Sup
Aktiv medlem
[Byggtråd] Kona Kilauea -94
En gammal cykeldröm går i uppfyllelse
När mitt intresse för MTB tog ordentligt fart i mitten av 90-talet stod flera av Kona-cyklarna högst på önskelistan. Bland alla cykelkataloger jag hade liggandes var Konas katalog från 1995 mest sönderläst och höll knappt ihop. Men ekonomin på den tiden var ganska skral pga studier så det fick bli en av de billigaste MTB hos LBS som fanns då. Visserligen blev det en Bianchi men en av de billigaste med stel gaffel och den var inte lätt. Jag hade iofs kul med den i många år och jag var smalare då än nu, men jag suktade efter något annat.
Så här mitt i livet blir man lätt nostalgisk emellanåt och cykelintresserad som man är har jag lite då och då sneglat på diverse köp- och säljsidor efter begagnade Kona-cyklar och ramar från mitten av 90-talet. Annonserna som har dykt upp har försvunnit fort eller så har priserna varit på tok för dyra. Men, Ibland har man lite flyt.
För drygt en månad sedan dök det upp en fin stålram med rätt logotyp och från rätt tidsperiod på köp- och sälj här på Happy. Som en blixt från klar himmel går en del av min gamla cykeldröm helt plötsligt i uppfyllelse. En Kona Kilauea-ram i Tange Prestige stål från 1994 står numera fastspänd i mitt meckarställ i källaren. Mycket oväntat med tanke på omständigheterna. Inte nog med det. En Kona Project 2-gaffel från samma era dök upp dagarna efter att jag fick hem ramen, också på Happys köp- och sälj. Lyckan är total. Nuförtiden när jag ska gå ner i källaren för att hämta något kan jag inte låta bli att gå förbi meckarstället. Det är väldigt lätt att fastna där. Föreställ dig Gollum och hans precious från Sagan om ringen-triologin.
Svart, svart eller svart?
Innan jag avslöjar mina planer för cykeln måste jag bara informera att fyra av mina fem andra cyklar är mer eller mindre kolsvarta. Jag är en sån som tycker om svarta cyklar helt enkelt. Så det första som for igenom huvudet var naturligtvis att måla ramen sobert kolsvart och på med ett par snygga tan wall-däck och minimalt med dekaler och logotyper. Allt ska vara svart. Men sedan tänkte jag ett varv till och började googla och titta i originalkataloger från -94/-95 på nätet efter olika färgkombinationer. TIll slut hittade jag dessa två bilder som kom att bli inspiration för hur cykeln förmodligen kommer att se ut när den blir färdig.
Planen just nu är att måla ramen till en Kilauea årsmodell -95 så den kommer att bli vit som på bilden till höger (en ganska original Kona Kilauea från -95). Sedan hittade jag en riktigt tjusig grönmetallic Kona Lava Dome med tan wall däck som jag blev helt såld på. Kan man inte kombinera detta? Vit ram med originaldekaler, tan wall däck och svarta komponenter (styre, styrstam, sadelstolpe, hjul etc) som moderna cyklar har? Gaffeln är egentligen metallic-brun-bronsaktig i originalutförande och jag tror tyvärr att den färgen blir för knepig att få till. Planen är istället att måla gaffeln mörkgråmetallic så att åtminstone nyansen blir någorlunda lik originalet (likt bilden till vänster). Vad tror ni om det?
En annan stor inspirationskälla innan projektet ens blev av är Oldshovels restomod på en Kona Explosif från -94 på Youtube:
Ganska länge tänkte jag svetsa på fästen för skivbromsar precis som i videon. Skivbromsar är så mycket bättre. Men jag har tänkt om och ska försöka göra så lite åverkan på själva ramen som möjligt. Det vore rejält tråkigt om det skulle bli ett stort hål i ramen.
Cykeln kommer mestadels att användas till att glida ner till kiosken och köpa glass eller flänga runt i stan i olika ärenden, så utseendet har hög prioritet. Men viktjägare som man är så vill jag även få den så lätt som det bara är möjligt, inom ekonomiskt rimliga ramar annars blir frugan inte glad. Hon tycker redan att jag har får många cyklar. Jag skulle gissa att cykeln kommer att gå mest på asfalt men även på grusvägarna längs stranden i sommar. Känner jag mig själv rätt blir det kanske att testa den på en och annan xc-bana också. Det är ju där den hör hemma egentligen. Det lär vara en pigg och livlig raket även med moderna mått mätt. Någon kanske har erfarenhet av en 90-tals alu-/stål-Kona?
Lite hård fakta
Jag kommer att använda några delar som har blivit över från andra cykelprojekt och resten har jag beställt eller kommer att införskaffa inom kort. Det blir även delar från Kina för att hålla budgeten i skaplig ordning och få ner vikten.
Det här har jag hittat på hyllorna eller införskaffat till projektet hittills:
Beställda prylar som är på väg i skrivande stund:
Prylar som ska beställas när de hamnar i lager igen till bra pris:
Om det inte framgår tydligt så blir det 1x11 växlar på ekipaget. Jag hoppas att jag fick med allt. Annars lär jag nog märka det när det är dags att mecka ihop cykeln.
Frågor på det?
Jag är inte på något sätt proffs eller ens rutinerad att fixa ramen i ordning så det här kommer bli mycket intressant och spännande. Det är med andra ord första gången jag ska fixa i ordningen en ram från grunden. Mecka med cyklar gör jag ganska ofta då saker slits på mina andra cyklar. Förhoppningsvis ska det inte bli något större problem. Men det dyker alltid upp frågor i sådant här projekt och vilken tur att Happy finns med så mycket expertis på ett och samma ställe. Här kommer några till att börja med:
När mitt intresse för MTB tog ordentligt fart i mitten av 90-talet stod flera av Kona-cyklarna högst på önskelistan. Bland alla cykelkataloger jag hade liggandes var Konas katalog från 1995 mest sönderläst och höll knappt ihop. Men ekonomin på den tiden var ganska skral pga studier så det fick bli en av de billigaste MTB hos LBS som fanns då. Visserligen blev det en Bianchi men en av de billigaste med stel gaffel och den var inte lätt. Jag hade iofs kul med den i många år och jag var smalare då än nu, men jag suktade efter något annat.
Så här mitt i livet blir man lätt nostalgisk emellanåt och cykelintresserad som man är har jag lite då och då sneglat på diverse köp- och säljsidor efter begagnade Kona-cyklar och ramar från mitten av 90-talet. Annonserna som har dykt upp har försvunnit fort eller så har priserna varit på tok för dyra. Men, Ibland har man lite flyt.


För drygt en månad sedan dök det upp en fin stålram med rätt logotyp och från rätt tidsperiod på köp- och sälj här på Happy. Som en blixt från klar himmel går en del av min gamla cykeldröm helt plötsligt i uppfyllelse. En Kona Kilauea-ram i Tange Prestige stål från 1994 står numera fastspänd i mitt meckarställ i källaren. Mycket oväntat med tanke på omständigheterna. Inte nog med det. En Kona Project 2-gaffel från samma era dök upp dagarna efter att jag fick hem ramen, också på Happys köp- och sälj. Lyckan är total. Nuförtiden när jag ska gå ner i källaren för att hämta något kan jag inte låta bli att gå förbi meckarstället. Det är väldigt lätt att fastna där. Föreställ dig Gollum och hans precious från Sagan om ringen-triologin.
Svart, svart eller svart?
Innan jag avslöjar mina planer för cykeln måste jag bara informera att fyra av mina fem andra cyklar är mer eller mindre kolsvarta. Jag är en sån som tycker om svarta cyklar helt enkelt. Så det första som for igenom huvudet var naturligtvis att måla ramen sobert kolsvart och på med ett par snygga tan wall-däck och minimalt med dekaler och logotyper. Allt ska vara svart. Men sedan tänkte jag ett varv till och började googla och titta i originalkataloger från -94/-95 på nätet efter olika färgkombinationer. TIll slut hittade jag dessa två bilder som kom att bli inspiration för hur cykeln förmodligen kommer att se ut när den blir färdig.


Planen just nu är att måla ramen till en Kilauea årsmodell -95 så den kommer att bli vit som på bilden till höger (en ganska original Kona Kilauea från -95). Sedan hittade jag en riktigt tjusig grönmetallic Kona Lava Dome med tan wall däck som jag blev helt såld på. Kan man inte kombinera detta? Vit ram med originaldekaler, tan wall däck och svarta komponenter (styre, styrstam, sadelstolpe, hjul etc) som moderna cyklar har? Gaffeln är egentligen metallic-brun-bronsaktig i originalutförande och jag tror tyvärr att den färgen blir för knepig att få till. Planen är istället att måla gaffeln mörkgråmetallic så att åtminstone nyansen blir någorlunda lik originalet (likt bilden till vänster). Vad tror ni om det?
En annan stor inspirationskälla innan projektet ens blev av är Oldshovels restomod på en Kona Explosif från -94 på Youtube:
Ganska länge tänkte jag svetsa på fästen för skivbromsar precis som i videon. Skivbromsar är så mycket bättre. Men jag har tänkt om och ska försöka göra så lite åverkan på själva ramen som möjligt. Det vore rejält tråkigt om det skulle bli ett stort hål i ramen.
Cykeln kommer mestadels att användas till att glida ner till kiosken och köpa glass eller flänga runt i stan i olika ärenden, så utseendet har hög prioritet. Men viktjägare som man är så vill jag även få den så lätt som det bara är möjligt, inom ekonomiskt rimliga ramar annars blir frugan inte glad. Hon tycker redan att jag har får många cyklar. Jag skulle gissa att cykeln kommer att gå mest på asfalt men även på grusvägarna längs stranden i sommar. Känner jag mig själv rätt blir det kanske att testa den på en och annan xc-bana också. Det är ju där den hör hemma egentligen. Det lär vara en pigg och livlig raket även med moderna mått mätt. Någon kanske har erfarenhet av en 90-tals alu-/stål-Kona?
Lite hård fakta
Jag kommer att använda några delar som har blivit över från andra cykelprojekt och resten har jag beställt eller kommer att införskaffa inom kort. Det blir även delar från Kina för att hålla budgeten i skaplig ordning och få ner vikten.
Det här har jag hittat på hyllorna eller införskaffat till projektet hittills:
Ram: | Kona Kilauea -94 (enligt bildsök på Google men inte i Kona-katalogen. Konstigt) 18”. Tange Prestige stål. 2000 g prick som den står nu med originalfärg utan skruvar till fästen. |
Gaffel: | Kona Project 2 -9X?. Stål. 810 g mestadels utan färg. Tack för grovjobbet till dig som sålde den. |
Dekaler: | Original Kona Kilauea -95 i silver och orange till ram och gaffel från Ebay. Se bild till höger ovan. |
Hjul: | Nya Mavic Crossride UB 26”. Svarta med alldeles för mycket dekaler som ska avlägsnas. 1730 g. |
Sadelstolpe: | Kina-kolfiber 27.2x400 mm, 0 mm offset. Mattsvart med svagt synlig 4k-väv och titanskruvar. 135g. |
Styrlager: | Ritchey Logic Comp 1-1/8". Gaffeln är gängad men A-head funkar bra ändå. Har provat att klämma fast en vanlig styrsam och det kändes stabilt. |
Vevarmar: | Shimano SLX FC-M7000-1 175 cm. |
Drev: | Shimano SLX 32T. |
Vevlager: | Shimano XT BB-MT800 68/73 gängat. |
Bromsar: | Shimano Deore LX V-brake svarta. |
Bromshandtag: | Shimano Deore BL-T610 svarta med I-spec B-kompatibla klämmor. |
Sadel: | Kina-kolfibersadel. 105 g. Har inte bestämt mig riktigt ännu. Hårt och lätt eller mjukt och tyngre. Lätt är ju ledordet i projektet så än så länge får det bli den sadeln då den finns på hyllan. |
Handtag | Svarta Lock-on ~100 g. |
Beställda prylar som är på väg i skrivande stund:
Kassett: | Wuzei 11-46T 11-speed. 376 g. En kina-kassett som är väldigt lätt och växlar förvånansvärt bra om man jämför med Shimanos superba kassetter. |
Kedja: | Shimano SLX CN-HG601. |
Växelreglage: | Shimano XT SL-M8000 I-Spec B som ska integreras i bromshandtaget. Ett favoritreglage som jag hittade till ett bra pris. |
Bakväxel: | Shimano XT RD-M8000 GS. Egentligen overkill men hittade även den till ett hyfsat bra pris. |
Växelvajer: | Shimano OT-SP41 |
Bromsvajer: | Shimano MTB |
QR till hjul: | Kina-axlar i titan som bara väger 36 g (enl. tillv.). |
Styre: | Kina-kolfiber. Riser 740 mm. Har provat leverantörens raka modell och den har hållit för hård körning i snart ett år nu. Vikt ? (men lätt). |
Styrstam: | Uno 7 series (Kina) 7° 70 mm. < 100 g. Svart utan dekaler. |
Prylar som ska beställas när de hamnar i lager igen till bra pris:
Däck: | Schwalbe Billy Bonkers 26x2.10 classic (tan wall) < 500 g (enl. tillv.). Kanske inte det klokaste eller mest logiska valet av däck... Men snyggt med hög tan wall och det är ett lätt däck. Tänkte dessutom prova att göra dom tubeless. Mycket kan man säga om Schwalbes däck men alla varianter jag har provat har gått att göra tubeless relativt enkelt oavsett kvalitetsnivå. |
Pedaler: | NC-17 Alu Trekking Pro. 251 g (enl. tillv.). Vanliga svarta och ganska lätta pedaler. Jag har ett par Shimano kombipedaler med SPD liggandes men de övertygar inte i nuläget (när gör dom det förresten?). Kanske börjar med dom tills NC-17-pedalerna anländer. |
Om det inte framgår tydligt så blir det 1x11 växlar på ekipaget. Jag hoppas att jag fick med allt. Annars lär jag nog märka det när det är dags att mecka ihop cykeln.
Frågor på det?
Jag är inte på något sätt proffs eller ens rutinerad att fixa ramen i ordning så det här kommer bli mycket intressant och spännande. Det är med andra ord första gången jag ska fixa i ordningen en ram från grunden. Mecka med cyklar gör jag ganska ofta då saker slits på mina andra cyklar. Förhoppningsvis ska det inte bli något större problem. Men det dyker alltid upp frågor i sådant här projekt och vilken tur att Happy finns med så mycket expertis på ett och samma ställe. Här kommer några till att börja med:
- Färgborttagning. Jag är primärt inne på att använda ett färgborttagningsmedel som ska lösa upp det mesta av lacken och originalfärgen på ramen. Är klen i armarna så slipa gör jag bara när det absolut behövs, vilket är oundvikligt när färgen väl är borta. Sökte efter färgborttagningsmedel på Biltema och hittade https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/bottenfarger/fargborttagning-2000041301 och https://www.biltema.se/bygg/farg/ma...tborttagning/fargborttagningsmedel-2000019328. Någon som har använt någon av dessa med lyckat resultat? Jag har insett att jag måste nog göra det flera gånger och låta smörjan verka en dag eller två innan det mesta åker av. Ni har kanske ett annat bättre/enklare tips att få bort färgen från ramen utan att riskera hälsan eller ekonomin allt för mycket.
- Bucklor/bulor. Ramen är överlag i bra skick med tanke på åldern men har spår av användning, bl.a. en liten buckla vid kedjestaget. Bör man spackla igen bucklan (eller täcka över med något annat?) eller bara måla över bucklan som den är? Blir det bra resultat att använda någon form av spackel under primer, färg och lack? Spricker det eller blir det bubbligt efter man har cyklat ett tag i varmt/kallt väder? Bucklan är inte jättestor (<1 cm och 1-2 mm djup). Tittar man inte så noga så syns den knappt. Instinktivt hade jag inte brytt mig alldeles för mycket men nu har man chansen att fixa till om det behövs eller är möjligt på ett enkelt sätt. Ramen är ju från 1994 så jag kan leva med lite mileage. Vad tycker ni att jag ska göra?