[Byggtråd] On-One Scandal – Helstel singlespeed!

Makten

Aktiv medlem
Edit: Cykeln är färdig och kan nu beskådas här: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-on-one-scandal-helstel-singlespeed.3681325/post-3737715

Sen jag sålde min Kona Explosif för ett år sen har jag då och då längtat efter att ha en singlespeed-HT igen. Den var hur rolig som helst men kombinationen av 27,5"-hjul, vrålstyv ram och inte plats för större däck än 2,3" gjorde den synnerligen obarmhärtig. Och oändligt rolig!
Jag sonderade marknaden under ett par veckor och kom fram till att i stort sett alla 29"-ramar var avsedda för ganska lång gaffel. Det förstår inte inte poängen med på en HT. Jag ville köra max 130 mm och en sån gaffel skulle jag dessutom ha eftersom jag nyligen bytte från Fox 34 till Pike på FS:en, med just den slaglängden. Det känns lagom för stigåka.

Jag var på vippen att beställa en On-One Bootzipper; gjord för att köras helstel och dessutom med stålram. Men den har en kilometer långa kedjestag och dessutom framkom det att den väger ett jäkla ton. Så jag avstod. Däremot blev jag lite färgad av tanken på det där med stel gaffel. Så till slut föll valet på en annan On-One, nämligen aluminiumramen Scandal.
Den har 435 mm långa kedjestag vilket är på gränsen till för mycket, men resten stämde bra. Jag valde Large med 460 mm reach för att få en något kortare cykel än min FS som har 500. Den här cykeln kommer jag ändå inte cykla särskilt fort med. Särskilt inte om jag står ut med den stela gaffeln som följde med på köpet.

Idag hämtade jag ut ramen och började packa upp. Det första som slog mig var att färgen är mycket snyggare i verkligheten än på produktbilderna! Den såg lite "billig" ut på hemsidan, men inte IRL. Kulören är lite mörkare orange än vad jag trott, vilket är finemang.

95905843_523630295187261_209215914346807296_n.jpg

Jag har sett och hört lite skräckhistorier om Planet-X:s packetering och det här var inget undantag. Trots att kartongen såg perfekt ut på utsidan så låg ramen mer eller mindre löst inuti, slarvigt inslagen i alldeles för lite bubbelplast. Därför har både växelörat och styrhuvudet fått fula märken.
96420934_224335908838892_1327001455441215488_n.jpg

95963347_1121731814856265_4118909495545954304_n.jpg

Jag troooor att örat är rakt, och så länge jag ska köra utan växlar spelar det ingen roll. Styrhuvudet är också runt vad jag kan se. Dock skickade jag ett surmulet mail till dem och undrade vad det är för cromagnon-människor som packat grejerna egentligen. Vi får se vad de svarar.

Att montera styrlagerkopparna var ett mindre helvete. Den undre var så stor att det var nästan omöjligt att pressa i den även med stora brickor och lång skruv, men till sist gick det. Sen kom det där otäcka med att såga gaffelrör av kolfiber. Hur gör man det??

96359472_241423343746100_7097511702354198528_n.jpg

Som ni ser har jag inspirerats av Tomcatens spacer-stack. :giggle: Skämt åsido så kommer jag börja med att köra styret högt. Dels för att det blir mycket ståcykling med SS och dels för att gaffeln trots 500 mm A-C är lite kort jämfört med en dämpad dito. Man kan alltid sänka senare.

Jag skred till verket med bågfil och rinnande vatten över vasken. Det gick jättebra och inga flisor uppstod! Men helsike vad segt det var att såga i alltså. :oops:

Styre och stam kommer från FS:en där jag redan från början bytte till andra lättare grejer. Ändå finfint kolfiberstyre och ganska lätt stam på 50 mm.
Hjulen monterade jag mest för att kunna kolla BB-höjden med stel gaffel och helt enkelt se hur skapelsen skulle te sig. Det ser bra ut!

96390596_241143497137440_7522722677363048448_n.jpg

Sadelrörets 75° är flackare än önskvärt, men som sagt blir det ändå mest ståcykla utan växlar. Ett litet aber är att det inte går att skjuta ner sadelstolpen i botten. Jag gissar att det är det böjda sadelröret som är orsaken, trots att den synliga böjen börjar rejält långt ner. Vi får se om det blir tillräckligt lågt, annars sågar ja helt sonika av stolpen. Som för övrigt är ett båtankare av rang på sina 360 gram. Tro fan att de inte uppgav nån vikt i specen. :LOL:

Imorgon kommer förhoppningsvis bromsar, vevlager och en ISCG-adapter som ska sitta innanför lagret och sen husera en taco. SS-grejer och vevparti har jag redan, så om jag inte glömt nåt kommer den bli färdig inom någon dag.

Det ser ut att finnas enorma mängder plats för stora däck i både ram och gaffel, vilket jag möjligen provar till vintern. Men till en början blir det ~2,35-2,6"-däck, vilket också är det som sitter på för närvarande. Hjulen är också från FS:en (som fått karbånghjul) och är 35 mm breda invändigt, vilket passar bra.

Edit: Just det! BB-höjden är nu precis 30 cm, vilket inte är superlågt. Jag var lite rädd att det skulle bli åt helsike för lågt med stel gaffel, så det bådar gott! Och ja, jag pumpade bakdäcket innan jag mätte. 😁

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Ser fin ut! Blev överraskad av On-ones geo på flertalet cyklar när jag ögnade igenom hemsidan för några dagar sedan. Positivt att höra att det verkar vara OK byggkvalitet på ramen, vilket jag kanske inte varit övertygad om tidigare. Lycka till!

Juhlin

Aktiv medlem
Blir snyggt det där!
Jag fastnade för den orangea redan på produktbilderna så min plånbok är illa ute i o med ditt uttalande om att den ser bättre ut irl. Men jag tror jag behöver en Whippet.

Freddie L

Aktiv medlem
Kul med ett lite modernare stuk på singelspeed istället för nån gammal Explosif (vilket iofs är bra på sitt sätt) med 21mm fälg. Det här kan bli projektet som får mig att äntligen plocka ihop en egen.

Kör hårt!

Makten

Aktiv medlem
Kul med ett lite modernare stuk på singelspeed istället för nån gammal Explosif (vilket iofs är bra på sitt sätt) med 21mm fälg. Det här kan bli projektet som får mig att äntligen plocka ihop en egen.

Kör hårt!
Explosifen var inte så fasligt omodern faktisk. 450 mm reach, 420 kedjestag, 67,5° HA och 25 mm innerbredd på fälgarna. 😎
Ungefär som en lite mindre Honzo kan man säga.

xyz-saft

Aktiv medlem
Ser ut som en rolig cykel. Går du full retard och kör fixie, eller blir det några bromsar också? :D

jolov

Aktiv medlem
Kul!

blir alltid peppad på att göra om min karatemonkey till ss då jag ser andra ss-byggen haha

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ser ut att bli kul. Varje gång jag cyklat på min Canfield Nimble 9 (som också är helstel SS, dock med 29x2.35) så undrar jag varför jag gör det så sällan, fast jag blir också påmind om hur jobbigt det är för kroppen..

På kortare rundor är jag lika snabb med den som med min växelcykel i princip. Snabbare uppför, antagligen lite långsammare där det är tekniskt.

Makten

Aktiv medlem
Ser ut som en rolig cykel. Går du full retard och kör fixie, eller blir det några bromsar också? :D
Haha, nej nej! Det blir vanligt frihjul och Deore-bromsar. :giggle:

Ni som inte provat singlespeed borde verkligen göra det. Jag menar inte att man måste kitta en cykel för det, men prova att försöka hitta en växel som funkar hyfsat till allt på en vanlig stigrunda. Det var så jag kom fram till vilken utväxling jag ville ha på förra cykeln (34x20 på 27,5"). Den här gången tänkte jag börja med oval 30x20. Det blir alltså ungefär lika tungt som med förra setupen fast med liiite högre kadens eftersom man "hinner förbi dödläget" snabbare med det ovala drevet.

zinkpasta

Aktiv medlem
Nice! Har ju köpt en Bootzipper att ha som stadshoj/slaskpendlare (som du skriver så är den nog tråkig i skog pga långa CS, men jag tänkte testa iaf) och hade tänkt hänga på en gammal Sram NX-drivlina, men kanske skulle ss:a den istället..

Vad ska du köra för kedjespännarlösning etc? Jag körde nån variant från On One (eller om det var Superstar components) på en gammal Giant STP som funkade helt ok, iaf i det stökn som en pumptrack erbjuder.

Makten

Aktiv medlem
Nice! Har ju köpt en Bootzipper att ha som stadshoj/slaskpendlare (som du skriver så är den nog tråkig i skog pga långa CS, men jag tänkte testa iaf) och hade tänkt hänga på en gammal Sram NX-drivlina, men kanske skulle ss:a den istället..

Vad ska du köra för kedjespännarlösning etc? Jag körde nån variant från On One (eller om det var Superstar components) på en gammal Giant STP som funkade helt ok, iaf i det stökn som en pumptrack erbjuder.
Jag har nån enkel spännare som bara är en fjäderbelastad "arm" med en trissa. Köpte den för att kunna köra SS på min förra FS, men det gick inte. Länkaget åt så mkt kedja att kedjan var tvungen att vara så lång att det rappade över när jag tog i. :cry:

Berk

Aktiv medlem
Roligt!
Såg igår i en länk i en annan tråd att (nya?) Scandal är mer orange än gul. Jag gillar både färgar.

Intressant tanke med oval där. Men är det inte tvärtom, att man kan köra med mer kraft med samma kadens? Det är vad t.ex. AbsoluteBlack rekommenderar. Med mindre oval drev blir kraft-fasen nästan samma, men döda fasen snabbare och kortare. Svårt att säga vad är bättre om man inte jämför både drev direkt efter varandra på samma stig.
Bytte från 30 rund till 28 oval på min sons cykel, för att han inte kam uppför flera backar med 30/42 på 24" i Hellas. Det gjörde en stor skillnad och nu cyklar han uppför nästan allt.

Makten

Aktiv medlem
Roligt!
Såg igår i en länk i en annan tråd att (nya?) Scandal är mer orange än gul. Jag gillar både färgar.

Intressant tanke med oval där. Men är det inte tvärtom, att man kan köra med mer kraft med samma kadens? Det är vad t.ex. AbsoluteBlack rekommenderar. Med mindre oval drev blir kraft-fasen nästan samma, men döda fasen snabbare och kortare. Svårt att säga vad är bättre om man inte jämför både drev direkt efter varandra på samma stig.
Bytte från 30 rund till 28 oval på min sons cykel, för att han inte kam uppför flera backar med 30/42 på 24" i Hellas. Det gjörde en stor skillnad och nu cyklar han uppför nästan allt.
En oval 30T är ungefär lika "trög" på största stället som en rund 32T. Så det beror lite på hur man resonerar. Orkar man inte för att man inte kommer runt varvet på det ställe där man är svagast, eller är man begränsad av maxtrycket där man är som starkast? Jag skulle säga att det är helt olika beroende på om man ska upp för ett hinder med bara några få tramptag eller om man ska cykla upp för en lång och seg backe.

Jag har en oval 30T, en rund 28T och en rund 32T att labba med, men bara 20T som bakdrev än så länge. Vi får se!
På förra hojen körde jag som sagt 34x20 vilket motsvarar ungefär 32x20 på den här (större hjul).

xyz-saft

Aktiv medlem
Haha, nej nej! Det blir vanligt frihjul och Deore-bromsar. :giggle:

Ni som inte provat singlespeed borde verkligen göra det. Jag menar inte att man måste kitta en cykel för det, men prova att försöka hitta en växel som funkar hyfsat till allt på en vanlig stigrunda. Det var så jag kom fram till vilken utväxling jag ville ha på förra cykeln (34x20 på 27,5"). Den här gången tänkte jag börja med oval 30x20. Det blir alltså ungefär lika tungt som med förra setupen fast med liiite högre kadens eftersom man "hinner förbi dödläget" snabbare med det ovala drevet.
Låter rimligt! Skogs-fixie känns rätt vanskligt. I alla fall för mig som inte kan cykla på riktigt. :)

Jag har kört lite singlespeed och det ger ju helt klart en annan upplevelse. Kräver lite mer planering i cyklandet men samtidigt kan man fokusera mer på att faktiskt cykla.

Makten

Aktiv medlem
Idag hojpade jag till DHL:s depå i Västberga eftersom de fuckat upp totalt och paketet hamnat hos DHL Freight istället för DHL Express. Trots att det stod "hanteras av DHL Express" när man spårade paketet. Efter mycket mejlväxling och förvirring så insåg jag att det var lättare att helt enkelt sticka och hämta skiten istället för att försöka få dem att leverera hem, vilket tydligen bara var möjligt på förmiddagen under arbetstid. Och jag arbetar, tyvärr.

Det blir senaste Deore-bromsarna tillsammans med Hope-skivor som suttit på Ibis-hjulen sen tidigare. Skivorna är stora så bromskraften lär räcka och bli över, och jag har väldigt bra erfarenhet av Shimanos enkla bromsar. Visst, bromspunkten kan vandra ibland när det är kallt, men oftast funkar de prima och känslan brukar vara stum och bra.

20200507_204441_2.jpg

Numera kommer de tydligen i delar. Vet ej om det är olja i, men jag misstänker det eftersom det sitter nån slags plutt som täcker änden på både reglage och slangar, samt ett block som hindrar att man trycker in reglagen.

Slangdragningen för bakbromsen är intern, så det kanske kan gå ganska smidigt ändå. Men jag gissar att det blir en del svärande för att få ut slangen ur rätt hål.

Makten

Aktiv medlem
Jag började med drivlinan. Lite för sent för att slabba med olja och skit.
Innanför vevlagret på drivsidan installerades en ISCG05-adapter för att kunna köra taco. Jag tjångar i saker rätt ofta, så det behövs.

95989815_879729135771803_1702600000493584384_n.jpg

På bilden sitter den med sin offset utåt, men det visade sig att den då tog i drevet. Så nu har jag vänt på den inåt istället.
Det är ovanligt tajt mellan vevar och ram tycker jag. :oops: Någon mm mer på icke drivsidan...

95864699_170215734315650_5181623621646286848_n.jpg

Tyvärr måste jag köra med spännare på den utväxling jag börjar med. Eller om man vänder på det så får man vara glad över minimalt slack!

96269436_252519315935918_4939953791949602816_n.jpg

Här ser man också den felaktiga storleksangivelsen på 77designz taco. Den för 32T ger nästan noll marginal. Drevet är ovalt 30T vilket är lika stort som ett 32 på största stället. Man bör alltså köpa en storlek större, men den här hade jag redan hemma.

Berk

Aktiv medlem
Det är ovanligt tajt mellan vevar och ram tycker jag. :oops: Någon mm mer på icke drivsidan...
Mer marginal behövs väl inte. Så har du större utrymme för däck. Vågar inte köra bredare däck än min nuvarande 61 mm breda Eliminator 29x2.3 bak på min Bardino. Hade gärna kört 29x2.6.

Makten

Aktiv medlem
Mer marginal behövs väl inte. Så har du större utrymme för däck. Vågar inte köra bredare däck än min nuvarande 61 mm breda Eliminator 29x2.3 bak på min Bardino. Hade gärna kört 29x2.6.
Jag tror fan det får plats 29x3,0! Eller åtminstone 2,8...

Lite fler saker på plats...

96260755_1205990539732958_1609061067395170304_n.jpg

95897548_333498907629158_3218239082454843392_n.jpg

Kör köttig SS-kedja, dock 3/32" så den inte är onödigt slapp i sidled. Lär väl inte behövas, men då slits den nästan ingenting heller. :cool:

Makten

Aktiv medlem
Bara bromsarna kvar! Dock var jag tvungen att fila lite på främre oket för att "öljetterna" på Hope-skivorna skulle gå fritt. Har haft det problemet förr...

95767811_1184194608582912_5890338455786881024_n.jpg

96085370_2789593344607331_7356737709089488896_n.jpg

Turligt nog visade det sig vara PM180-fäste på gaffeln trots att den är för XC. Så min befintliga adapter passade. 👌
Gissar att det blir att fila lite bak också. Där vet jag inte om jag har nån vettig adapter, men i värsta fall går det med brickor eller +ANNAT.

Edit: Bakbromsen blev lite spännande. Hittade bara två skruvar som var aningen långa, men med brickor så... Kolla dock placeringen av den bakre skruven. Det blir en utmaning att lyckas dra åt den.

95804841_2874493639272162_4947213562285129728_n.jpg

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Bara bromsarna kvar! Dock var jag tvungen att fila lite på främre oket för att "öljetterna" på Hope-skivorna skulle gå fritt. Har haft det problemet förr...

Visa bilaga 415386

Visa bilaga 415387

Turligt nog visade det sig vara PM180-fäste på gaffeln trots att den är för XC. Så min befintliga adapter passade. 👌
Gissar att det blir att fila lite bak också. Där vet jag inte om jag har nån vettig adapter, men i värsta fall går det med brickor eller +ANNAT.

Edit: Bakbromsen blev lite spännande. Hittade bara två skruvar som var aningen långa, men med brickor så... Kolla dock placeringen av den bakre skruven. Det blir en utmaning att lyckas dra åt den.

Visa bilaga 415391
En mutter på skruven, kapa gängan i rätt längd, fila till snittet, gänga av muttern. Klart! Kul projekt för övrigt. Blir fint och användbart i alla lägen.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Bromsarna är fyllda men det har du säkert listat ut. De kommer delade numera ofta då många ramar har invändig dragning.

Egress

Aktiv medlem
Trevligt bygge!

Ett par tips.

Ståcykling:
Något som kan hjälpa där är (trots att det kanske inte är det snyggaste) är bar ends. Man får bra mycket mer kraft ner i pedalerna med bra grepp om styret och händerna i bättre position.
Jag använde dessa på ett tidigare bygge. Var mycket nöjd.
pro_barends.jpg

Kedjespännare:
Se om du kan montera den så att den lilla trissan trycker kedjan uppåt iställer för nedåt. Många som konverterat till SS klagar på att kedjan hoppar med såna spännare, och det är oftast pga man får mindre "chain wrap" när spännaren trycker nedåt.

[Redigering: Nu med bild.]

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Gammalt knep är ju att köra gummiband för att ge sträckaren lite extra tryck uppåt också

ser ut som en kul cykel

Makten

Aktiv medlem
Jag vill minnas att jag försökte vända spännaren uppåt när jag tänkte köra SS på min Santa Cruz 5010, just för att kedjan rappade. Men då var det mycket mer slack. Dock kom jag inte på nåt sätt att vända på fjädern så den trycker åt det hållet. Den är inte symmetrisk tyvärr.

Jag avslutade nattens mekande med att dra bakbromshöljet i ramen och det var lätt som en plätt! Dock kommer den nog skramla som attan, så jag ska se om jag hittar nåt skumrör eller liknande att sätta över slangen innan jag ansluter till reglaget.

96597956_2702685186520889_1389452882675236864_n.jpg

Den där lilla "luckan" i ramen var ett helvete att få ur. Lite för tajt passning och inget att greppa om, så det blev en del fula märken av skruvmejselvåld. Men det är inte så noga.

Hittade en video som visar hur man monterar bromsar som kommer delade och tydligen sitter det redan en oliv i reglaget. Så om man inte behöver kapa slangarna så är det bara att peta dit och så är det klart. Smart! Dock ska jag kapa lite, men det är jag van vid sen tidigare.

Makten

Aktiv medlem
Ja, det blev oväntat bra detta!

Ett jäkla aber är att drivlinan låter som skit. Jag tror det är den feta kedjan som inte riktigt lirar med moderna drev. "Plåtarna" tar i wide-tänderna på framklingan av märken att döma, så jag tänkte prova med en vanlig kedja för 10-delat. Med helt spikrak kedjelinje borde det hålla ändå. 👌

Första intrycket är att den är väldigt rolig! Klart knepigt med stel gaffel men så länge det inte går fort så är det inga som helst problem. Det vrålhöga styret är rätt trevligt men jag kommer nog sänka det en skvätt vad det lider. Det får vara såhär en stund först.

Egress

Aktiv medlem
... tänkte prova med en vanlig kedja för 10-delat. Med helt spikrak kedjelinje borde det hålla ändå.
Absolut.
Har kört med kedjor för 10- och 11-delat sen jag började cykla singlespeed MTB. Aldrig haft några problem. Inte ens på långa bikepacking-turer med fullt lastad hoij.

SRAM PC1170 är nog den kedja jag använt mest.

Makten

Aktiv medlem
Fan vad fint, snyggt gjort! Är den rolig?

Edit: läste ditt inlägg, den är rolig :)
Jag har bara cyklat en kort snutt, men det bådar gott. Det blir längre tur idag. Nåt säger mig att jag kommer vilja ha ett större däck fram om jag ska köra helstelt. 😁

Berk

Aktiv medlem
Jag har bara cyklat en kort snutt, men det bådar gott. Det blir längre tur idag. Nåt säger mig att jag kommer vilja ha ett större däck fram om jag ska köra helstelt. 😁
Kör lägre tryck. På söndag uppmärkte jag bara efter en timme att jag hade lockouten på på lite mindre stökiga stig i Hellas. Eller är din Eliminator Grid mycket smalare än min 61 mm däck?

