[Byggtråd] Renovering av Nishiki Ultra Tour

Peth

Aktiv medlem
Fixade nyligen till en Nishiki Mixte till frun och det blev såpass bra att jag började undra lite över vad jag ska cykla på när vi är ute tillsammans och handlar mjukglass. Hittade, och klickade hem, ett matchande objekt som i detta nu är på väg hit. Eftersom jag inte vill betala mer för frakten än för själva cykeln, kommer det dock ta sin lilla tid innan den faktiskt står i cykelskjulet. En liten teaser kommer här.
BFC49D1D-3D0D-4EEE-86D2-A07A0F000D25.jpeg

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Äntligen står nu cykeln här hemma!

Detta är vad vi har att jobba med:
058BD193-0EAE-4AF9-B8A1-346735B1B6F4.jpeg

En Nishiki Ultra Tour från slutet av 80-talet.
Bakväxeln är skrot, och vad jag förstår så är SunTour accushift ingen höjdare, så det blir en totalt ny drivlina.

Styret är ett fint SR Sakae Randnner (yep, stavas lite tokigt) och ramen av Tange 3.

4FDBFDEC-20FA-42B0-B8DB-27D868CBF2C4.jpeg

EF0A48D8-1E60-4C27-8C04-3EEDF986C4A0.jpeg

Målet är att ha något fint till randopremiären nästa år. Målbild, typ:
865D68D8-2FFF-4332-A4BA-04A9A522B966.jpeg

Crocko

Aktiv medlem
Blir bra det där, har länge suktat över att bygga en modern Rando hoj av en 1000 men när det väl dyker upp är de alltid i strl 60 och uppåt.
Skulle vilja köra en silkeslen Suntour grupp och en modern build med mycket Nitto och retrolook på nya prylar, personligen gillar jag suginos vevar lite mer, men de är ju snarlika.

Väntar skull på att blästra svartfärgen från mitt bakrack och att GB bockar några nya extralånga rostfria skärmar i 60mm bredd.

Peth

Aktiv medlem
Blir bra det där, har länge suktat över att bygga en modern Rando hoj av en 1000 men när det väl dyker upp är de alltid i strl 60 och uppåt.
Skulle vilja köra en silkeslen Suntour grupp och en modern build med mycket Nitto och retrolook på nya prylar, personligen gillar jag suginos vevar lite mer, men de är ju snarlika.

Väntar skull på att blästra svartfärgen från mitt bakrack och att GB bockar några nya extralånga rostfria skärmar i 60mm bredd.
Det dök upp en 1000 i strl ca 55 för inte så länge sedan, men den gick fort.

Det fick bli Stronglight för att de var halva priset jämfört med Sugino. Nån måtta i spenderandet får det ändå vara (sen är frågan om inte Stronglight XD2 och Sugino XD2 egentligen är samma, ser lite så ut).

Peth

Aktiv medlem
För kallt för att cykla idag (egentligen inte, men jag ville inte), så jag passade på att riva lite.
6B0486F0-39E6-41BF-B54D-C9F99FFF2904.jpeg

7951EFDB-29AB-45F2-8673-B7A003244633.jpeg

Får klura lite på hur vevlagret ska tas bort. Saknar både relevant utbildning och relevanta verktyg.

mao

Medlem
En sån där haknyckel som används till fixed gear drev (särskrivning?) funkar perfekt till såna vevlager.
Inspirerande tråd! Min första racer var en Roadmaster IS ( -86). Suntour växlar och biopace vevparti. Står i mitt förråd relativt orörd sedan 90-talet. Kanske är det dags att renovera den.

Megury

Medlem
Eller så monterar man cykeln i skruvstycke och använder cykeln som hävarm. Funkade perfekt för mig iallafall när vevlagret satt som gjutet utan att skada nånting. Lycka till!

Gjorde det, men satt hårt och jag frös så var väl inte så ihärdig som jag hade behövt. Ett nytt vevlager är på väg från internet, så är inte direkt rädd om befintligt lager.
Drivsidan är (”felgängad”) Skiftnyckel passar bra. Eller rörtång. Vänstra sidan kan lossas med hammare och mejsel

Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Om det är ett sånt där äldre vevlager med lösa kulor, vilket det verkar vara, så är den lilla ringen med hål en låsring som låser preloaded på lagret efter att den ställts in på den stora ringen. Låsringen ska isf loss först, sen stora ringen. Dom kommer ut åt samma håll. Om du försöker skruva ur den stora direkt så kommer den bara att spännas fast mot låsringen. Låsringen tar du förslagsvis loss med en pinnyckel typ park tool SPA1C, eller hittar på nån metod själv. Om då får tag i den t.ex. med polygrip eller nåt sånt så kanske det går.

Den stora ringen tar du loss med en haknyckel typ nåt sånt som marcus_1234 visar eller nån större tång eller nåt som kan gripa tag i den utvändigt.

el_gabri

Medlem

Jag är på jakt efter GB-skärmar i stl 60 också. Vet att Veloform säljer GB, men finns det någon återförsäljare i Stockholmstrakten?

Peth

Aktiv medlem
Klickade hem ett par ”nya” hjul här på Happy. Gillade inte riktigt de gråa originalfälgarna, så det fick bli ett par som lite mer kittlar min inre skata. Araya-fälgar och högflänsnav från SunTour.
01279800-6BB0-4488-B458-24F6A849E4E7.jpeg

Tyvärr är en eker på bakhjulet lite krokig, fixa eller cykla och var glad?

heffe

Aktiv medlem
Högfläns <3
Gäller det bara en eker är det ju inte råsvårt att rätta till.

velovin

Aktiv medlem
Klickade hem ett par ”nya” hjul här på Happy. Gillade inte riktigt de gråa originalfälgarna, så det fick bli ett par som lite mer kittlar min inre skata. Araya-fälgar och högflänsnav från SunTour.
Visa bilaga 450671
Tyvärr är en eker på bakhjulet lite krokig, fixa eller cykla och var glad?
Om hjulet i övrigt är rakt och fint så låter valet självklart: Cykla och var glad.

Peth

Aktiv medlem
Blev, på grund av anledning, inget jobb idag. Passade på att dra lite slangar.
6F54E673-0C26-4203-B00E-549E8EEBB542.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Inte riktigt färdig. Måste rikta bakhjul samt fixa en bricka så att det går att köra 7-delat utan att kedjan skrapar i ramen. Sen måste det ju till lite stänkskärmar också. Men, you get the picture.
F8B74084-F748-420C-ACF8-83AABDC04BC2.jpeg

bsandborgh

Aktiv medlem
Fint!
”Best practice” säger att man ska inte ha en aluminiumskärm fritt utstickande så långt framför gaffelkronan. Den kommer att spricka vid fastsättning. Idealet är ju att du kan använda det fästet som finns i ”pakethållaren” men den verkar ju sitta 3-4 cm för högt upp.

Peth

Aktiv medlem
Fint!
”Best practice” säger att man ska inte ha en aluminiumskärm fritt utstickande så långt framför gaffelkronan. Den kommer att spricka vid fastsättning. Idealet är ju att du kan använda det fästet som finns i ”pakethållaren” men den verkar ju sitta 3-4 cm för högt upp.
Tack för tips, blir till att skaffa ett extrastag. Böjde till pakethållaren för att kunna använda samma styrväska till flera cyklar – den satt ursprungligen ca 2 cm längre ner och 2 cm längre ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer