[Byggtråd] Kona Explosif 1997

Babbar

Aktiv medlem
Dags att skriva sin första byggtråd som egentligen är en renovering och uppgradering mer än något annat.

Projektet kom till när Thomalin här på happy lade upp sin första MTB, en Kona Explosif från 1997, i skänkes tråden i hopp om att någon skulle vilja ge den nytt liv och att den skulle få börja rulla igen. Jag hade tur nog att vara den som fick ta över denna skönhet och projektet (yay!). Något som Thomalin dock efterfrågade var en byggtråd så here goes!

Jag har gjort mitt bästa för att ta bilder och dokumentera, men i min iver att pilla och fixa finns det så klart saker som har missats att föreviga.

Cykeln var i delar från början så det började med en eftermiddag av montering för att se om något saknades eller var trasigt.

Styre, gaffel, reglage monterade. Styrlager var stelt och indexerat
1.jpg

2.jpg

3.jpg

Vevparti och vevlager satt som berget, men med rätt verktyg och mycket ansträngning gick det att få loss för att göra rent och känna på lagren. Vevlagret hade bytts vid okänd tidpunkt och rullade på bra. Klingorna hade fortfarande liv i sig också och allt glänste fint efter en rengöring.
4.jpg

5.jpg

6.jpg

Nästa steg var gaffeln. En Marzocchi Bomber Z2 Light, ej original men tidsenlig från 1999. Den togs isär i molekyler och gjordes rent. Fick ny olja och sattes ihop igen. Väldigt trevlig och enkel gaffel att jobba med och den första jag tagit isär med innerben som inte sitter fast i kronan.
7.jpg

7_1.jpg

Saker som inte kommit med på bild var fipplandet med styrlagret och framnavet. Båda behövde en del kärlek eftersom fettet i kullagren var helt torrt och mest liknade hårdplast till konsistensen. Bakhjulet fick jag temporärt ersätta med ett jag hade liggande eftersom lagerbanorna var i så pass dåligt skick att de behövs bytas ut.

Inför jungfruturen såg det ut såhär... helt, rent och redo för en tur. Fram till nu inget utbytt förutom bakhjulet.
8.jpg

8_1.jpg

Så hur gick första turen?
.
.
Felfritt faktiskt och även de kommande 10h jag satt i sadeln den veckan. Efter den veckan hade jag klart för mig att hojen är riktigt skön och passar som handen i handsken när det gäller storlek och geometri. Dock så kände jag att det smala styret behövde bytas mot ett bredare med lite rise och den dämpade gaffeln till en stel för att stämma överens med mina preferenser.

Gaffel (Salsa Cromoto, 425 A-C) och styre (On-One Riser, 680 mm) införskaffades och monterades så snabbt som det bara gick.
9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

Efter omvandlingen levererade hojen 100% och det var dags att ta den på en lite längre tur. Jag och en vän hade vid flera tillfällen snackat om att köra Addnature 7 Summits så det är vad vi gjorde. Han på sin Kona King Kikapu från 2002 och jag på Explosifen. Den turen får bli en egen RR, men här är hojarna tillsammans och jag och Explosifen på toppen av Hagakullen efter avklarad utmaning.
13.jpg

14.jpg

Norrbotten skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevligt!
>
> Vad tycker du om Salsa-gaffeln? Funderar själv
> på att skaffa en sån nämligen.

Den känns som en vinnare, stabil och snygg. Saknade dock chili-peppar loggan men det är en mindre detalj. 1120 gram okapad, köpt från bike-components.

Kristoffer skrev:
> Snygg..
> ..men sadelstolpsklämman?? Den ser ut att sitta
> uppe vid sadeln på alla utom en bild?

Ser ytterst Knas ut

Stämmer, det var ett litet easter egg till den uppmärksamme. Sadelstolpen sitter fast som svärdet i stenen så jag kör utan klämma och med rostlösning i hopp om att den lossnar en dag. Det är original stolpen så jag vill inte gå på den för hårt.

Senast ändrad:
Stolplossning finns det brutala trådar om. Kanske hittar något matnyttigt där? Bonuspoäng till att dekorera cykeln med undulat.

Fantastiskt att se sin gamla trotjänare få ett nytt liv!

Det kändes verkligen helt rätt att skänka Konan till Babbar. Det kändes helrätt från första mötet då jag vid leverans välkomnades hemma hos Babbar med nybakad paj :). Vi diskuterade cykeln och Babbar hade en rätt tydlig plan, som jag sedan fått löpande information om både med bilder och över en lunch på stan. Hela grejen att skänka sin ögonsten, som man köpt för, för mig, stora pengar 97, har varit helt över förväntan. Den kunde knappast fått ett bättre hem.

Jag gillar att den fått en stel gaffel... ramen är så pass stötdämpande att en stel gaffel bara gör den bättre. Orginalstyret är snyggare, men jag förstår att Babbar vill ha ett lite bredare och högre styre.

Vi får ta den där turen inom kort så att jag också får testa på hur den känns nuförtiden :)

Ååhhhh, nu saknar jag min gamla Explosif -99. Reynolds 853. Körde den helstel, först med en P2-gaffel och sedan med en DMR trailblade. Fantastisk ram.

Riktigt fin renovering/återupplivning av en gammal pärla.

Trevlig när en gammal cykel får ett nytt liv. Jag undrar om inte Thomalin skulle vilja ha tillbaka den nu. :)

Lite synd tycker jag det är med svart gaffel och styre. Ren metall hade varit snyggare, men är kanske svårare att uppbåda.

Btw. Den där borde väl haft några snygga barends från början???

Underbart! Just den där har jag vid tillfällen förbarmat mig över, gissar att jag monterat de klingorna som sitter på tom. Kan det vara så, Thomalin? :-)

Hade den några veckor när jag råkade befinna mig mellan cyklar, men det är väl sisådär 10 år sen nu.

Kommer följa den här tråden med stor förtjusning.. ;-)

@Hasse
Yeps, har sett en hel del extrema varianter. Men de flesta slutar tyvärr med trasig stolpe eller förstörd lack så jag försöker ett tag till med den milda 5-56 varianten och ser var det leder. Som tur är sitter sadeln på den höjd jag skulle vilja ha den hur som helst.

@happymtb.fr
Stämmer bra, vi stod där ett tag och samlade krafterna inför nästa etapp. Du måste varit en av dom som rullade förbi med liften =).

@oxr
Nix, rullade på min Inbred SS idag, men imorgon blir det säkert Kona style. Sen håller jag mig norr om stan också så det var någon annan lycklig själ du såg på en Kona med brett styre.

@Jonez
Cred till dig i så fall =), klingorna bär ännu. Nästa steg (dock inte bråttom) kommer nog handla om att skruva ner cykeln och fixa alla stenskott och lackskador som finns. Jag har hittat en bättringsfärg som stämmer rätt bra med original lacken så det plus några lager klarlack så kommer den se tjusig ut.

Stumpy skrev:
> Jag undrar om inte Thomalin skulle vilja ha
> tillbaka den nu. :)
>
Ja, lite sugen blir man allt, men nej, plats och tidsbrist gjorde att jag behövde göra mig av med den... och varför "kill your darlings" när man kan ge dem nytt liv? :)
>
> Btw. Den där borde väl haft några snygga
> barends från början???

Helt riktigt! Det har suttit barends på den!

Jonez skrev:
> Underbart! Just den där har jag vid tillfällen
> förbarmat mig över, gissar att jag monterat de
> klingorna som sitter på tom. Kan det vara så,
> Thomalin? :-)

Helt riktigt, en annan har ju tummen mitt i handen ;)

> Hade den några veckor när jag råkade befinna
> mig mellan cyklar, men det är väl sisådär 10
> år sen nu.

Ja, det var ett tag sen nu, det var även ett tag sen jag cyklade på den, runt 2009 skulle jag tro.

> Kommer följa den här tråden med stor
> förtjusning.. ;-)

Jag också!

Ett möjligt sätt att lossa stolpen utan att förstöra något kan vara att sätta dit en skitsadel, vända den upp och ned, kila fast skitsadeln mellan nåt stabilt och försöka vrida ramen försiktigt fram och tillbaka. Gärna med applicering av mer "glidmedel" om det rör sig.

Tillbaka
Topp