Valdemar
Aktiv medlem
[Byggtråd] Miyata 1000 goes 650B(ling)
Då var tiden kommen för min första byggtråd! Följ med när jag lägger alldeles för mycket tid och pengar på att bygga om en Miyata 1000 till ett touring- och randomonster som kan svälja både breda däck axla mycket packning. Vore också kul om denna tråd kunde inspirera någon som funderar på att konverterera en ram från 700c till 650b!
Kan på direkten säga att ni kastas rakt in i bygget där den stora problemet redan är lö(d)st. Nämligen att flytta ner bromsfästena cirka 20 mm för att kunna bromsa ett 650b-hjul. Stort tack till cykelskräddare Tegnér som gjorde ett grymt jobb!
Inför att bromsfästena skulle sänkas och lödas om behövdes lacken vid gaffelbenen och kedjestagen slipas bort. Det var så pass kul så jag slipade bort nästan all lack! Och nu gillar jag den som den är så tänker inte lacka om den. Raw steel = sex appeal. Cykeln förvaras alltid i lägenhet och kommer regelbundet oljas in med kokt linolja. Vi får se hur det går. I värsta fall får jag väl plocka isär och lacka den.
I morse slipade jag bort det mesta av gammal primer som satt kvar. Jag har valt att ha kvar lite färg-och primerrester för att få patina och behålla lite av cykelns historik.
Jag är långt ifrån en pedant och gillar när saker är lite slitna och nötta. När jag var nöjd med ramen rengjorde jag med lite lacknafta och sen oljades både ram och gaffel med linolja. De har sedan innan behandlats med linolja invärtes.
Här syns Miyatan till höger om min Rawland i storlek Small. Både med 650b-hjul 🥰
Så här ser Miyatan ut i skrivande stund. Hjulen är byggda av Anders på Veloform. Bak har vi ett White MI5 nav med en sjudelad kasset på. Fram sitter ett Son 28 dynamonav. Fälgarna är Papillion från Grand Bois. Hjulen är skodda med Rene Herse BSP 42mm.
Tanken är att köra med styrändsreglage och bromshandtag där vajern löper längs styret. Gillar annars att ha växelreglagen på diagonalröret men Miyatans ram är så pass hög att det blir lite bökigt. Plus att jag skulle vilja prova ha en ramväska framöver och vill inte att den ska störa växlingen.
Cockpiten ovanifrån. Eftersom det är en mock-up är det lite snett och vint. Hade tänkt ha en längre styrstam men hoodsen är så pass långa att jag var tvungen att välja en kortare för att få till en bekväm ställning. Kommer prova detta mer noggrant när drivlinan är på plats.
Styret är ett av få originaldelar som är kvar: Sakae RANDNNER.
Jag gillar verkligen nakna ramar. Här har jag valt att behålla lite av originallacken.
Vad händer du? Nästa steg är att ta med cykeln till Veloform så Anders kan brotscha vevlagerhuset innan vevlager och vevparti installeras. Behöver också modifiera skärmarna så de får plats mellan kedjestag och gaffelben.
Sista bilden är lite av en målbild för hela bygget. En mycket fin Rivendell 😍
Kan på direkten säga att ni kastas rakt in i bygget där den stora problemet redan är lö(d)st. Nämligen att flytta ner bromsfästena cirka 20 mm för att kunna bromsa ett 650b-hjul. Stort tack till cykelskräddare Tegnér som gjorde ett grymt jobb!
Inför att bromsfästena skulle sänkas och lödas om behövdes lacken vid gaffelbenen och kedjestagen slipas bort. Det var så pass kul så jag slipade bort nästan all lack! Och nu gillar jag den som den är så tänker inte lacka om den. Raw steel = sex appeal. Cykeln förvaras alltid i lägenhet och kommer regelbundet oljas in med kokt linolja. Vi får se hur det går. I värsta fall får jag väl plocka isär och lacka den.
I morse slipade jag bort det mesta av gammal primer som satt kvar. Jag har valt att ha kvar lite färg-och primerrester för att få patina och behålla lite av cykelns historik.
Jag är långt ifrån en pedant och gillar när saker är lite slitna och nötta. När jag var nöjd med ramen rengjorde jag med lite lacknafta och sen oljades både ram och gaffel med linolja. De har sedan innan behandlats med linolja invärtes.
Här syns Miyatan till höger om min Rawland i storlek Small. Både med 650b-hjul 🥰
Så här ser Miyatan ut i skrivande stund. Hjulen är byggda av Anders på Veloform. Bak har vi ett White MI5 nav med en sjudelad kasset på. Fram sitter ett Son 28 dynamonav. Fälgarna är Papillion från Grand Bois. Hjulen är skodda med Rene Herse BSP 42mm.
Tanken är att köra med styrändsreglage och bromshandtag där vajern löper längs styret. Gillar annars att ha växelreglagen på diagonalröret men Miyatans ram är så pass hög att det blir lite bökigt. Plus att jag skulle vilja prova ha en ramväska framöver och vill inte att den ska störa växlingen.
Cockpiten ovanifrån. Eftersom det är en mock-up är det lite snett och vint. Hade tänkt ha en längre styrstam men hoodsen är så pass långa att jag var tvungen att välja en kortare för att få till en bekväm ställning. Kommer prova detta mer noggrant när drivlinan är på plats.
Styret är ett av få originaldelar som är kvar: Sakae RANDNNER.
Jag gillar verkligen nakna ramar. Här har jag valt att behålla lite av originallacken.
Vad händer du? Nästa steg är att ta med cykeln till Veloform så Anders kan brotscha vevlagerhuset innan vevlager och vevparti installeras. Behöver också modifiera skärmarna så de får plats mellan kedjestag och gaffelben.
Sista bilden är lite av en målbild för hela bygget. En mycket fin Rivendell 😍