[Byggtråd] On-One Scandal – Helstel singlespeed!

Berk

Aktiv medlem
Jag tror jag ska investera i nåt köttigt och voluminöst framdäck, typ 2,8" och inte alltför lätt. På en helstel gaffel märker man ännu mer om däcket är odämpat nämligen, erfor jag raskt. Tror jag flyttar Eliminator bak, för det rullar bra och har tillräcklig volym för det.
Jag är riktigt nöjd med dämpning av Specialized Grid Trail. Nya Specialized 29x2.6 är lite bredare än 2.6 på 35 mm fälg. Eliminator 29x2.6 är också riktigt tung med 1100 gram, Butcher är lite lättare.

Makten

Aktiv medlem
Jag är riktigt nöjd med dämpning av Specialized Grid Trail. Nya Specialized 29x2.6 är lite bredare än 2.6 på 35 mm fälg. Eliminator 29x2.6 är också riktigt tung med 1100 gram, Butcher är lite lättare.
Ja, det är fina däck! Men jag tycker fortfarande bättre om känslan i Maxxis. :sneaky: Tror jag vill upp i 2,8" men det verkar väldigt skralt med utbudet i den storleken på 29" av nån anledning. 3,0" är desto vanligare men det är onödigt stort.

Berk

Aktiv medlem
Ja, det är fina däck! Men jag tycker fortfarande bättre om känslan i Maxxis. :sneaky: Tror jag vill upp i 2,8" men det verkar väldigt skralt med utbudet i den storleken på 29" av nån anledning. 3,0" är desto vanligare men det är onödigt stort.
Har inte kört Maxxis på min HT. Grid Trail dämpar mycket bättre än Grid, men det är svårt att jämföra med Maxxis på min FS. Maxxis i 29x2.8 finns bara på Rekon, eller? Då måste man välja mellan Dual eller MaxxTerra med 120 tpi.

Makten

Aktiv medlem
Har inte kört Maxxis på min HT. Grid Trail dämpar mycket bättre än Grid, men det är svårt att jämföra med Maxxis på min FS. Maxxis i 29x2.8 finns bara på Rekon, eller? Då måste man välja mellan Dual eller MaxxTerra med 120 tpi.
Skillnaden mellan Grid och Grid Trail är stor, ja. Men Grid Trail är också ganska styva, vilket inte nödvändigtvis har med dämpning att göra. Jag vet inte hur Maxxis bär sig åt, men många av deras däck är "bekväma" och samtidigt väldämpade. Främst då Minion-modellerna i vanlig EXO-casing. Jag tyckte att skillnaden var märkbart till det bättre när jag bytte från Butcher Grid Trail 2,3" till DHF EXO 2,3". Däremot gör Specialized mycket vettigare gummiblandningar. Bra grepp trots väldigt lite slitage. Och de rullar bättre, vilket säkert mer hör ihop med dämpningsegenskaper.

Problemet med 2,8:or är nog just att de är lite för lätta. Så det kanske är bättre att gå på ett köttigare 2,6"-däck, för jag tyckte nog egentligen inte att det var främst volymen som var problemet under dagens tur. Vi får se...

Berk

Aktiv medlem
Wolfgang Arenz har blandat Gripton åt Specialized (och black chili åt Contintental och Addix åt Schwalbe), tyvärr har han inte jobbat för Maxxis. Har tillverkar nu sin egen däck: Wolfpack. Vet inte hur bra casing på dom är och 29x2.6 finns i listan, men finns ännu inte att köpa.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Fin hoj 👍. Måste kanske skaffa en ss, tilltalas verkligen av enkelheten.
Do it! Utöver enkelheten blir det ett annat sätt att cykla, vilket gör cykeln till ett vettigt komplement till andra cyklar. Det blir av sig självt en jämn hastighet lite oavsett underlaget, vilket kan vara rätt spännande. Välj inte för hög utväxling bara om du tänker hålla till på stökig stig. Jag som är ganska pigg i benen av 4 cykelturer i veckan tyckte nu att oval 30 tillsammans med 20 bak var ganska perfekt. Det suger på transportsträckor dock, men jag har nära till skogen. Tillräckligt för att glidarcykla till vardags också, men så mkt fortare än 15 blås går det inte om man inte rullar. 😁

---------

Nu till dagens däckfunderingar! Jag tror jag vill ha plusdäck på cykeln och jag är förtjust i Maxxis. Men, det lilla problemet är att Maxxis bara gör 2,6" och 3,0" på 29:or, om man bortser från Rekon som finns i 29x2,8. Frågan är om det funkar med 3-tumsdäck fram på 35 mm bred fälg (invändigt). :unsure: Det vore onekligen bekvämt, men jag vill å andra sidan absolut inte ha den där badbollkänslan som fatbike ger. Rekon känns ganska givet bak annars.

Sen det märkliga faktum att de valt 120 TPI så fort man vill ha MaxxTerra, medan Dual finns i 60 TPI. Vad är det för dumheter? Varför skulle man vilja ha flimsigare casing om man vill ha mer grepp? Det kanske funkar bra med Dual fram dock eftersom volymen är så stor.

marr

Moderator
Forumvärd
2.6 maxxis kan knappt kallas plus heller. 3 kan bli stort på 35mm, jaf tyckte 2.8 fungerade bra på 40id fälg.

Med det sagt så kör jag 2.6or från maxxis som stigdäck på 29id fälg och tycker det är riktigt bra. Rekon/forekaster.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Plusdäck är såpass breda och mjuka att dom självstyr som fatbike däck gör. Alla är olika men för min del är sjäkvstyrning en äcklig egenskap...

Berk

Aktiv medlem
Sen det märkliga faktum att de valt 120 TPI så fort man vill ha MaxxTerra, medan Dual finns i 60 TPI. Vad är det för dumheter? Varför skulle man vilja ha flimsigare casing om man vill ha mer grepp? Det kanske funkar bra med Dual fram dock eftersom volymen är så stor.
Tror att Maxxis gör det bara för att hålla vikten ner, en 29x2.8 däck blir jättetung i 60 tpi.

Makten

Aktiv medlem
Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att ett 2,8-däck beter sig som ett 4,6-däck. 😉 Men det är klart att det blir mer åt det hållet än med smala däck. 2,8" blir nog bra eftersom mina fälgar förmodligen är lite för smala för 3,0.

Jag får helt enkelt forska i lite andra märken. Det jobbiga är att jag inte litar på andras utlåtande om däck eftersom i stort sett ingen utom jag verkar bry sig om det där med dämpning. Jag är beredd att gå upp till ca 1100 gram för att få det, vilket inte borde spela jättestor roll på en cykel som ändå går med måttlig fart. Dämpning är betydligt viktigare fram än bak, så det kan få vara nåt annat bak. Där brukar dessutom det mesta rullmotståndet sitta och kör man med korv så går det nog att undvika punkor även med ganska lätt däck.

jolov

Aktiv medlem
Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att ett 2,8-däck beter sig som ett 4,6-däck. 😉 Men det är klart att det blir mer åt det hållet än med smala däck. 2,8" blir nog bra eftersom mina fälgar förmodligen är lite för smala för 3,0.

Jag får helt enkelt forska i lite andra märken. Det jobbiga är att jag inte litar på andras utlåtande om däck eftersom i stort sett ingen utom jag verkar bry sig om det där med dämpning. Jag är beredd att gå upp till ca 1100 gram för att få det, vilket inte borde spela jättestor roll på en cykel som ändå går med måttlig fart. Dämpning är betydligt viktigare fram än bak, så det kan få vara nåt annat bak. Där brukar dessutom det mesta rullmotståndet sitta och kör man med korv så går det nog att undvika punkor även med ganska lätt däck.

Jag tycker personligen att min 27.5 med 3" fram och bak inte alls har den klassiska fatbike-känslan, utan att den känns helt okej rapp.
Hade jag byggt om den idag hade jag antagligen byggt den med i40 fälgar och 2.8" däck istället för i45 och 3" däck, bara för att hålla nere vikten litegrann

Makten

Aktiv medlem
Nu har jag cyklat ganska många turer på cykeln med nya däck; Maxxis DHF 2,6" EXO+ Maxxterra fram, och det före detta framdäcket Specialized Eliminator Grid 2,6" som jag flyttat bak. DHF 2,6" är tyvärr inte riktigt så väldämpat som jag hade önskat mig, men det kanske inte är så konstigt med 120 TPI och "bara" 1060 gram (20 lättare än specat) på den volymen.
Bytet blev ändå en markant skillnad och jag kan köra extremt lågt tryck utan att det kränger, så sidoväggarna är stadiga och bra. Det rullar också i stort sett lika bra som när Eliminator satt fram och jag hade Schwalbe HD bak, vilket förvånar mig.

Cykeln är fruktansvärt rolig och jag har inga problem att hänga med på Hellas-turer där mina ungefär lika duktiga medcyklister kör heldämpat, utom när det går utför. Då får jag hålla igen för att inte tappa styret eller studsa av stigen. 😁
Men i Hellas går det oftast inte utför och på en småkuperad stig som till exempel "Våta fötter" kan jag hålla ungefär samma tempo som jag brukar med heldämpat. Fast med helt annan teknik. Det blir 100% ståcykling och man duttar till lite här och där, väljer sina linjer noggrannare och försöker pumpa och ha sig. Otroligt tillfredsställande!
Utväxlingen på 30x20 med oval klinga känns helt perfekt. Det är lite lättare än jag hade förra gången jag körde singlespeed och jag tar mig upp för det mesta. Det är faktiskt bristen på framfjädring som sätter stopp oftare, då man tappar mycket mer fart i uppförsstök. Och uppför behöver man fart när man saknar växlar.

Jag känner inget större behov av att byta ut något alls faktiskt. Fast jag skulle vilja ha bort kedjespännaren, för det är inte så kul med chain slap på en oväxlad cykel. Och ju mer jag ökar spännkraften, desto mer oväsen för den lilla trissan.
Kanske provar jag Cush Core vid nästa däckbyte, men jag är inte ett dugg sugen på den ganska rejäla viktökningen. Cykeln känns extremt lätt och rapp, vilket är en konstig kombination med flack och ganska lång geometri men stel gaffel. Det vrålhöga styret känns skitbra eftersom jag ändå bara ståtrampar hela tiden.

En enda tur provade jag med en Fox 34 130 mm och det var inte alls lika roligt. Plötsligt kändes det som att "HT är begränsande" medan det är nåt helt annat utan fjädring även fram. Ganska märkligt.

Avslutningsvis ett par färska bilder!

DSCF4733_fb.jpg

DSCF4740_fb.jpg

Berk

Aktiv medlem
Kul läsning! Blir sugen igen att prova single-speed.

Övervägde single-speed när jag köpte min Honzo Steel. Hade tänkt att köra den som vinter cykel när stigerna är blöt och långsamt, men körde den sommaren efteråt också. Min FS, son är mer åt XC hålet, använder jag bara i Fiskartorpet. Men tror att jag inte vill missa växlar (och dämpning fram) på min Bardino. Och vill inte ha en tredje mtb.

Hade en intressant upplevelse för två veckor sen. Körde på en slätt bit av stig och tryckte på dropper remote för att få sadeln upp. Det kändes konstigt att sitta på en sadel på en stig! Numera är det nästan bara stå-cykling för mig.

onegear

Aktiv medlem
Snyggt bygge! Kom till Järbo och kör ss tävling på lördag vettja. (Inom 2 timmarsgränsen med bil 😎)
// Henke

Sambal Oelek

Aktiv medlem
nice! ja den där kedjespännaren du har är inge vidare, hade en likadan förut, blev aldrig kompis med den riktigt. Slutade med att jag stelopererade den så blev det hyffsat bra :)

jolov

Aktiv medlem
nice! ja den där kedjespännaren du har är inge vidare, hade en likadan förut, blev aldrig kompis med den riktigt. Slutade med att jag stelopererade den så blev det hyffsat bra :)
+1
Jag tog bort fjädern helt och drog åt den "uppåt" med ett buntband istället senast jag använde en sån där modell.

Makten

Aktiv medlem
Kul läsning! Blir sugen igen att prova single-speed.

Övervägde single-speed när jag köpte min Honzo Steel. Hade tänkt att köra den som vinter cykel när stigerna är blöt och långsamt, men körde den sommaren efteråt också. Min FS, son är mer åt XC hålet, använder jag bara i Fiskartorpet. Men tror att jag inte vill missa växlar (och dämpning fram) på min Bardino. Och vill inte ha en tredje mtb.

Hade en intressant upplevelse för två veckor sen. Körde på en slätt bit av stig och tryckte på dropper remote för att få sadeln upp. Det kändes konstigt att sitta på en sadel på en stig! Numera är det nästan bara stå-cykling för mig.
Singlespeed på vintern kan kännas som en bra idé eftersom det inte finns några växlar som geggar ihop, men å andra sidan finns några saker som talar emot det. Dels är man själv ofta i lite sämre form och dels är underlaget trögare. Särskilt om det är minsta lilla snö så blir det nästan omöjligt att ta sig upp för backar med en lite för hög växel.
För min del tycker jag singlespeed är roligast när det är torrt och fint. Då kan man hålla bra fart ändå, och i mitt fall gör det inte så mycket att man får lite sämre grepp utan fjädring. Helstelt på blöta rötter är......jäkligt spännande! 😂

Snyggt bygge! Kom till Järbo och kör ss tävling på lördag vettja. (Inom 2 timmarsgränsen med bil 😎)
// Henke
Jag kikade lite på den där tävlingen. Är dock ingen tävlingsmänniska och till på köpet har jag ingen bil.

Jo, det har jag faktiskt "torrprovat" men jag misstänkte att den skulle lossna. Jag behöver ett liiiiiitet slack eftersom framdrevet är ovalt.

+1
Jag tog bort fjädern helt och drog åt den "uppåt" med ett buntband istället senast jag använde en sån där modell.
Det provade jag med, men det blir bara några millimeter mellan kedjan och kejdestaget på undersidan. Lär skramla i alla fall. 😟

Funderar på att prova en halvlänkkedja. De är ju inte optimala för N/W-drev dock. Dessutom blev det betydligt mindre oväsen med en tunn kedja för 10-delat än en fetare SS-kejda jag körde från början.

Konvalj

Medlem
Den är svindyr och sabbar singlespeedlooken, men jag tror den löser ditt oljudsproblem:

AX3L

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande det hade varit coolt att bygga en spännare av en gammal retro-bakväxel, men iom avsaknad av clutch kanske det är mindre effektivt..

Bilagor

Der Kaiser

Aktiv medlem
I sig behövs väl ingen n/w-klinga på en ss, fast vill man ha ovalt så blir det nog både svårt att hitta något annat och dessutom blir kanske kedjeslacket för stort för att klara sig utan spännare ändå.

Jag behöver ett liiiiiitet slack eftersom framdrevet är ovalt.
...
Funderar på att prova en halvlänkkedja. De är ju inte optimala för N/W-drev dock.

gandhi

Aktiv medlem
Testa om du får till rätt längd med halvlänk. Om det blir bra kan du byta till en 1x-klinga utan NW-tänder (om det går att hitta). Jag har en oval 34T från Rotor på min stela SS29er, men den klingan är några år gammal. 21T bak. "golden gearing"

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Om de behövs en halvlänk skulle 32 tänder fram också lösa problemet. Du blir väl starkare av att köra SS, så det är den optimala lösningen på sikten!

Makten

Aktiv medlem
Finns det ens icke N/W-drev som är för direktmontering? Vevpartiet är Sram om det har betydelse.
Jag vet folk som kört N/W med halvlänk och det verkar funka. Kanske blir lite oväsen dock och det är ju det jag vill komma ifrån.

Ska man ha nån avancerad spännare så är det clutch som gäller. Annars tror jag inte det gör så mycket skillnad.
Kanske borde fila till nån slags friktionsbroms på den befintliga. :unsure:
Det ovala drevet ger nästan ingen rörelse vid spännaren så om kedjelängden optimeras lär man kunna köra utan.

gandhi

Aktiv medlem
Jag kör ovalt med trackends och det behöver vara lite slack. Eller rättare sagt: inte för överspänt när vevpartiet är på "stora radien". Då blir det lite slack på "lilla radien" när vevpartiet är i den positionen.

Antar att det sliter lite på kedja och på de breda tänderna på klingan eftersom vartannat varv blir det felmatchat, men kör en bred och fet singelkedja så blir det kanske inte så stort slitage. 30/20 nu va? 30/21, 32/20, 32/21 kan ju ge en lite gynnsammare kedjelängd. Dyrt att testa sig fram bara...

AX3L

Aktiv medlem

Kostar bara typ 1/6 av hela cykeln!

wukkaN

Aktiv medlem
Du har inte funderat på eccentric BB(stavning?)?
Jag har ingen aning om det funkar här men kan ju kanske vara ett alternativ?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
excentrisk :)

happymtb.fr

Aktiv medlem
Känns som att be om knak. Till det facila priset av 1500 kr
Inte enligt detta artikel:

Fishy

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande det hade varit coolt att bygga en spännare av en gammal retro-bakväxel, men iom avsaknad av clutch kanske det är mindre effektivt..
Byggde om en 26-MTB till ss pendlare där jag använde bakväxeln till spännare. Funkade väldigt bra.

gandhi

Aktiv medlem
Inte enligt detta artikel:
Verkar inte speciellt robust om man inte överdrar och är väldigt noggrann när det gäller inpassning:

"Användaren bör dock vara lite uppmärksam så att Exzentriker inte vrider sig vilket kan ge snedbelastning på lagren."

Snedbelastade lager ger knak och kort livslängd på lager. Jag vidhåller min ståndpunkt där.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag kör ovalt med trackends och det behöver vara lite slack. Eller rättare sagt: inte för överspänt när vevpartiet är på "stora radien". Då blir det lite slack på "lilla radien" när vevpartiet är i den positionen.

Antar att det sliter lite på kedja och på de breda tänderna på klingan eftersom vartannat varv blir det felmatchat, men kör en bred och fet singelkedja så blir det kanske inte så stort slitage. 30/20 nu va? 30/21, 32/20, 32/21 kan ju ge en lite gynnsammare kedjelängd. Dyrt att testa sig fram bara...
Även om radien skiljer så blir halva omkretsen samma oavsett var man är på varvet, vilket är en rolig matematisk nöt. Så det enda som gör att kedjelängden kan ändras lite är vinkeln mot bakdrevet och det är verkligen minimal skillnad över varvet.
Jag är inte jättesugen på att handla massa drev och kedjor för det springer snabbt iväg i pris även om varje enskild detalj inte är så dyr, förutom framdrev som kostar en redig hacka.

Det där är för 24 mm axel så det passar tyvärr inte. Har DUB (29 mm) och det blir nog svårt att få plats med en sån moj då. Hade varit en trevlig lösning annars.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Tänkte med röven. Det var lös klinga på spindel för DM.
Till salu billigt, kommer aldrig att användas. Använd max tjugo mil. Saknas en klingbult, kanske finns i skafferiet om jag letar.

IMG_20200527_215544063.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer