[Byggtråd] Renovering av Trek OCLV 5500

Det stämmer bra att drivlinan inte är vald till en vältränad 25-åring.
Sedan så är det ganska så backigt runt där han cyklar. Första backen ut från gården är 22 höjdmeter på 220 meter och då kan det vara skönt att veva igång benen med en lättare växel.

Senast ändrad:
Cyklade stenestadsvägen (Söderåsen) och rössjöholmsvägen (Hallandsåsen) i söndags och det gick ju bra med 39-32 trots trötta ben. Låg runt 220-250 watt uppför och då blev det tidvis så låg kadens att jag helst inte vill trampa långsammare. Vill man ta det ännu lugnare uppför de backarna så vill man nog ha ytterligare lägre utväxling för att få ett rimligt flyt.

Nu så har det ramlat in några nya delar till bygget.
Shimano 105 2x11-reglage monterade.
Vajerdragningen verkar fungera tillfredsställande tycker jag. Dock så får framväxeln Shimano 600 för liten rörelse för det nya vevpartiet.
Det blir en beställning av en nyare Shimano 105 för 2x11.

IMG_0315.jpg

Det nya vevpartiet monterat. Shimano Ultegra 52/36 med 172,5 mm långa vevar.

IMG_0317.jpg

Blir att beställa framväxeln snart, tillsammans med nytt bromsvajerkit. Plasten till höljena sprack när jag tog bort dem, så det känns som bäst före-datumet är passerat.
Ny styrlinda ligger på inköpslistan också, för den separerade helt när jag försökte linda av den för montering av växel-/bromsreglagen.

Var rädd att den gamla framväxeln inte skulle klara 16t-hopp (kompakt resp semi-kompakt). Som tur är är ju ny framväxel inte nån jättekostnad.

Senast ändrad:
BECE0687-C660-416C-B81A-D62827CCE878.jpeg

Något mer modernt vevlager. Drygt 2 hg lättare också. Nog för att en del av den vikten ligger i vevpartiet nu, men totalt blir det ändå lättare än tidigare kombination.

Jag gillar sånthär - gammal ram med nya delar. Men varför köpte du inte ett silvrigt vevparti... det där gråa ser fel ut ;)

ostrand sa:
Jag gillar sånthär - gammal ram med nya delar. Men varför köpte du inte ett silvrigt vevparti... det där gråa ser fel ut ;)

Det är mer svart i verkligheten. Tror att helheten blir bra med det svarta vevpartiet. Alla andra delar i bygget är i svart färg. Nu så är det bara de vita pedalerna som sticker ut.
Lite sugen på att byta bromsarna, från ljusgrå till svart. Fast jag tror att jag lugnar mig med komponentbyten en stund.

Fränt, satt först och täntke på en en full retro resto på den.
Men så såg sysfter. Och gammalt möter nytt har en charm med :D Ska blir kul att följa..

840BE235-B5BA-4558-9546-C5FFF30139EE.jpeg

Idag så kom de sista delarna hem till mig. Blev att plocka fram verktygen för att montera allt kvarvarande.
Dit med den nya framväxeln, i med nytt bromsvajerhölje inkl. tillhörande vajer för att avsluta med ny styrlinda.
Var nyss ut och provade den litet lätt på den enda grusfria plätten här utanför.

Jättesnyggt! Ett modern compact-styre med mindre reach och drop kanske? Kanske iofs inte går ihop med styrstammen som väl är 25.4 mm vid styret.

Snyggt! Förslag på eventuellt styre, 3T 199 prima är samtida med ramen och finns med lite drop. Väger ca 200 gram.

623F88ED-24D1-4B29-86A8-F0E3C428A7D72.jpg

Nu så är cykeln överlämnad till farsan. Han tog en liten provtur och gillar utväxlingen skarpt.

Senast ändrad:
Kul och snyggt bygge, jag har själv en svart Trek 5500 OCLV från 97, tror att det var samma typ av ram som Lance vann sin första TdF på.
Min är full Dura Ace 9d och det sitter en carbongaffel från LOOK på den, Mavic Open Pro fälgar på DA nav. Än idag är den cykeln väldigt bra. Tyvärr har höger reglage blivit dåligt och jag vet inte riktigt var man får tag på ett gammalt DA 9-delat handtag???

Om det är nån som känner att den vill lägga ner lite kärlek på min så är den till salu (strl 58) men jag har ingen aning om vad värdet på den är.

Av religösa och sentimentala skäl så vill jag inte separarera från den för mindre än fem lax eller är det helt orealistiskt?

Jag kan fota och lägga upp lite bilder här om det är nån som är intresserad av hur den ser ut .

Sorry för lite lätt trådkap!

En liten uppdatering.
Tog ner hojen till mig för att serva den inför sommarsäsongen.
Kände i backen ner att bromsarna inte kändes så roliga, så det lades en beställning på ett par R8000.

IMG_7078.jpeg

IMG_7094.jpeg

Tycker att det blev snyggare med den mörka färgen till den här ramen. Snyggare än de gamla grå.

IMG_7079.jpeg

Fanns fullt med torrsprickor i de gamla däcken, så jag slängde på ett par bättre begagnade som låg i däcklådan. Från 22 mm fram och 24 mm bak, så rullar den nu på 25 mm breda däck. Något mer komfort borde det bli.
Dök upp en annons här på HR på en bakväxel, R8000 GS som införskaffades raskt.
Så nu har cykeln fått sig en liten uppdatering till och är redo för sommarens cykling.

IMG_7091.jpeg

Får hoppas att det blir fint väder i sommar, för ägaren till cykeln är en riktig finväderscyklist.

Väcker liv i den här tråden. Farsan cyklar väl inte så mycket precis.
Funderar på att beställa en sådan:
IMG_0136.jpeg

För att montera en vanlig styrstam och ett kompaktare styre på det. Gissar på att cykeln behöver lite mer komfort för att trampas mer på.
Funderar även på om jag skall slänga dit mitt R8000-vevparti istället för 6800 som sitter på nu.

Inte ofta som man måste börja med att rensa bort spindelnät på en cykel innan man börjar att skruva.
Hej.. Känner igen spindelnät och mög, ibland undrar man... Jag köpte ett par Zipp 303or med tuber som nog inte rullat sen mammutarna regerade, säljaren sade att de inte rullade något vidare. Inget fel på bakhjulet men framnavet hade nog Arne Tammer justerat på sin tid. Sju minuter å två förlängda insexfemmor så var de klara att ralla iväg på... mvh borano20

Så, nu så har jag slängt på ett R8000-vevparti och bytte även framväxeln från R7000 till R8000.
Tillfälligt monterad kedja för att ställa in framväxeln, den ”riktiga” kedjan förbereds för vax just nu.

IMG_6570.jpeg

Styret blir ett något mer kompakt styre från Syncros på en 100 mm lång stam från Cube.
IMG_6573.jpeg

Snyggt, lite aceton på den röda logga hade gjort trevligt för utseendet.

Riktigt kul byggtråd, kul att rädda en fina gammal ram

Tillbaka
Topp