[Byggtråd] Riktställ

Duckyboy

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
Efter en sommar med tre havererade bodys så fick jag erbjudande av cykelleverantören att köpa ett Hope pro 4 nav för en billig peng. ?
Så blev till att youtuba och lära sig bygga hjul. ? För längesedan fanns en tråd här på happy om att snickra ihop ett riktställ. Har länge funderat på att göra detta.
I och med att vintern kom så blev det ett lagom vinterprojekt.
IMG_20190130_183325.jpg

Alla delar tillsågade.
IMG_20190130_183547.jpg

Nu skall jag bara bestämma mig för om det skall klarlackas vitmålas eller lämnas som det är.

EST

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
Nice jag har med byggt mig ett sånt funkar kalas, okej man bygger inte lika snabbt som i ett riktigt men ändå :)

kolan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
Funderar på att bygga ett riktställ men är lite osäker på hur jag ska få till dom där metallbitarna som man fäster hjulet i. På ritningen jag har står det att det ska vara 6mm tjock stål, är inte det överdrivet? Tänkte på skarvjärn med hål som finns att köpa men dom är bara 2 mm, typ en sån här och sen bara såga ner till första hålet.
https://www.byggmax.se/skarvjärn-metall-p729311

Ni som byggde eget vad använde ni?

bearthefear

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
kolan sa:
Funderar på att bygga ett riktställ men är lite osäker på hur jag ska få till dom där metallbitarna som man fäster hjulet i. På ritningen jag har står det att det ska vara 6mm tjock stål, är inte det överdrivet? Tänkte på skarvjärn med hål som finns att köpa men dom är bara 2 mm, typ en sån här och sen bara såga ner till första hålet.
https://www.byggmax.se/skarvjärn-metall-p729311

Jag gjorde ett eget beslag av en hålplatta såhär:
96F68164-5D22-40AD-B3AD-1D342105FF27.jpeg

Visserligen 3 mm godstjocklek, men absolut stabilt nog. Och billigt ;)

bearthefear

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
pbeijer sa:
Behövs inte metall, jag tog en plastskärbräda och sågade till och borrade några hål i.

Får du klockorna att stå tillräckligt stilla för att få någon mätprecision? Jag funderar på att köpa en klocka, men tänkte att det kanske är svårt att få allt att vara så stilla att det gör någon skillnad i praktiken.

pbeijer

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
bearthefear sa:
pbeijer sa:
Behövs inte metall, jag tog en plastskärbräda och sågade till och borrade några hål i.

Får du klockorna att stå tillräckligt stilla för att få någon mätprecision? Jag funderar på att köpa en klocka, men tänkte att det kanske är svårt att få allt att vara så stilla att det gör någon skillnad i praktiken.
Klockorna är rätt så tunga så de står tillräckligt stadigt.

joohan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
kolan sa:
På ritningen jag har står det att det ska vara 6mm tjock stål, är inte det överdrivet?

Jag tänkte att ju närmare tjockleken på gaffeländarna, dessto mindre behöver jag skruva på snabbkopplingen. Det är verkligen inte nödvändigt med mycket gods med tanke på vilka krafter som är involverade.

kolan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
joohan sa:
Jag tänkte att ju närmare tjockleken på gaffeländarna, dessto mindre behöver jag skruva på snabbkopplingen. Det är verkligen inte nödvändigt med mycket gods med tanke på vilka krafter som är involverade.

Om man kör med QR-nav är det väl tänkt att navaxeln (9mm) ska vila på godset och klämmas fast med QR? Om man inte har tillräckligt tjockt gods kommer axeln sticka ut på andra sidan och inte klämmas fast? Går väl iför sig fixas med brickor men hade varit skönt att slippa.

joohan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
kolan sa:
joohan sa:

Om man kör med QR-nav är det väl tänkt att navaxeln (9mm) ska vila på godset och klämmas fast med QR? Om man inte har tillräckligt tjockt gods kommer axeln sticka ut på andra sidan och inte klämmas fast? Går väl iför sig fixas med brickor men hade varit skönt att slippa.

Just det, så var det ju innan jag fixade tjockare stålbitar. Om du har vanliga (?) nav, kolla hur mycket axelutstick du har och se till att plåtbitarna är tjockare. Annars blir det som du skriver med snabbkoppling mot axeln.

kolan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
Jag har inte kommit så långt men det är alltid en början ;) Med dubbla plattjärn så blir det 6 mm, det borde räcka för QR-axeln som sticker ut :P

Bilagor

• IMG_2196.JPG
    IMG_2196.JPG
    178 KB · Besök: 43

Duckyboy

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
Blir ju hur fint som helst!
Gör du på ”frihand” eller efter någon ritning? Isf från vart?[/quote]

Jag googlade hittade en bild på ett ställ som såg bra ut. Med bilden som förebild så gjorde jag en enkel ritning.

kolan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
Nu är mitt färdigt, får se om jag vågar använda det bara :D kommer nog mest ha det till småjusteringar till en början. En vacker dag kanske man ger sig på att bygga helt från grunden. Man skulle haft nått gammalt hjul att öva på.

Bilagor

• IMG_2238.JPG
    IMG_2238.JPG
    171.9 KB · Besök: 96

Duckyboy

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
Ikväll blev det klart. ??
Hjulet riktat och avstressat?.
IMG_20190209_181914.jpg

IMG_20190209_181925.jpg

Smidigare att ha ett ställ. Men största fördelen är att jag kan vara inomhus. Slipper vara i garaget där det är kallt. ??.
Ekerspänningen känns ungefär som fram hjulet. Blir nog bra?

InlineOla

Aktiv medlem
[Byggtråd] Riktställ
Har också hamrat ihop ett riktställ. Tanken är att kunna centrera när man bygger, utan dishverktyg eller att flippa hjulet. Ena skänkeln är flyttbar för olika hjulbredder, infräst måttband för att se var den hamnar.

Sen har delen med riktskruvarna en infälld centrumpekare samt insvarvade mm spår på skruvarna. Så, flyttbara delen låses fast på "halva skänkelmåttet" o sen är hjulet centrerat när riktskruvarna har samma utstick. Lät klyddigt men hoppas det ska funka. Armarna med riktskruvarna är roterbara för att passa olika hjuldimensioner.

Rundheten är tänkt att riktas med smalare delen på riktskruvarnas plastpluttar.

Adaptern för olika genomgående standarder är shoppad från ebay.

20210709_162258.jpg

20210709_162410.jpg
20210709_162642.jpg

20210709_162522.jpg

20210709_162504.jpg

20210709_162437.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer