[Byggtråd] Kona Kilauea -94

Moses95

Aktiv medlem
Måla ram och gaffel del 3

Visa bilaga 486515 Visa bilaga 486520

SMHI lovar regn och blåsigt väder i veckan så jag passade på att måla två omgångar med vit färg på ramen vått i vått i afton, och det gick bra (tack för tipset). Det blev jämnare än gårdagens målning. Två ställen behöver lite slipning vad jag kan se just nu så åtminstone en målning till kommer det att bli. Jag blev rätt nöjd med den vita färgen. Snart är det dags för att placera dekalerna på ramen och gaffeln samt slutlig lack.
Hur gick du tag på dekaler till bygget?

Moses95

Aktiv medlem
eBay har ganska mycket att välja på beroende på vilken cykel du behöver dekaler till. Dekalerna är inte billiga men de dök upp i brevlådan hyfsat snabbt och var bra paketerade samt i fint skick/kvalité. Jag beställde följande:

Kona Kilauea 1995 Decal Set
Okej! Jag har kikat på det men inte blivit av då jag övertänkt tull och sånt från England nu! Blev de något sånt för dig? 😊

Sup

Aktiv medlem
Dekaler, dekaler, dekaler

Det blev färre skavanker att slipa än jag trodde från förra målningen och färgen är så jämnt vit det kan bli så då får man vara nöjd 🙂 Ikväll kunde jag bara inte hålla fingrarna borta från dekalerna för jag måste se hur ramen och gaffeln kommer att se ut med dom på. Mitt tålamod har prövats hårt nu i snart två månader ska ni veta.

IMG_0165.jpg IMG_0166.jpg IMG_0167.jpg IMG_0168.jpg

Dekalerna är av bra kvalitet och det var faktiskt inte speciellt svårt att få på dom på plats. Innan jag avlägsnade den gamla färgen hade jag mätt de förra dekalernas placering så jag kunde hyfsat enkelt klistra fast dom där dom hör hemma. Det blev riktigt bra tycker jag. Då ska bara vädret bli bättre än en gång så att man kan lacka ramen och gaffeln...

Carl Edfeldt

Aktiv medlem

Det blev färre skavanker att slipa än jag trodde från förra målningen och färgen är så jämnt vit det kan bli så då får man vara nöjd 🙂 Ikväll kunde jag bara inte hålla fingrarna borta från dekalerna för jag måste se hur ramen och gaffeln kommer att se ut med dom på. Mitt tålamod har prövats hårt nu i snart två månader ska ni veta.

Visa bilaga 487094 Visa bilaga 487091 Visa bilaga 487092 Visa bilaga 487093

Dekalerna är av bra kvalitet och det var faktiskt inte speciellt svårt att få på dom på plats. Innan jag avlägsnade den gamla färgen hade jag mätt de förra dekalernas placering så jag kunde hyfsat enkelt klistra fast dom där dom hör hemma. Det blev riktigt bra tycker jag. Då ska bara vädret bli bättre än en gång så att man kan lacka ramen och gaffeln...
Riktigt snyggt, när klarlacken är på blir det mkt djup i stålet oxå.
Jag bad dom lacka extra mycket sist och det blev riktigt glossy🤩gillar framgaffeln som är rätt hög va? Gör att geometrin inte påverkas om du väljer att köra just stelt. I så fall tänkte dom till i tankesmedjan på Kona..😉

planetx

Aktiv medlem

Visa bilaga 487094 Visa bilaga 487091 Visa bilaga 487092 Visa bilaga 487093

Supersnyggt. Va blå ståldekalen var, gissar att min var så blå med när den var ny😉

Sup

Aktiv medlem
Riktigt snyggt, när klarlacken är på blir det mkt djup i stålet oxå.
Jag bad dom lacka extra mycket sist och det blev riktigt glossy🤩gillar framgaffeln som är rätt hög va? Gör att geometrin inte påverkas om du väljer att köra just stelt. I så fall tänkte dom till i tankesmedjan på Kona..😉
Tack. Det ska bli spännande att se hur lacken blir till slut. Jag vet inte om gaffeln är så hög men den har ursprungligen suttit på en större ram så styrröret ska gängas lite till och kapas så att den passar ramen så småningom. Men det får min LBS hjälpa mig med 🙂

Sup

Aktiv medlem
Supersnyggt. Va blå ståldekalen var, gissar att min var så blå med när den var ny😉
Tack så mycket. Nu är ljuset i källaren inte det bästa och jag har använt mobilen men dekalerna är ”neutralt” silverfärgade så jag tror att dina dekaler i så fall har hållit färgen bra genom åren 👍

planetx

Aktiv medlem
Tack så mycket. Nu är ljuset i källaren inte det bästa och jag har använt mobilen men dekalerna är ”neutralt” silverfärgade så jag tror att dina dekaler i så fall har hållit färgen bra genom åren 👍

Jo då, de håller färgen bra överlag ,både på kilauean o cinder conen. Dock har den självlysande färgen försvunnit på pahoehoe, den hade varit kul o behålla på de dekalerna.

En fråga ,vad för saker har du tänkt plocka ihop på cykeln sen? Typ vxlgrupp.. etc

Sup

Aktiv medlem
Jo då, de håller färgen bra överlag ,både på kilauean o cinder conen. Dock har den självlysande färgen försvunnit på pahoehoe, den hade varit kul o behålla på de dekalerna.

En fråga ,vad för saker har du tänkt plocka ihop på cykeln sen? Typ vxlgrupp.. etc
I mitt första inlägg i denna byggtråd har jag redovisat ganska detaljerat vilka grejer som ska på, och än så länge håller planen ganska bra. Jag har fått hem det mesta förutom däcken (som verkar vara en bristvara överallt i dessa tider likt mycket annat). Sammanfattningsvis kommer det monteras moderna prylar och gärna så lätta som möjligt. Det blir en härlig blandning från Shimanos utbud, alltifrån Deore/LX (bromsar) till SLX/XT (1x11 drivlina). Så lite modernt stuk helt enkelt.

planetx

Aktiv medlem
I mitt första inlägg i denna byggtråd har jag redovisat ganska detaljerat vilka grejer som ska på, och än så länge håller planen ganska bra. Jag har fått hem det mesta förutom däcken (som verkar vara en bristvara överallt i dessa tider likt mycket annat). Sammanfattningsvis kommer det monteras moderna prylar och gärna så lätta som möjligt. Det blir en härlig blandning från Shimanos utbud, alltifrån Deore/LX (bromsar) till SLX/XT (1x11 drivlina). Så lite modernt stuk helt enkelt.
De har jag läst så, tänkte ifall något förändrats efter tidens gång. Man vill gärna få ut den på grönbete så fort som möjligt tänker jag 😉

Sup

Aktiv medlem
En sista omgång med klarlack

IMG_0189.jpg IMG_0188.jpg

Solen skiner och vädret påminner lite om vår så då är det ju läge att lägga på två lager med klarlack. Tyvärr blåste tältet sönder och samman i början av veckan och det blev bara plocke-pinn av alltihop så det blev till att måla med himlen som tak. Lite nojig var jag då vi har en del fåglar i trädgården och det kom vindpustar med jämna mellanrum (det blåser alltid i Skåne), men det funkade ganska bra ändå.

Att lägga på klarlack var en ny erfarenhet. Det var en aning svårare än att lägga på vanlig färg. En stor nackdel är att färgen på ramen är vit. Allt syns tyvärr extra bra och trots att jag hade torkat av ramen noga så fanns det små små dammkorn kvar på något ställe. Dom syns iofs bara om man står riktigt nära ramen. Som någon tidigare skrev i tråden så syns även små skavanker i färgen. På ett ställe hade jag inte slipat tillräckligt så det var fortfarande lite småknottrigt och det syns tyvärr också om man tittar noga. Men resten av ramen blev hur bra som helst 🙂

Vilken lyster det blev på färgen redan när det första lagret med klarlack var på plats. Stor skillnad. Det blev två lager till slut med lite våtslipning med 800-sandpapper på det första lagret för att få bort så många dammpartiklar som möjligt. Gaffeln var helt jämn i färgen så det blev två lager klarlack direkt med kort mellanrum. Den blev superbra.

Nästa steg blir till att boka tid hos LBS för att gänga vidare och kapa styrröret så att den passar ramen. Jag har tyvärr inte verktygen eller erfarenheten att göra det och vill inte sabotera något nu när jag har kommit så här långt. Får hem gängat styrlager i veckan som kommer så då kan dom lika bra montera det också så blir allt klart för montering.

Edit: stavfel.

Sup

Aktiv medlem
Hjul

880E0D80-46FA-419B-83C3-549228C87D12.jpeg 5A7FC9E6-CAD2-413C-8A14-DC7AE631A264.jpeg 622AD699-000F-46C2-ADCE-CCDDAA8FF5FD.jpeg

De prylar som saknas till projektet är för närvarande styret och däcken. Styret kommer gissningsvis om en vecka men däcken Schwalbe Billy Bonkers (tanwall/Classic) är slut överallt och kommer inte på lager på ett tag :confused:

Däck måste cykeln ha så efter lite letande hittade jag ett par gamla Continental Explorer 26x2.1 i gömmorna som såg helt ok ut. Blev sugen att prova om dom går att göra tubeless och testa om fälgarna också håller tätt. Sagt och gjort, fram med tejp, vätska och ventiler och krängde på däcken. Det gick ovanlig smidigt. Det blev inget riktigt poppande men dom satt helt perfekt direkt och efter en massa skakande och studsande så blev dom helt täta också. Däcken har hållit tätt nu i över ett dygn med ca 2 bars tryck. Verkar hoppfullt. Det får bli dom tills Billy B kommer med posten.

Den uppmärksamme ser även att en kassett har hamnat på bakhjulet. En XTR-kassett? 11-46T-kassetten från Kina kom för en vecka sedan och den såg alldeles för stor ut på de ”små” 26:orna. Jag gjorde ett byte med en annan cykel som hade en 11-40T XTR-kassett och som behövde just en 11-46T-kassett, så det blev en liten uppgradering på Kona:n (och den andra cykeln) 🙂 Ser betydligt bättre ut och kassetten har förhoppningsvis ett mer lämpligt omfång för ändamålet.

Sup

Aktiv medlem
Bike-discount påstår sig ha Billy Bonkers på lager igen från 19 maj.
Tack för tipset. Jag har spanat in dom där med. Dom har skjutit fram leveransdatumet en gång redan. Hoppas nu bara att det aktuella datumet håller🤞

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Conti Explorer, om man vill ha leka med döden. Kan ju inte bli bättre när dom stått x antal år och blivit ännu hårdare. När dom var färska så var ju skrå på klipphäll ren ut sagt livsfarligt.

Sup

Aktiv medlem
Tjena!

Conti Explorer, om man vill ha leka med döden. Kan ju inte bli bättre när dom stått x antal år och blivit ännu hårdare. När dom var färska så var ju skrå på klipphäll ren ut sagt livsfarligt.
Håller med. Dom har man slirat rundor med en del. Inte de bästa däcken men förhoppningsvis kommer Billy B om ca två veckor om leveransdatum håller. Så länge får däcken testas i källaren så att inget tråkigt händer. Det är som sagt ett litet test av fälgarna också så att dom pallar med tubeless.

Sup

Aktiv medlem
Dags att börja montera lite prylar

92D6FD28-DFA2-4764-B754-164D31BF00EC.jpeg 3FB78D64-4A8E-410C-B740-F86C72EAD8B2.jpeg

Ibland går det inte riktigt som man hade tänkt sig. Speciellt när LBS inte är speciellt samarbetsvilliga, några kineser klantar till det och komponentbristen till cyklar är större än någonsin.

