[Byggtråd] Renovering av Trek OCLV 5500

weldion

Aktiv medlem
Efter att ha samlat på en del i "bra att ha"-gömmorna, så är det dags att renovera upp farsans räser.
Den har många år på nacken och har gått många mil sedan inköp. Några svängar runt Vättern och, om jag inte minns fel, i alla fall ett järnmannenlopp.
Nu så bor vi ganska så backigt och åldern gjort så att benmusklerna inte har samma spänst som tidigare för farsan. Därför så finns önskemål om ändrad utväxling.
En sjuväxlad Shimano 105-drivlina sitter på just nu och skall bytas ut mot ett elvaväxlat dito.
Förhoppningsvis så följer en viktminskning på cykeln med i samma takt som komponenterna byts ut. Har hittills bytt framhjul och kedja, som nu har resulterat i en lättning på totalt 131 gram.

B2543E97-C5AB-4588-8B14-D93949C5B2A5.jpg

Behåller alla delar som satt på sedan tidigare. Nu är det så att den införskaffades begagnad. Den tidigare ägaren hade köpt den som ram och monterade på delar som han hade tidigare. Frågan är hur mycket som räknas som original på denna hoj.
Allt putsas upp och smådelar körs i ultraljudstvätten och placeras sedan i "Bra att ha"-lådan.

Cool ram! Var tvungen att googla lite, 5500 var toppmodellen, kom bara med DA, så ja det verkar vara ett ramkit byggt med lite enklare delar.

6B39F5C3-E807-4D83-90D5-4BA9C1CDE725.jpg

Nu så sitter det ett svart hjul bak också.
Däckbredden är 22 mm framtill och 24 mm baktill. Fälgarna har gått från 13C till 17C. Ser ut att sitta tämligen strömlinjeformat.
Kassetten är en Shimano 105 11-32, så där kan det inte klagas på att det skulle vara för tungtrampad.
Frågan är om man skall byta vevar, eller om man nöjer sig med dreven. Vevarnas längd är 172,5 mm och det skulle väl inte skada med att byta till 175 mm.

weldion sa:
Frågan är om man skall byta vevar, eller om man nöjer sig med dreven. Vevarnas längd är 172,5 mm och det skulle väl inte skada med att byta till 175 mm.
Om du kör 11 delat bak är du väl tvungen att köra med motsvarande vevparti? Ett byte till tex Hollowtech 2 vevlager och vevparti sänker säkert vikten några gram. Kanske kompakt-vevparti för att sänka utväxlingen?
Frågan är om inte kortare vevarmar är bättre för en gubbe med dålig rörlighet.

Är det samma bakväxel? Den är elegant så försök rengör och smörj.
Byte av hela vajerpaketet gör under för känslan.
Varför så spinkiga däck? Testa så breda däck som går in. Med 26-28 mm lär pappa orka mer.
Komfortstolpe?

Fjärdebrunn sa:
Är det samma bakväxel? Den är elegant så försök rengör och smörj.
Byte av hela vajerpaketet gör under för känslan.
Varför så spinkiga däck? Testa så breda däck som går in. Med 26-28 mm lär pappa orka mer.
Komfortstolpe?
Har bytt till en 105 long cage för att funka med 11-32. Den gamla är rengjord och arkiverad.
Däcken är hans val och jag har erbjudit att byta ut, men det skall det inte göras.

IMG_0281.jpg

Det sitter en gammal Shimano 600 framväxel på den. Nu så är det väl ingen större kostnad att byta ut denna mot en modernare 105:a. Undrar dock om nyare Shimano 105 växel-/bromshandtag drar lika mycket vajer som den nuvarande 600:an kräver för att växla rätt?

Mätte BCD på klingorna fram idag och fick det till 130. Då är det svårt att få dit en mer kompakt utväxling på befintlig vev.
52/39 skall gå att få dit, som är något mindre än 53/42 som sitter på just nu.
En begagnad kompaktvev med tillhörande klingor känns just nu som en bättre idé.

weldion sa:
Lite tjusig vev ändå. Tråkig axel dock.

Skulle säga tvär om, måttligt imponerad av alla idiotiska varianter av dimensioner som finns på BB och vevar idag ett rent helvete att navigera i den djungeln, fanns mycket bra med 4-kants axlarna om man tänker efter.
Har ägnat en del tid åt planering av nästa bygge som blir stål och det lutar hårt att köra ett klassiskt lager för att hitta ett snyggt aluminium vevparti som funkar på cykeln, och det finns en del riktigt kul varianter kvar att välja på.

Crocko sa:
weldion sa:
Lite tjusig vev ändå. Tråkig axel dock.

Skulle säga tvär om, måttligt imponerad av alla idiotiska varianter av dimensioner som finns på BB och vevar idag ett rent helvete att navigera i den djungeln, fanns mycket bra med 4-kants axlarna om man tänker efter.
Har ägnat en del tid åt planering av nästa bygge som blir stål och det lutar hårt att köra ett klassiskt lager för att hitta ett snyggt aluminium vevparti som funkar på cykeln, och det finns en del riktigt kul varianter kvar att välja på.
Själv så ser jag inga fördelar med fyrkantsaxel. Kan dock hålla med om att det är svårt att hålla reda på alla standarder.

IMG_0286.jpg

Så här ser ett vevlager ut som inte blivit demonterat på år och dagar.
Fick lägga ner cykeln, massor med krypolja och skruva lagret fram och tillbaka för att sprida ut oljan en del i gängorna.
Till slut fick jag bort lagret för att sedan tvätta ur ramen från år av vägdamm.
Lutar mot nytt vevparti och förstås ett nytt vevlager. Kommer då inte skruva tillbaka det där i vart fall.

Känns inte som en enda detalj på den här cykeln har monterats med fett.

Senast ändrad:
...ja lite bättre än ett billigt "tiagra-lager" är nog att rekommendera om man ska göra ordning resten...
(Finns det ens vettiga fyrkantslager från Shimano nu för tiden?)

Fyrkantslagret på min pendlare höll några tusen mil. När det sedan fick lite lite radiellt spel så bestämde jag mig för att byta pga jag störde mig på känslan. Var någon billig shimano-variant för en dryg hundring. Det brukar inte vara många som beklagar sig över fyrkantslager med kort livslängd så det mesta duger nog.

För övrigt - om lagret känns glappfritt och gängorna ser fina ut efter rengöring så ser jag ingen anledning till att byta.

Crocko sa:
Ja nu vet jag inte exakt hur du förhåller dig till budget men detta är ju ett alternativ om man vill skruva in något som håller,
Även Jan Heine/Compass säljer SKV-vevlagret, iofs till lite högre pris men i fler varianter
https://www.compasscycle.com/product-category/components/bottom-brackets/
https://janheine.wordpress.com/2011/01/27/skf-bottom-brackets-world-exclusive/

Det finns några återförsäljare av compassdelar inom EU, kan vara ett sätt att få både snabbare leverans och importavgiftsfritt.
Tex
https://dailybreadcycles.de/
https://www.velovitality.co.uk/

/Håkan

50-39t finns i 130 bcd och kanske duger? Ett sånt silvrigt nätt vevparti som du redan har passar bra ihop med ramen tycker jag.

Miche gör 38 och uppåt på inner och 46 och uppåt för ytter för 130bcd till bra priser, samma för Stronglight och TA.
Så enda anledningen att gå från standard till compact är att man tycker 38 på innern är för stort.
(Och med tanke på att 38/46 - 12/27 är en klassisk combo för CX så får det vara jäkligt långa backar :-) )

weldion sa:
Det sitter en gammal Shimano 600 framväxel på den. Nu så är det väl ingen större kostnad att byta ut denna mot en modernare 105:a. Undrar dock om nyare Shimano 105 växel-/bromshandtag drar lika mycket vajer som den nuvarande 600:an kräver för att växla rätt?

Fram till och med tiodelade grupper funkar vet jag av förstahandserfarenhet. Efter det vågar jag inte uttala mig.

68892D20-CDED-42B2-997A-52A0FE349712.jpg

Något mer nedplockad cykel. Tänkte jag skulle rengöra hela cykeln ordentligt, med tanke på skiten som satt runt vevlagret.
Skall även plocka isär styrlagret idag, då det låter torrt. Låter inte som det skall i alla fall.

De där muttrarna på styrlagret sitter som berg. Vet inte om de har ärgat ihop eller ej. Vet inte om man skall ta fram mutterknacken och prova slå upp muttern.

Framgång.
Har nu fått bort det gamla styrlagret. Krypoljan har fått stå och verka i en dryg vecka och då gick det att skruva lös.
Den som monterade ihop denna cykel har inte gjort sig fattig på fettinköp. Finns ingenting som blivit monterat med fett.
Lagerskålarna var helt torra och allting uppglappat. För att demontera gaffelns crown race, så vad det att bara hålla gaffeln uppochned för att låta gravitationen göra jobbet.
Nu så sitter det ett nytt styrlager monterat (med fett) och glappet är borta.
Fick återanvända en distans från det gamla lagret (den silverfärgade ringen på bilden).

60D62324-025E-4770-B556-954B800164DE.jpeg

Nu så är utväxlingen spikad. Blir semikompakt med 52/36 på samma vevlängd som tidigare.
Inte så många prylar kvar att inhandla längre, så snart skall vara ihopskruvat för provkörning.
Skönt att det inte va något större problem med styrlagret, utan att bara byta ut lagret som satt där.
Igår så rengjorde jag gängorna för vevlagret ordentligt. WD40 och tandborste.
Blir Shimano BBR60 (BSA) som kommer att skruvas på plats sedan.

Är väl kanske inte så snyggt med semikompakt, 11-32 och long cage på den här ramen, men nu handlar det om en användarvänlig hoj till farsan.
Får väl samla på mig originaldelar till ramen när det är dags att hänga upp hojen på väggen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp