[Byggtråd] Hunter CX

freddiesan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Hunter CX
Nu har det blivit dags att plocka ihop ramen som Rick Hunter skickade till mig innan jul. Han la upp två redan färdiga ramar på sitt flickr-konto och en av dessa kunde jag helt enkelt inte motstå. Jag har ju ett annat större bygge på gång, min s.k. Wicked Randonneuse, och det var i den vevan som jag konstant återkom till Rick Hunters ramar. Men 1-års väntan på en custom Hunter-ram var jag inte beredd på så det blev en annan SoCal-byggare istället. Min Kawasaki-gröna Hunter CX-ram har ca 1 cm längre överrör än jag borde ha men det kompenseras med en 90mm styrstam istället (får se om det funkar lika bra). Bygget är fortfarande i sin linda som ni ser men idag ska Challenge Limus-däck på hjulen och möjligen ska jag montera vevlager och vevarm. Har 99% av grejerna, det enda som jag väntar på är en bromshängare (eller vad de nu kallas) som ska sitta på gaffeln istället för uppe vid styrstammen. Vill undvika allt för mycket durr i frambromsen. Rosa hudz ska bytas ut på 105 bromshandtagen och så har jag tuff Mike Giant Cinelli styrlinda för den där galna USA cykelkross-looken. Känns som en härlig påminnelse om mtb:ns glada dagar i början av 90-talet. Använder förresten min silvriga Ringlé Moby Post som jag skaffade -92 till Slingshot:en jag hade då.

Ska försöka uppdatera bygget allt eftersom. Sittställningen är det som jag kommer prioritera främst. Det ska ju vara lite mer upprätt ställning jämfört med racer.

Hunter_Kawasaki_metric.jpg

Hunter_Kawasaki_web.jpg

IMG_8146.JPG

Beställde en gul kolfibergaffel från Kina (Hong-Fu) som blev billig och fick rätt gul färg utan att jag angav några färgkoder. Fullträff!
IMG_8148.JPG

IMG_8151.JPG

[Byggtråd] Hunter CX
Ska du måla om gaffeln eller vill du ha den gul?
Hade målat den i samma färg som loggan.

Annars så gillar jag den gröna färgen med rosa texten.
Lycka till med bygget.

[Byggtråd] Hunter CX
Prophet: Jag ville faktiskt ha gaffeln i exakt den färgen. Det ska vara grällt och knasigt som det var på 90-talet och som bland annat Geekhouse färgkoordinerar sina hojar idag. Här är ett inspirationsexempel och en bra illustration hur styret kommer ser ut med styrlinda och hudz:

7964885704_ec67e36b8e_z.jpg

Nu har förresten Challengedäcken åkt på. Det blev klassiska brun/svarta däck istället för ett par rosa jag funderade på ett tag:

IMG_8154.JPG

IMG_8157.JPG

[Byggtråd] Hunter CX
Kul bygge, känns otroligt fulsnyggt. :) Fast när brunsvarta däcken åkte på blev det sämre tycker jag. Det är dock du som ska gilla den och ett sånt där bygge gör man ju som man själv vill ha den.

[Byggtråd] Hunter CX
Härligt! Det här är ju bara så bra! :-)

Ett par gröna Michelin Mud/Sprint skulle nog passa fint men enligt Google tillverkas de inte längre utan går för $$$$$$ på eBay.

evans_2006_cx_ride.jpg

Edit: stvafle

Senast ändrad:
[Byggtråd] Hunter CX
Fick fel rosa Hudz så den biten ligger på is för tillfället. Drog broms- och växelvajer i helgen och satte ihop allt precis så att jag kunde ta den första testrundan på gatan utanför iförd tofflor. Är inte helt säker på om min 90mm stam är för kort för att vara CX. Hade tänkt att ha den lite kortare och högre än på en racer men jag ser framnavet tydligt framför styret när jag ligger i hoodsen vilket är en indikation på att det kanske är för kort. Sittställningen är ändå bekväm och sådär upprätt som jag hade tänkt mig. Bakväxelvajern kanske är lite för lång men jag ville inte ha den för tight heller. Sen så vill inte bromsvajern som kopplar ihop bromsarna ligga helt rätt i snabbkopplingen. Paul Touring-bromsarna känns för övrigt väldigt lovande. Gillar designen skarpt och de är väldigt inställningsvänliga.

IMG_3008_web.jpg

IMG_3009_web.jpg

IMG_3012_web.jpg

Helbilden blev lite suddig:
IMG_3007_web.jpg

[Byggtråd] Hunter CX
Tack! Har tillåtit mig själv att ta ut svängarna lite mer i detta projekt och njuta av färggalenskap som jag tycker syns allt för sällan annars. Sen så är jag inte dödsseriös över detta bygge i nuläget eftersom ett annat projekt överskuggar detta.

[Byggtråd] Hunter CX
Snygg! Stammen har du rätt i att den kan bytas. Ser lite kort ut och även lite för uppåtvinklad. Ser lite klumpig ut. En silvrig ritchey i classicvariant?

[Byggtråd] Hunter CX
Grymt snygg!!

Var köpte du bromsarna? Är det klincher eller tub varianten på däcken? Är själv på klincher varianten nämligen så lite nyfiken på hur dom är.

Ser fram emot det färdiga resultatet! :)

[Byggtråd] Hunter CX
happymtb: Bromshängaren är av märket Tektro. Finns på ebay, sök efter Front Cable Hanger. Här är ett exemplar http://www.ebay.com/itm/Tektro-Fron...Cycling_Parts_Accessories&hash=item51a2dc68a9

SweBender: Bromsarna är från bloggaren John "Prolly" som fick Paul Components att göra en lila version i begränsad upplaga. Det tog tyvärr bara någon timma innan alla var slutsålda: http://prollyisnotprobably.com/2012...nents-touring-cantis-and-moon-units-in-stock/ Challenge Limus-däcken är kanttråd på en Velocity A23-fälg. De är anpassade för lite mer lera har jag förstått men jag har inte kunnat hårdtesta de än för att kunna ge ett omdöme.

[Byggtråd] Hunter CX
DE - är enormt nöjd med bromsarna som inte sticker ut lika mycket som Neo. Visst Neo ser läckrare ut kanske men jag tror att dina vader kommer tacka dig en dag när du inte river upp stora sår vid teknisk cykling.

SweBender - Tack för att du frågar! Nu råkar jag vara enormt upptagen men jag laddar upp några bilder på det färdiga resultatet. Skulle gärna vilja ha lite häftigare vevarmar men Shimanos CX50 räcker än så länge. Styrstammen byttes enligt tips ovan till Ritchey för att matcha styret och skapa lite bättre estetisk harmoni. Har haft en del skoj med den nu på försommaren och det är hur roligt som helst att busa med en CX, kruxet är att jag nu börjar bli sugen på att återuppta mtb igen. Nytt cykelbegär har väckts :)

1.JPG

2.JPG

3.JPG

[Byggtråd] Hunter CX
Härlig paljett! Skoj att du blev så nöjd! Var det din första custom ram? Hur pass pra passar den? Är det ngt du skulle gjort annorlunda lr precisera om du beställde custom igen?

[Byggtråd] Hunter CX
Nä, min Stinner var min första custom-ram där jag själv ritade i stort sett helt cykeln och fick den byggd av Aaron Stinner (som jag för övrigt rekommenderar, en reko kille). Denna Hunter var redan byggd och användes i nåt showroom Kalifornien, Rick Hunter sålde sen ramen till mig. Rick Hunter är också en grymt schysst kille att ha att göra med men väntetiden är lång. Tror inte jag skulle gjort något annat annorlunda i nuläget, möjligtvis skivbromsar i stället för canti. Flaskhållaren på nederröret sitter högt vilket är bra tycker jag. Dragning av vajrarna är mycket bra också. Lite flackare styrvinkel är det som passar bra för offroad-körning. Båtbensbudet - Vår gemensamma vän P (med Moratin) är för övrigt och hälsar på och cyklar omkring på Öland just nu.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp