[Byggtråd] Ritchey commando fatbike

Med Martinmats goda minne har jag fått lov att fylla på tråden med mitt eget bygge.

En blandning av tristess och tillfälligheter gjorde att jag nu har en 17" Ritchey Commando ram hos mig. Jag har dessutom köpt ett par Specialized Fatboy SL-hjul som kommer levereras nästa vecka. Tydligen är de väldigt svåra att köra tubeless så jag kommer hålla mig till slang. Dock har de 190mm-nav bak, och ramen tar 170mm. Och här är första valet..
Ekra om med Xd-nav eller vanligt Shimano/SRAM. Jag har bara erfarenhet av 'vanlig' body. Navet ska ju sedan fungera ihop med vald drivlina. Och där lutar jag åt SRAM GX 1x11. Och köper jag komplett grupp levereras det med Xd-kassett. Jag hade tänkt mig Novatec-nav och de verkar levereras med Shimano-body (iaf hos R2).
Annars hade jag hoppats på att kunna hitta det jag behöver på k&s. Men under min första titt hittade jag inte speciellt mkt. Drömmen vore såklart svarta Thomson eller Ritchey-produkter för att matcha ramens ursprung (USA då, inte Taiwan) men så rolig är inte min budget.

Några tankar, råd, tips?

F0F406F9-6C92-440C-AB67-4A75D24A5258.jpeg

Senast ändrad:
Planen börjar bli tydligare..

Jag har ordnat en Bont styrstam på 60mm. Och ett par JumboJim 4" ligger på posten på väg till mig.
Hjulen väntar på att bli upphämtade av mig, sker i veckan.

Som det verkar nu blir det följande:
- Novatec nav med Shimano-body
- Shimano SLX växelpaket 11-46 kassett
- SRAM NX vev (DUB)

- Sadel Specialized Romin som ligger här hemma (ingen speciell känsla eller tanke bakom valet)
- Stolpe? 27,2. Hoppas hitta något på k&s tror jag..
- Styre? Har ett erbjudande om ett styre i totalt avvikande färg.. får se..

- Bromsar är den stora frågan kvar. Shimano är jag van vid. Känns tryggt. SLX tex. Fast SRAM verkar ju ha lyckats med sina Guide. Och Magura MT2 (eller5) ser spännande ut. Några tankar här? 180/160 blir skivorna iaf.

Det sämsta med den här tråden är att jag får för mig att jag skulle behöva en fatbike på landet till vintern ?

Fan.. jag trodde jag hade koll på hela min inköpslista och skulle låta den gå iväg ikväll.. men..
Baknav! Jag var helt inne på Novatec med dendär 10mm qr som postats tidigare i tråden. Men så visar det sig att R2 bara hade 36h och jag ska ha 32! Är vanlig qr mkt sämre när det gäller fatbike? Ska jag jaga 10mm qr? Eller köpa ett annat nav?
Novatec kostar ca 100 euro (kanske något mer då 10mm qr inte ingick. Köper man nav med vanlig 5mm stickaxel ingår den). Hittar inte just den 10mm qr på Novatecs hemsida så vet inte vad totalen landar på.
Nästa steg upp hos R2 är DT 350 men då är det enbart vanlig qr. Kostar ca 160 euro.

Nöja mig med Novatec vanlig qr? 84 euro
Jaga Novatec med 10mm qr? 96 + ? euro
DT350 med vanlig qr? 157 euro?
Annat?

Gaah!

Vanlig QR går bra, tror endcapsen är utbytbara så vill du köra 10 senare borde det gå att ordna

desmo sa:
Fan.. jag trodde jag hade koll på hela min inköpslista och skulle låta den gå iväg ikväll.. men..
Baknav! Jag var helt inne på Novatec med dendär 10mm qr som postats tidigare i tråden. Men så visar det sig att R2 bara hade 36h och jag ska ha 32! Är vanlig qr mkt sämre när det gäller fatbike? Ska jag jaga 10mm qr? Eller köpa ett annat nav?
Novatec kostar ca 100 euro (kanske något mer då 10mm qr inte ingick. Köper man nav med vanlig 5mm stickaxel ingår den). Hittar inte just den 10mm qr på Novatecs hemsida så vet inte vad totalen landar på.
Nästa steg upp hos R2 är DT 350 men då är det enbart vanlig qr. Kostar ca 160 euro.

Nöja mig med Novatec vanlig qr? 84 euro
Jaga Novatec med 10mm qr? 96 + ? euro
DT350 med vanlig qr? 157 euro?
Annat?

Gaah!

Äntligen fick jag iväg en order idag!
Novatecnavet är beställt. Tillsammans med lite andra grejer från Novatec för att konvetera ett annat hjulpar här hemma. Känns skönt att komma vidare!
Och resten av komponenterna tror jag att jag har koll på nu.

Martinmat: Behöver man rostskydda ramen invändigt?

Bjuder på en menlös bild på stammen jag fixat:
E6186E5F-7757-424E-A882-71F17936D6A4.jpeg

Senast ändrad:
desmo sa:
Äntligen fick jag iväg en order idag!
Novatecnavet är beställt. Tillsammans med lite andra grejer från Novatec för att konvetera ett annat hjulpar här hemma. Känns skönt att komma vidare!
Och resten av komponenterna tror jag att jag har koll på nu.

Martinmat: Behöver man rostskydda ramen invändigt?

