[Byggtråd] MoosevillePerformance - 36T Oval singelklinga

Tegheim83

Aktiv medlem
Jag har kört oval singelklinga nästan hela mitt MTB-liv, som inte är så långt. Och jag gillar det.
Har provat diverse märken, och när det nu i våras var dags för ett nytt drev så tänkte jag försöka göra ett eget.

Med gamla slitna AbsoluteBlack, Garbaruk och även Shimano runda drev som inspiration satte jag mig i Solidworks och började skissa.

Jag hade aldrig kunnat gissa hur komplicerat det är att få en korrekt drevform så fort man går ifrån den runda formen!
Ovalitet är inte svårt, men att bibehålla avståndet mellan varje kugg är lättare sagt än gjort när radien på drevet oavbrutet förändras runt en elips.

Jag delade upp drevet i en fjärdedel och kunde med diverse formler och ekvationer i solidworks få fram längden, och avståndet mellan varje kuggingrepp.
Kan inte ens gissa antal timmar jag satt och räknade, testade och gjorde om just den formen.
Men nu är CAD-filen i det närmaste såpass välgjord att jag kan justera ovalitet, top-dead-center och antal tänder på en kortare stund om jag vill.

Precis som tidigare projekt, så fick 3D-skrivaren gå lite för att se om det var verklighetsbaserat.
(bilderna är klickbara)

20210124_160245.jpg

Jag monterade sedan plastdrevet på min andra cykel med samma BCD, och snurrade några varv.
Det var inte katastrof! :-)

20210124_195838.jpg

Dags att sätta sig i Mastercam på jobbet, och programmera.
Återigen, det var värre än jag först trodde.
Alla tänderna har en fasning, som såklart inte är jämnt gradtal, och dessutom är biten inte rund.
Tur maskinen är 5-axlig, annars hade det inte varit möjligt.
Men det krävde lite hjärngympa för att få alla fräsbanor korrekt.

20210312_182846.jpg
20210312_184727.jpg

Monterade det på Allebiken, och gav mig ut i skogen.
Efter en större bunt timmar i sitt rätta habitat, så fick drevet godkänt på alla punkter.

20210313_133641.jpg

20210313_160911.jpg

Efter godkänd testperiod städade jag av drevet, och anordiserade det svart.

20210319_165206.jpg
20210320_195915.jpg

Nu har jag kört hela säsongen 2021 på drevet, och det funkar minst lika bra som märkesdrev jag kört med innan.
Föga förvånande har jag några små saker jag ska justera till 2022-års version, men det kommer knappt synas, men det kommer kännas på tidsbanken ;-)

Nästa steg i drivlinan är också in progress, men det är ju en annan historia...
20210320_144555.jpg

Senast ändrad:

Tegheim83

Aktiv medlem
Grymt!👍
Enda frågan alla har, går det att lägga in en beställning?😇
Svarar som jag gjorde i den andra Byggtråden med styrstammen:
"I dagsläget är nej.
Och skulle det bli aktuellt, så är jag rädd att det är få som skulle betala var det verkligen kostar att ta fram en mindre serie den riktiga vägen.

Jag vet ungefär tiden, och timdeb på maskinen, och nja... Det är nog få som är villiga :-)"

Just drev finns ofantligt många aktörer, så ska man konkurrera där, måste man ha massproducering.
Sen finns det säkert entusiaster som gärna köper en udda "homemade"-klinga för att det är lite kul, men de är nog lätt räknade :-)

Velocipeden

Aktiv medlem
Svarar som jag gjorde i den andra Byggtråden med styrstammen:
"I dagsläget är nej.
Och skulle det bli aktuellt, så är jag rädd att det är få som skulle betala var det verkligen kostar att ta fram en mindre serie den riktiga vägen.

Jag vet ungefär tiden, och timdeb på maskinen, och nja... Det är nog få som är villiga :-)"

Just drev finns ofantligt många aktörer, så ska man konkurrera där, måste man ha massproducering.
Sen finns det säkert entusiaster som gärna köper en udda "homemade"-klinga för att det är lite kul, men de är nog lätt räknade :-)
Förstår det. Det verkar ju som ett kul projekt även utan lönsamhet.

Lindahl195

Aktiv medlem
Antar att herr Tegheim är samma Tegheim som snickrat ihop en 4-rotor wankel hemma i vedboden?

Utförandet tyder på det.. 😁

BJS

Aktiv medlem
Kanske inte kul o jobba och gå back på det bara :-)
Även självkostnadspris är troligen norr om vad folk är villiga att betala.
Jo. Man märker hur dyrt det är när man beställer on-off bitar frästa.... Och lägger man till tim kostnaden för att designa prylen så blir det uppenbart att full custom är något man gör bara när det inte finns några bra standardalternstiv.

Tegheim83

Aktiv medlem
Vintercykelns drivlina var sämre än jag mindes.
Ny kassett och kedja inhandlades, men jag ville såklart ha mitt egna drev.
Eftersom 36T Oval inte får plats, så fick jag CADa ett 34T Oval också.
Lite revisionsändringar jag skulle gjort på 36:an fick även bli här.
Asymmetrisk form på wide-kuggarna för att behålla mycket material, men ändå slippa att det gnuggar hårt mot kedjan när man har kass kedjelinje.

Bilderna är klickbara.

Oval34T - Render-02.JPG

20211229_175847.jpg

20211229_180542.jpg

20211229_180559.jpg

gandhi

Aktiv medlem
Jag kör 34/21 på skogshojen (29er SS). Perfekt i Hellas för mig. En oval 34T Rotorklinga fram som börjar bli lite sliten så om du får en 34T-klinga över så är jag intresserad :cool:

21 följs av 34 i Fibonaccisekvensen (gyllene snittet) och kallas ibland därför "golden gear" i vissa obskyra singlespeedkretsar med fäbless för matematik och naturvetenskap.

1640858008706.png

Senast ändrad:

Tegheim83

Aktiv medlem
Jag kör 34/21 på skogshojen (29er SS). Perfekt i Hellas för mig. En oval 34T Rotorklinga fram som börjar bli lite sliten så om du får en 34T-klinga över så är jag intresserad :cool:

21 följs av 34 i Fibonaccisekvensen (gyllene snittet) och kallas ibland därför "golden gear" i vissa obskyra singlespeedkretsar med fäbless för matematik och naturvetenskap.

Visa bilaga 530607
Sånt nörderi gillas 🙃

Berk

Aktiv medlem

Visa bilaga 530607

Jag vet om matematik och naturvetenskap, men visste inte om "golden gear". Skulle kanske har kört 34/21, men min favorita drev, Wolftooth, finns inte i 21, så köpte 22t och 20t. Kör nu 34/22 i Hellas.

BJS

Aktiv medlem
Jag vet om matematik och naturvetenskap, men visste inte om "golden gear". Skulle kanske har kört 34/21, men min favorita drev, Wolftooth, finns inte i 21, så köpte 22t och 20t. Kör nu 34/22 i Hellas.
De är väl n/w så finns rent logiskt bara med jämnt antal tänder.

Tegheim83

Aktiv medlem
Rostfritt stål kanske?

Hur som helst så är det väldigt fina grejor du gör där.

Tack 🙏
Nja, mig veterligen finns det ingen vinning att byta från aluminium 7075 på stora drev.
Titan är starkt, men rostfritt är ganska vekt i relation till sin vikt om man inte tittar på extrema rostfria (eller roströga) stål såsom SS2387 tex som man använder inom vattenkraften.
Det vanliga S2333 som är handels-rostfritt är ganska bräckligt.

Både titan och vanligt rostfritt är tyngre och mångt besvärligare/långsammare att bearbeta.
Titan är snyggt eloxerat, det är ett plus.

Rostfritts fördel är just korrisionsmotstånd, inte styrka, vilket ett aluminiumdrev som är anodiserat också har tillräckligt.

Jämförelsevis i skärhastighet så kör jag 500mm/min med hårdmetallfräsar, eller 1000-1500mm/min med vändskärsfräsar i aluminium.
Rostfritt ligger kring 80-120mm/min.
Titan ännu långsammare.

Tittar vi på premiumkassetter såsom XTR som har titan i de minsta dreven handlar det om slitage.
Ett stort drev har inte samma påfrestningar, och klarar vara i ett "sämre" material.
Så tex XTR har aluminum på de största, stål på de i mitten, och titan på de minsta.
Medans Garbaruk fräser hela kassetten utom sista stora i stål, men nyttjar styrkan och fräser ur de såpass att det blir lätt, men stora klingan är fortfarande aluminum.

Mindre än 24T skulle jag nog gjort i stål utan närmare beräkningar.

Tegheim83

Aktiv medlem
Jag jobbar på att få till en liten batch drev för försäljning. Det är inte klart än, men tänkte se hur intressant det skulle vara?

Dreven blir inte billiga. Framförallt inte vid låg serie.
Jag kommer få betala vad det kostar att få dem gjorda plus anodisering och vinsten för mig är inget o skriva hem om.

Jag vågar inte sätta nån siffra, men tänk nånstans mellan AbsoluteBlack -> SRAM Eagle original.

Hojta gärna med synpunkter och ev intresse.
Första batchen kommer jag tyvärr bara ha som 36T Oval med 104BCD. Ev 34T om det visar sig mer intressant.

Jag tänker bara högt här :-)

MagerValp

Aktiv medlem
Så dryga tusenlappen? Det är ju inte några fantasipengar iaf.

Själv kör jag direct mount på mina hojar, annars hade det varit kul att haka på.

MagerValp

Aktiv medlem
Åhå! Nu börjar det bli intressant.

Fast skit, min ram tar max 34T och oval får man väl räkna som 2 till?

Trim

Aktiv medlem
Var intressant kolla har själv biospese drev på miyata on/off rodrunner är 3 drev men när man kollar växel gaffel spel till kjedjan får man ta med ovaliteten på klingan sedan upptäckte jag att ha största klinga och de tre största bak inte var bra stana upp och peta bakåt eller bakåt trampa plan ut pedal er över hinder linjerar inte för bakåt tramp på kombination så var en bra analysera nu behöver man inte grubbla på om den är fel sjusterad längre bara anpassa handhavande på växlarna.

C-dale

Aktiv medlem
Biopace dreven var ju tyvärr ett feltänk. Utformade så att man får minst driv när pedalernas läge ger minst driv. (Vågräta vevarmar). Tvärtemot moderna ovala drev. Men Sheldon Brown tyckte att de är bra, så det finns som gillar dem. Själv hade jag dem på en gammal Miyata, men bytte ut dem eftersom jag inte fick ett jämnt drag i uppförsbackar utan bara ett kort sprätt per tramp.

Trim

Aktiv medlem
Att göra sådana drev klingor har ni använt akta politeknika av Uno Olson
Doktors avhandling så inte uppfinna hjulet i gen i konstruktionen.

Jo sprätter bakhjul det gör det alltid lite när tygden är på fram hjul så var det med alla cyklar jag cykla med när trycket minskar på bakhjulet i uppförsbacke lite bak luta med mer däck tryck om lutning till åter?

Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Att göra sådana drev klingor har ni använt akta politeknika av Uno Olson
Doktors avhandling så inte uppfinna hjulet i gen i konstruktionen.

Jo sprätter bakhjul det gör det alltid lite när tygden är på fram hjul så var det med alla cyklar jag cykla med när trycket minskar på bakhjulet i uppförsbacke lite bak luta med mer däck tryck om lutning till åter?
Stå cykla så klart uppför grus och lerpimo backar nå inge märkligt vant sig från monark cross och de efterföljande cyklarna har inte ens tänkt om det är skillnad alls.

Tegheim83

Aktiv medlem
Nu ligger det material här till ca ~150 drev på golvet...
Än så länge har jag bara CAD-filer på BCD104 34T/36T/38T, samt en udda BCD76 32T.

Jag har för avsikt att sätta mig och skissa på SRAM/Shimano direct mount vad det lider...

Köp & Sälj

Topp