Tegheim83
Aktiv medlem
[Byggtråd] MoosevillePerformance - 36T Oval singelklinga
Jag har kört oval singelklinga nästan hela mitt MTB-liv, som inte är så långt. Och jag gillar det.
Har provat diverse märken, och när det nu i våras var dags för ett nytt drev så tänkte jag försöka göra ett eget.
Med gamla slitna AbsoluteBlack, Garbaruk och även Shimano runda drev som inspiration satte jag mig i Solidworks och började skissa.
Jag hade aldrig kunnat gissa hur komplicerat det är att få en korrekt drevform så fort man går ifrån den runda formen!
Ovalitet är inte svårt, men att bibehålla avståndet mellan varje kugg är lättare sagt än gjort när radien på drevet oavbrutet förändras runt en elips.
Jag delade upp drevet i en fjärdedel och kunde med diverse formler och ekvationer i solidworks få fram längden, och avståndet mellan varje kuggingrepp.
Kan inte ens gissa antal timmar jag satt och räknade, testade och gjorde om just den formen.
Men nu är CAD-filen i det närmaste såpass välgjord att jag kan justera ovalitet, top-dead-center och antal tänder på en kortare stund om jag vill.
Precis som tidigare projekt, så fick 3D-skrivaren gå lite för att se om det var verklighetsbaserat.
(bilderna är klickbara)
Jag monterade sedan plastdrevet på min andra cykel med samma BCD, och snurrade några varv.
Det var inte katastrof! :-)
Dags att sätta sig i Mastercam på jobbet, och programmera.
Återigen, det var värre än jag först trodde.
Alla tänderna har en fasning, som såklart inte är jämnt gradtal, och dessutom är biten inte rund.
Tur maskinen är 5-axlig, annars hade det inte varit möjligt.
Men det krävde lite hjärngympa för att få alla fräsbanor korrekt.
Monterade det på Allebiken, och gav mig ut i skogen.
Efter en större bunt timmar i sitt rätta habitat, så fick drevet godkänt på alla punkter.
Efter godkänd testperiod städade jag av drevet, och anordiserade det svart.
Nu har jag kört hela säsongen 2021 på drevet, och det funkar minst lika bra som märkesdrev jag kört med innan.
Föga förvånande har jag några små saker jag ska justera till 2022-års version, men det kommer knappt synas, men det kommer kännas på tidsbanken ;-)
Nästa steg i drivlinan är också in progress, men det är ju en annan historia...

Har provat diverse märken, och när det nu i våras var dags för ett nytt drev så tänkte jag försöka göra ett eget.
Med gamla slitna AbsoluteBlack, Garbaruk och även Shimano runda drev som inspiration satte jag mig i Solidworks och började skissa.
Jag hade aldrig kunnat gissa hur komplicerat det är att få en korrekt drevform så fort man går ifrån den runda formen!
Ovalitet är inte svårt, men att bibehålla avståndet mellan varje kugg är lättare sagt än gjort när radien på drevet oavbrutet förändras runt en elips.
Jag delade upp drevet i en fjärdedel och kunde med diverse formler och ekvationer i solidworks få fram längden, och avståndet mellan varje kuggingrepp.
Kan inte ens gissa antal timmar jag satt och räknade, testade och gjorde om just den formen.
Men nu är CAD-filen i det närmaste såpass välgjord att jag kan justera ovalitet, top-dead-center och antal tänder på en kortare stund om jag vill.
Precis som tidigare projekt, så fick 3D-skrivaren gå lite för att se om det var verklighetsbaserat.
(bilderna är klickbara)

Jag monterade sedan plastdrevet på min andra cykel med samma BCD, och snurrade några varv.
Det var inte katastrof! :-)

Dags att sätta sig i Mastercam på jobbet, och programmera.
Återigen, det var värre än jag först trodde.
Alla tänderna har en fasning, som såklart inte är jämnt gradtal, och dessutom är biten inte rund.
Tur maskinen är 5-axlig, annars hade det inte varit möjligt.
Men det krävde lite hjärngympa för att få alla fräsbanor korrekt.


Monterade det på Allebiken, och gav mig ut i skogen.
Efter en större bunt timmar i sitt rätta habitat, så fick drevet godkänt på alla punkter.


Efter godkänd testperiod städade jag av drevet, och anordiserade det svart.


Nu har jag kört hela säsongen 2021 på drevet, och det funkar minst lika bra som märkesdrev jag kört med innan.
Föga förvånande har jag några små saker jag ska justera till 2022-års version, men det kommer knappt synas, men det kommer kännas på tidsbanken ;-)
Nästa steg i drivlinan är också in progress, men det är ju en annan historia...

Senast ändrad: