[byggtråd] n+1, helstelt och stål

såkket

Aktiv medlem
Kanske inte den mest spännande byggtråden då cykeln inte kommer ha något direkt användningsområde förutom lite avspänd innerstadstransport.

Det kom i alla fall ett paket fram till mitt ombud efter några dagars extra väntan pga det var skickat för utkörning och chauffören inte orkade bemöda sig med det utan bara bokade av utkörningen som att ingen var hemma.
IMG_0923.jpeg

Det blir då en Karate Monkey i strl L vilket kanske egentligen är på gränsen till stort men jag ville ha de extra fästena som kommer med storleken och planen är att köra 35mm styrstam så det borde funka.
IMG_0924.jpeg

Hjul hade jag redan även om i30 kanske är i smalaste laget för 3.0 så verkar det fungera, däcken blir i alla fall initialt ett par Vee Speedster, kvarstår dock att se hur de fungerar, de köptes enkom på utseende och märket skriker väl inte kvalité direkt.
IMG_0918.jpeg

Även en främre pakethållare har lyckats landa
IMG_0917.jpeg

Jag ser framför mig i mitt huvud en modern variant av en budcykel som kan nyttjas till att glida runt med varma sommardagar och kanske stanna till vid någon uteservering, vad det sedan blir återstår att se.

Köpte något linoljebaserat kladd i sprayburk på Biltema som vi då skall börja med att se till att få in i ramen sedan så skall vi se om inte resterande delar trillar in under veckan så vi kan börja bygga på riktigt i helgen.

såkket sa:
Kanske inte den mest spännande byggtråden då cykeln inte kommer ha något direkt användningsområde förutom lite avspänd innerstadstransport.

Det kom i alla fall ett paket fram till mitt ombud efter några dagars extra väntan pga det var skickat för utkörning och chauffören inte orkade bemöda sig med det utan bara bokade av utkörningen som att ingen var hemma.

Det blir då en Karate Monkey i strl L vilket kanske egentligen är på gränsen till stort men jag ville ha de extra fästena som kommer med storleken och planen är att köra 35mm styrstam så det borde funka.

Hjul hade jag redan även om i30 kanske är i smalaste laget för 3.0 så verkar det fungera, däcken blir i alla fall initialt ett par Vee Speedster, kvarstår dock att se hur de fungerar, de köptes enkom på utseende och märket skriker väl inte kvalité direkt.

Även en främre pakethållare har lyckats landa

Jag ser framför mig i mitt huvud en modern variant av en budcykel som kan nyttjas till att glida runt med varma sommardagar och kanske stanna till vid någon uteservering, vad det sedan blir återstår att se.

Köpte något linoljebaserat kladd i sprayburk på Biltema som vi då skall börja med att se till att få in i ramen sedan så skall vi se om inte resterande delar trillar in under veckan så vi kan börja bygga på riktigt i helgen.

Cool! Jävlar vad ändrad den är sen jag köpte min 2011, också i svart. Intressant att se i detalj.

Linolja i ramen var ett satans påfund till att vara grisigt, ägnat hela kvällen åt att vänta på att skiten skall torka lite och sluta droppa ur ramen igen, måste finnas något bättre och modernare med lite lösningsmedel i sig så det torkar fortare.
Hjälpte säkert iofs inte heller att jag gick på det ett varv till efter någon timme och ganska flödigt men nu får det räcka :)

Slutade i alla fall att droppa och det gick att torka såpass torrt att jag kunde pressa i styrlagret och få på gaffel och hjul för att få en första lite bättre uppfattning om hur det kan tänkas arta sig.
IMG_0925.jpeg

Styre och stam skall inte sitta på utan det var vad jag hittade i lådan för att få till en liten mockup.
(telefonen fick för sig att ge någon skum fisheyeeffekt bakhjulet är naturligtvis inte äggformat)

Styret kom då med posten idag så fick lite mer gjort.
Fick dit vevpartiet och en provisorisk sadel och stolpe så jag kunde måtta in och kapa styrestolpen lite grovt, sparade 30mm så jag har lite och spela på vid slutjustering när allt är på plats.
IMG_0928.jpeg

Däremot inte riktigt nöjd med Surlys shim till 31,8mm stam, går ju att finlira in det sedan så skåran matchar stammen i alla fall men har någon tips på en kort BMXstam (22,2mm) som är skruvad framifrån så tar jag gärna emot det, verkar som det mesta är 50mm och jag skulle i alla fall vilja ner på 40.
IMG_0932.jpeg

Tänkte ge mig på pakethållaren också men även den skulle tydligen fyllas med äcklig linolja så den får stå och droppa över natten i alla fall, sedan har jag slut på delar och det blir till att vänta på att fler paket skall landa.

