den stulen. Det var en rolig cykel. Jag moddade dit ett fäste för skivbroms bak. Det var riktigt drygt att lacka om den. Mitt tips är att behålla färgen och rengör med olja, samt valfri trasa, t-shirt, strumpa i bomull.

Vänligen, Erik

Bilagor

• Målad igen 004.jpg
    Målad igen 004.jpg
    250.5 KB · Besök: 136
Senast ändrad:
Drifter sa:
Hej!

Den är från 1998 om jag minns rätt. Hade en likadan förut innan jag gav den till min syster som fick den stulen. Det var en rolig cykel. Jag moddade dit ett fäste för skivbroms bak. Det var riktigt drygt att lacka om den. Mitt tips är att behålla färgen och rengör med olja, samt valfri trasa, t-shirt, strumpa i bomull.

Vänligen, Erik

Snyggt bygge!
Hade gärna fått reda på diametern på sadelstolpen om du hade haft den kvar. Om det är en 98a så ska det nog gå att få fram på nått sätt.

Du har inte sån tur att diametern på stolpen står stämplad i dess nederkant eller liknande? Det kan ju vara värt att gå över den med typ lite svinto och se om där står något.

DarthVidar sa:
Du har inte sån tur att diametern på stolpen står stämplad i dess nederkant eller liknande? Det kan ju vara värt att gå över den med typ lite svinto och se om där står något.

Spännande ska kolla när jag kommer hem om det går att få fram något från den gamla stolpen

Funderar på att ge mig an att få liv i växelreglaget till bakväxeln. Är det nån som har öppnat ett sådant tidigare, säger det bara "poff" och så flyger det grejer överallt? Kanske ska undvika att ta isär reglaget och istället bara försöka smörja upp det så gott det går ändå?

IMG_20180215_210914916.jpg

Smörj reglaget med teflonolja och motionera det lite så ska du se att du får liv i det. Finns ingen poäng med att öppna upp det mer än du gjort. Köp nytt eller fynda något nos om du vill ha bättre prestanda.

Ralle sa:
DarthVidar sa:

Spännande ska kolla när jag kommer hem om det går att få fram något från den gamla stolpen

Kollade på den gamla stolpen och vist stod det på den var det var för storlek. Hade varit ganska logiskt att tittat där på en gång kanske...

IMG_20180218_172953613.jpg

Ralle sa:
Ralle sa:
DarthVidar sa:

Kollade på den gamla stolpen och vist stod det på den var det var för storlek. Hade varit ganska logiskt att tittat där på en gång kanske...

Toppen, då råder det ju ingen tvivel om saken! Sen är det väl fullt mänskligt att göra saker och ting lite mer omständligt om man kan ;-) Själv spenderade jag nån timma på att försöka googla fram från vilket årtal cykeln var ifrån innan tanken slog mig x-D

Bygget fortskrider har tvättat av cykeln och monterat diverse saker nu. Bakhjulet har jag lånat från min andra cykel därav bromsskivan som sitter på. Nu måste jag bara få tummen ur och beställa sadelstolpen så att bygget kan fortskrida.

IMG_20180220_081820810_HDR.jpg

Här har det inte hänt grejer på ett bra tag...

Men nu är väntan över, de sista delarna beställdes förra veckan och trillade in idag så nu blir det till att färdigställa projektet.

IMG_20180528_135612477.jpg

Trevlig renovering, dock tror jag det blir bekymmer med kedjetapp utan en narrow/wide klinga. Har själv försökt köra med vanlig klinga på en racer-hybrid och kedjan hoppade av titt som tätt. Alternativt att du monterar en kedjestyrare. Ska du åka i skogen så tror jag det är helt uteslutet utan vidare åtgärd.

BLEKINGE BAD ASS sa:
Trevlig renovering, dock tror jag det blir bekymmer med kedjetapp utan en narrow/wide klinga. Har själv försökt köra med vanlig klinga på en racer-hybrid och kedjan hoppade av titt som tätt. Alternativt att du monterar en kedjestyrare. Ska du åka i skogen så tror jag det är helt uteslutet utan vidare åtgärd.

Skulle velat köra på en n/w klinga men hitta ingen till ett vettigt pris som passa till vevarna. Kanske får bli en framtida uppgradering om jag märker att kedjan inte vill ligga kvar. Cykeln är mest tänkt som cykla och bada / köpa glass hoj.

Tillbaka
Topp