Byggtråd - Kina stålracer för pendling

lillnysta

Medlem
Hej!
Är mitt uppe i mitt absolut första cykelbygge.
Började cykla 2022, en Scott Speedster 30 Gravel. Uppdaterade sensommaren 2025 till en Pinarello Grevil från 2024 på en kampanjutförsäljning.

Cykelintresset har fortsatt öka och håller nu på att bygga en ”pendlarcykel”. Nu är det kanske inte så att jag har långt till jobbet (1.2 km) utan tänker att jag kan få in lite vardagsträning med lite omvägar före eller efter jobbet på en cykel jag känner att jag kan våga läsa fast vid jobbet och kanske även göra lite ärenden på.

Utgår från en stålram från Kina för att hålla kostnaden nere och minska mitt sentimentala värde att behöva vara överdrivet försiktig med den. Vill att cykeln ska brukas.

Flyttar över allt mitt SRAM Rival från Pinarellon som får en uppgradering till Force rakt igenom.

Utrustning:
Ram TQIQT TG006 från AliExpress 3900:-
Sram Rival 1x12
Brooks lädersadel
Riley sadelstolpe zero set back
Riley styrstam och styre
SUPACAZ Super Sticky Kush tape Brown/Black
Svarta P2R Flatman 70 SPD pedaler För att kunna cykla med och utan cykelskor
Fulcrum Sonic AL hjul
Hutchinson Blackbird all season däck 34 mm
Kör med slang initialt då jag tänkt använda samma hjulpar med dubb på vintern.

tar gärna tips på tillbehör m.m som skärmar, packväskor etc.

Som sagt, mitt första cykelbygge och ör helt novis på att skruva med cyklar så var snälla 😅

/Daniel

Bilagor

• IMG_8508.webp
    IMG_8508.webp
    187.7 KB · Besök: 133
  • IMG_8509.webp
    IMG_8509.webp
    170.1 KB · Besök: 133
  • IMG_8510.webp
    IMG_8510.webp
    138.2 KB · Besök: 129
  • IMG_8511.webp
    IMG_8511.webp
    537.3 KB · Besök: 132
Senast ändrad:
Du kan behandla insidan av ramen med linolja för att minska rosten där när du vinterpendlar.
Använd inte linolja! Linolja går bra att äta, mycket omega där men för rostskydd är det bland de sämsta alternativen (det finns källor på det) utan använd ett vaxbaserad medel typ Dinitrol, Tectyl mfl!
Dessutom tar linolja veckor på sig att torka och medlet som används måste vara absolut torrt innan cykeln skruvas ihop - om man inte vill att ditskruvade saker skall limmas fast för gott.
Nå, även ramens utsida ser obehandlat ut? Ska den användas för året-om pendling är det nog en väldigt bra idé att måla/lacka den sidan med.

Använd inte linolja! Linolja går bra att äta, mycket omega där men för rostskydd är det bland de sämsta alternativen (det finns källor på det) utan använd ett vaxbaserad medel typ Dinitrol, Tectyl mfl!
Dessutom tar linolja veckor på sig att torka och medlet som används måste vara absolut torrt innan cykeln skruvas ihop - om man inte vill att ditskruvade saker skall limmas fast för gott.
Nå, även ramens utsida ser obehandlat ut? Ska den användas för året-om pendling är det nog en väldigt bra idé att måla/lacka den sidan med.
Tack för tipsen!
Ramen är lackad utvändigt, klarlackad rå metall på sina ställen.

+1
För den som funderar på att rostskyddsbehandla sin stålram så borde Riksantikvarieämbetets test av rostskydd kan vara intressant läsning.
https://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf (78 sidig PDF)
I det var linoljebaserade varianter helt underlägsna.

Ramen är lackad utvändigt, klarlackad rå metall på sina ställen.
Hoppas att det är en bra klarlack som är både tät och tålig.

+1
För den som funderar på att rostskyddsbehandla sin stålram så borde Riksantikvarieämbetets test av rostskydd kan vara intressant läsning.
https://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf (78 sidig PDF)
I det var linoljebaserade varianter helt underlägsna.

Hoppas att det är en bra klarlack som är både tät och tålig.
Misstänker att jag fått vad jag betalat för men det är jag helt med på 😅

Riksantikvarieämbetet kräver ibland linoljebaserad färg och rostskydd för att det ska matcha åldern på byggnaden eller vad det nu är.

Riksantikvarieämbetet kräver ibland linoljebaserad färg och rostskydd för att det ska matcha åldern på byggnaden eller vad det nu är.
Själklart gör de det. Men det är utifrån kultuthistoriska värderingar och är inte samma sak som ett gott rostskydd på ett fordon som evt far omkring i saltslask eller dagligen vandrar ut och in i plötsligt skiftande temperaturer med kondens som följd. Typ.

Själklart gör de det. Men det är utifrån kultuthistoriska värderingar och är inte samma sak som ett gott rostskydd på ett fordon som evt far omkring i saltslask eller dagligen vandrar ut och in i plötsligt skiftande temperaturer med kondens som följd. Typ.
Det enda jag skrev var att de kräver linolja för att matcha tiden.

Vilken ram är det, och var köpte du den?
Var priset inkl. frakt?
Shred Bike Store AliExpress
Den skulle gått på 4020:- + 860:- i frakt, men sen blev det en VAT reduction på 976:- så landade på 3900:-

Måste säga att jag är imponerad över ramen än så länge. Fina detaljer och lacken är bra gjord men ordentligt lager och inga rinningar eller dam i färgen.

Snygga skärmar gör mycket för estetik och inte minst livslängd på cykeln i övrigt. Pelago tycks vara prisvärda, och när du ändå köper finska grejor kan du passa på att slänga med ett porteur-rack för att snäppa upp det hela ytterligare.
Plus ett på Pelagos skärmar. Jag köpte ett par förra året som jag kraschade sönder och nu ersatt med ett nytt par. Så jäkla mycket snyggare än valfritt alternativ från SKS mfl, även om funktionen i mina långa skärmar i plast med aluminiumkärna från SKS jag har på en annan cykel egentligen har bättre funktion tack vare en tydlig 90 graders kant och inbyggd egolapp i slutet. Men Pelagoskärmarna funkar tillräckligt jättebra för att det visuella ska vara värt det. Med tajt passning håller jag mig riktigt torr även när det regnar rejält.

Tillbaka
Topp