Det blev inte något gängat styrlager och adapter enligt planerna som ni kan se på bilderna. Enligt LBS var det ingen bra och gammal konstruktion och ett h-e att få gängorna raka på styrröret (trots befintliga gängor att börja med). Detta gjorde dom dessutom i normala fall bara på vinterhalvåret. Det skulle inte vara något problem med ahead-stam klämd på den. Inga sprickor vad dom hade hört. Ja, ursäkterna var många för att inte göra detta och man kände sig som en idiot som frågade. Vad hände med att kunden alltid hade rätt? Så det blev ahead-stam moment-klämd så länge på toppen av styrröret. Om inte mitt ögonmått är helt åt skogen så tror jag att styrröret eventuellt kan överleva en spricka vid stammen, om man trots allt fortsätter att gänga och kapa röret i framtiden. Hoppas på det iaf🤞

Man får inte ha bråttom när man beställer prylar från fjärran östern. En sådan enkel sak som att paketera rätt produkt och skicka den så att den når kunden inom en månad kan väl inte vara för mycket begärt? Efter drygt två månader dyker ett avlångt paket upp hos Postnord som för tankarna till ett kolfiberstyre. Glad i hågen sprättar jag upp ett hårt tejpat paket med mycket bubbelplast i. Men styret som ålar sig ur all plast är inte ett riser-styre. Vad i hela friden? Det var lätt och oskadd och var 740 mm brett, men inte ett riser-styre. Jaha, då får man stå ut med det också så länge, för att skicka tillbaka det till Kina finns inte på kartan (så att säga).

Jag har nog aldrig varit med om en sådan komponentbrist till cykelprylar som råder just nu. Att hitta en sådan enkel sak som ett par däck från Schwalbe är inte helt lätt. Men likt solen som kommer fram bland regnmolnen under en långtur på cykeln dök ett mail från bike-discount.de ned i inkorgen i fredags om att Billy B hade dykt upp på lagret i Tyskland 🙂 Snabbt som ögat klickade jag hem ett par innan dom tar slut igen eller att dom börjar gnälla om fel i lagersaldot eller något annat tråkigt. Idag fick jag en bekräftelse på att de är packade och skickade. Så senast nästa vecka ska man preliminärt kunna premiärcykla, om resten går enligt planerna. Wohoo! Äntligen!

För övrigt gillar jag kontrasten mellan den vita ramen, gråa gaffeln och de svarta komponenterna. Nu ska bara ett par snygga tanwall-däck kröna verket. Cockpiten blev också ganska clean, vilket var målet. En slimmad ringklocka som knappt syns ska den också få så småningom.

Edit: Stavfel (man ska inte skriva så här sent på dygnet).

Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Det där blir ju hur bra som helst! Jag tyckte första att det var ett helgerån att strippa den på original-lacken men det vart ju jättebra!

Vad gäller gängat syrlager. Varför skulle det vara något problem med gängorna? Är de skadade på något vis (det kanske framgår i tråden men jag har inte lusläst allt)? Jag tycker mest att det låter som en LBS som inte har saker på lager och bullshittar för att få dig att köpa något annat.

Nog för att jag tror att det funkar bra som du har nu, Ahead har ju många fördelar men gängat funkar ju bra det också. Jag har kört med gängat styrlager plus adapter på två cyklar utan problem och har relativt nyligen byggt upp en retrohoj med 1 1/8" gängat styrlager.

Sup

Aktiv medlem
Det där blir ju hur bra som helst! Jag tyckte första att det var ett helgerån att strippa den på original-lacken men det vart ju jättebra!

Vad gäller gängat syrlager. Varför skulle det vara något problem med gängorna? Är de skadade på något vis (det kanske framgår i tråden men jag har inte lusläst allt)? Jag tycker mest att det låter som en LBS som inte har saker på lager och bullshittar för att få dig att köpa något annat.

Nog för att jag tror att det funkar bra som du har nu, Ahead har ju många fördelar men gängat funkar ju bra det också. Jag har kört med gängat styrlager plus adapter på två cyklar utan problem och har relativt nyligen byggt upp en retrohoj med 1 1/8" gängat styrlager.
LBS ville inte göra det. Det var ganska uppenbart. Dom sa vid förra besöket att de kunde göra det och att de hade verktygen för det, men det lät för jobbigt när det var dags att gänga styrröret. Men, men. Det håller säkert för ahead också som jag hade tänkt från början. Kul att du gillar den.

Klart det skall vara rakt styre på den.
Gärna undersized med shims och med extra långstyrstam för att få till det tidsenliga 94-utseendet.

En bild på min 94:a för inspiration.
Visa bilaga 491049

//j
Grymt jobbat @Sup

Men hur i hela fridens dagar kan ni cykla med den där cockpiten? Försökte tappert att tag med min Lava Dome men gav upp och bytte till kort stam o Surly Sunrise. Jag kanske har för kort överkropp? ;)

uandt

Aktiv medlem
Konas orginalhandtag var rätt usla har jag för mig så för att hålla rätt tidsanda bör man slänga på ett par flortunna John Tomac handtag också

Emil777

Aktiv medlem
Vad kul att se !

Jag hade själv en grön-metallic själv som jag köpte ny i Luleå och cyklade på många-många år och äventyr tills rambrott i kedjestaget. Provade att svetsa men det sprack igen så då blev det skroten.
Sparade dock komponenter, bromsar, klingor mm som var specifikt för Kona.som jag gav bort här på forat till en annan happyit. (Hade gärna donerat till ditt bygge om jag sett det. Hittar jag något som är kvar hör jag av mig :)

Bra jobbat !

Sup

Aktiv medlem
Billy B har anlänt

IMG_0243.JPEG IMG_0246.JPEG

Det börjar närma sig en premiärtur med cykeln om det inte vore för bakbromsen. Drog vajer, monterade och justerade frambromsen utan problem. Drog vajer till bakbromsen och kapade en lagom lång bit hölje fram till "röret" till v-bromsen. Den blev alldeles för snäv. Provade flera olika långa höljen. Blev inte heller bra. Dålig friktion och det funkade allmänt dåligt att bromsa.

På den här modellen (och flera andra från Kona) sitter det en klämma på sadelröret som har en vajerstopp/ledare till bakbromsen som egentligen är en canti-broms. Se bild till höger. Kruxet är att klämman med vajern sitter för nära och lite snett i förhållande till det krökta "röret" till v-bromsen och vajern kan inte glida lätt. Det får bli en annan lösning.

Från början tänkte jag svetsa/löda fast en vanlig rund vajerstopp på ramen men beslöt att jag ville behålla den originaldetaljen. Ångrar att jag inte gjorde det. Men Google är aldrig långt borta och jag har hittat en vajerstopp med klämma i blank metall (så att den inte syns så mycket mot den vita ramen) som ska klämmas på överröret ganska nära sadelröret. Kanske inte det snyggaste men praktiskt i detta läget och slippa klydd med den befintliga klämman som inte passar speciellt bra med v-bromsar. Jag vill inte ha hölje hela vägen så detta känns som den bästa lösningen.

Billy Bonkers har kommit med posten och det blev snyggt som tusan. Jag passade även på att vända styrstammen så att styret kommer något högre upp. Det får vara så så länge tills styrröret blir gängat någon gång i framtiden (och kanske en längre styrstam likt originalet). Dessutom kapade jag 40 mm på ändarna för att få ett smalare styre (och mer tidsenlig look om man jämför med originalet). Det var ändå lite för brett så nu är styret 660 mm brett. Om jag inte har helt fel så var originalstyret ännu smalare. Kan 560 mm stämma? Det var rejält smala styren förr. Får montera kedja och ställa in växlarna så länge...

Edit: Stavfel.

Sup

Aktiv medlem
Premiär för en liten testrunda

492DFF5F-B09B-414F-B879-4DADF65D7140.jpeg 9809F60E-E94F-45F9-B750-0895020428E7.jpeg F158F7F2-E50E-4A91-857E-E3A3232F7240.jpeg

Så kom äntligen vajerstoppen till bakbromsen från andra sidan Atlanten. Det blev rätt skapligt tycker jag och den funkar kanonbra. Har man fint väder och en ny cykel går det inte motstå en kort tur för att testa ekipaget 🙂

Preliminärt känns den rapp och kvick. Väldigt styv och livlig med sin stela gaffel, små 26” hjul och fälgbromsar. Oldschool men ändå inte. Den känns mycket mindre att hantera och mer lekfull än dagens stora XC-raketer med 29” hjul.

9,4 kg stannade vågen på som den ser ut på bilderna. Ska göra hjulen tubeless lite senare så försvinner lite till.

DarthVidar

Aktiv medlem

Visa bilaga 494516 Visa bilaga 494515 Visa bilaga 494517

Så kom äntligen vajerstoppen till bakbromsen från andra sidan Atlanten. Det blev rätt skapligt tycker jag och den funkar kanonbra. Har man fint väder och en ny cykel går det inte motstå en kort tur för att testa ekipaget 🙂

Preliminärt känns den rapp och kvick. Väldigt styv och livlig med sin stela gaffel, små 26” hjul och fälgbromsar. Oldschool men ändå inte. Den känns mycket mindre att hantera och mer lekfull än dagens stora XC-raketer med 29” hjul.

9,4 kg stannade vågen på som den ser ut på bilderna. Ska göra hjulen tubeless lite senare så försvinner lite till.
Mycket fin cykel! Kul att den även verkar vara till belåtenhet! Jag har själv nyligen byggt ihop en retrohoj (en Trek, 26”, i stål) och tog första riktiga premiärturen häromdagen och vart väldigt nöjd jag med!

DarthVidar

Aktiv medlem
Tack så mycket. Din Trek blev man ju nyfiken på 🙂
En Trek 930 från mitten av nittiotalet, byggd med mestadels tidsenliga komponenter (+\- något år) förutom hjul och däck mm. Det är inget analt retrobygge där allt skall stämma med nån katalog eller så. Målet har varit en snygg hoj med retrovibbar som är schysst att cykla på!

Den är rapp och skön att cykla på och känns hyfsat lätt (har dock inte vägt den)!
0DA902B1-9D2B-4D76-B569-FE7FDF43FC38.jpeg

Sup

Aktiv medlem
En Trek 930 från mitten av nittiotalet, byggd med mestadels tidsenliga komponenter (+\- något år) förutom hjul och däck mm. Det är inget analt retrobygge där allt skall stämma med nån katalog eller så. Målet har varit en snygg hoj med retrovibbar som är schysst att cykla på!

Den är rapp och skön att cykla på och känns hyfsat lätt (har dock inte vägt den)!
Visa bilaga 494560
Det har du verkligen lyckats med. Snygg! Ser skön ut att cykla på. Det är något speciellt med 90-tals hojarna med 26” hjul och stela gafflar (även med dämpare). Din är snyggt svart. Det höll min också bli från början.

DarthVidar

Aktiv medlem
Det har du verkligen lyckats med. Snygg! Ser skön ut att cykla på. Det är något speciellt med 90-tals hojarna med 26” hjul och stela gafflar (även med dämpare). Din är snyggt svart. Det höll min också bli från början.
Det är onekligen något speciellt med gamla retro mtbs från 80-90-talets glada dagar!

Ramen är för övrigt mörkt grön metallic! Lite svårt att se på bilden kanske!

Förutom denna skönhet har jag en gammal Kona Firemountain från 94 som är mestadels original, den står dock hemma hos mina föräldrar! Även den är trevlig att cykla på!

slice me nice

Aktiv medlem

Visa bilaga 494516 Visa bilaga 494515 Visa bilaga 494517

Jävlar vilken snygging!

Topp