D
Deleted member 77490
Guest
[Byggtråd] Nishiki Olympic Royal till gruscykel
Räknar kallt med ”super finish”.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hmm, de växlade alltså ned en kugge komponentmässigt längre in på 80-talet? Det satt Dura-Ace på min.Detta kommer att bli kanon. Ångrar att jag gav bort min blå Olympic Royal nån gång runt åttitalets slut. Samma rör men Shimano 600 grupp.
Det är ju ett par Pirelli Cinturato Gravel H hemklickade. Redigt fina däck för de där lite finare grusvägarna.Däcken får du välja med omsorg, de kommer vara avgörande tror jag.
Missade det inlägget :)Det är ju ett par Pirelli Cinturato Gravel H hemklickade. Redigt fina däck för de där lite finare grusvägarna.
Ja, många verkar vara nöjda med dem. Jag trodde att det var lite snake oil med olika däck, men sedan jag satte ett par 35 mm graveldäck (Kenda) på Pralin istället för 50 mm breda Continental så är jag böjd att tro på en del av predikningarna om vikten av rätt sulor.Det är ju ett par Pirelli Cinturato Gravel H hemklickade. Redigt fina däck för de där lite finare grusvägarna.
Däcken är typ halva cykelnJa, många verkar vara nöjda med dem. Jag trodde att det var lite snake oil med olika däck, men sedan jag satte ett par 35 mm graveldäck (Kenda) på Pralin istället för 50 mm breda Continental så är jag böjd att tro på en del av predikningarna om vikten av rätt sulor.
Däcken är typ halva cykeln
Slutsatsen är att gummi är viktigt. Borde vara självklart ju!Om inte mer. Efter rätt storlek är ju däck det viktigaste (om man tänker hela vägen från Biltemas mtb-däck till René herse fin-däck). Skillnaden mellan fina däck och andra fina däck är ju inte lika stor - men klart värt! Lite som bra bromsgummi. Det funkar med dåliga torra bromsgummin men det är fan så mycket roligare med koolstop salmon!
Jag borde ha lyssnat bättre på sexualkunskapen i nian. Nu sitter jag här med två ungar och dåliga däck.Slutsatsen är att gummi är viktigt. Borde vara självklart ju!
Ketchupeffekten.
Visa bilaga 551827
Fick plocka isär bakväxeln, men det är ju en rutinoperation numera. ??
Visa bilaga 551828
Framväxeln var dock ny i påse.
Visa bilaga 551831
Jag lyckades inte få Mafacbromsarna att funka med ramen (för lång reach). Grävde djupt i lådorna och dök på de här bromsarna. De är samtida med ramen, Shimano kallade systemet för ”link-type centrepull calipers”. Det är en centrumdragen broms utan straddlevajer där man istället drar bromsvajern i en metallarm som är fäst i bromsarmen på ena sidan och sedan fäster vajern direkt i den andra armen. Det liknar alltså systemet för de cantibromsar som kom under 80-talet.
Visa bilaga 551829
Tack! Vad glad jag blir.Satan vad fint!
Jag gillar inte alls 50/36, har det på min Monark, 50/40 som satt innan var långt bättre, när lilla klingan var slut var 36 det enda som fanns där jag handlade men det var ett felköp. Grusväg ger samma utväxling som asfalt enligt min erfarenhet.Tack! Vad glad jag blir.
Just nu funderar jag utväxlingen. Det sitter landsvägsdrev på nu: 53/39. Skulle nog behöva 50/36 för grus.
Ok. Tack för input. Beror förstås på vad man har på kassetten också. Kommer att köra 11-32 och var lite fundersam över om 39-32 blir tillräckligt lättcyklat för lättare stig med backar.Jag gillar inte alls 50/36, har det på min Monark, 50/40 som satt innan var långt bättre, när lilla klingan var slut var 36 det enda som fanns där jag handlade men det var ett felköp. Grusväg ger samma utväxling som asfalt enligt min erfarenhet.
Det ändrar ju förstås förutsättningarna en del, jag uppfattar bygget som en riktigt lätt och snabb grusvägsracer men om du vill ha in mer stig i ekvationen kan kanske en mindre klinga än 40 vara lämpligare, vet inte riktigt. Viktigt är att få ihop stegningen så att man har lagom överlapp mellan lilla och stora klingan utan att behöva gå ut i ytterlägena bak, vilket jag inte har nu och det gör att man i vissa hastigheter få gå upp och ned på framklingorna vilket är ganska kass.Ok. Tack för input. Beror förstås på vad man har på kassetten också. Kommer att köra 11-32 och var lite fundersam över om 39-32 blir tillräckligt lättcyklat för lättare stig med backar.
Så lätta växlar har jag på Pralin men använder dem aldrig. Jo, när jag ska försöka cykla på bakhjulet. Och misslyckas.Jag har 28/28 som lättast på min gruscykel, men kör då 3x6.
Du har för lättcyklad terräng där du bor. För få backar. Det hör ju jag det.Så lätta växlar har jag på Pralin men använder dem aldrig. Jo, när jag ska försöka cykla på bakhjulet. Och misslyckas.
Du har helt rätt uppfattning! Men mina benmuskler håller kanske inte med dig och mig.Det ändrar ju förstås förutsättningarna en del, jag uppfattar bygget som en riktigt lätt och snabb grusvägsracer men om du vill ha in mer stig i ekvationen kan kanske en mindre klinga än 40 vara lämpligare, vet inte riktigt. Viktigt är att få ihop stegningen så att man har lagom överlapp mellan lilla och stora klingan utan att behöva gå ut i ytterlägena bak, vilket jag inte har nu och det gör att man i vissa hastigheter få gå upp och ned på framklingorna vilket är ganska kass.
Har det på Blackie (med 12-28 bak) men saknar de tyngre växlarna ganska ofta.46-30 fram är inte helt fel på grus.
Eller så fruktansvärt starka ben. Det vet man inte.Du har för lättcyklad terräng där du bor. För få backar. Det hör ju jag det.
Du får lära dig att trampa snabbare.Eller så fruktansvärt starka ben. Det vet man inte.
Fan Helge, tänk på kandensen!Du får lära dig att trampa snabbare.
När det begav sig så var det coolt att ha tight kassett, jag var väldigt stolt över min 13-18 på olympicen. 11-32 är nog bättre...Ok. Tack för input. Beror förstås på vad man har på kassetten också. Kommer att köra 11-32 och var lite fundersam över om 39-32 blir tillräckligt lättcyklat för lättare stig med backar.
Jo, så kallad tempoutväxling. Har kört med det. Fräsigt men en smula, eh, begränsat.När det begav sig så var det coolt att ha tight kassett, jag var väldigt stolt över min 13-18 på olympicen. 11-32 är nog bättre...
Undrar om inte https://shop.thearmypainter.com/eu/wp1130p med ett par droppar https://shop.thearmypainter.com/eu/wp1134p skulle matcha någorlunda.Vad är det man brukar säga? ”Det blev inte bra, men bättre.” Väldigt svårt att matcha metalliclack med solid bättringsfärg, men nu blev det ok ändå.
Och sedan en glass på Källarbacken. Perfekt.Bra motlut på grus/sten att testa om man har rätt utväxling inte långt ifrån 0300.
Kom upp med nöd och näppe med 30/36. Så i år har jag drevat om på grusöket till 46/30-11/40.
Thanks mate! Men är det 25,4-klämma på det?Hade du inte redan haft ett så snyggt styre hade jag varit lite sugen på att donera mitt Salsa Bell Lap, pre-gravel-bock med lite flare. Svart tyvärr så det kanske ändå inte hade passat.
Svincoolt styre. Nu hojtar jag: Hojt hojt!Det ska vara 26.0 mm. Hojta om du tror det platsar.
Hmm, jag hävdar att det är cyklistens pannben som är halva cykeln....?Däcken är typ halva cykeln
Ni har bägge rätt! Två halvor blir en hel.Hmm, jag hävdar att det är cyklistens pannben som är halva cykeln....?
Bild Nishiki fulgrus hemma I Småland.
Ser inte ut att vara grus alls faktiskt, utan gräs. Och vatten. Om ni inte menar hojen - definitivt fingrus.Ni har bägge rätt! Två halvor blir en hel.
Ser ju ut att vara fingrus det där.
Lätt för dig att säga med den där pytteklingan fram.Hmm, jag hävdar att det är cyklistens pannben som är halva cykeln....?
Det går inte, för han svalde inte 35 mm.. ?Nu vill vi ju se cykeln med hjulen – med däck – på!