[Byggtråd]: QC Fail, aka Skevt Peruanskt stål

Manurhin2

Aktiv medlem
Willie sa:
Tack allihopa, kul att det gillas. Ska få lite bättre bilder och någon video på hur diskret men ändå effektfullt det är beroende på ljus.

Igår hämtade jag en dämpare av en trevlig herre på k&s. En 140mm Fox34, hade velat ha 150mm men ramen är ju ritad för 140mm så får börjar där och känner efter.
Fläjka på !

Willie

Aktiv medlem
Muttrade ihop ramen på lunchen idag, riktigt nöjd med färgen och effekten som kommer i rätt ljus.
Tyvärr är det kass belysning inne och var ingen sol ute men ska lösa bättre bilder/film senare. Sålänge får ni bild på hur den ser ut ihopsatt igen.

7A5233CB-8117-4A30-8D81-43D9DBD5C8DD.jpeg

6172E74A-0A18-4290-AE9B-62C7C8BE0635.jpeg

Börjat ramla in lite delar med så snart är det daga att börja skruva ihop den till någon form av cykel igen!

Willie

Aktiv medlem

Willie

Aktiv medlem
Nu har det kommit ett paket med lite delar och en del som fanns liggande i gömmorna har plockats fram så nu saknas egentligen bara vevparti, sadel handtag och antagligen lite bös men snart så:

92588721-EE91-40EE-A573-7A8675801752.jpeg

Fick lite fredagsfeeling när allt ändå låg där så slängde på gaffel och hjulen för att se hur det ser ut.

702FABC8-9C05-4D0D-A488-72BDC3BDC522.jpeg

Riktigt nöjd med färgen och eftersom solen ändå sken försökte jag fånga lite effekter ute i solen:

9FA27F74-BE0C-42F3-9D73-9BB2EDE8447D.jpeg

E07AF536-A671-4975-8084-C3E34864BFEE.jpeg

Förhoppningsvis kanske man kan muttra dit lite växlar och bromsar i helgen.
Måste göra något år loggorna på hjulen med..

Trevlig helg på er!

Willie

Aktiv medlem
EST sa:
Nice hur rak är den nu då???
Älskar glitter!!!!
velovin sa:
Snygg cykel! Blev det rakt med hjulen i också?

Tackar, den är hyfsat rak, tittar man över ramen bakåt kan man se att den är något offset men helt klart godkänd. Ska försöka ta en bild på resultatet. =)

miklax sa:
Riktigt fräck lack!
aribr sa:
Den är ju snyggare än originalet...booo!

Skämt åsido, blir riktigt bra!
Hasse#7 sa:
Tack mina herrar.

aribr: Haha den blev bra men din är fräck med! Dom blir väldigt lika ändå får jag säga =)

Willie

Aktiv medlem
Så fort man börjar skruva behöver man mer grejer..
min bontrager stolpe som jag hade liggande verkar sjunga sista versen. Får se om jag får liv i den igen.. saknade även en adapter till bromsen fram, trodde inte 34an tog 160 skivor men tydligen.

Får bli en beställning på lite pryttlar så kanske det går att provcykla snart. Riktigt sugen på att känna på geometrin.

Såhär hänger du nu, med helsvarta fälgar:

FE413F65-FE21-42EE-BB2B-F1641EB20A53.jpeg

aribr

Aktiv medlem
Nice. Vad blir det för vevparti? Kan tänka mig att BB är riktigt lågt med 27.5+. Själv bytte jag till 170 från 175 för att få lite mera markfrigång med 29or.

Willie

Aktiv medlem
aribr sa:
Nice. Vad blir det för vevparti? Kan tänka mig att BB är riktigt lågt med 27.5+. Själv bytte jag till 170 från 175 för att få lite mera markfrigång med 29or.
Jag har hittat ett beggat som jag inte köpt än men det är 175 vevar, såg att du skrev att du gått ner till 170 dock så blev osäker..

Vad tror du som ändå kört på ramen, kommer det vara helt katastrof att köra 175 vevar med plushjul, tappar ju några mm extra i BB-höjd mot vad du hade.

//W

aribr

Aktiv medlem
Willie sa:
aribr sa:
Jag har hittat ett beggat som jag inte köpt än men det är 175 vevar, såg att du skrev att du gått ner till 170 dock så blev osäker..

Vad tror du som ändå kört på ramen, kommer det vara helt katastrof att köra 175 vevar med plushjul, tappar ju några mm extra i BB-höjd mot vad du hade.

//W
Katastrof blir det nog inte, men du får nog tima din pedalstroke på de stökigaste stigarna, nåt som jag suger på hehe.

Sen är det ju också pedalhöjd som spelar roll och hur mycket du kommer befinna dig i midstroken av dämparen. Några riktigt tunna plattisar och en lite hårdare dämpartune ger några mm som hjälper.

Willie

Aktiv medlem
EST sa:
Vad är det för bb höjd?
Den här bilden hittade jag i den tidigare byggtråden, aribr får gärna bekräfta men såhär ser det ut med 29"

Marino_geo.PNG

Visst kommer det bli lägre med 27.5+ men brukar inte uppleva det som ett problem så vi får väll se =)

aribr

Aktiv medlem
BB droppet är ung 35-40mm (tror jag). Så om hjulet har en radius på 360 blir BB höjden 325...

Dock är jag osäker om diametern på ett plus hjul, tog bara den första siffran som jag hittade.

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Körde nog liknande på min Banshee på det å det går med 175 vevar men man får lära sig att taima pedalerna själv gillar jag mera markfrigång så har di inte köpt vevar skulle jag nog ta kortare.
327mm hade jag hittade i min gamla tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/2756451/page=6
Å innan körde jag visst som lägst 320.....

Willie

Aktiv medlem
Här går det trögt, beställt adapter till frambromsen och en matchmaker till broms/växel så jag kan få klart det.

Dragit om broms/växel och klätt med krympslang för extra stilpoäng men har inga bilder på det. Får återkomma.

Hittade en gammal hucknorris när jag röjde lite i helgen så slängde i den i bakhjulet på lunchen:
2C19BDCA-6418-40AC-993F-582AABDE37FB.jpeg

Köpte även ett vevparti i helgen, blev med 175mm, får test är det kaos får jag byta sen!

Willie

Aktiv medlem
Skruvade dit vevparti och satte på kedja/justerade växlar idag.
Blev ett xtr med oval klinga, ska bli kul att testa. Aldrig kört oval innan. Blir också intressant hur det funkar med 175mm vevar.

E1089CD8-FA0B-4044-A6FF-96A69F5EC665.jpeg

Nu är det inte mycket kvar, tysken skickade förhoppningsvis det sist som behövs imorse.

Senast ändrad:

Börne

Medlem
Skitsnygg ?

Pearllack är kul, min bil är kolsvart tills rätt ljus faller från rätt vinkel & då ser den ut så här när man zoomar in!

8t66FUK.jpg

Willie

Aktiv medlem
Nu börjar det närma sig! Allt är på plats men tyvärr är stoppern jag hade bortom räddning så jagar en ny. Har förhoppningsvis löst det så bortse från den långs droppervajern det skall justeras.

I övrig ska bara bromsarna luftas sen blir det premiär och tuning!
2B6DE412-5931-492B-83FC-E1234A525AD9.jpeg

C66DB5C3-89F9-43A5-BDA7-BEC70F986AF8.jpeg

D3997F4E-3A97-400C-A380-4BBF9AFCED98.jpeg

Och så en bild på hur det blev efter riktning, något off fortfarande men acceptabelt, man får nog vara en väldig connoisseur om detta skall kännas med plushjul och länkaget bak.
1B92AB86-ADAB-4B34-836D-0F54AC479D22.jpeg

Ska styra bättre bilder på färgen när solen behagar titta fram :)

skier

Aktiv medlem
Snyggt! Jag skulle inte heller tro att den där snedheten är ngt man kan känna av. Sadeln däremot ser lite sned ut ;)

Willie

Aktiv medlem
Tack mina herrar!

skier sa:
Snyggt! Jag skulle inte heller tro att den där snedheten är ngt man kan känna av. Sadeln däremot ser lite sned ut ;)
Haha, jag såg det men var nog så less på att stolpen inte ville funka trotts all kärlek den fått att jag inte orkade ?

aribr

Aktiv medlem
Bra jobbat, ser riktigt bra ut! Och nej även när den var så sned som jag hadde den var det inget man märkte på stig.

Willie

Aktiv medlem
aribr sa:
Bra jobbat, ser riktigt bra ut! Och nej även när den var så sned som jag hadde den var det inget man märkte på stig.
Tack dude!
Känns kul att kunna ge den nytt liv! Ska bli spännande att att testcykla den och jämföra peruanskt fulstål mot premium kolfiber :)

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag blir så impad av alla hantverkskunniga på forumet, jag har själv försökt rikta ramar och blev aldrig riktigt klok på det! Ett riktigt schysst bygge dessutom!

aribr

Aktiv medlem
Willie sa:
aribr sa:
Tack dude!
Känns kul att kunna ge den nytt liv! Ska bli spännande att att testcykla den och jämföra peruanskt fulstål mot premium kolfiber :)
Den kommer nog kännas som en flygande matta jämfört med kolfibern :).

Willie

Aktiv medlem
Ny stolpe som får funka ett tag, monteras ikväll och luftar bromsar sen kan den provrullas på riktigt!

EDA462E0-4BC6-4965-8F42-AF879CBBDA00.jpeg

Cyklist

Medlem
Blev riktigt jäkla bra detta, gillar hur vevarna går snyggt ihop med färgvalet som bonus också.

Willie

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Blev riktigt jäkla bra detta, gillar hur vevarna går snyggt ihop med färgvalet som bonus också.
Tack! Ja, slitaget gjorde sig riktigt bra!

Nu är den ”klar”
Provrullade lite snabbt och känns ball. Men ska ge den en längre runda till helgen så får återkomma med RR

Såhär blev det:
72D4C9A3-C52F-4C8B-B5BD-423B8F137836.jpeg

3DA99979-E068-400F-8935-6626B4A3031A.jpeg

Och en kass bild på färgen, ska jaga rätt på en riktig kamera och se om jag kan visa effekten.

A43A538F-F3DC-4FAA-9A4A-32FF581D859F.jpeg

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Snyggt! Kommer vara några Marinos i sälen Trysil på träffen skulle jag tro?

Willie

Aktiv medlem
Tack boys, hade varit kul med lite stålhärj!

Nu har jag kört en shakedown och allt verkar funka. Ovan geo men stabil och trygg. Blev lite laps i Hagaparken så ska prova trampa lite stig också.

Först fick den lite skyddsplast på div ställen:
AF490EC1-A037-4BFE-B1F0-73A3CD3ED07E.jpeg

Sen lite åka i Haga:
E58A9EA8-FDA0-4159-9160-3EFA7D59147E.jpeg

Får återkomma med en riktig RR senare.

//W

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer