Byggtråd: London Road SL

earnstrom

Aktiv medlem
Min trotjänare, Verenti Substance, läkte inte lika bra efter påkörning i vintras som jag, och även om Bengt-re var snäll nog att skänka en ny gaffel var ramen i rätt eländigt skick, så jag bestämde att jag inte orkade fixa den. Tänkte ett tag att jag skulle pendla på min Inflite (skaffade ett par extra hjul för att snabbt kunna byta mellan CX och pendling), men den har bara plats för nödskärmar, och ganska dyr drivlina, så första regniga höstdagen ångrade jag mig. Dessutom hade jag redan en hel drivlina i reservdelslådan för en uppfräschning av Verentin, så jag bestämde mig för att beställa en ram. Fick lite hjälp av moros tråd på samma tema också ( https://happyride.se/forum/read.php/1/3563190 ), men tänkte lägga till några detaljer för de som vill göra samma sak.

Började med att diska rent alla gamla delar som jag plockat av Verentin. Tyckte nog allt verkade funka ok nog.
IMG_20190921_141209.jpg

Inget strul egentligen, styrlagret som det tipsas om, https://www.wiggle.co.uk/brand-x-headset-integrated-tapered-steerer/ passade så bra att man inte behövde ngn press, fettade in och tryckte in med handkraft bara. Crown race likaså. Men om ngn behöver en getto-press i Sävedalen så finns det nu ;-) Vevlagret fanns som sagt i lådan, gick bra att dra dit med lite försiktighet och en polygrip.
IMG_20190921_145802_1.jpg

Fick pausa här. Ramen från Planet-X kommer med wire guide för undersidan, och de små c-hooksen för att hålla fast vajehöljen, men inte barrel adjusters för växelvajrarnas "ingång" i ramen, och min sadelklämma från Verentin var för en tunnväggig stålram.
IMG_20190921_165818.jpg

En snabb Wiggle-beställning senare kunde jag få ihop det sista. Skärmar ska på också, men fästet för min Carradice är med från början (en smidig väska som jag inte riktigt ville dra i kolfiber-stolpen på Infliten). Spexigt med reflekterande dekaler på cykeln!
IMG_20190924_220017.jpg

Klar för avfärd i dagsljus:
IMG_20190925_082248.jpg

Om ngn vill ha en risig stålram med passande kolfiber-gaffel så är det bara att säga till. Går säkert att göra ngt vackert av med lite slip, färg, och kärlek. Men jag är nöjd med att jag fick ihop en ny pendlare för ca 3k (om man bara räknar de nya pengarna jag fick lägga, vilket känns rimligt).

velovin sa:
Snygg cykel på smal budget! Kommer funka utmärkt som pendlarök. Glöm inte egolappen bara.

Nejdå, skärmarna som ligger i lådan är av korrekt typ. Det var ju det jag märkte den dagen jag cyklade några km med låtsas-skärmar, de kan liksom kvitto, särskilt om man är van vid fullt stänkskydd ner till fötterna.

Om ngn vill ha en risig stålram med passande kolfiber-gaffel så är det bara att säga till. Går säkert att göra ngt vackert av med lite slip, färg, och kärlek. Men jag är nöjd med att jag fick ihop en ny pendlare för ca 3k (om man bara räknar de nya pengarna jag fick lägga, vilket känns rimligt).

Brorsan skulle behöva en pendla/beater!

SebbeK sa:

Brorsan skulle behöva en pendla/beater!

Behöver han massa jobb också? Det är alltså bara en ram+gaffel det handlar om. Men Pm om intresserad.

Ser bra ut. Kul att allt gått vägen. Ser även ut som samma hjul som jag körde på :) Hade det inte varit för de vita oken så kunde det varit min hoj nästan.

Jag är så här långt väldigt nöjd med mitt bygge, skall snart få på de fasta skärmarna, det börjar bli dags nu. Sneglar också på en Carradice faktiskt, på tips från någon av ryggsäckstrådarna.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp