Dags att börja montera lite prylar
Ibland går det inte riktigt som man hade tänkt sig. Speciellt när LBS inte är speciellt samarbetsvilliga, några kineser klantar till det och komponentbristen till cyklar är större än någonsin.
Det blev inte något gängat styrlager och adapter enligt planerna som ni kan se på bilderna. Enligt LBS var det ingen bra och gammal konstruktion och ett h-e att få gängorna raka på styrröret (trots befintliga gängor att börja med). Detta gjorde dom dessutom i normala fall bara på vinterhalvåret. Det skulle inte vara något problem med ahead-stam klämd på den. Inga sprickor vad dom hade hört. Ja, ursäkterna var många för att inte göra detta och man kände sig som en idiot som frågade. Vad hände med att kunden alltid hade rätt? Så det blev ahead-stam moment-klämd så länge på toppen av styrröret. Om inte mitt ögonmått är helt åt skogen så tror jag att styrröret eventuellt kan överleva en spricka vid stammen, om man trots allt fortsätter att gänga och kapa röret i framtiden. Hoppas på det iaf🤞
Man får inte ha bråttom när man beställer prylar från fjärran östern. En sådan enkel sak som att paketera rätt produkt och skicka den så att den når kunden inom en månad kan väl inte vara för mycket begärt? Efter drygt två månader dyker ett avlångt paket upp hos Postnord som för tankarna till ett kolfiberstyre. Glad i hågen sprättar jag upp ett hårt tejpat paket med mycket bubbelplast i. Men styret som ålar sig ur all plast är inte ett riser-styre. Vad i hela friden? Det var lätt och oskadd och var 740 mm brett, men inte ett riser-styre. Jaha, då får man stå ut med det också så länge, för att skicka tillbaka det till Kina finns inte på kartan (så att säga).
Jag har nog aldrig varit med om en sådan komponentbrist till cykelprylar som råder just nu. Att hitta en sådan enkel sak som ett par däck från Schwalbe är inte helt lätt. Men likt solen som kommer fram bland regnmolnen under en långtur på cykeln dök ett mail från bike-discount.de ned i inkorgen i fredags om att Billy B hade dykt upp på lagret i Tyskland 🙂 Snabbt som ögat klickade jag hem ett par innan dom tar slut igen eller att dom börjar gnälla om fel i lagersaldot eller något annat tråkigt. Idag fick jag en bekräftelse på att de är packade och skickade. Så senast nästa vecka ska man preliminärt kunna premiärcykla, om resten går enligt planerna. Wohoo! Äntligen!
För övrigt gillar jag kontrasten mellan den vita ramen, gråa gaffeln och de svarta komponenterna. Nu ska bara ett par snygga tanwall-däck kröna verket. Cockpiten blev också ganska clean, vilket var målet. En slimmad ringklocka som knappt syns ska den också få så småningom.
Edit: Stavfel (man ska inte skriva så här sent på dygnet).