[Byggtråd] HT 29er happyedition

nadderf

Aktiv medlem
Tänkte bidra med en lite annorlunda byggtråd, för att jämna ut lite bland alla finbyggen!

Allt började med att jag anmälde tjejen till Cykelvasan 90 2019, hon har aldrig tidigare cyklat förutom några gånger på damcykel men räknas inte =)

Jag fick sen i uppgift att hitta en cykel, men hennes knappa budget (8000kr) resulterade i mest skräp både på nytt och begagnat sidan.

Jag ville ha en cykel med lite moderna komponenter och lite medelklass. Så föddes idén av att köpa cykeldelar på K/S på happy, för att samtidigt bidra till att rensa era förråd och att inte överkonsumera skräp som sen rostar ihop i nån skrubb. Kraven var rätt simpla, en hardtail med genomgående axlar och 29" och att geometrin kändes okej.

För att inte bygget skulle dröja allt för länge så beställdes ramen ny, en Cube Reaction 29 SL ifrån Bike-Discount.

2kyec9.gif

Hittils har alla delar hittats utom hjul och växelgrupp.

Komponentlista än så länge

4D813739-EBFB-4CA8-9664-0833AFAAA68F.jpeg

Kanske kan man med denna tråd bidra till andra som letar nybörjarhojar att bygga och samtidigt lära sig sin hoj! Ska bli jäkligt kul och min förhoppning är att man inför 2020 får uppgiften att bygga en F/S istället. Som det ser ut nu kommer den kosta lite över budget! Men rätt fina delar hittils!

Monteringsbilder kommer i nästa vecka när styrlagret landat!

Senast ändrad:
Härligt!
Jag har ett SRAM NX 1x11 gruppset liggandes. Avplockat från cykel jag köpte i somras. Även hjul finnes. Syncros, boost, 25 mm inner. Hjul och gruppset har cyklats ca 20 mil.

Rickard.J sa:
Härligt!
Jag har ett SRAM NX 1x11 gruppset liggandes. Avplockat från cykel jag köpte i somras. Även hjul finnes. Syncros, boost, 25 mm inner. Hjul och gruppset har cyklats ca 20 mil.

Låter bra men tyvärr icke boost ram/gaffel, ska ha 12x142 och 15x100 hjul. Och växelörat är shimanospecifikt så hade tänkt köra Shimano tyvärr.

nadderf sa:
Rickard.J sa:
Härligt!

Låter bra men tyvärr icke boost ram/gaffel, ska ha 12x142 och 15x100 hjul. Och växelörat är shimanospecifikt så hade tänkt köra Shimano tyvärr.

Vill du ha tips på bra men inte allt för dyra komponenter så kan du ta inspiration ifrån min byggtråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/3391205 Enjoy!

larsaw sa:
Vill du ha tips på bra men inte allt för dyra komponenter så kan du ta inspiration ifrån min byggtråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/3391205 Enjoy!
Tack! Men själva utmaningen var att köra med happydelar sålångt som möjligt och inte nytt, krisar det ivår kanske det blir nyköp. Jag tror det finns ganska gott om slx/xt delar liggandes som knappt har använts.

nadderf sa:
Tack! Men själva utmaningen var att köra med happydelar sålångt som möjligt och inte nytt, krisar det ivår kanske det blir nyköp. Jag tror det finns ganska gott om slx/xt delar liggandes som knappt har använts.

Ah' missade det, men till drivlinan (om du inte hittar en komplett fräsch neg) är SunRace mycket bang 4 bucks'n :)

Spännande, jag gör ett liknande projekt fast till min far. Budgeten sprack lite då det första jag köpte var en laufgaffel.

/Johan

Fränt! Jag sitter i samma sits med min "bättre hälft", ingen erfarenhet av cykling mer än på damcykel och även hon anmäld till Cykelvasan.
Jag klickade hem en Radon ZR Team 29 från samma ställe. Så nu är bygget igång här också, jag försöker hålla nere priset på den genom att köpa nya delar till min och låta henne få mina gamla... Genial idé!

Bromspedal sa:
Fränt! Jag sitter i samma sits med min "bättre hälft", ingen erfarenhet av cykling mer än på damcykel och även hon anmäld till Cykelvasan.
Jag klickade hem en Radon ZR Team 29 från samma ställe. Så nu är bygget igång här också, jag försöker hålla nere priset på den genom att köpa nya delar till min och låta henne få mina gamla... Genial idé!

Kul! Jäkligt nöjd med butiken, saknades lite monteringsdetaljer och det postades snabbt i kuvert!

Bra idé! Tyvärr är min lite för fin att bli reservdelshoj :) så den får ärva från Happy :)

Behöver inte vara 11 delat men om man tittar på annonserna så försöker man ofta ta liknande priser. Tycker 10 delade känns lite överprisade just nu. Men absolut, 10 delat kommer man långt med!

Martinmat sa:
Måste det vara 11 delat? Är ju mkt lättare att hitta 10 delat billigt o 10 del 11-42 med 30 el 32 klinga tycker jag funkar mkt bra

nadderf sa:
Valhalla_ sa:
Behöver du en 11x kassett 11-42t så säg till.. knappt använd :-)

Intressant! Ska bara finna en 11x bakväxel så jag vet det blir 11 delat!

nadderf sa:
Kul! Jäkligt nöjd med butiken, saknades lite monteringsdetaljer och det postades snabbt i kuvert!

Bra idé! Tyvärr är min lite för fin att bli reservdelshoj :) så den får ärva från Happy :)

Byggde min egen på noll erfarenhet så det finns gott om utrymme för förbättringar, lyckades komma över en ny Sid gaffel från 2017 för 2000kr så den jag började med en 30 Gold hamnar på hennes. Nu lutar det mest åt att jag byter ut mina bromsar, ett par Tektro, mot något bättre.
Jag har bortsett från vissa krav på färger fria händer men inte fri budget. Prisa Sixpack som hade en färg hon gillade som kommer finnas på väl valda platser på hojen.

Del 2 montering!

Äntligen dags att montera på alla fina happydelar!

Pressa styrlager
44CCFECB-B6F4-4C00-A006-70E84ECFD659.jpeg

Gaffel och styrstam (röret kapas senare)
C22D4F3B-6126-4BF7-8ED8-6E532FD4FA6C.jpeg

Styre och bromsar
0DFE64B2-1994-432F-8B47-E292981EF4A8.jpeg

Delavstämning av vikten
DF3749E2-CFF8-46C6-855A-AFDDD53C95FF.jpeg

Alla nuvarande delar monterade, jakten fortsätter!
32ECE8F0-6DCC-4135-8548-FDD3916A3CA1.jpeg

Del 3: customhjul

Då avsaknaden av hjul på Köp/sälj med önskad bred och rätt nav blev det istället nav från en happyit och fälgar från en annan, bromsskivor från en tredje och som bonus ett riktställ från en fjärde :)

Detta är mitt första hjulbygge men absolut inte sista!

Detta par väger in på 1780g

Lätta American Classic nav
499E2717-9E87-4376-A28A-D164F466E95A.jpeg

Syncros XR25 fälgar och DT comp ekrar

Ekring
13AF6751-4E1C-4586-8F4C-60B85084BC94.jpeg

7E14E6A6-B5F2-497D-A1E0-A9F186F16B45.jpeg

819CCAAC-EFA3-404A-B7BA-2885B0DE7BA5.jpeg

Justering
11AEBE1E-E0DA-40F1-A237-D78E8CFE8797.jpeg

Efter långväntan på rätt prylar på K/S så har ny cykeln fått växlar och den är ganska redo! Kul att det mesta kommer från happy och till större delen av landet från 12 happyiter. Saknas en sadeln, cyklisten var inte helt nöjd hur den jag fått tag på kändes. Skänks vidare på skänkestråden.

Vikten är nu 10.7kg som känns helt okej och rätt hyffsade nivåer på prylarna. Se första posten för en komplett spec.

0600B0D2-F953-4185-BD4B-BF4C6F40E1B1.jpeg

F1A50957-D6C2-443B-BE5B-7CCC136A19BF.jpeg

Tillbaka
Topp