freddiesan
Aktiv medlem
[Byggtråd] Hunter CX
Nu har det blivit dags att plocka ihop ramen som Rick Hunter skickade till mig innan jul. Han la upp två redan färdiga ramar på sitt flickr-konto och en av dessa kunde jag helt enkelt inte motstå. Jag har ju ett annat större bygge på gång, min s.k. Wicked Randonneuse, och det var i den vevan som jag konstant återkom till Rick Hunters ramar. Men 1-års väntan på en custom Hunter-ram var jag inte beredd på så det blev en annan SoCal-byggare istället. Min Kawasaki-gröna Hunter CX-ram har ca 1 cm längre överrör än jag borde ha men det kompenseras med en 90mm styrstam istället (får se om det funkar lika bra). Bygget är fortfarande i sin linda som ni ser men idag ska Challenge Limus-däck på hjulen och möjligen ska jag montera vevlager och vevarm. Har 99% av grejerna, det enda som jag väntar på är en bromshängare (eller vad de nu kallas) som ska sitta på gaffeln istället för uppe vid styrstammen. Vill undvika allt för mycket durr i frambromsen. Rosa hudz ska bytas ut på 105 bromshandtagen och så har jag tuff Mike Giant Cinelli styrlinda för den där galna USA cykelkross-looken. Känns som en härlig påminnelse om mtb:ns glada dagar i början av 90-talet. Använder förresten min silvriga Ringlé Moby Post som jag skaffade -92 till Slingshot:en jag hade då.
Ska försöka uppdatera bygget allt eftersom. Sittställningen är det som jag kommer prioritera främst. Det ska ju vara lite mer upprätt ställning jämfört med racer.
Beställde en gul kolfibergaffel från Kina (Hong-Fu) som blev billig och fick rätt gul färg utan att jag angav några färgkoder. Fullträff!
Ska försöka uppdatera bygget allt eftersom. Sittställningen är det som jag kommer prioritera främst. Det ska ju vara lite mer upprätt ställning jämfört med racer.
Beställde en gul kolfibergaffel från Kina (Hong-Fu) som blev billig och fick rätt gul färg utan att jag angav några färgkoder. Fullträff!