[Byggtråd] Marino HopRocket.

Det blir en ny vev. Skönt med butiker som har 365 dagars öppet köp då vevpartiet var en av de saker jag köpt nytt inför bygget. Jag provade att ta bort distansringarna och klingan gick fortfarande fritt, dock så blir axeln på veven ändå för kort.

velovin sa:
Vad surt. Förhoppningsvis har jag fel, men det blir förmodligen till att skaffa en mtb-vev.

Mtb-vev på 68mm hylsa går ju att lösa med distansringarna, men det är svårt att shimsa en hylsa mindre...

Hade du specat vevlagerhylsan vid beställning hos Marino?

Nej, jag får ta det som läropeng.

wukkaN sa:
BigF sa:

Nu kanske jag är dum i huvudet men är det inte exakt samma? Förutom att du har möjlighet att välja annan vevlängd i ena?
94 BCD vs 104 BCD

Petter.T sa:
wukkaN sa:
BigF sa:

Nu kanske jag är dum i huvudet men är det inte exakt samma? Förutom att du har möjlighet att välja annan vevlängd i ena?
94 BCD vs 104 BCD

Ja men se på fan!

BigF sa:
Det som förbryllar mig är att det står att axeln är 30 mm på den ena men är inte GXP 24 mm?

De måste ha listat fel info. GXP är definitivt inte 30mm.
Om du behöver liten klinga så kör på den med 94mm BCD. Men båda är iofs kompatibla med direct mount-klingor.
Men verifiera såklart ifall det är GXP eller 30mm först.

Senast ändrad:
Jag beställde den med 104mm BCD samt en 38t klinga från Superstar Components.

Lagom till islossningen ska väl cykeln vara klar i alla fall...

Framsteg! I veckan dök det upp lite prylar från CRC och Superstar Components. Passningen var betydligt bättre när man har rätt grejor. Och snyggt blev det också! Förhoppningsvis hinns det med att bygga lite ikväll.

Bilagor

• IMG_20190127_101516.jpg
    IMG_20190127_101516.jpg
    268.7 KB · Besök: 58
  • IMG_20190127_102658.jpg
    IMG_20190127_102658.jpg
    295.3 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
BigF sa:
Framsteg! I veckan dök det upp lite prylar från CRC och Superstar Components. Passningen var betydligt bättre när man har rätt grejor. Och snyggt blev det också! Förhoppningsvis hinns det med att bygga lite ikväll.

Den får gärna bli färdig asap så man kan få drägla ordentligt.

Paco sa:
BigF sa:

Jag hoppas att jag hinner en bit ikväll. Vi håller på och förbereder oss för en flytt från Eskilstuna till Gotland så frugan tycker jag ska packa och röja istället för att bygga cykel av någon anledning...

Nu är den så färdig som den kan bli för tillfället. Eftersom den kommer gå som jobbpendlare/vardagscykel så kommer jag montera ett rack på framgaffeln och slänga på en korg för att underlätta transport av nödvändigheter (läs öl). Väntar på ett rack från Brick Lane Bikes (skamlös kopia på ett Nitto M18 men billig).

Sedan skulle jag vilja ha tag på ett par skärmar från Velo Orange men det får bli en senare fråga.
P1000163.JPG
P1000178.JPG
P1000166.JPG
P1000170.JPG
P1000150.JPG
P1000174.JPG
P1000171.JPG
P1000169.JPG

BigF sa:
Nu är den så färdig som den kan bli för tillfället. Eftersom den kommer gå som jobbpendlare/vardagscykel så kommer jag montera ett rack på framgaffeln och slänga på en korg för att underlätta transport av nödvändigheter (läs öl). Väntar på ett rack från Brick Lane Bikes (skamlös kopia på ett Nitto M18 men billig).

Sedan skulle jag vilja ha tag på ett par skärmar från Velo Orange men det får bli en senare fråga.

Snygg, antar att du behöver riktigt breda skärmar för de där däcken annars har jag ett par nästan nya pelago 45mm svarta skärmar som kommer bli över om det av intresse,
https://www.pelagobicycles.com/shop/components/fenders/pelago-aluminium-fenders-700c-45-mm.html

Löjligt fin cykel, extra plus med detaljnivån.

Jag har ett par Velo Orange 45 mm skärmar (ej till salu) till 35mm däck. Det upplever jag som absolut max däckbredd till de skärmarna. Kika på Dia Compe också, enklare att få tag på i Europa vad jag förstår.

Crocko sa:
BigF sa:

Snygg, antar att du behöver riktigt breda skärmar för de där däcken annars har jag ett par nästan nya pelago 45mm svarta skärmar som kommer bli över om det av intresse,
https://www.pelagobicycles.com/shop/components/fenders/pelago-aluminium-fenders-700c-45-mm.html
Tack! Ja, jag behöver upp i bredd rejält på skärmarna. Dessutom är det 650b-hjul på den.

velovin sa:
Löjligt fin cykel, extra plus med detaljnivån.

Jag har ett par Velo Orange 45 mm skärmar (ej till salu) till 35mm däck. Det upplever jag som absolut max däckbredd till de skärmarna. Kika på Dia Compe också, enklare att få tag på i Europa vad jag förstår.
Tack! Velo Orange har ju skärmar upp till 58mm vilka ska klara däck upp till 50mm. Svårt att hitta återförsäljare bara.

BigF sa:
Paco sa:
BigF sa:

Jag hoppas att jag hinner en bit ikväll. Vi håller på och förbereder oss för en flytt från Eskilstuna till Gotland så frugan tycker jag ska packa och röja istället för att bygga cykel av någon anledning...

Typiskt fruar , helt fel fokus ?

Snygg!!!
Jag har vanliga plastskärmar på min cx/gravel, och de är inte breda nog för det 42mm Michelin star grip som sitter fram på vintern.
En varmluftspistol formar skärmar :-)

Dr Gugge sa:
Stämmer in i hyllningskören, jäkligt snygg.
Snygg top-cap och övriga öl-detaljer förresten :)

//Kristoffer
Tack! Andra hade säkert döpt den efter sina barn eller något annat trams. Som sann ölentusiast så var det ganska enkelt att välja namn och utsmyckning.

BigF sa:
Detta blir den första cykel jag bygger själv så jag hoppas att ni har överseende och står ut med eventuellt dumma frågor.

Ville bara påminna om första inlägget i tråden. Bortsett från missödet med veven så har du ju lyckats väldigt bra med premiären!

velovin sa:
BigF sa:
Detta blir den första cykel jag bygger själv så jag hoppas att ni har överseende och står ut med eventuellt dumma frågor.

Ville bara påminna om första inlägget i tråden. Bortsett från missödet med veven så har du ju lyckats väldigt bra med premiären!
Tack!

Ja, jag måste säga att jag är överväldigad av den positiva responsen. Skruvat cykel har jag ju gjort i många år så jag hade väl hyfsad koll på vad som skulle sitta vart. Men just att bygga en från delar var första gången (men förmodligen inte den sista). Nu är jag sugen på att beställa en 29" fs. ?

Ikväll har den peruanska humleraketen kommit ett steg närmare sitt ändamål. Rack från Brick Lane Bikes har monterats och på det en korg från Wald. I korgen har jag en Sugarloaf från Swift Industries. Perfekt setup för att frakta hem öl från Systembolaget nu när jag ska flytta till ett samhälle utan ett sådant...

Tyvärr fanns racket bara i krom men det får jag leva med. Eller är det någon som sitter inne på något bra knep att lackera på krom? Jag har för mig att det är svårt.

Bilagor

• IMG_20190205_224520.jpg
    IMG_20190205_224520.jpg
    324.2 KB · Besök: 64
  • IMG_20190205_230155.jpg
    IMG_20190205_230155.jpg
    398.8 KB · Besök: 61
Om du ändå ska ha waldkorgen, vad fyller då racket för syfte? Waldkorgarna finns ju i en massa storlekar med stabila fästen i drop outsen. Köpte till sambon nyligen.
Eller är tanken att korgen ska vara löstagbar?

Fan vilket najs bygge.

Är avis på din hoj och jag är avis på din man cave =)
Vad landar en Marino-ram på totalt med frakt, moms och tull egentligen?

Fet cykel men leveranstid verkar vara lite så där.

glitch sa:
Om du ändå ska ha waldkorgen, vad fyller då racket för syfte? Waldkorgarna finns ju i en massa storlekar med stabila fästen i drop outsen. Köpte till sambon nyligen.
Eller är tanken att korgen ska vara löstagbar?

Precis, jag vill ha lite mer flexibilitet och kunna välja att snabbt plocka bort korgen.

Klavikel sa:
Fan vilket najs bygge.

Är avis på din hoj och jag är avis på din man cave =)
Vad landar en Marino-ram på totalt med frakt, moms och tull egentligen?

Fet cykel men leveranstid verkar vara lite så där.

Tack!

Min man cave är tyvärr snart ett minne blott då vi flyttar om ett par veckor. Hoppas jag kan få till något liknande i nya huset.

Jag betalade 450 USD inkl. frakt (110 USD) för ram och gaffel. Sedan fick jag pröjsa drygt 800kr i avgifter när jag hämtade ut ramen.

Okej.
Det blir 5 900 då enligt Oanda.com.
Överkomligt men inte tokbilligt då, men för en handbyggd customram i stål så är det kanske riktigt bra.

Finns dock billigare om man är mer åt budgetghållet.

Tillbaka
Topp