[byggtråd] Retro flirt i stål

[byggtråd] Retro flirt i stål
Snyggt!! Har själv en i Faema färgen.
derosa004.JPG

Rene Herse har fina vevparti, om inte silver Campa hittas.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Faema sa:
Snyggt!! Har själv en i Faema färgen.
Rene Herse har fina vevparti, om inte silver Campa hittas.

Jo jag såg den när jag grävde runt, fin gillar titanium stolpen är det campa? inte lika övertygad om stammen dock.
Snygg vev verkar vara det svåraste, vill ha en retro look men en av mina idéer kräver 110 bcd och då går allt campa bort och mycket annat utom sugino och Migthy vevar i bra skick med 110 bcd är inte heller helt lätta att hitta, men jag har en plan B som är acceptabel.

Budade hem bromsar idag i alla fall, så komponent samlandet har börjat.

Högflänsnav hade varit trevligt men verkar gå bort på vikt och utbud dessutom har jag ögonen på fälgar som väger en del, Ambrosio Nemisis ser förbaskat trevliga ut.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
aribr sa:
Dessa vevar ser trevliga ut för ett retro-modernt bygge...inte dyra heller.

https://www.planetx.co.uk/i/q/CSHOCNC/holdsworth-retro-crankset

Bild:

Perfekt utseendemässigt, en ganska skamlös variant av äldre campa eller sugino som ligger perfekt prismässigt,
Tyvärr delar den ett problem som orginalen oxå har, finns inte i 110 bcc utan bara 130, sen som vanligt med x-planet så saknas lite info om prylarna, orkat om denna fixar 11-växlat.

Tror jag får gå på min säkra plan B som har en några små irriterande deltaljer, men med moderna kransar som tar 11-växlat och har ramper osv för vettig prestanda.

Men det var definitivt ett av de bästa moderna alternativen jag sett så långt tack för tipset.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Rene Herse / Compass är inte bara synddyrt, de är dessutom lite väl åldersstigna i designen (de är väldigt mycket Bicycle Quarterly, och inte bara på ett bra sätt - lite väl mycket cykla i knickers och knästrumpor). Resonemanget bakom de lite udda vevlängderna är underhållande på ett inte helt helt positivt men mycket typiskt Heine-sätt.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Miss Lycka 2.0 sa:
Varför fungerar inte ett Campa med 113 mm BCD?

I Teorin funkat det ganska bra, men det begränsar utbudet av compactklingor till endast campa, sen är det egentligen bara Triompe som ser kul ut i 113 utförande och de betingar oftast ett ganska högt pris.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
[byggtråd] Retro flirt i stål
Singular sa:
Rene Herse / Compass är inte bara synddyrt, de är dessutom lite väl åldersstigna i designen (de är väldigt mycket Bicycle Quarterly, och inte bara på ett bra sätt - lite väl mycket cykla i knickers och knästrumpor). Resonemanget bakom de lite udda vevlängderna är underhållande på ett inte helt helt positivt men mycket typiskt Heine-sätt.

Har hört bra saker om compass däcken, men tror inte jag heller skulle vara helt ense med `Jan H om alla hans idéer om cykling. TA Specialite har en modernare variant på konstruktionen som känns vettigare om man vill ha utbytbara spindlar, dock tyvärr lite för moderna i utseendet för detta projekt
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Vevarmstipset måste bli Centaur för fyrkantsvevlager (bör väl vara 10d) som finns i 110mm. Funkar säkert alldeles kanon även med 11d.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Crocko sa:
Det som grämer mig mest egentligen är campas annorlunda val av klingstorlekar så det får nog bli ett look alike vevparti för att jag skall få de 110 bcd som jag helst vill ha.

Campa Victory och någon annan grupp har klingor med BCD på 116 och då går det att hitta klingor i alla möjliga storlekar. Jag beställde en 35(!)-klinga från Belgien eller nåt.
 
Senast redigerad av en moderator:
[byggtråd] Retro flirt i stål
Vet ju hur frustrerande sega trådar utan byggande i kan bli, så får väl försöka stimulera genom att dela med mig av vev dilemmat och försöka hitta en lösning. Det kan ju kanske te sig lite analt att krångla så mycket över en vev, men låt mig sätta scenen så kanske det går att fatta lite.

Egentligen så har jag ju 3 byggen igång parallelt och alla har sina utmaningar i vevpartiet, pendlaren som skulle vara en snabbfix har en axel med lätt gängpaj efter att cykelaffären fick använda en betydlig massa våld för att lossa den, dessutom har jag bara för långa eller korta klingbultar efter att kört singelkonveretering.

Till mitt lättviktsbygge så tillverkar inte SRAM den kombo av vevar och axlar som jag behöver för att köra veven helt i kolfiber med BB386 längd på axeln, så vad gör man, jo man köper 2 vevar och bygger ihop 1 sån man ville ha av delarna. Kalla mig gärna knäpp, passande beskrivning som jag känner mig bekväm med, men jag gillar att uppnå det resultat som jag tänkt mig.

Och i all frustration av att leta delar så jag ett enkelt klassiskt stål projekt för att slippa frustrationen av att vänta på exotiska delar och vad fastnar man på, jo veven.

Så det var bakgrunden, så här är de "skallkrav" som gäller för vevar: det skall vara 110 BDC dels för utväxling och dels för att jag hittat retroklingor som tar 11 växlat som cykeln kommer ha. Jag kommer köra 4-kants axel för att det ger bäst urval av retro vevar, utseende mässigt vill jag antingen hamna i närheten av klassisk campa eller tidlös retro look som inte ser ut som campa.

Nu har jag några alternativ som går att fa tag i och som uppfyller mina kriterier så då kör vi helt enkelt flipp eller flopp tänkte jag.
 

Bilagor

  • TA_Carmina_0.jpg
    TA_Carmina_0.jpg
    83.7 KB · Besök: 119
  • velo orange.jpg
    velo orange.jpg
    16.2 KB · Besök: 63
  • SR Super custom.jpg
    SR Super custom.jpg
    49.2 KB · Besök: 70
  • ird-defiant.jpg
    ird-defiant.jpg
    48.4 KB · Besök: 56
[byggtråd] Retro flirt i stål
Vevarna har du ju placerat i ordning alldeles själv, bästa å coolast längst ner och ett nono Shimanolookalike överst:-)

/T
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
tmalm sa:
Vevarna har du ju placerat i ordning alldeles själv, bästa å coolast längst ner och ett nono Shimanolookalike överst:-)

/T

Kul att du säger det, det var faktiskt ingen tanke bakom det, men det blir ännu inte lustigare med din kommentar och tips jag fått tidigare.
Jag uppskattar verkligen att det finns olika läger och att man håller på sitt märke annars skulle mångfalden utarmas rätt fort, men det är tydligt för någon som jag som är helt färsk på campa prylar att det värsta som kan hända är att det ser ut som shimano, vilket blir extra roligt när man som jag introducerar 110BCD som ett krav vilket minskar valet av tillgängliga campa vevar.

Så vad vill jag säga med detta då, jo att jag kommer gå vägen på retro look alike alternativet för det ger den visuella effekten jag är ute efter och jag kan vara besvärlig och köpa 110 klingor, sen slipper jag grunna mer på var som gör shimano så fult i jämförelse med campa vevar som jag blivit tipsad om.
 

Bilagor

  • Veloce.jpg
    Veloce.jpg
    4.4 KB · Besök: 108
  • Centaur.jpg
    Centaur.jpg
    4.5 KB · Besök: 71
  • Shim 105.jpg
    Shim 105.jpg
    22.8 KB · Besök: 69
[byggtråd] Retro flirt i stål
Singular sa:
På temat resto-mod / pro-touring (lånar generöst ur bilvärlden), ett rätt bra exempel;

https://cyclingtips.com/2019/02/bikes-of-the-bunch-bianchi-specialissima-x-4/

(Lite sådär med lackad stolpe/stam även om det ger en schysst customkänsla, samt att stammen i stilen är för köttig. Snyggt i övrigt!)

Ja jag vet inte riktigt vart man skall börja, eller så väljer man att kalla det en custom och sen är allt OK.
Personligen bryter den mot 3 saker som kanske är löjliga men så tycker jag i alla fall, inga feta osymmetriska 4-ekrade vevar på en stålcykel likväl som feta kolfiber gafflar inte hör hemma där, dessa 2 finns en klar logik bakom, det ser helt enkelt inte bra ut med komponenter som är påtagligt tjockare är rör diametern i ramen. Det sista kan väl vara mer av en smakfråga men ändå, italienska fullblod förtjänar campa framför en shimanogrupp.

Sammanfattningsvis, ett coolt bygge, inte i min smak.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Holmis sa:

Funtionsmässigt är det absolut ett alternativ, skall man krångla med estetik och det skall man :) så är föregångarna till det där som passar som handen i handsken, men som alla stolta japanska produkter på den tiden så kikade man lite mycket på "originalen" så de vanligaste har BCD som Campa, några som "stor" Shimano, compact var tydligen inte modernt.

Men sen finns det ju de heliga gralerna som är helt rätt, men de är lika ovanliga som hönsglasögon. Håller dock gluggarna öppna och i "värsta" fall får det bli en kopia på kopian i form av IRD eller velo orange som ser rätt ut även om de är Nya

En sån med lite längre arm skulle inte göra ont.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    43.9 KB · Besök: 98
[byggtråd] Retro flirt i stål
desmo sa:
Jag gillar ju blandningen av lite retro med det lite moderna. Så detta tipset är nog inte vad du letar efter, men någon annan kanske tycker det är intressant. Jag trillade i alla fall över en bild på instagram där de moddat en Potenza-grupp.
https://www.instagram.com/p/Bt2qoUrgzrJ/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Chris Howard dök upp tidigare i tråden (med ett gäng pantograferade reglage) och är förstås en duktig hantverkare, men jag tycker att det här blir lite väl mycket. Gruppen blir inte mindre ful för att man får den att föreställa något annat... :D
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Singular sa:
desmo sa:
Jag gillar ju blandningen av lite retro med det lite moderna. Så detta tipset är nog inte vad du letar efter, men någon annan kanske tycker det är intressant. Jag trillade i alla fall över en bild på instagram där de moddat en Potenza-grupp.
https://www.instagram.com/p/Bt2qoUrgzrJ/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Chris Howard dök upp tidigare i tråden (med ett gäng pantograferade reglage) och är förstås en duktig hantverkare, men jag tycker att det här blir lite väl mycket. Gruppen blir inte mindre ful för att man får den att föreställa något annat... :D

Det är lite av lindans på slakt snöre, men för en gångs skulle är jag lite glad för tiden det tagit att leta delar eftersom jag haft en möjlighet att gå igenom känslorna. Moderna prylar som skall imitera originalen blir lite Franklin Mint eller replika vapen från hobbex, vid en första anblick ser det coolt ut men ju längre man riddare på det inser man (jag) att de saknar personligheten från bägge epokerna, det är lite som de skäms över att vara nya.

Det har i alla fall hjälpt mig att ta ut en riktning, det blir autentiskt 80-90 tal överallt där det funkar utan funktions eftergifter, sen blir det nyare när det gäller växlar, och här skall jag eftersträva "ålders anonymisering" helt enkelt välja prylar som ser så omodernt ut som det kan utan att go crazy.

Smaken är naturligtvis helt personlig, men mitt petimetrande med vevar har fått mig att tänka på att det är verkligen små detaljer som gör skillnaden. Sen får väl slutresultatet avgöra om jag lyckas.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Nu läser jag ju att du verkar vara helt inställd på 110BCD och sådär, men om du kan tänka dig att rucka på det har jag ett par av dom snyggaste fyrkantsvevarna som gjorts till salu för en vettig peng. Campagnolos Record vevar med gömd 5:e arm, funkar med allt från 8 till 11/12 delat och har just nu 53/39 klingor. Har inte använt dom själv sen dom satt på min gamla Champion Mondial AB.
På tränings/funkishjul - Mack-nav, sapim eker och H+son TB14 fälgar:
16968371785_0c98638d25_b.jpg

Snabbhjul ala äldre Zipp 404or:
16967432941_689dda4267_b.jpg


Som inspiration kan jag väl dela med mig av den här också, numer åker jag runt i Jämtland/Åre på den här italienska skönheten från -92, en Somec Mercury. Min första utsvävning från muffade stålramar (förutom det där året då jag var otrogen stål och rullade på en Ridley Damocles) i TIG:ade Columbus Genius rör:
Samma träningshjul som Gazellen hade:
35674202302_9c7c77bb5f_b.jpg

Samma Zipp 404or:
35802661366_36972f6eaa_b.jpg


Skulle du någon gång bli sugen på att kapa 500gram i fronten på din De Rosa så skulle jag spana in Columbus Minimal-gaffel, bland andra Torelli kör dom på sina klassiska stålramar och kan du få tag på färgkoden till den ram eller hitta en lackerare som kan färgmatcha den mot ramen så ser det inte alls utomjordiskt ut!
FrameGallery-IMG_4105.jpg
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Crocko sa:
Singular sa:
desmo sa:
Jag gillar ju blandningen av lite retro med det lite moderna. Så detta tipset är nog inte vad du letar efter, men någon annan kanske tycker det är intressant. Jag trillade i alla fall över en bild på instagram där de moddat en Potenza-grupp.
https://www.instagram.com/p/Bt2qoUrgzrJ/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Chris Howard dök upp tidigare i tråden (med ett gäng pantograferade reglage) och är förstås en duktig hantverkare, men jag tycker att det här blir lite väl mycket. Gruppen blir inte mindre ful för att man får den att föreställa något annat... :D

Det är lite av lindans på slakt snöre, men för en gångs skulle är jag lite glad för tiden det tagit att leta delar eftersom jag haft en möjlighet att gå igenom känslorna. Moderna prylar som skall imitera originalen blir lite Franklin Mint eller replika vapen från hobbex, vid en första anblick ser det coolt ut men ju längre man riddare på det inser man (jag) att de saknar personligheten från bägge epokerna, det är lite som de skäms över att vara nya.

Det har i alla fall hjälpt mig att ta ut en riktning, det blir autentiskt 80-90 tal överallt där det funkar utan funktions eftergifter, sen blir det nyare när det gäller växlar, och här skall jag eftersträva "ålders anonymisering" helt enkelt välja prylar som ser så omodernt ut som det kan utan att go crazy.

Smaken är naturligtvis helt personlig, men mitt petimetrande med vevar har fått mig att tänka på att det är verkligen små detaljer som gör skillnaden. Sen får väl slutresultatet avgöra om jag lyckas.

Jag är för ny i cykelvärlden för att veta vad jag gillar. Eller vad som är "korrekt" vad gäller tidsepoker etc. Jag blir imponerad av er som dels har teknisk koll, men även "historisk" koll. Det ska bli väldigt kul att se slutresultatet!

Själv försöker jag förstå varför jag tycker en cykel är snygg eller inte. Och sedan märker jag även hur min smak förändras. Det jag gillade för 5år sedan är inte samma sak som jag gillar idag. Men smala rör och traditionell geometri gillar mitt öga. Sedan har jag svårare att förstå när sadlar/styren/hjul gör en perfekt balanserad cykel. Den där svartkonsten som tex båtbensbudet behärskar!
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
desmo sa:
Crocko sa:
Singular sa:
desmo sa:
Jag gillar ju blandningen av lite retro med det lite moderna. Så detta tipset är nog inte vad du letar efter, men någon annan kanske tycker det är intressant. Jag trillade i alla fall över en bild på instagram där de moddat en Potenza-grupp.
https://www.instagram.com/p/Bt2qoUrgzrJ/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Chris Howard dök upp tidigare i tråden (med ett gäng pantograferade reglage) och är förstås en duktig hantverkare, men jag tycker att det här blir lite väl mycket. Gruppen blir inte mindre ful för att man får den att föreställa något annat... :D

Det är lite av lindans på slakt snöre, men för en gångs skulle är jag lite glad för tiden det tagit att leta delar eftersom jag haft en möjlighet att gå igenom känslorna. Moderna prylar som skall imitera originalen blir lite Franklin Mint eller replika vapen från hobbex, vid en första anblick ser det coolt ut men ju längre man riddare på det inser man (jag) att de saknar personligheten från bägge epokerna, det är lite som de skäms över att vara nya.

Det har i alla fall hjälpt mig att ta ut en riktning, det blir autentiskt 80-90 tal överallt där det funkar utan funktions eftergifter, sen blir det nyare när det gäller växlar, och här skall jag eftersträva "ålders anonymisering" helt enkelt välja prylar som ser så omodernt ut som det kan utan att go crazy.

Smaken är naturligtvis helt personlig, men mitt petimetrande med vevar har fått mig att tänka på att det är verkligen små detaljer som gör skillnaden. Sen får väl slutresultatet avgöra om jag lyckas.

Jag är för ny i cykelvärlden för att veta vad jag gillar. Eller vad som är "korrekt" vad gäller tidsepoker etc. Jag blir imponerad av er som dels har teknisk koll, men även "historisk" koll. Det ska bli väldigt kul att se slutresultatet!

Själv försöker jag förstå varför jag tycker en cykel är snygg eller inte. Och sedan märker jag även hur min smak förändras. Det jag gillade för 5år sedan är inte samma sak som jag gillar idag. Men smala rör och traditionell geometri gillar mitt öga. Sedan har jag svårare att förstå när sadlar/styren/hjul gör en perfekt balanserad cykel. Den där svartkonsten som tex båtbensbudet behärskar!

Jag skulle inte tillskriva mig själv riktigt den kollen definitivt inte som Björn har i sina byggen, men sakta lär man sig vad man gillar precis som du säger, vad som fungerar ihop och vad som absolut inte gör det. Finns säkert en del som stört sig på min röda sadelklämma på min Gradient, men den hade en historia. Innan jag kom till hjulbygget så hann min smak vrida från matt kolfiber med röd eloxerade nipplar, klingbultar mm till en mer nedtonad variant men till saken hör att jag hade köpt en väldigt speciell klämma som klämmer i 2 olika dimensioner för att vara på den säkra sidan då min stolpe är shimsad.

Så mot bättre vetande och helt malplace då allt annat rött var borta så hamnade klämman där för att jag inte orkade beställa en ny, snart skall jag borra ur den rundsvarvade skruven och sätta dit klämman som hör hemma där, så genom att göra "fel" så kommer man sakta fram till vad som är rätt för en själv.

Nu borde jag snart äntligen få i ordning pendlarhojen efter en hemsk erfarenhet så då kan jag förhoppningsvis sammanfatta en byggtråd om hur man inte köper och bygger cykel.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Håller själv på att bygga ihop denna, delarna är just nu bara påslängda för att se om det känns "rätt". Skall få en annan styrstam och svarta vajrar och annan styrlinda. (skall också rengöras och fixas till)
Är en 2001-2003 Eddy Merckx MX-Leader i Columbus MXL stål med Team Domo Farm frites färg
Dura Ace 7800 grupp, saknar dock en framväxel (braze on) (någon som har en liggandes ? Kan bytas mot en med klämma)
Är väl iofs nästan tidsenlig, denna modell slutade tillverkas 2003 enligt Eddy Merckx, och Dura ace 7800 kom väl 2004..

DSC_0016.JPG
 
Senast ändrad:
[byggtråd] Retro flirt i stål
morrberg sa:
Håller själv på att bygga ihop denna, delarna är just nu bara påslängda för att se om det känns "rätt". Skall få en annan styrstam och svarta vajrar och annan styrlinda. (skall också rengöras och fixas till)
Är en 2001-2003 Eddy Merckx MX-Leader i Columbus MXL stål med Team Domo Farm frites färg
Dura Ace 7800 grupp, saknar dock en framväxel (braze on) (någon som har en liggandes ? Kan bytas mot en med klämma)
Är väl iofs nästan tidsenlig, denna modell slutade tillverkas 2003 enligt Eddy Merckx, och Dura ace 7800 kom väl 2004..

Grym! Bra spännvidd på tidstypiska prylar i bilden generellt. :D
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
morrberg sa:
Håller själv på att bygga ihop denna, delarna är just nu bara påslängda för att se om det känns "rätt". Skall få en annan styrstam och svarta vajrar och annan styrlinda. (skall också rengöras och fixas till)
Är en 2001-2003 Eddy Merckx MX-Leader i Columbus MXL stål med Team Domo Farm frites färg
Dura Ace 7800 grupp, saknar dock en framväxel (braze on) (någon som har en liggandes ? Kan bytas mot en med klämma)
Är väl iofs nästan tidsenlig, denna modell slutade tillverkas 2003 enligt Eddy Merckx, och Dura ace 7800 kom väl 2004..


Jag har en snarlik EM Leader mer blått och större ram. Nån form av jubileumsmodell. Har ingen bild och mycket delar är nog ditsatta i efterhand. Bla Lookgaffel i kolfiber.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
morrberg sa:
Håller själv på att bygga ihop denna, delarna är just nu bara påslängda för att se om det känns "rätt". Skall få en annan styrstam och svarta vajrar och annan styrlinda. (skall också rengöras och fixas till)
Är en 2001-2003 Eddy Merckx MX-Leader i Columbus MXL stål med Team Domo Farm frites färg
Dura Ace 7800 grupp, saknar dock en framväxel (braze on) (någon som har en liggandes ? Kan bytas mot en med klämma)
Är väl iofs nästan tidsenlig, denna modell slutade tillverkas 2003 enligt Eddy Merckx, och Dura ace 7800 kom väl 2004..

Kul bygge, gillade att stammen såg så slank ut passar min smak skulle dock varit lite kortare, pekat åt rätt håll och varit poleras all så hade den varit perfekt. Har den ett fabrikat får du gärna dela med dig den infon. David Ragnarsson på vintage racer forumet på fejjan kan nog garanterat hjälpa dig med växeln hans bra att ha lådor verkar vara stora, kompletterade en DA 7200 grupp från honom ganska nyligen.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Kort statusuppdatering är väl på sin plats när det är så mycket positiv energi här, utlämningen på coop har enligt en avi ett par bromsar att lämna ut och imorgon om schenker och logistik gudarna vill väl så kommer det att avslöjas om jag köpt en pärla eller en citron.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Crocko sa:
morrberg sa:
Håller själv på att bygga ihop denna, delarna är just nu bara påslängda för att se om det känns "rätt". Skall få en annan styrstam och svarta vajrar och annan styrlinda. (skall också rengöras och fixas till)
Är en 2001-2003 Eddy Merckx MX-Leader i Columbus MXL stål med Team Domo Farm frites färg
Dura Ace 7800 grupp, saknar dock en framväxel (braze on) (någon som har en liggandes ? Kan bytas mot en med klämma)
Är väl iofs nästan tidsenlig, denna modell slutade tillverkas 2003 enligt Eddy Merckx, och Dura ace 7800 kom väl 2004..

Kul bygge, gillade att stammen såg så slank ut passar min smak skulle dock varit lite kortare, pekat åt rätt håll och varit poleras all så hade den varit perfekt. Har den ett fabrikat får du gärna dela med dig den infon. David Ragnarsson på vintage racer forumet på fejjan kan nog garanterat hjälpa dig med växeln hans bra att ha lådor verkar vara stora, kompletterade en DA 7200 grupp från honom ganska nyligen.

Den stammen skall bytas mot en annan svart tidsenlig 3ttt är tanken. Den som satt på heter "3TTT Forge Ahead " och finns som NOS på PlanetX för 3£. Dock bara 130mm kvar https://www.planetx.co.uk/i/q/ST3TFRGAHD/3ttt-forge-ahead-stem
Finns också 3TTT Forgie Ultralight för 1£ dock bara 130 och 140mm kvar https://www.planetx.co.uk/i/q/ST3TFORG/3ttt-forgie-stem-ultralight-road-bike-handlebar-stem-135g och The Steam för 2£ https://www.planetx.co.uk/i/q/ST3TTHESTEM/3ttt-the-stem
Tack för tipset om vintage race på fejjan, är medlem där sedan ett par år ;)
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
Leffe sa:

Tack jag såg den, och har faktiskt en exakt likadan liggandes här hemma, men tror att Italienofilerna kommer rulla runt i sina gravar om jag slänger på något som det står shimano på, och i ärlighetens namn håller jag nog med dem.

Väldigt kasst ljus just nu, men hämtade nog mitt genom historien absolut bäst packade kollie idag och när allt skyddsmaterial var borta så visade sig en i stort sett prickfri ram så nu känns det inspirerande att börja beställa hem prylar, bilder kommer imorgon.
 
[byggtråd] Retro flirt i stål
MX Leader med Record 10V (triple) förutom bakväxeln som är andra generationens Racing T 9V - som är 10V kompatibel. Orsaken var/är att Record 10V hade svart kokos-parallellgram. Senare även andra delar. Passade inte in i bygget.

43707298511_36c7e68911_k.jpg
 
Senast ändrad:
[byggtråd] Retro flirt i stål
J2000E sa:
MX Leader med Record 10V (triple) förutom bakväxeln som är andra generationens Racing T 9V - som är 10V kompatibel. Orsaken var/är att Record 10V hade svart kokos-parallellgram. Senare även andra delar. Passade inte in i bygget.

Tjusig, skulle behöva fatta kompabilitet mellan campa derailleurs och shifters av olika generationer, lite enklare med dina reglage kanske, men har fattat att det finns lite olika hårda fjädrar som man måste ta hänsyn till om man börjar blanda olika modeller.
Har inte tagit ett slutgiltigt beslut om det blir 10 eller 11 växlat, har en del 10 prylar som jag skulle kunna återanvända, eller så byter jag rubbet.
 
Tillbaka
Topp