[Byggtråd?] Planet X Space Chicken eller ej?

weldion

Aktiv medlem
Håller på att fundera fram och tillbaka vad man skall ha för gravel. Eftersom att ingen som jag tittar på finns i lager, så har jag inte bestämt mig.
Nu så funderar jag på om man skall bygga ihop en i stället. Roligt att skruva cykel.
Planen är då följande:

FTOOSPCKN_P2.jpg

Planet X Space Chicken I storlek large eller x-large. Får kanske be om lite hjälp där.

Tänkte använda lite prylar som jag har liggande i sådana fall.
Hjul blir ett par från DT Swiss med en Eaglekassett monterad. Fälgbredden är 25 mm.
Köra på Eagle AXS tillsammans med Force AXS-reglage med bromsar.
sram-xx1-eagle-axs-rear-derailleur-12-speed-52-t~6.jpg

sram-force-etap-axs-hrd-shift-brake-lever-including-hydraulic-disc-brake-flat-mount-lever-right-side-rear-brake.jpg

Ett par lättrullade sulor i storlek 40-622.
schwalbe-tire-g-one-speed-28-x-150-super-ground-addix-speedgrip-v-guard-evo-snakeskin-tle-2021.jpg

Som vevparti tänkte jag köra med Srams XX1 kolfibervevar med DM och sedan ett 40-tandat framdrev.

Skärmavbild 2020-09-10 kl. 18.56.01.png

Har hjul, kassett, vevparti redan.
Finns det någon annan rolig ram som man kanske skall fundera på och är det överkurs med Eagle på en gravel? Är ganska så kuperat runt här, så det kan vara skönt med en lätt växel när man är lat. Gubbtrampa lite utförs i över 50 knyck går ju också med den utväxlingen.

Enda inputen jag har är att Space Chicken ramen du har på bild kommer ersättas av Space Chicken Free Ranger. Att de då tar samma pris för den äldre modellen, som dessutom var på rea för 799 Pund i Julas när jag tittade på den är ju lite irriterande.

Space Chicken Free Ranger Ramen kan du köpa direkt från Carbonda i stället... (Space chicken är Carbondas tidigare gravel ram...som nu ersatts med 696 ramen)
http://www.carbonda.com/road/gravel/80.html för ca 8000kr inklusive frakt(och tull).
För 100 dollar extra kan du få customlack!

Och Carbonda ramen har jag själv, dock tråkigt mattsvart, men känns faktiskt väldigt välgjord! Så kan definitivt rekommendera den!

Enda inputen jag har är att Space Chicken ramen du har på bild kommer ersättas av Space Chicken Free Ranger. Att de då tar samma pris för den äldre modellen, som dessutom var på rea för 799 Pund i Julas när jag tittade på den är ju lite irriterande.

Men färgen är snygg!

Kanske vänta på random Planet-X rabatt då?

Space Chicken Free Ranger Ramen kan du köpa direkt från Carbonda i stället... (Space chicken är Carbondas tidigare gravel ram...som nu ersatts med 696 ramen)
http://www.carbonda.com/road/gravel/80.html för ca 8000kr inklusive frakt(och tull).
För 100 dollar extra kan du få customlack!

Och Carbonda ramen har jag själv, dock tråkigt mattsvart, men känns faktiskt väldigt välgjord! Så kan definitivt rekommendera den!
För 799 så känns det väldigt prisvärt. Kanske får ha lite is i magen en stund till.
Gillar färgglada cyklar, så färgen är frän.

För 799 så känns det väldigt prisvärt. Kanske får ha lite is i magen en stund till.
Gillar färgglada cyklar, så färgen är frän.

Om du ändå var beredd att lägga ut pengarna, och gillar att synas.....GULD!!!! Den här fick det att rycka i byxan lite...verkar finnas i din storlek med;)
1599759327630.png

För singlespeed.....men SALSA har växel droputs.....

Okaj. Kommer det ingen rabatt på Space Chicken, då får det faktiskt bli en Free Ranger. Tar större sulor och med 27.2 mm så har jag en fin stolpe här hemma redan.

Köpte en planet x xls Evo med sram rival. Det var den mest själadödande cykel jag har ägt så den såldes. Alla boxar tickades med genomgående axlar, 1x11 rival och hydrauliska skivbromsar... Men själva upplevelsen var dålig.

Ramen gör mycket...

Köpte en planet x xls Evo med sram rival. Det var den mest själadödande cykel jag har ägt så den såldes. Alla boxar tickades med genomgående axlar, 1x11 rival och hydrauliska skivbromsar... Men själva upplevelsen var dålig.

Ramen gör mycket...

Vad gjorde den så trist? Gamla XLS var ju pigg och rolig

Vad gjorde den så trist? Gamla XLS var ju pigg och rolig
Vet inte. Kändes att den var sådär kinastyv utan att vara en gnutta följsam eller trevlig vid ojämnheter. Bra geo, bra pris, bra utrustning men jag sålde den och behöll min begagnade Crux istället.
Men som sagt... För pengen pangbra! Köper man lös ram kan man ju bygga som man vill.

Planet X är påfallande ofta prisvärda (när man prickar deras ibland till synes slumpmässiga prissättning), men det som tar bort lusten är att det är ett sånt skitföretag i stort - dålig kommunikation, dålig affärsmodell (cykliska erbjudanden och uppenbart påhittade normalpriser), dyr frakt, ofta oskäliga avgifter (om man nu ska bygga en cykel från grunden till fullpris, varför ska det då kosta ett gäng hundringar extra att byta sida på bromsarna?), rätt sketna specar på kompletthojar och en ibland lite svajig QC (vilket tillsammans med nämnda kommunikation/kundservice gör att ex reklamationer är ett riktigt härke).

Sammantaget? Ja, jag älskar att gå loss i deras Galne Gunnar-sortiment av long tail-prylar som kostar piss och ingenting! :D

Planet X rekommenderar mig en Free Ranger-ram i storlek tillsammans med en 100 mm lång stam. Fick mailsvar från dem idag.

Tillbaka
Topp