Makten
Aktiv medlem
[Byggtråd] On-One Scandal – Helstel singlespeed!
Edit: Cykeln är färdig och kan nu beskådas här: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-on-one-scandal-helstel-singlespeed.3681325/post-3737715
Sen jag sålde min Kona Explosif för ett år sen har jag då och då längtat efter att ha en singlespeed-HT igen. Den var hur rolig som helst men kombinationen av 27,5"-hjul, vrålstyv ram och inte plats för större däck än 2,3" gjorde den synnerligen obarmhärtig. Och oändligt rolig!
Jag sonderade marknaden under ett par veckor och kom fram till att i stort sett alla 29"-ramar var avsedda för ganska lång gaffel. Det förstår inte inte poängen med på en HT. Jag ville köra max 130 mm och en sån gaffel skulle jag dessutom ha eftersom jag nyligen bytte från Fox 34 till Pike på FS:en, med just den slaglängden. Det känns lagom för stigåka.
Jag var på vippen att beställa en On-One Bootzipper; gjord för att köras helstel och dessutom med stålram. Men den har en kilometer långa kedjestag och dessutom framkom det att den väger ett jäkla ton. Så jag avstod. Däremot blev jag lite färgad av tanken på det där med stel gaffel. Så till slut föll valet på en annan On-One, nämligen aluminiumramen Scandal.
Den har 435 mm långa kedjestag vilket är på gränsen till för mycket, men resten stämde bra. Jag valde Large med 460 mm reach för att få en något kortare cykel än min FS som har 500. Den här cykeln kommer jag ändå inte cykla särskilt fort med. Särskilt inte om jag står ut med den stela gaffeln som följde med på köpet.
Idag hämtade jag ut ramen och började packa upp. Det första som slog mig var att färgen är mycket snyggare i verkligheten än på produktbilderna! Den såg lite "billig" ut på hemsidan, men inte IRL. Kulören är lite mörkare orange än vad jag trott, vilket är finemang.
Jag har sett och hört lite skräckhistorier om Planet-X:s packetering och det här var inget undantag. Trots att kartongen såg perfekt ut på utsidan så låg ramen mer eller mindre löst inuti, slarvigt inslagen i alldeles för lite bubbelplast. Därför har både växelörat och styrhuvudet fått fula märken.
Jag troooor att örat är rakt, och så länge jag ska köra utan växlar spelar det ingen roll. Styrhuvudet är också runt vad jag kan se. Dock skickade jag ett surmulet mail till dem och undrade vad det är för cromagnon-människor som packat grejerna egentligen. Vi får se vad de svarar.
Att montera styrlagerkopparna var ett mindre helvete. Den undre var så stor att det var nästan omöjligt att pressa i den även med stora brickor och lång skruv, men till sist gick det. Sen kom det där otäcka med att såga gaffelrör av kolfiber. Hur gör man det??
Som ni ser har jag inspirerats av Tomcatens spacer-stack.
Skämt åsido så kommer jag börja med att köra styret högt. Dels för att det blir mycket ståcykling med SS och dels för att gaffeln trots 500 mm A-C är lite kort jämfört med en dämpad dito. Man kan alltid sänka senare.
Jag skred till verket med bågfil och rinnande vatten över vasken. Det gick jättebra och inga flisor uppstod! Men helsike vad segt det var att såga i alltså.
Styre och stam kommer från FS:en där jag redan från början bytte till andra lättare grejer. Ändå finfint kolfiberstyre och ganska lätt stam på 50 mm.
Hjulen monterade jag mest för att kunna kolla BB-höjden med stel gaffel och helt enkelt se hur skapelsen skulle te sig. Det ser bra ut!
Sadelrörets 75° är flackare än önskvärt, men som sagt blir det ändå mest ståcykla utan växlar. Ett litet aber är att det inte går att skjuta ner sadelstolpen i botten. Jag gissar att det är det böjda sadelröret som är orsaken, trots att den synliga böjen börjar rejält långt ner. Vi får se om det blir tillräckligt lågt, annars sågar ja helt sonika av stolpen. Som för övrigt är ett båtankare av rang på sina 360 gram. Tro fan att de inte uppgav nån vikt i specen.
Imorgon kommer förhoppningsvis bromsar, vevlager och en ISCG-adapter som ska sitta innanför lagret och sen husera en taco. SS-grejer och vevparti har jag redan, så om jag inte glömt nåt kommer den bli färdig inom någon dag.
Det ser ut att finnas enorma mängder plats för stora däck i både ram och gaffel, vilket jag möjligen provar till vintern. Men till en början blir det ~2,35-2,6"-däck, vilket också är det som sitter på för närvarande. Hjulen är också från FS:en (som fått karbånghjul) och är 35 mm breda invändigt, vilket passar bra.
Edit: Just det! BB-höjden är nu precis 30 cm, vilket inte är superlågt. Jag var lite rädd att det skulle bli åt helsike för lågt med stel gaffel, så det bådar gott! Och ja, jag pumpade bakdäcket innan jag mätte. 😁
Sen jag sålde min Kona Explosif för ett år sen har jag då och då längtat efter att ha en singlespeed-HT igen. Den var hur rolig som helst men kombinationen av 27,5"-hjul, vrålstyv ram och inte plats för större däck än 2,3" gjorde den synnerligen obarmhärtig. Och oändligt rolig!
Jag sonderade marknaden under ett par veckor och kom fram till att i stort sett alla 29"-ramar var avsedda för ganska lång gaffel. Det förstår inte inte poängen med på en HT. Jag ville köra max 130 mm och en sån gaffel skulle jag dessutom ha eftersom jag nyligen bytte från Fox 34 till Pike på FS:en, med just den slaglängden. Det känns lagom för stigåka.
Jag var på vippen att beställa en On-One Bootzipper; gjord för att köras helstel och dessutom med stålram. Men den har en kilometer långa kedjestag och dessutom framkom det att den väger ett jäkla ton. Så jag avstod. Däremot blev jag lite färgad av tanken på det där med stel gaffel. Så till slut föll valet på en annan On-One, nämligen aluminiumramen Scandal.
Den har 435 mm långa kedjestag vilket är på gränsen till för mycket, men resten stämde bra. Jag valde Large med 460 mm reach för att få en något kortare cykel än min FS som har 500. Den här cykeln kommer jag ändå inte cykla särskilt fort med. Särskilt inte om jag står ut med den stela gaffeln som följde med på köpet.
Idag hämtade jag ut ramen och började packa upp. Det första som slog mig var att färgen är mycket snyggare i verkligheten än på produktbilderna! Den såg lite "billig" ut på hemsidan, men inte IRL. Kulören är lite mörkare orange än vad jag trott, vilket är finemang.
Jag har sett och hört lite skräckhistorier om Planet-X:s packetering och det här var inget undantag. Trots att kartongen såg perfekt ut på utsidan så låg ramen mer eller mindre löst inuti, slarvigt inslagen i alldeles för lite bubbelplast. Därför har både växelörat och styrhuvudet fått fula märken.
Jag troooor att örat är rakt, och så länge jag ska köra utan växlar spelar det ingen roll. Styrhuvudet är också runt vad jag kan se. Dock skickade jag ett surmulet mail till dem och undrade vad det är för cromagnon-människor som packat grejerna egentligen. Vi får se vad de svarar.
Att montera styrlagerkopparna var ett mindre helvete. Den undre var så stor att det var nästan omöjligt att pressa i den även med stora brickor och lång skruv, men till sist gick det. Sen kom det där otäcka med att såga gaffelrör av kolfiber. Hur gör man det??
Som ni ser har jag inspirerats av Tomcatens spacer-stack.
Jag skred till verket med bågfil och rinnande vatten över vasken. Det gick jättebra och inga flisor uppstod! Men helsike vad segt det var att såga i alltså.
Styre och stam kommer från FS:en där jag redan från början bytte till andra lättare grejer. Ändå finfint kolfiberstyre och ganska lätt stam på 50 mm.
Hjulen monterade jag mest för att kunna kolla BB-höjden med stel gaffel och helt enkelt se hur skapelsen skulle te sig. Det ser bra ut!
Sadelrörets 75° är flackare än önskvärt, men som sagt blir det ändå mest ståcykla utan växlar. Ett litet aber är att det inte går att skjuta ner sadelstolpen i botten. Jag gissar att det är det böjda sadelröret som är orsaken, trots att den synliga böjen börjar rejält långt ner. Vi får se om det blir tillräckligt lågt, annars sågar ja helt sonika av stolpen. Som för övrigt är ett båtankare av rang på sina 360 gram. Tro fan att de inte uppgav nån vikt i specen.
Imorgon kommer förhoppningsvis bromsar, vevlager och en ISCG-adapter som ska sitta innanför lagret och sen husera en taco. SS-grejer och vevparti har jag redan, så om jag inte glömt nåt kommer den bli färdig inom någon dag.
Det ser ut att finnas enorma mängder plats för stora däck i både ram och gaffel, vilket jag möjligen provar till vintern. Men till en början blir det ~2,35-2,6"-däck, vilket också är det som sitter på för närvarande. Hjulen är också från FS:en (som fått karbånghjul) och är 35 mm breda invändigt, vilket passar bra.
Edit: Just det! BB-höjden är nu precis 30 cm, vilket inte är superlågt. Jag var lite rädd att det skulle bli åt helsike för lågt med stel gaffel, så det bådar gott! Och ja, jag pumpade bakdäcket innan jag mätte. 😁
Senast ändrad: