[Byggtråd] Radon Slide 130

Jag pressade i ganska många lager med brickor i olika storlekar och en rejäl gängstång ganska länge..

Var bor du TS? Någon kanske kan låna dig en sålänge.

marr sa:
Jag pressade i ganska många lager med brickor i olika storlekar och en rejäl gängstång ganska länge..

Borlänge. Men någon skrev skärbrädor och det hade varit en ide. De är ju ganska billiga och jag har ikea i Stan.

Nedre lager sitter redan på plats. Det under man nästan ha kunnat montera för hand.

*Går ut i köket och letar skärbrädor*

implor sa:
marr sa:

Borlänge. Men någon skrev skärbrädor och det hade varit en ide. De är ju ganska billiga och jag har ikea i Stan.

Nedre lager sitter redan på plats. Det under man nästan ha kunnat montera för hand.

*Går ut i köket och letar skärbrädor*

Jahaa, hade du kläckt ur dig detta tidigare så hade jag ju haft med mitt upp... Var i Borlänge senast igår :p

gnilrub sa:
implor sa:
Som småbarns far är tid viktigare än pengar just nu ;).

Haha, det var därför som du inte bara köpte den färdig cykel?

Det tar ju ännu längre tid!! Jag har väntat på min propain i snart 9v, och när den väl dyker upp är den lik förbaskat en öl från att vara klar. Slänga ihop en cykel gör man på två öl.

Senast ändrad:
Valhalla_ sa:
Men fram med en skärbräda och en hammare bara! ?

Skärbrädan lägger du mot lagret. Hammaren knackar du med. Klart.
Vansinnig lösning? Hur svårt kan det vara liksom? Eller lossnar det ena när man bankar på det andra?

Edit: Eller en klassisk gammal slöjdtving?

Senast ändrad:
Skärbräda var da shit!

Fick hålla på att lossa och flytta runt stånden beroende på vilken sidan som åkte ner mest. Tog kanske 10-15 min så var den på plats!

Kanske inte är perfekt men lagret passar fortfarande ;).

Bilagor

• 1.PNG
    1.PNG
    369.8 KB · Besök: 191
  • 2.PNG
    2.PNG
    315 KB · Besök: 217
Kvällens framsteg.

Montera ringen på gaffeln och testat montera gaffeln.

Hur många distanser är rimligt om man är osäker på höjden? Tänkte ta 2cm nere och 1cm extra ovanför.

Tänkte att man får kapa en gång till bara när man blir nöjda med längden.

Bilagor

• IMG_1209.JPEG
    IMG_1209.JPEG
    154.4 KB · Besök: 151
  • IMG_1210.JPEG
    IMG_1210.JPEG
    214.4 KB · Besök: 193
  • IMG_1211.JPEG
    IMG_1211.JPEG
    278 KB · Besök: 170
Kolla vad det är för höjd på gaffelinfästningen. Om den är liten så kan det vara bra att lämna lite extra om man tänker att gaffeln ska kunna flyttas till en större cykel med längre infästning. Min förra hoj hade 110mm, nya har 120mm. Hade varit kört om jag klippt gamla gaffeln för tight.

"Standard" är väl att lämna ca 15-20 mm extra så man har lite mån att flytta styret upp eller ner. Men mer skadar ju inte mer än att det ser fult ut.

Jag är också lite för att "spara lite" ifall man behöver lite mer i framtiden. 1 cm kan man ha över stammen. Om nån frågar så ljuger man och säger att man höjer styret när man kör stora berg ?

Så då börjar man närma sig att pressa in vevlager.

Men jag öppnade kartongen för den igår och insåg att det var inga instruktioner med (eller jo men bara på franska & spanska) och det följer med en spacer jag inte vet om behövs eller inte.

Modellen jag har är:
Shimano Deore XT BB-MT800 Bottom Bracket PressFit Hollowtech II - PF41-89.5/92-24

Manual:
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-TRFC001-01-ENG.pdf

Som jag tolkar manualen behövs spacer om man har 89.5mm brett vevlager och inte om det är 92mm. Tolkar jag rätt?

Svar ja: 92 ingen spacer

implor sa:
Så då börjar man närma sig att pressa in vevlager.

Men jag öppnade kartongen för den igår och insåg att det var inga instruktioner med (eller jo men bara på franska & spanska) och det följer med en spacer jag inte vet om behövs eller inte.

Modellen jag har är:
Shimano Deore XT BB-MT800 Bottom Bracket PressFit Hollowtech II - PF41-89.5/92-24

Manual:
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-TRFC001-01-ENG.pdf

Som jag tolkar manualen behövs spacer om man har 89.5mm brett vevlager och inte om det är 92mm. Tolkar jag rätt?

Tänkte att jag lägger upp min Vikt/pris kalkyl också. Kanske är intressant för någon.

Höger sida är vad som faktiskt är köpt medans vänster var ett "draft" jag gjorde 2017 för att se hur dyrt det skulle bli.

cykelkostnad.PNG

Martinmat sa:
Må ju säga att du höll budgeten bra ??

Kan dra iväg någon tusenlapp till på hjulen. Men får se nästan löning vad man hittar för deals!

Var ute idag och kapade styrstammen men tusan vad jobbigt det var att få in en starnut!

Våld och våld för att sedan strössla på med mera våld. Gick fel så den hamnade typ 60 grader fel men gick att rädda upp! Med ytterligare våld självklart!

Här blev fanskapet äntligen rakt:
IMG_1220.JPEG

Gaffel monterad:
IMG_1223.JPEG

IMG_1224.JPEG

Nästa steg är att pressa in vevlager. Fettat upp lite lätt och nu ligger lagret i frysen för att krympa några micro meter.

Ska man värma upp BB med värmepistol innan montering? Inget överdrivet men till 4-60 grader?

implor sa:
Martinmat sa:

Kan dra iväg någon tusenlapp till på hjulen. Men får se nästan löning vad man hittar för deals!

Var ute idag och kapade styrstammen men tusan vad jobbigt det var att få in en starnut!

Våld och våld för att sedan strössla på med mera våld. Gick fel så den hamnade typ 60 grader fel men gick att rädda upp! Med ytterligare våld självklart!

Gaffel monterad:

Nästa steg är att pressa in vevlager. Fettat upp lite lätt och nu ligger lagret i frysen för att krympa några micro meter.

Ska man värma upp BB med värmepistol innan montering? Inget överdrivet men till 4-60 grader?
Värm upp emot 100 grader då trycker du in lagren med fingrarna

sdx sa:
implor sa:
Martinmat sa:

Gaffel monterad:

Värm upp emot 100 grader då trycker du in lagren med fingrarna

Jag har vare sig fryst eller värmt, lite fett å en gängstång så pressar man i dem utan överdrivet våld

Well I Fucked up.

Missade att man var tvungen att aligan upp högre och vänster sida innan man pressade in allt.

Mosade helt till plaströret som ska gå mellan höger och vänster.

Antar att det är skrot nu så blir att beställa ett borttagnings verktyg och ny BB.

Gör om och gör rätt....

Martinmat sa:
Plaströret kan man köra utan, kan du få bort det så kör utan gör jag på fatbike som har en vevlagerhylsa på 132mm.
Okej. Gissar att dess syfte är bara att hålla skit borta?

Beställt verktyg och nytt BB. Kanske kan rädda det jag har men när ett nytt BB kostar 160kr så kan man skippa att chansa....

Efter 2 månader pilla navelludd så har jag äntligen fortsatt.

Fick dit BB och vevparti igår. Struntade helt i röret mellan båda BB. Visst det finns en risk att det kommer in skit men tänkte att kör såhär och skiter det sig så får jag helt enkelt göra om det hela senare. Med rätt verktyg är det gjort på en kväll.

Monteringen känns inte helt hundra men då jag har inget att jämföra med kanske det helt är normalt. Delvis hör man "fett ljud" när det snurrar och det tog tappande med en gummihammare för att få igenom axeln. Kikade innan montering och lagren såg ut att sitta 100% rätt runt hela kanten.
IMG_1318.JPEG

Innan jag går vidare med bromsar och växlar tänkte jag att det måste inhandlas Hjul.

Lutar mot DT Swiss E 1900 Spline 30 29". Vad jag läst så är det ett bra val men kanske lite tråkigt och fantasilöst för Happy's Konnässörer :). Däcken ska vara 2.8" är det tänkt.

Beslutade mig att montera om vevpartiet då jag inte blev nöjd.

Så mycket bättre nu!

Tror vi kan döpa detta bygge till "Gör om, Gör rätt" :D.

Efter 2 månader pilla navelludd så har jag äntligen fortsatt.

Fick dit BB och vevparti igår. Struntade helt i röret mellan båda BB. Visst det finns en risk att det kommer in skit men tänkte att kör såhär och skiter det sig så får jag helt enkelt göra om det hela senare. Med rätt verktyg är det gjort på en kväll.

Monteringen känns inte helt hundra men då jag har inget att jämföra med kanske det helt är normalt. Delvis hör man "fett ljud" när det snurrar och det tog tappande med en gummihammare för att få igenom axeln. Kikade innan montering och lagren såg ut att sitta 100% rätt runt hela kanten.
Visa bilaga 406011

Innan jag går vidare med bromsar och växlar tänkte jag att det måste inhandlas Hjul.

Lutar mot DT Swiss E 1900 Spline 30 29". Vad jag läst så är det ett bra val men kanske lite tråkigt och fantasilöst för Happy's Konnässörer :). Däcken ska vara 2.8" är det tänkt.

Sväljer svingen 29” med 2.8 brett?!

Lite uppdatering:

Bygget går framåt och alla delar bör vara i garaget eller på väg med DHL. Fått dit de flesta delarna även om vissa saker måste monteras om (routat broms slangarna på fel sida ramen, Måste testa ut rätt sadelhöjd innan dropper wire kapas osv). Tydligen köpt fel lockout till bakdämparen så funderar starkt att skippa den funktionen just nu.

Har kommit på ett passande namn till hojen. Frank (alltså Frankenstein). Cykeln är en Trail/AM ram, XC gaffel, DH Hjul osv :). Frågor någon varför man valt en viss komponent så är nästan alltid svaret "Den var billig"....

Skulle montera kedjan igår men knäckte självklart av den sprint man fick med så måste köpa nya idag. Målet är att allt ska vara monterat och klart till nästa vecka. Sedan lär det blir lite små lir så som att ställa in doppost höjd, pumpa dämpare, kapa styre osv.

IMG_1469.JPEG

Äntligen klart!

Visst kommer det små skruvas lite framöver men nu är första mini-turen avklarad så räknas som jungfrufärd :).

Överlag blev jag nöjd med resultatet. Kommer byta till 35mm styrstam och flytta sadeln lite bakåt. Just nu tar fingret i växlarna när jag ska bromsa men såg en liten suspekt skruv som antagligen är till att flytta växlarna.

IMG_1503.JPEG

Här är en uppdaterad kostnadsberäkning på bygget. 22418kr totalt dock så saknas då vissa små inköp och verktyg som behövts. Kanske 2000-3000kr extra där.

Invägd vikt är 14,62kg med pedaler och allt. Diffar 600g mot beräkningen men vete tusan vart dom extra grammen gömmer sig. 200-300g fel hade jag köpt men 600g låter mycket.

kalkyl cykel.PNG

Tillbaka
Topp