Nu har jag cyklat ganska många turer på cykeln med nya däck; Maxxis DHF 2,6" EXO+ Maxxterra fram, och det före detta framdäcket Specialized Eliminator Grid 2,6" som jag flyttat bak. DHF 2,6" är tyvärr inte riktigt så väldämpat som jag hade önskat mig, men det kanske inte är så konstigt med 120 TPI och "bara" 1060 gram (20 lättare än specat) på den volymen.
Bytet blev ändå en markant skillnad och jag kan köra extremt lågt tryck utan att det kränger, så sidoväggarna är stadiga och bra. Det rullar också i stort sett lika bra som när Eliminator satt fram och jag hade Schwalbe HD bak, vilket förvånar mig.
Cykeln är fruktansvärt rolig och jag har inga problem att hänga med på Hellas-turer där mina ungefär lika duktiga medcyklister kör heldämpat, utom när det går utför. Då får jag hålla igen för att inte tappa styret eller studsa av stigen. ?
Men i Hellas går det oftast inte utför och på en småkuperad stig som till exempel "Våta fötter" kan jag hålla ungefär samma tempo som jag brukar med heldämpat. Fast med helt annan teknik. Det blir 100% ståcykling och man duttar till lite här och där, väljer sina linjer noggrannare och försöker pumpa och ha sig. Otroligt tillfredsställande!
Utväxlingen på 30x20 med oval klinga känns helt perfekt. Det är lite lättare än jag hade förra gången jag körde singlespeed och jag tar mig upp för det mesta. Det är faktiskt bristen på framfjädring som sätter stopp oftare, då man tappar mycket mer fart i uppförsstök. Och uppför behöver man fart när man saknar växlar.
Jag känner inget större behov av att byta ut något alls faktiskt. Fast jag skulle vilja ha bort kedjespännaren, för det är inte så kul med chain slap på en oväxlad cykel. Och ju mer jag ökar spännkraften, desto mer oväsen för den lilla trissan.
Kanske provar jag Cush Core vid nästa däckbyte, men jag är inte ett dugg sugen på den ganska rejäla viktökningen. Cykeln känns extremt lätt och rapp, vilket är en konstig kombination med flack och ganska lång geometri men stel gaffel. Det vrålhöga styret känns skitbra eftersom jag ändå bara ståtrampar hela tiden.
En enda tur provade jag med en Fox 34 130 mm och det var inte alls lika roligt. Plötsligt kändes det som att "HT är begränsande" medan det är nåt helt annat utan fjädring även fram. Ganska märkligt.
Avslutningsvis ett par färska bilder!