Makten

Aktiv medlem
Kör lägre tryck. På söndag uppmärkte jag bara efter en timme att jag hade lockouten på på lite mindre stökiga stig i Hellas. Eller är din Eliminator Grid mycket smalare än min 61 mm däck?
En "låst" fjädergaffel är oftast inte helt låst, så det gör rätt stor skillnad mot stel ändå. Annars hade du definitivt märkt det direkt. :sneaky: Framdäcket mäter 64 mm över casingen, så det är hyfsat stort.

weldion

Aktiv medlem

Visa bilaga 415386

Visa bilaga 415387

Visa bilaga 415391
Varför byter du inte till en skruv med vanlig sexkantsfattning? Då borde det inte vara några problem med att komma åt när du skall dra fast bromsen.

weldion

Aktiv medlem
Följer det med axel till framgaffeln? Funderar på att beställa en likadan.

Berk

Aktiv medlem
En "låst" fjädergaffel är oftast inte helt låst, så det gör rätt stor skillnad mot stel ändå. Annars hade du definitivt märkt det direkt. :sneaky: Framdäcket mäter 64 mm över casingen, så det är hyfsat stort.
Den är helt låst på småstök, blow-off öppnar vid större smäll. Det var blött, så körde långsammare än vanligt. Med vanlig hastighet på mina vanliga stigerna hade jag definitivt märkt det. Men 61 däck med 1 bar ger ändå några cm fjäderväg.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Om man kör med Shimanovevar så finns ju EBB-lager, Trickstuff te.x., för att slippa spännade. Har inte sett något för DUB, finns ju inte så mycket justermån där.

Makten

Aktiv medlem
Varför byter du inte till en skruv med vanlig sexkantsfattning? Då borde det inte vara några problem med att komma åt när du skall dra fast bromsen.
Utvändig menar du? En sån skalle är i regel mycket större, så det kommer snarare bli ännu svårare att komma åt då. Den befintliga skruvern är vanlig insex men lite för lång.

Följer det med axel till framgaffeln? Funderar på att beställa en likadan.
Japp! Men tänk på att du behöver en expander-grunka istället för stjärnmutter eftersom även gaffelröret är av kartong. Dock ser det ut att vara glasfiberkärna, så stjärnmutter skulle möjligen funka. Dock går den aldrig mer att få ut eftersom gaffeln inte har hål rakt igenom. 😱

Tjena!

Om man kör med Shimanovevar så finns ju EBB-lager, Trickstuff te.x., för att slippa spännade. Har inte sett något för DUB, finns ju inte så mycket justermån där.
Aha, just det! Det hade jag inte en tanke på. Men som du säger finns det nog inte för DUB. Kanske kunde vara nåt om man byter vevparti nån gång.

Makten

Aktiv medlem
Idag cyklade jag 20 kilometer stig i Hellas och det var hur roligt som helst! Den begränsande faktorn är helt klart gaffeln, inte att jag inte har några växlar. Det gick dock förvånansvärt bra och det är bara när man försöker hålla fart i stök som det blir lite för jobbigt för armarna.

Jag tror jag ska investera i nåt köttigt och voluminöst framdäck, typ 2,8" och inte alltför lätt. På en helstel gaffel märker man ännu mer om däcket är odämpat nämligen, erfor jag raskt. Tror jag flyttar Eliminator bak, för det rullar bra och har tillräcklig volym för det.

jolov

Aktiv medlem
Idag cyklade jag 20 kilometer stig i Hellas och det var hur roligt som helst! Den begränsande faktorn är helt klart gaffeln, inte att jag inte har några växlar. Det gick dock förvånansvärt bra och det är bara när man försöker hålla fart i stök som det blir lite för jobbigt för armarna.

Jag tror jag ska investera i nåt köttigt och voluminöst framdäck, typ 2,8" och inte alltför lätt. På en helstel gaffel märker man ännu mer om däcket är odämpat nämligen, erfor jag raskt. Tror jag flyttar Eliminator bak, för det rullar bra och har tillräcklig volym för det.
jag gillar mitt wtb trail boss, visserligen 3” men kanske finns smalare :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer