Ok, nu är cykeln provcyklad!
Positivt:
- Tycker cykeln blev riktigt snygg! Jättenöjd att ha proportionerligt stora hjul till ramen (eller ram till hjulen?) och tycker det ser trevligt ut att inte ha skitlång sadelstolpe eller styre med massor av spacers under (vilket även kommer sammanfalla med en av de negativa punkterna). I princip har jag sällan sett en så stor cykel med så rimliga proportioner!
- Sitter kanonbra. En ypperlig vardagscykel eller bikepackingcykel för riktigt dåliga vägar eller på stig. Känns hemma!
- Enkelheten - känns galet solid!
Negativt:
- Fälgbredden. 25 mm innerdiameter på fälgarna är i princip inte stigcyklingsbart. Det fungerar (som det mesta), men inte mer. Fick pumpa upp bakdäcket ganska långt över föredraget tryck för att inte kränga av det i svängarna och fick typ 5-10 genomslag på FRAMHJULET under 1,5 timmars stigcykling eller så.
- Styrhöjden. Med högre styre kommer man längre från cykelns centrumlinje med vikten i skarpa svängar och får svårare att behålla tryck över framhjulet. Inga problem i torrt väder som är allt jag cyklat i, men man blir en aning bortkopplad. I kombination med nästkommande punkt blir cykeln en aning svårare att bunnyhoppa högt med, även om det fungerar.
- Kedjestagslängden. De är för långa för mig. Visst får man säkert en del stabilitet och cyklar man bara runt med hjulen på marken är det inget problem, men jag vill hoppa, cykla bakhjul, finlira med små lyft av framhjulet över stenar vid tekniska klättringar osv osv, och kedjestagen tar bort en del av de egenskaperna. Har en djävulsk träningsvärk mellan skulderbladen efter att ha behövt rycka mer än vanligt i styret. Det fungerar, men kräver mer kraft än nödvändigt. Jag välter oväntat lätt åt sidorna på bakhjulet och får kämpa för att cykla långt på ett hjul, vilket vanligtvis inte brukar vara några större bekymmer.
- Sadelrörslängden. Man vill va sadeln lägre om möjligt, men det fungerar. Körde ett par ganska branta rull och överlevde.
Sammanfattning:
Tror att alla delar ovan var helt enligt förväntningarna. För att vara en helstel singlespeedhoj är den helt klart funktionell i skogen. För att få en snygg, trevlig och stor cykel betalar jag med lite frånsteg från vad som varit den optimala skogslekcykeln.
Som i nuläget utan växlar är den helt klart begränsad i funktionalitet för vardagscyklingen. Det är alltid en alldeles för låg växel, och högre går inte att cykla i skogen med imho. Det ligger tiodelade växelgrejer som är avsedda för cykeln och med dom monterade, tillsammans med mer lättrullade däck, så blir det en ruggigt fin ATB som man kan cykla "vad som helst" med.
Svårt dock att slå bort känslan av att vara lite fel ute. Min FS-stigcykel (där jag byter till HG-body och monterar denna cykelns SS-grejer till SSSM) är bättre på allt i skogen. Lastcykeln är bättre på allt till vardags, förutom på att droppa lastkaj med ungarna och visa vem som kan cykla längst på bakhjulet. Jag kan liksom inte egentligen säga så mycket negativt, men samtidigt inte vara överdrivet glad i cykeln. Tror att jag sammanfattningsvis är en proppmätt trerättersätande restauranggäst som just fått in en andra omgång efterrätt, men att magen mättat före ögat och nu är det dags att gå hem istället för att äta mer.
Det är inte du som gjort något fel. Det är jag.