Bromsgnissel
Medlem
BYGGTRÅD — Helstel Scott Scale
En Cyclocross har lockat ett tag nu. Jag gillar att mala grusväg. Så när framgaffeln på min första mtb bestämde sig för att klappa ihop så visste jag precis vad som skulle göras. Att reparera är det ingen mening med. Att bara låta den stå kändes inte heller som en rolig idé. Dags att bygga om. Dags att köra helstelt. Och det skall inte synas att det är en Scott Scale.
Det blir typ en Scott Scale Cross? Hjälp mig med ett bra namn för bygget!
Målbild? Inspiration?
Sjukt läckra!
- Rå aluminium, så mycket som möjligt.
- Skin Wall.
- 1x11 (inte single speed).
- Helstel gaffel.
Startpunkt? En Scott Scale 950 från 2014. Medium. Aluminiumram. 3x10, Deore + XT. Fox 32. Några syncros-hjul med Continental RaceKing 2,2. Syncros stam, styre, stolpe och sadel. Absolut ingen värsting, långt därifrån. Men, den gjorde sitt jobb som första mtb. Togs sig igenom en Cykelvasa. X antal rundor ute i Hellas på både stig och grusväg. Gillar faktiskt cykeln. Den har varit bra. Men som sagt, dags för något annat. Något som är gjort för grusväg fram för allt. Kanske till och med lite bikepacking, vem vet.
Kunskapen kring att bygga cyklar är inte stor. Det är inte heller budgeten. Många delar kommer säkert återanvändas. Andra delar har blivit över från andra cyklar. Men jag ser det som ett sätt att lära.
Kommer göra en spec. framåt på de komponenter som jag tänker mig i ett första skede.
Kom med inspel! Kom med tips! Följ gärna!
Det blir typ en Scott Scale Cross? Hjälp mig med ett bra namn för bygget!
Målbild? Inspiration?
Sjukt läckra!
- Rå aluminium, så mycket som möjligt.
- Skin Wall.
- 1x11 (inte single speed).
- Helstel gaffel.
Startpunkt? En Scott Scale 950 från 2014. Medium. Aluminiumram. 3x10, Deore + XT. Fox 32. Några syncros-hjul med Continental RaceKing 2,2. Syncros stam, styre, stolpe och sadel. Absolut ingen värsting, långt därifrån. Men, den gjorde sitt jobb som första mtb. Togs sig igenom en Cykelvasa. X antal rundor ute i Hellas på både stig och grusväg. Gillar faktiskt cykeln. Den har varit bra. Men som sagt, dags för något annat. Något som är gjort för grusväg fram för allt. Kanske till och med lite bikepacking, vem vet.
Kunskapen kring att bygga cyklar är inte stor. Det är inte heller budgeten. Många delar kommer säkert återanvändas. Andra delar har blivit över från andra cyklar. Men jag ser det som ett sätt att lära.
Kommer göra en spec. framåt på de komponenter som jag tänker mig i ett första skede.
Kom med inspel! Kom med tips! Följ gärna!
Senast ändrad: