[Byggtråd] Nishiki Olympic Royal till gruscykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Alas, se vad som hittades på Blocket!
63A1525C-6375-416B-A3B4-ACD33F9B2A4A.jpeg

Jag har noll koll på Nishiki men jag visste att de tar breda däck och ofta är av god kvalitet, så jag åkte och kikade. Cykeln var betydligt mer sliten än vad jag trodde och jag bestämde mig för att avstå köp men säljaren var väldigt trevlig och vi stod och pratade en stund. Sedan frågade han om jag ville ta den till ett lägre pris och jag slog till.

När jag kom hem satte jag mig och gjorde lite research och det jag trodde var en Nishiki Trim Master visade sig vara en Olympic Royal, alltså en ganska exklusiv tävlingshoj med Dura-Ace komponenter från omkring 1980. Mitt exemplar är ombyggt med Shimano 600-bromsar, 105-vevar och nåt slags Exage-bakväxel. Framväxel, sadelstolpe, styrstam och växelreglage är dock original Dura-Ace AX som ska ha varit en kommersiell flopp men ett viktigt steg i utvecklingen (enligt de som vet på internätt). Olympic Royal vägde in på nio kilo när den lanserades, så det finns alla förutsättningar för att bygga en lätt och fin gruscykel.

Senast redigerad av en moderator:
Jag hade samma tankar med en motsvarande Crescent men det blev inget, kände att jag kunde inte köpa en till cykel. Det är lite av ett experiment med en fullblodsracer hur den kommer upplevas som gruscykel så bäst att inte investera i dyra däck och annat grusspecifikt innan man först testat hur den går på grus.

Borde följt det rådet själv, har en ram jag börjat på som jag ångrar att inte först cyklade lite på innan för att få en känsla för hur den är innan jag satte igång. Nu är det försent, har redan kapat ett av rören.

Edit. Fast när jag tänker efter körs Paris-Roubaix på samma cyklar som andra lopp, de byter till bredare däck bara, så grusracer bör inte vara något problem för Nishikin.

Senast ändrad:
Jag hade samma tankar med en motsvarande Crescent men det blev inget, kände att jag kunde inte köpa en till cykel. Det är lite av ett experiment med en fullblodsracer hur den kommer upplevas som gruscykel så bäst att inte investera i dyra däck och annat grusspecifikt innan man först testat hur den går på grus.

Borde följt det rådet själv, har en ram jag börjat på som jag ångrar att inte först cyklade lite på innan för att få en känsla för hur den är innan jag satte igång. Nu är det försent, har redan kapat ett av rören.

Edit. Fast när jag tänker efter körs Paris-Roubaix på samma cyklar som andra lopp, de byter till bredare däck bara, så grusracer bör inte vara något problem för Nishikin.
Förlåt men... kapat ett rör? :)

Ja, här går det undan som vanligt när den maniske sätter igång. Nedmonterad, avfettad och tvättad.
E8BF7A14-096A-4743-AAEB-0405281B9DFE.jpeg

De lödda hållarna för bromsvajern har någon gång skrapats i och sedan börjat rosta. Fint att någon tidigare ägare tagit tag i det, men vad fan? Det är inte direkt Paul Klee som blandat färgen och Ragnar Skanåker som hållit i penseln. Klumpigaste jobb jag sett. Nu består mitt arbete i att med en liten, liten kniv försiktigt, försiktigt skrapa bort allt överflödigt kladd från originallackeringen. Sedan åker jag till färgbutiken och ber dem blanda till en lämplig kulör.
5744FA34-DDAA-47E2-A8AF-46DC776A12D1.jpeg

E9935BAF-1073-4684-8E6C-374AFF00ED97.jpeg

Ja, här går det undan som vanligt när den maniske sätter igång. Nedmonterad, avfettad och tvättad.
Visa bilaga 550649

De lödda hållarna för bromsvajern har någon gång skrapats i och sedan börjat rosta. Fint att någon tidigare ägare tagit tag i det, men vad fan? Det är inte direkt Paul Klee som blandat färgen och Ragnar Skanåker som hållit i penseln. Klumpigaste jobb jag sett. Nu består mitt arbete i att med en liten, liten kniv försiktigt, försiktigt skrapa bort allt överflödigt kladd från originallackeringen. Sedan åker jag till färgbutiken och ber dem blanda till en lämplig kulör.
Visa bilaga 550650
Visa bilaga 550651
Ser ut som att den förvarats bra och klarat sig från invändig och utvändig rost, kanon med så tunna rör :)

Det är en rätt snäll geometri också, inte superbrant styrvinkel å sånt. Ska säkert gå bra.

Det var det jag misstänkte. Stort grattis! Det är otroligt fina rör. Tunnare än Columbus sl bitvis och enligt mig ruskigt skönt att cykla på. Säljer du den så vet du en som kommer ha svårt att motstå. Däremot ömtåliga för smällar.
Perfekt för grus då.. ?

Nä, jag ska ta det piano med rören. Tack för grattiset, jag läste på lite om Champion och ju lägre siffra, desto tunnare rör.

Perfekt för grus då.. ?

Nä, jag ska ta det piano med rören. Tack för grattiset, jag läste på lite om Champion och ju lägre siffra, desto tunnare rör.

Jag tänkte köra grus med min med så det är nog ingen fara men se upp med typ bussturer i Indien där man kastar upp cykeln på taket, barnsitsar och de där tillfällena när cykeln välter och landar på något hårt. Sedan klarar du dig nog fint :)

Synd, nu måste jag tänka om kring Indienresan.

Är det inte för de resorna vi bygger våra cyklar? Stålram så bysmeden kan laga och allt det där ;)

(Kanske är en smal referens men när man pratar om Bikepacking ska tydligen alla cykla i ett land där det finns gott om bysmeder som kan löda tunnväggigt stål, drösvis med 26”däck av finare sort men inget postväsende och absolut inga reservdelar till Hydrauliska bromsar. Alltid tänkt att det måste vara Indien ;) )

Är det inte för de resorna vi bygger våra cyklar? Stålram så bysmeden kan laga och allt det där ;)

(Kanske är en smal referens men när man pratar om Bikepacking ska tydligen alla cykla i ett land där det finns gott om bysmeder som kan löda tunnväggigt stål, drösvis med 26”däck av finare sort men inget postväsende och absolut inga reservdelar till Hydrauliska bromsar. Alltid tänkt att det måste vara Indien ;) )
Jag bygger stål för att jag är så jävla konservativ. Och för att det är billigt. ?

... och de där tillfällena när cykeln välter och landar på något hårt.
Det här hände mig för inte så länge sedan, cykeln välte och överröret slog mot en hård stålkant, skrällde ordentligt. Som tur var var det min Monark och den klarade sig med endast lite lackskador, mina Miyator med trippelreducerade rör hade nog fått sig en ordentlig buckla av den smällen.

Himla trevligt och anxiolytiskt att skrapa färg. Färdig nu - en väldig skillnad från tidigare.
BED0BD45-EE26-4053-8AEB-8C361656264D.jpeg

Jag fimpade det trasiga, mittersta vajerfästet och slipade ned. Finns också ett par skador på nedre ramröret vilka någon klåpare hade kladdat över med röd rostskyddsfärg. Har förberett för bättringsmålning nu.
6365F5EE-A005-4C8B-8FB2-1C48EA5C3607.jpeg

DEC73D89-DFCE-4C24-8132-F566A4A755BC.jpeg

Jag var faktiskt (ganska) seriös när jag skrev att stål är bäst, för att vara helt objektivt bör kanske tilläggas att det är för den typ av cyklar jag främst är intresserad av: långfärds och "all road", där stål fortfarande dominerar som rammaterial.

Det är det som gör att diskussionen får fortgå utan moderering trots att den sedan länge har gått över i både politik och religion. Stål är bäst och alla som tycker fel har fel.
Varför så låst till ett rammaterial? ?

Senast redigerad av en moderator:
Hittade någon riktig Nishikinörd i ett amerikanskt cykelforum som lagt flera år på att dechiffrera tillverkarens serienummer. Min är byggd 1980 och avsedd för den europeiska marknaden (no shit, Sherlock).

När jag kom hem satte jag mig och gjorde lite research och det jag trodde var en Nishiki Trim Master visade sig vara en Olympic Royal, alltså en ganska exklusiv tävlingshoj med Dura-Ace komponenter från omkring 1980. Mitt exemplar är ombyggt med Shimano 600-bromsar, 105-vevar och nåt slags Exage-bakväxel. Framväxel, sadelstolpe, styrstam och växelreglage är dock original Dura-Ace AX som ska ha varit en kommersiell flopp men ett viktigt steg i utvecklingen (enligt de som vet på internätt). Olympic Royal vägde in på nio kilo när den lanserades, så det finns alla förutsättningar för att bygga en lätt och fin gruscykel.
Fin! Min första racer var en Olympic och den sprack i ramen vid sadelklämman som är integrerad i ramen. Tunn fin ram som nämnts tidigare, var försiktig med den. Synd att gruppen inte är komplett, vevarna och framför allt pedalerna som hörde till är nog världens coolaste pedaler :)

Alas, se vad som hittades på Blocket!
Visa bilaga 550638
Jag har noll koll på Nishiki men jag visste att de tar breda däck och ofta är av god kvalitet, så jag åkte och kikade. Cykeln var betydligt mer sliten än vad jag trodde och jag bestämde mig för att avstå köp men säljaren var väldigt trevlig och vi stod och pratade en stund. Sedan frågade han om jag ville ta den till ett lägre pris och jag slog till.

Grattis till fyndet, snygg hoj!
Vad har du tänkt ha för bakväxel?

Fin! Min första racer var en Olympic och den sprack i ramen vid sadelklämman som är integrerad i ramen. Tunn fin ram som nämnts tidigare, var försiktig med den. Synd att gruppen inte är komplett, vevarna och framför allt pedalerna som hörde till är nog världens coolaste pedaler :)
Ja, nog är den tunn alltid…

57C0150C-8E02-42FC-AB1D-417DABD08A20.jpeg

Miyata, Kånken, Gazelle och en gaffel i väskan. På väg till:
5CE279EC-B8D8-4CAC-ABCC-CF4490211A82.jpeg

Sorry @LWB men jag hade inte råd med den rosa färgen. ”Just den nyansen har stigit nåt alldeles otroligt i pris den senaste tiden - det är tydligen nåt cykelmärke som blivit väldigt populärt” konstaterade färghandlaren. Så vi försökte bryta fram något som liknade Nickes (Nishikins nya namn) originalfärg istället.

Tillbaka
Topp