Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
marr sa:Jag pressade i ganska många lager med brickor i olika storlekar och en rejäl gängstång ganska länge..
Var bor du TS? Någon kanske kan låna dig en sålänge.
implor sa:Som småbarns far är tid viktigare än pengar just nu ;).
implor sa:marr sa:Jag pressade i ganska många lager med brickor i olika storlekar och en rejäl gängstång ganska länge..
Var bor du TS? Någon kanske kan låna dig en sålänge.
Borlänge. Men någon skrev skärbrädor och det hade varit en ide. De är ju ganska billiga och jag har ikea i Stan.
Nedre lager sitter redan på plats. Det under man nästan ha kunnat montera för hand.
*Går ut i köket och letar skärbrädor*
gnilrub sa:implor sa:Som småbarns far är tid viktigare än pengar just nu ;).
Haha, det var därför som du inte bara köpte den färdig cykel?
Vansinnig lösning? Hur svårt kan det vara liksom? Eller lossnar det ena när man bankar på det andra?Valhalla_ sa:Men fram med en skärbräda och en hammare bara! ?
Skärbrädan lägger du mot lagret. Hammaren knackar du med. Klart.
gnilrub sa:implor sa:Som småbarns far är tid viktigare än pengar just nu ;).
Haha, det var därför som du inte bara köpte den färdig cykel?
Är det så bra för gummipackningarna?Raggamuffin sa:Lägg i frysen över natten.
yonsson sa:Är det så bra för gummipackningarna?Raggamuffin sa:Lägg i frysen över natten.
yonsson sa:Är det så bra för gummipackningarna?Raggamuffin sa:Lägg i frysen över natten.
implor sa:Skärbräda var da shit!
marr sa:Ser väl ut som en rimlig start. Tänk noga innan du kapar :)
implor sa:marr sa:Ser väl ut som en rimlig start. Tänk noga innan du kapar :)
Jepp ;). Kanske tar i lite extra med 3 uppe. Vore surt att göra den för kort...
implor sa:Så då börjar man närma sig att pressa in vevlager.
Men jag öppnade kartongen för den igår och insåg att det var inga instruktioner med (eller jo men bara på franska & spanska) och det följer med en spacer jag inte vet om behövs eller inte.
Modellen jag har är:
Shimano Deore XT BB-MT800 Bottom Bracket PressFit Hollowtech II - PF41-89.5/92-24
Manual:
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-TRFC001-01-ENG.pdf
Som jag tolkar manualen behövs spacer om man har 89.5mm brett vevlager och inte om det är 92mm. Tolkar jag rätt?
Martinmat sa:Må ju säga att du höll budgeten bra ??
Värm upp emot 100 grader då trycker du in lagren med fingrarnaimplor sa:Martinmat sa:Må ju säga att du höll budgeten bra ??
Kan dra iväg någon tusenlapp till på hjulen. Men får se nästan löning vad man hittar för deals!
Var ute idag och kapade styrstammen men tusan vad jobbigt det var att få in en starnut!
Våld och våld för att sedan strössla på med mera våld. Gick fel så den hamnade typ 60 grader fel men gick att rädda upp! Med ytterligare våld självklart!
Här blev fanskapet äntligen rakt:
Gaffel monterad:
Nästa steg är att pressa in vevlager. Fettat upp lite lätt och nu ligger lagret i frysen för att krympa några micro meter.
Ska man värma upp BB med värmepistol innan montering? Inget överdrivet men till 4-60 grader?
sdx sa:Värm upp emot 100 grader då trycker du in lagren med fingrarnaimplor sa:Martinmat sa:Må ju säga att du höll budgeten bra ??
Kan dra iväg någon tusenlapp till på hjulen. Men får se nästan löning vad man hittar för deals!
Var ute idag och kapade styrstammen men tusan vad jobbigt det var att få in en starnut!
Våld och våld för att sedan strössla på med mera våld. Gick fel så den hamnade typ 60 grader fel men gick att rädda upp! Med ytterligare våld självklart!
Här blev fanskapet äntligen rakt:
Gaffel monterad:
Nästa steg är att pressa in vevlager. Fettat upp lite lätt och nu ligger lagret i frysen för att krympa några micro meter.
Ska man värma upp BB med värmepistol innan montering? Inget överdrivet men till 4-60 grader?
Okej. Gissar att dess syfte är bara att hålla skit borta?Martinmat sa:Plaströret kan man köra utan, kan du få bort det så kör utan gör jag på fatbike som har en vevlagerhylsa på 132mm.
Efter 2 månader pilla navelludd så har jag äntligen fortsatt.
Fick dit BB och vevparti igår. Struntade helt i röret mellan båda BB. Visst det finns en risk att det kommer in skit men tänkte att kör såhär och skiter det sig så får jag helt enkelt göra om det hela senare. Med rätt verktyg är det gjort på en kväll.
Monteringen känns inte helt hundra men då jag har inget att jämföra med kanske det helt är normalt. Delvis hör man "fett ljud" när det snurrar och det tog tappande med en gummihammare för att få igenom axeln. Kikade innan montering och lagren såg ut att sitta 100% rätt runt hela kanten.
Visa bilaga 406011
Innan jag går vidare med bromsar och växlar tänkte jag att det måste inhandlas Hjul.
Lutar mot DT Swiss E 1900 Spline 30 29". Vad jag läst så är det ett bra val men kanske lite tråkigt och fantasilöst för Happy's Konnässörer :). Däcken ska vara 2.8" är det tänkt.
Väldigt bra fråga.Sväljer svingen 29” med 2.8 brett?!
Väldigt bra fråga.
Men när jag kollade vad jag valt tidigare så var däcken 2.5" bara :).
Maxxis High Roller II MTB Tyre - TR
Du har helt rätt. Ska kika ikväll men tror det ska gå då jag sett en review med 2.5" Highroller på Slide 130. Men gaffeln är annan för mig så måste kontrolleras där hur som helst.dubbelkolla ändå att det ryms inte många ramar som klarar mer än 2.4, speciellt om de är 2-3 år gamla
Tyvärr inte. Blev ett kedjelås på lokala cykelbutiken istället. Nu blir det att måtta och kapa.kolla så det inte ligger med en extra sprint i packetet.