BYGGTRÅD — Helstel Scott Scale

Jag såg denna bilden och blev lite kär, nu är ju ramen inte silvrig. Fälgarna och sadelstolpe/sadel-kombon skulle kanske bli lite mycket på din hoj men typ så!

3078836cb3bb1a194781e7bf5a44dd4b.jpg

Senast ändrad:
DarthVidar sa:
Jag såg denna bilden och blev lite kär, nu är ju ramen inte silvrig. Fälgarna och sadelstolpe/sadel-kombon skulle kanske bli lite mycket på din hoj men typ så!

Sweet! Men, något för retro för min smak. Tror jag kommer dra mig mer mot en cleanare look, det kanske bara blir någon del som får lite färg på sig.

Bromsgnissel sa:
DarthVidar sa:

Sweet! Men, något för retro för min smak. Tror jag kommer dra mig mer mot en cleanare look, det kanske bara blir någon del som får lite färg på sig.

Har du aldrig hört talas om retrofuturism ;-) Jag ser fram emot att se det slutgiltiga resultatet hur som helst! Det låter ju onekligen lovande!

DarthVidar sa:
Bromsgnissel sa:
DarthVidar sa:

Har du aldrig hört talas om retrofuturism ;-) Jag ser fram emot att se det slutgiltiga resultatet hur som helst! Det låter ju onekligen lovande!

Jovisst! Hehe, hoppas resultatet inte kommer göra dig besviken... ;)

Vart otroligt dåligt med uppdateringar då bygget fått ställas lite åt sidan tyvärr. Mycket som har kommi i mellan.

Men provmonterade lite igår! Kommer bli fint det här.

5922EA30-F0A8-4334-9834-5BCB893F77B7.jpeg

Vad roligt att se att det hänt lite! Nu återstår det ju bara att gå loss med lite accentfärger (och slänga dit drivlina och bromsar såklart, men det är ju sekundärt ;-P )!

Jag tycker för övrigt att du borde unna dig ett roligare styre (on-one mary?)!

Senast ändrad:
Ja, det går låååååååångsamt framåt. Fokus har snare legat på att cykla under sommaren. Men de sista delarna är beställda och förhoppningen är att cykeln ska bli klar innan september för att få till några fina långa höstrundor.

Senast ändrad:
Jag har många gånger undrat vad som blev av detta bygge! Nu får du sluta upp med allt detta psyklandet och se till å bygga lite!

Haha! Fick hem några delar som jag saknade igår och satte igång direkt.
Tänkte få göra en uppdatering ikväll på status på cykeln. Men det ser bra ut tycker jag.

Statusuppdatering efter lång radiotystnad.

Projektet har legat på is under hela sommaren mer eller mindre då det är roligt att cykla, skräll!
Men, de sista delarna som beställde kom för någon vecka sedan och har börjat hitta hem på cykeln också.

Dock så upptäckte jag att navet alt. bodyn på bakhjulet är helt slut. Vet inte om jag kan laga det eller om det är nytt som gäller. Där av avsaknad av kassett. Kan inte annat än säga att jag blev lite sugen på single speed när jag såg den utan kassett. Men vi får se, håller mig till ursprunglig plan för tillfället och siktar på att fixa bakhjulet.

Återstår gör också lite polering på ramen för att det ska bli smutt.

IMG_2467.jpg

IMG_2474.jpg

IMG_2475.jpg

Tycker du INTE ska polera den, låt den vara som den är, låt det bli ett oxidskikt av sig själv. Den ser sådär ballt "prototypig" ut.

Bra bygge!!

Det blir ju jättebra! Jag röstar faktiskt för polering! Jag brukar inte tycka att det är så snyggt men i detta fall röstar jag faktiskt för det!

MEN, något som jag ofta saknar på strippade ramar är KLIBBOR!!! Och gärna med liiite färg iaf (tänk ragleyn i första posten, diskret blåvitt). Annars ser det lätt lite halvfärdigt och själlöst ut.

Jag hade ju gillat detta men jag anar att vi skiljer oss på den punkten ;-)
s-l300.jpg

Senast ändrad:
Kan ändå gilla idéen med lite subtila dekaler. Vart hittar man de bäst? Eller ska man göra något eget till och med?

Nya hjul beställda. Ska dyka upp idag med lite tur!

Bromsgnissel sa:
Kan ändå gilla idéen med lite subtila dekaler. Vart hittar man de bäst? Eller ska man göra något eget till och med?

Ebay är din vän! Det finns säkert på andra ställen men jag har inte koll vart.

https://www.ebay.co.uk/itm/Scott-T1...hash=item43ff965034:m:mXmaqFRKMuyXCwmETLFk6NQ
https://www.ebay.co.uk/itm/Scott-T2...hash=item43ff9674d1:m:mPJvVbspMBIgd8IM3NhxyDA
https://www.ebay.co.uk/itm/MTB-BMX-...901836&hash=item5432b9f039:g:p7sAAOxyhs9RCo6U

DarthVidar sa:
Bromsgnissel sa:

Ebay är din vän! Det finns säkert på andra ställen men jag har inte koll vart.

https://www.ebay.co.uk/itm/Scott-T1...hash=item43ff965034:m:mXmaqFRKMuyXCwmETLFk6NQ
https://www.ebay.co.uk/itm/Scott-T2...hash=item43ff9674d1:m:mPJvVbspMBIgd8IM3NhxyDA
https://www.ebay.co.uk/itm/MTB-BMX-...901836&hash=item5432b9f039:g:p7sAAOxyhs9RCo6U

Ah, tack! Ska klurar lite på den där. Tänker att det kanske blir till sommaren så slipper vinylen allt slit och släng nu under höst/vinter.

Se här! Premiär-tur Scalen. Eller ah, premiär i detta utförande.

Lyckdes få ihop det sista på lördagsmorgonen. Vevparti och ny bromsskiva.

Vevpartiet som jag hade tänkt att använda, ett RaceFace som jag hade liggandes ville av någon sjukt märklig anledning inte gå på rätt. Precis som om axeln var för lång för BB:et, vilket det inte alls är. Så fick ta et XT från en annan.

En rak ny bromsskiva fram och sen var det bara att ge sig ut.

Första intrycket? Fy fasen vad najs det vart. Otroligt rapp. De nya hjulen märkte jag störst skillnad på efter gaffel, såklart(!).

Har inte hunnit väga den än men det kommer. Men ett par kilon har nog definitivt kapats tror jag.

9BB71D71-9257-4DCA-BABE-AC900848CF01.jpeg

Det vart ju riktigt bra! Det ser väldigt lockande ut att kliva in i bilden, hoppa upp på cykeln och dundra iväg nedför grusvägen i bakgrunden!

Snygg! Blev lite sugen på göra något liknande och ha som vinterhoj till typ pendling, hur har det funkar med hojen såhär några år efter?! :)

Tillbaka
Topp