Den kommer att bli ”lite” lik mitt bygge ser jag ?
Ska bli kul att se hur den ser ut med flak, kanske får bli ett till vintern

Bilagor

• 50BE2ACF-0ADF-4A78-A09D-D03DFCE5D217.jpeg
    50BE2ACF-0ADF-4A78-A09D-D03DFCE5D217.jpeg
    669.8 KB · Besök: 208
LucasNilsson sa:
Den kommer att bli ”lite” lik mitt bygge ser jag ?
Ska bli kul att se hur den ser ut med flak, kanske får bli ett till vintern
Kan nog bli lite mer än lite, samma modell i samma färg med samma styre.
Sedan blir det väl en viss karaktärsskillnad då jag medvetet av estetiska skäl gått för att få så kort
sadelstolpe och stam som möjligt gått upp en storlek så den kommer ju få ett lite mindre sportigt utseende
med låg sadel och högt styre, sadel och handtag kommer dessutom bli bruna för att försöka få till någon form av
retrolook i färgsättningen.
Var precis så jag klarade topptuben, pungen vilar på den men kläms inte när jag står i strumplästen framför sadeln :)
150mm Brand-X är i alla fall beställd, kan bli lite hög så jag får korta den men kommer behöva slammad stolpe för att
nå ner vid eventuella rödljusstopp.

Så då hade oljan runnit ur pakethållaren så den kom på plats och det hela börjar ta form.

IMG_0937.jpeg

IMG_0938.jpeg

Känns som resultatet går ganska precis åt det håll jag föreställt mig och tror lite brunt läder i handtag och sadel kommer
ge en schysst kontrast.

Så nu är det bara att vänta på att tysken skall få iväg mitt paket med sadel, stolpe och handtag, tror den fastnat i väntan på något IS till PM fäste som fanns i lagersaldo vid beställningen men nu är 5 dagars extra leveranstid på.

velovin sa:
Fånigt snygg!

Hoppas bara Wee-däcken inte är lika kassa som de som satt på min fatbike...

Jag är fullt medveten om den överhängande risken med gummit, min förhoppning är dock att applikationerna de skall användas till inte är superkänsliga (typ finglida på asfalt och kanske bättre grusväg) så bara dom håller ihop så borde dom duga.

Hade räknat med att bygga klart den i helgen men det ändå som lyckades dyka upp var detta.

IMG_0968.jpeg

Skvallrar dock om vilka bromsar det blir.

Coolt!

Håller också på med en Karateapa! Fast mer sladda-på-grus inriktad! Vart sugen på Surly styret också, men landade på ett Dartmoor Hi Rise. Nu är deg nästan så en ångrar sig lite :)

Den blir ruskigt schtilig din svarta.

Bilagor

• FC4767C1-C0CB-4548-A4CE-48BB72A39BC5.jpeg
    FC4767C1-C0CB-4548-A4CE-48BB72A39BC5.jpeg
    241.4 KB · Besök: 199
Senast ändrad:
Så då har nog allt landat förutom pedaler men de skall vara på ingång under veckan så i helgen skall det nog kunna byggas klart.

Kunde dock inte hålla mig riktigt utan drog på handtag, sadel och dropper lite snabbt

IMG_0970.jpeg

Hade tänkt mig en Brooks av något slag men hittade denna chromagsadel, fortfarande i brunt läder men lite modernare, Brooks är riktigt snyggt på rätt cykel men dom har en tendens att se ut att sitta alldeles för framskjutna ut på raka stolpar, handtagen blev dock ett par Brooks.

IMG_0971.jpeg

Åker nog på att kapa ner styret till två, tre centimeter per sida också kände jag när jag provsatt, men det är ju 820mm så det borde inte se konstigt ut.

Fick lite till gjort ikväll

Fick dit bromsarna, Magura MT Trail Sport, lär ju räcka och bli över till denna cykel med 180mm fram och bak.
Kapade ner styrröret så den rymmer stam och 20mm spacers vilket jag tror är var det landar.
Fick även dit en ny 35mm stam, det vart perfekt i längd men den var lite klossigare än vad jag förväntat mig så den kan nog komma att bytas, vred även fram styret lite och 820mm kändes inte så illa i alla fall så kapning får vänta tills den fått rulla lite i alla fall för jag vet inte om jag rent estetiskt vill kapa den efter att bromsarna kom på.

IMG_0975.jpeg

Nästa steg är att bestämma mig fall jag skall orka krympslanga kablarna eller inte innan jag drar växel och dropper samt kapar bromsarna.

Krympslag på höljena tycker jag den förtjänar, det är alltid snyggare och mer premium ;) De kromade på handtagen stör ögat lite också :)

Snyggt i övrigt!

Leffe sa:
Synd att de är så larvigt dyra i förhållande till vad man får. #villocksåha

Tycker inte 8 papp för ram och gaffel är så jävla blodigt, däremot så är det ju galet att betala 15 till för en färdigbyggd sett till vad man får.
Nu hade jag hjul och hela drivlinan förutom bakväxeln och målet var att gå i mål under 20kkr.
Nu lyckades jag inte riktigt med det då det drog iväg några tusen på slutet i beställningarna med rena estetiska lösningar såsom t ex en Wolf Tooth Magura remote, ringar till bromsarna som nog var det dummaste köpet på hela bygget, hade ju lika gärna kunnat skurit till det i vinyl, fick ju dessutom köpa två satser för att jag har olika fram och bak samt lite annat.

Nya pedaler har i alla fall kommit
IMG_0981.jpeg

Hade egentligen ingen tanke på något annat än svarta men satte på ett par gamla Shimano PD-M324 när jag monterade vevarna för det var det ända platta jag hade att tillgå och tyckte silver bröt av ganska schysst så det blev ett par DMR V12 i polished silver och tycker nog det blev helt ok.

Bonzo sa:
Den blir riktigt bra den där. Den ser ut som den exklusiva vuxenversionen av min Cannondale.

Karatemonkey var långt före cannondale att serietillverka 29tums ram och har haft samma linjeproportioner i alla år så det funkar inte att säga att en surly ser ut som en cann. Cann ser ut som surly.

Ruktigt classy cykel! Älskar detaljnivån

calmbay sa:
Bonzo sa:
Den blir riktigt bra den där. Den ser ut som den exklusiva vuxenversionen av min Cannondale.

Karatemonkey var långt före cannondale att serietillverka 29tums ram och har haft samma linjeproportioner i alla år så det funkar inte att säga att en surly ser ut som en cann. Cann ser ut som surly.

Nu pratade jag specifikt om min egen ombyggda gamla Cannondale. Att jag dessutom valde att kalla den för "exklusiv vuxenversion" är för att min cykel är en gammal 26" mtb med fälgbromsar, alltså inte lika premium på långa vägar.

M900.JPG

(Jag har sedan bilden togs även monterat ett pizzarack.)

Willie sa:
Krympslag på höljena tycker jag den förtjänar, det är alltid snyggare och mer premium ;) De kromade på handtagen stör ögat lite också :)

Snyggt i övrigt!

Min förhoppning är att handtagen skall smälta in i färgsättningen när den står klar, har faktiskt en alternativplan för dem med gummifärgade handtag, dock känns gummi som material som ett klart tråkigare val så det får nog störa ganska ordentligt för att det skall ske.

Bonzo sa:
calmbay sa:
Bonzo sa:

Nu pratade jag specifikt om min egen ombyggda gamla Cannondale. Att jag dessutom valde att kalla den för "exklusiv vuxenversion" är för att min cykel är en gammal 26" mtb med fälgbromsar, alltså inte lika premium på långa vägar.

(Jag har sedan bilden togs även monterat ett pizzarack.)

Ja färgschemat och grundtanken är nog rätt jävla lika på dessa.

Då var kablaget på plats i okrympt krympslang, kapade även ner styret till 80cm, vill ha det riktigt brett men fick inse att 82 var mer än vad jag klarar, kan nog bli att kapa lite till men det får vänta tills den är ordentligt provcyklad.

IMG_0990.jpeg

Glömde värmepistolen på jobbet och fick i mig en halv öl för mycket under montaget för att våga ge mig på det med öppen låga så det får vänta tills i morgon, samma med luftning av bromsarna, bak gick väl ok och fungerar fortfarande men framslangen tappade jag när jag klippte den så den har noll verkan.
Borde väl dock räcka med att lufta vid handtagen eller vad säger expertisen? Aldrig haft Magura förut.

Kortade kedjan enligt instruktion men tycker den känns aningen lång, växlar dock helt ok i meckstället och den är inte helt slackad vid tyngsta växeln även om det är nära, samma sak här har aldrig kört Eagle på stel bak så jag vet inte riktigt hur slackt man vågar gå.

IMG_0991.jpeg

IMG_0992.jpeg

Jag tror du skulle kunna ta en länk till och även släppa lite mer på B-skruven (när du kortar kedjan får du större anstånd till drevet).

Snyggt!
Jag tycker det blanka på handtagen funkar bra eftersom sadelrailsen är blanka och även kedja och pedaler osv ?

Senast ändrad:
Var så fint väder och den är ju mer eller mindre färdig så jag var tvungen att ta en provtur i solskenet

IMG_0995.jpeg

Bara lite småfix kvar.
Behöver lufta frambromsen ett varv till för den vart inte riktigt 100
Krympa krympslangarna
Fixa ett shims till droppern för sadeln skulle behöva ner 1cm
Byta styrstam till en 40mm BMXstam men den börjar få en riktigt lång trackinglista hos postnord och senaste uppdateringen sa felsorterad i Växjö så det återstår och se när den kommer.
Ser dessutom minst två dekaler nu på bilden som skall bort också

Tillbaka
Topp