[Byggtråd] Lätt Cannondale Scalpel

Vilket garbaruk drev beställde du? Fattat att det är 6mm offset som gäller för scalpel-si men osäker på short eller long spindel?

VKruger sa:
Vilket garbaruk drev beställde du? Fattat att det är 6mm offset som gäller för scalpel-si men osäker på short eller long spindel?
Vilken offset man skall ha på drevet beror på vilket vevparti man har. Om man kollar i denna pdf http://www.raceface.com/media/Crank_Q-factors_and_chainlines.pdf ser man att vevaxeln som heter RF143 tillsammans med ett drev som har -3.25mm offset (mot ramen alltså) ger en kedjelinje på 55.5mm, Ai kräver ~55mm kedjelinje. Jag beställde det vanliga Garbaruk cinch 36T drevet med 3.1mm offset vilket ger en okej kedjelinje för Ai. Det enda problemet med denna lösning är ju att man får en Q-factor på 177mm, men det passar faktiskt mina relativt breda höfter bra.

Senast ändrad:
Skogling sa:
Returnerade du styret för att det vägde 20 gr för mycket?

Hoppas det blir en jääävligt lätt Scalpel. ?

Skulle säga att det inte är acceptabelt att ett styre man betalar 3000kr för väger minst 20% för mkt :) Det hoppas jag med!

Uppdateringar kommer från min sida, min fru hade omaket att föda ett barn så det drar ut lite på tiden, jag får bära hundhuvudet ja men ledsen.. :)

VKruger sa:

köper man för kort axel så brukar ju offseten vara 0 mm, om man kolalt på vad som säljs för det. om vi pratar sram vevar, men det är ju bara där kort eller lång axel anges, troligen pga att axeln inte är utbytbar så som på cannondale vevarna. Kör man sram vevar, brukar det ju vara 6 mm på scalpel-si. Det är i alla fall det jag kunnat köra med sram vevar och min scalpel-si large. Hade tankar på att custombeställa en med 7 mm från garbaruk med, för tror fan det skulle gå att pressa in.

lite förvånad över att det är så tight kntzn med vevarna och den axeln, vad kör cannondale med då? me tanke på att hojen säljs med de vevarna.

Jensen sa:
lite förvånad över att det är så tight kntzn med vevarna och den axeln, vad kör cannondale med då? me tanke på att hojen säljs med de vevarna.

Cannondales KP308 är en exakt likadan vevaxel som Next SL G4 har som standard till 68/73 vevlager (vilket är ganska intressant, förmodligen tillverkas de i samma kinesiska fabrik). Anledningen till att Next SL vevarmarna blir för tighta måste vara för att de skruvas i djupare i vevaxeln eller att de är tjockare än andra vevarmar eftersom det verkar som att Next SL vevpartiet alltid kräver längre vevaxel än andra vevpartier som är gjorda för samma vevlager.

Senast ändrad:
Jag som irrade till det. Tänkte på cannondale vevarna när du har next vevarna. Får du tag i nån som är 5 mm längre löser nått eller går du upp på 10mm?

Då har man väl satt ihop cykeln med lite temporära delar. Stort tack till Cannondale jekyl 1000 som hjälpte mig med att bygga ihop hjulen, riktigt bra blev det! Det som är kvar tills att cykeln är komplett är Experimental prototype styrcombon, trickstuff bromsar och fixa slanglöst. Vägde cykeln som snabbast på min personvåg som då visade 9.6kg utan pedaler, visserligen har jag i detta utförande blytunga slangar, bromsar och styre men måste erkänna att det var lite oroväckande hög vikt. Jag hoppas att det är min personvåg som visar för hög vikt, vilket ju också borde betyda att jag underskattat min egen w/kg?!

Dessvärre är det inte min enda huvudvärk. Det är nämligen så att kassetten sitter för nära ramen vilket gör att kedjan fastnar när jag växlar ner till tyngsta växeln. Dessutom sitter bromsskivan aningens för långt åt höger fastän oket är justrerat så det sitter så långt ut det går. Min slutsats är att axeln i navet är förskjuten till vänster på något vis. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta men i värsta fall får jag göra en macgyver lösning med en distans mellan nav och ram samt shimsa ut bromsskivan.

Bilagor

• 29745823_10156274621313953_1180011638_n.jpg
    29745823_10156274621313953_1180011638_n.jpg
    68.1 KB · Besök: 174
  • 29855300_10156274621158953_588034807_n.jpg
    29855300_10156274621158953_588034807_n.jpg
    72.3 KB · Besök: 153
Senast ändrad:
Annars vet du vad som krävs.....

Min vägde 9.9kg utan pedaler(dock med tung sadel och sadelstolpe)
IMG_1228.JPG
så det fanns bara ett alternativ.....
IMG_1260.JPG

Skraaaaaapning pågår...
IMG_1354.JPG

Kudos till att du orkar det där! Har dock övertalat mig själv om att eftersom det min mest har svart lack på min så väger färgen inte så mycket.

kntzn sa:
Kudos till att du orkar det där! Har dock övertalat mig själv om att eftersom det min mest har svart lack på min så väger färgen inte så mycket.

Din är ju sprojjlans i lacken också jag förstår verkligen att du inte gör det, blir ett superfint bygge, väldigt avis!

Jag vågade för att lacken var rejält sliten efter antal års cykling:)

kntzn sa:
Då har man väl satt ihop cykeln med lite temporära delar. Stort tack till Cannondale jekyl 1000 som hjälpte mig med att bygga ihop hjulen, riktigt bra blev det! Det som är kvar tills att cykeln är komplett är Experimental prototype styrcombon, trickstuff bromsar och fixa slanglöst. Vägde cykeln som snabbast på min personvåg som då visade 9.6kg utan pedaler, visserligen har jag i detta utförande blytunga slangar, bromsar och styre men måste erkänna att det var lite oroväckande hög vikt. Jag hoppas att det är min personvåg som visar för hög vikt, vilket ju också borde betyda att jag underskattat min egen w/kg?!

Dessvärre är det inte min enda huvudvärk. Det är nämligen så att kassetten sitter för nära ramen vilket gör att kedjan fastnar när jag växlar ner till tyngsta växeln. Dessutom sitter bromsskivan aningens för långt åt höger fastän oket är justrerat så det sitter så långt ut det går. Min slutsats är att axeln i navet är förskjuten till vänster på något vis. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta men i värsta fall får jag göra en macgyver lösning med en distans mellan nav och ram samt shimsa ut bromsskivan.

men är hjulet byggt som ett standard hjul eller? cannondale har väl någon egen lösning på hur hjulet måste vara uppbyggt på scalpeln iom den assymetriska bakändan?

Tycker mig läst något sådant i förbifarten.. att om man vill flytta et hjul från en scalpel till en annan cykel så måste det byggas om..

mvh

Milamber sa:
kntzn sa:

men är hjulet byggt som ett standard hjul eller? cannondale har väl någon egen lösning på hur hjulet måste vara uppbyggt på scalpeln iom den assymetriska bakändan?

Tycker mig läst något sådant i förbifarten.. att om man vill flytta et hjul från en scalpel till en annan cykel så måste det byggas om..

mvh

Jodå hjulet är byggt med AI offset dish och navet tog jag från hjulet som satt på min -17 Scalpel.

Milamber sa:
kntzn sa:

mvh

Det du pratar om gäller fälgen. Förskjuten 6 mm i förhållande till navet. Har tyvärr i detta fall inget me hur nära navet ligger ramen.

Det där med minsta drevet vet jag att det ä sjukt tight med orginal navet med. Jag löste det med onyx navet genom att onyx gjorde en ändhylsa till navet som var 1 mm längre. Innan jag fick den hade jag en slipad bricka innanför hylsan. Inte optimalt för navet skulle jag tro. Bra med små tillverkare som kan göra special :-). Till saken hör att jag sen bytt till en 2018 sving o upplever nu att det istället ä massa utrymme. Alltså ned special ändhylsan o nya svingen. Men ä vara en känsla. Har inte mätt. Men var andra skillnader på svingen med, så som fästet för kedjestyrare. Men samtidigt birde du ha nya svingen plus att problemet med skivan har jag inte. Men har hellerbinte flatmount utan level ultimate pm.

Märkligt med navet alltså. Samma visa även om du stoppar i ett annat hjul?

Väntar med spänning på komplett hoj annars!

kntzn sa:
Jag hade samma problem med kassetten på ett tune-nav. Gick inte att växla ner på 10:an. Löste det med en specialtillverkad distans/bricka mellan navet och ramen. Limmade fast den på navet så att jag inte skulle tappa bort den i skogen vid punka.

Jensen sa:
Det där med minsta drevet vet jag att det ä sjukt tight med orginal navet med. Jag löste det med onyx navet genom att onyx gjorde en ändhylsa till navet som var 1 mm längre. Innan jag fick den hade jag en slipad bricka innanför hylsan. Inte optimalt för navet skulle jag tro. Bra med små tillverkare som kan göra special :-). Till saken hör att jag sen bytt till en 2018 sving o upplever nu att det istället ä massa utrymme. Alltså ned special ändhylsan o nya svingen. Men ä vara en känsla. Har inte mätt. Men var andra skillnader på svingen med, så som fästet för kedjestyrare. Men samtidigt birde du ha nya svingen plus att problemet med skivan har jag inte. Men har hellerbinte flatmount utan level ultimate pm.

Lingon sa:
Jag hade samma problem med kassetten på ett tune-nav. Gick inte att växla ner på 10:an. Löste det med en specialtillverkad distans/bricka mellan navet och ramen. Limmade fast den på navet så att jag inte skulle tappa bort den i skogen vid punka.

Då får det bli en temporär lösning med en distans mellan navet och ramen så hör jag av mig till Carbon Ti så får vi se vad de säger om saken.

Cyklist sa:
Märkligt med navet alltså. Samma visa även om du stoppar i ett annat hjul?

Väntar med spänning på komplett hoj annars!

Har just nu faktiskt inget annat hjul i samma standard att testa med. Men det verkar inte vara ett helt ovanligt problem och de verkar fungera med en distans mellan nav och ram i alla fall temporärt.

I fallet med mitt onyx nav så sa onyx att de förhöll sig inom de ramar som sram satt för standarden XD. De bad mig mäta på mitt nav och ja det låg inom marginalerna. Det är lite som om cannondale gjort försänkningen i ramen för djupt. Men är rätt säker på att det blev bättre me nya svingen. Antar att du har di2 utgång på sen där svingen?

Jensen sa:
I fallet med mitt onyx nav så sa onyx att de förhöll sig inom de ramar som sram satt för standarden XD. De bad mig mäta på mitt nav och ja det låg inom marginalerna. Det är lite som om cannondale gjort försänkningen i ramen för djupt. Men är rätt säker på att det blev bättre me nya svingen. Antar att du har di2 utgång på sen där svingen?

Ja det känns som att försänkingen i ramen är lite för djup, ska höra av mig till Cannondale också. Annars är ju det ett problem som är lätt att lösa själv. Jo jag har di2 utgång på svingen.

Idag körde jag första turen med cykeln! Jag har aldrig kört en så rapp och snabb MTB, det tillsammans med riktigt fina vinterstigar gav en helt magisk känsla! Jag hade väntat mig att något skulle krångla första gången man kör den på riktigt, men det gick ju faktiskt riktigt bra, endast lite småproblem. Lockouten var lite svampig så den måste jag nog lufta, men det gör inte så mycket då man egentligen faktiskt inte behöver låsa dämparna på denna cykeln. Problemet med att kedjan fastnar på minsta kugghjulet löstes enkelt genom att inte köra med den växeln, bromsskivan har jag shimat ut typ en millimeter och det funkade fint. Garbaruk drevet och PYC SL kedjan ville inte riktigt lira helt 100 ihop trots att kedjelinjen är nästan perfekt, överväger att byta till en KMC kedja som dessvärre är lite tyngre. Garbaruk drevet kändes väldigt ovalt jämfört med mitt förra ovala Garbaruk drev, det kan ju också bero på att jag har kört hela vintern med runda drev. Jag trodde att jag skulle ha problem med att sadeln är helt i kolfiber då jag brukar vara lite känslig för hur jag sitter på cykeln, men det var faktiskt riktigt bekvämt!

Senast ändrad:
Har kmc släppt nån 12 delad kedja ännu? Vet att x12 visats men inte sett den i butik ännu.

Så här ser det ut på min. Rätt övertygad att avståendet var mindre innan bytet av sving. Var lite annat som skiljde svingarna åt med.
83BE5B4E-C014-46FA-A21D-67902EB4F6D6.jpeg

Jensen sa:
Har kmc släppt nån 12 delad kedja ännu? Vet att x12 visats men inte sett den i butik ännu.

Så här ser det ut på min. Rätt övertygad att avståendet var mindre innan bytet av sving. Var lite annat som skiljde svingarna åt med.

Jag kör 11 delat på denna cykel, Eagle känns överflödigt för det den är byggd för. Ja där hade du ju marginal så det räckte, men som du säger så har vi ju inte riktigt likadana baksving då du har om jag har flat mount tex.

Jag ska försöka och ta lite proffsiga bilder med en riktigt kamera någon dag i veckan också så får ni se på riktigt hur den ser ut :)

kntzn sa:
Jensen sa:

Jag kör 11 delat på denna cykel, Eagle känns överflödigt för det den är byggd för. Ja där hade du ju marginal så det räckte, men som du säger så har vi ju inte riktigt likadana baksving då du har om jag har flat mount tex.

Jag ska försöka och ta lite proffsiga bilder med en riktigt kamera någon dag i veckan också så får ni se på riktigt hur den ser ut :)

Men alla scalpel-si ramar har flatmount. Bara att de alltid har kört med adapter till postmount. Förutom på din modell där de börjat med flatmount broms utan adaptern. Troligen hade de lite framförseende med stt importera flatmount innan det fanns nå mtb bromsar med flatmount. Och nu har sram släppt en som de kan köra med utan adapter till pm

Detta tex ä min 2017 sving:
02E9E0D2-C6D0-4AC5-9AF7-2AC55136DD85.jpeg

Notera även att mitt avstånd mellan minsta drevet och ram skulle varit 1 mm mindre utan mitt special nav. Men tror det hade fått fritt ändå.

Senast ändrad:
tmalm sa:
Det stannade väl av pga ny generation scalpel på gång?

/T

Den är ju minst ett år bort. Finns ju rykten om 2020. O det ä rätt bara rykten. Så blir en duktig väntan då :-)

Men ett sådant här lättviktsbygge kräver ju ocho som bara säljs med hel hoj till o med 2020 :-)

Senast ändrad:
Hej på er!

Anledningen till att tråden dött ut lite är på grund av att projektet har lagts på is kan man säga. Detta beror på att jag har haft en hel del otur med materialet vilket faktiskt har lett till att majoriteten av tävlingarna i år har förstörts för min del. Jag har då ofta valt paniklösningar för att få cykeln att rulla till nästa tävling. Detta har ju tyvärr gjort att cykeln har gått upp lite i vikt, men det är ju fortfarande en riktigt lätt och snabb heldämpad cykel. Som ni är inne på så är det ju inte ett riktigt lättviktsbygga av en Scalpel utan en Ocho gaffel och det lär ju inte bli lätt eller billigt att få tag på den närmaste framtiden.

Några exempel på strulande material:
- Vevpartiet Race Face Next SL G4 började glappa i pedalinserten, paniklösningen blev ett Turbine vevparti i "lite" fel färg. Ett Next R vevparti är på väg från Race Face som garantiersättning.
- Thunder Burt däck har jag punkat nog av och kör istället på Racing Ralph med extra mycket tätningsvätska.
- Saevid Alien sadelns ena rail har lossnat från sadeln. Kör med en lätt och fin kinakolfiber sadel istället.
- Ena Nextie fälgen har spruckit och ersatts av en Amaton fälg som är lite tyngre.
- XX1 Kassetten fick sig en smäll så att en kugge blev sne, jag upptäckte inte felet förän jag på grund av detta drog sönder två kedjor på varsin tävling såklart. Nu sitter en GX kassett monterad istället.
- Trickstuff Piccola bromsarna har efter cirka 8 månaders väntan äntligen kommit. Det visar sig dock att bromshandtagen inte går att montera på styret då innerdiametern för klämman är för liten, produktionsfel alltså... har bråkat med trickstuff som bestämt hävdar att det inte alls är något fel på deras produkt (vad ska man göra här? De kostade ju ändå en liten slant).

41062820_277977286145081_9080110306025275392_n.jpg

41337691_259723164675143_915744403975307264_n.jpg

41215784_2177877202453253_7985792255782813696_n.jpg

Senast ändrad:
Jävla oflyt med allt då!

Och verkligen lurt med bromsarna. Man får ju lirka rätt rejält med skruven för att det precis ska nypa tag knappt ett varv gäng, sen ruska till det lite så de koniska bitarna är i handtaget på bägge sidor och sen skruva åt och så sitter. Men helt omöjligt alltså?

Edit: Man tycker ju Trickstuff helt enkelt borde försöka lösa skiten, men om du orkar kan du ju alltid skicka klammorna till mig så kan jag jämföra med mina och se. Dra iväg ett PM isf så styr vi upp.

Senast ändrad:
Jag har provat montera bromsarna på ett par alustyren och det är samma problem.

Cyklist: Hittills har jag bara provat att för hand klämma dit de koniska bitarna i bromshandtaget, men de vill inte på plats, så jag har inte ens testat att få dit skruven. Jag ska ta testa din metod en gång och se om jag får bättre resultat!

Efter ett par frustrerande timmar med många svordomar har jag nu lyckats montera båda Piccola bromsarna (stort tack Cyklist för tips om hur man får dit bromsarna på styret). Visserligen hade jag fel om att Trickstuff levererade bromsar som inte gick att montera på styret, men nu har ännu fler solklara fel uppenbarat sig. Till exempel skickade de med fel skruvar för att montera flatmount oket och bromsarna som skulle vara luftade från leverans hade sjukt mycket luft i systemet. Värst var nog ändå det subtila felet med luftningskittet, oringarna till adaptern var i fel storlek vilket gjorde att när man skruvade på adaptern i oket eller bromshandtaget gick o-ringen av då den inte passade ordentligt utan klämdes sönder. En bit av o-ringen blev kvar i bromshandtaget och det var bara tur att min kompis upptäckte detta.

Jag passade på att ta bilder med en lite bättre kamera nu när cykeln nästan är komplett. Nu saknas egentligen vara rätt vevparti (som inte är blått) och en XX1 drivlina.

Bilagor

• _DSC0066.jpg
    _DSC0066.jpg
    236.4 KB · Besök: 193
  • _DSC0065.jpg
    _DSC0065.jpg
    307.3 KB · Besök: 93
  • _DSC0072.jpg
    _DSC0072.jpg
    354.2 KB · Besök: 179
Väldigt otur med material. Vid sådana tillfällen är det lätt att tappa suget.

En fundering, tre olika färger på bromsarna?
Bild på stam/styre tack ?

O får du inte ny fälg från nextie?

Tyckte det var rätt skönt att läsa att även premiumtyskar gör fel ibland (jag jobbar som maskinkonstruktör alt på cirkus), direkt efteråt inser jag att den geniala konsolen jag just ritat håller fast en grej som ska var rörlig. Ibland är mam så dum så det är rent sorgligt.

/T

Tillbaka
Topp