Bjuder på en menlös bild på stammen jag fixat:

Därom tvista de lärde, jag har inte gjort det men vet en del som behandlar med ex linoljebaserat rostskydd. Finns trådar på ämnet här på happy

Fick hem styret idag efter affär på k&s. Ska bli spännande att se hur det gör sig på cykeln. Orange och grönt? Resterande delar blir typ svart. Men det kan bli hur bra som helst, eller pannkaka.

Har fått iväg beställningarna på resterande grejer. Säkert något jag missat men det får ge sig. Tyvärr slarvar Schenker och däcken jag har beställt är på villovägar. Får se om de hittar paketet eller om jag måste ordna något annat.

BDBCBC7C-9D43-4BAF-8B9E-87730AC235ED.jpeg

Senast ändrad:
Martinmat sa:
Invägning:

Ram 2400gr

Gaffel: 1168gr

Ramen kändes ju helt ok för stål och gaffeln kan man nog få bort ett hekto på genom kapning av styrröret

Vägde min idag:

Ram: 2515g (storlek 17")

Gaffel: 1168g

Annars så kom det dubbla paket idag. Dels JumboJim 4" som Schenker strulat med i typ två veckor. Och dels nya Novatec-navet. Har lossat nipplarna på bakhjulet idag. Och hoppas kunna göra flytten imorgon. Nya navet är ju något smalare mellan flänsarna, men jag hoppas att ekrarna ska fungera ändå. Men de kan ju bli för långa. En chansning.

Hej.

Nu behöver jag hjälp för att veta om det är jag, bike-discount eller Ritchey som rört till det.

Jag beställde detta lager:
https://www.bike-discount.de/en/buy/ritchey-comp-drop-in-1-1-8-is42-162369
styrlager_bd.jpg

Kartong:
6B2D769B-CC2D-4560-87B4-44B1D49E9591.jpeg

Innehåll:
E6542426-8FD0-44B1-9870-6FD0AE07AFA6.jpeg

Men det passar inte!
FCCB1EC1-BE4B-4330-B870-A5438322CD40.jpeg

Mäta lagret ger 44,1mm.
D45EA5A5-B8B1-418E-BF6C-D93B0EF02F8C.jpeg

Mäta ramen ger 41,8mm.
A77B934A-287A-46A0-8C8C-B070072D8C03.jpeg

Vad är det som blev tokigt?
Har försökt kika på Ritcheys hemsida och produktkatalog men hittar inte riktigt vilket lager jag skulle fått istället. Måtten motsvarar ovansidan på detta lager i mitten (pressfit taper): https://eu.ritcheylogic.com/media/itm/magb1/Productfiles/33030008002/1521562177_HS-Comp-PF.pdf
Men det borde ju vara det vänstra av dessa som jag ska ha: https://eu.ritcheylogic.com/media/i...30008003/1521711229_HS-Comp-DI-Integrated.pdf
Och lagret jag fick innehöll 6 delar (+topcap och stjärna). Medans lagret jag borde ha enbart har 5 delar.
Eller hur ligger det till? Lite förvirrat och förtvivlat här just.

Senast ändrad:
Kan inte bidra till att lösa mysteriet, men i mina ögon ser det ut som att du beställt rätt lager men fått fel. Är ramen för semi integrated lager?

Martinmat sa:
Hmmmm, om lagret inte är löst i den svarta hylsan låter det som du fått fel prylar...

Hylsan är i metall. Kontrollerade med magnet! Det blir att maila tysken.
Paketet för styrlagret såg lite "slitet" ut, och delarna inuti låg i en återställningsbar plastpåse som var onödigt stor.

Bike-discount har bekräftat att styrlagret är fel. Så nu ska det gå i retur dit innan de kan skicka ett nytt. Segt. Men det är ju nedsidan av postorder. R2 har inte släppt iväg min order heller då DUB-verktyget saknas.

Undra om bd börjat tappa stinget.. beställde häromveckan en nw klinga 104bcd fick en 96bcd asymmetriskt

Dock inget knussel att byta den men tog ngn vecka

Jag fick rätt styrlager igår från Tyskland. Bikediscount hanterade det hela bra, även om returfrakten tog ovanligt lång tid. Så idag var jag hos LBS och fick crownrace monterat, och starnut islagen. Som syns har jag inte kapat styrröret, och har en hemsk radda distanser. Men det kommer åtgärdas. Nu krävs bara någon timme i lugn och ro så borde den vara cykelklar snart!
Jag hoppas på premiär i mellandagarna eller början av 2019 (har liksom fullt upp det närmaste).

212FD0CC-7394-4D4D-86D0-8E4951F9AEE2.jpeg

Senast ändrad:
Då är Commandon rullande! Det har inte blivit någon provtur än tyvärr.
Det känns som en vettig cykel. Inget riktigt snik, inget riktigt high-end. Vikten stannade på ca 14,6 på bagagevågen vilket är 100g mer än på excel-arket så det är väl rimligt.

IMGP6893.JPG

IMGP6895.JPG

IMGP6896.JPG

viktfatbike.jpg

Önskemål framöver är att gå över till tubeless.
Jag har tänkt att ha cykeln som lite upptäckarcykel, lite småäventyr. Därför vill jag även skaffa en pakethållare fram.

Någon som vet hur det fungerar med barnstol och lite terräng? Vore kul att kunna ta med stora tjejen på lite vindskyddsövernattningar.

Grymt snyggt, gillar avbrottet med rött styre.

Jag har mött några stigcyklister med barnstolen "mellan" armarna, enligt dem var det tipp topp.

Nu vet inte jag åldern på din stora tjej men jag har en https://mac-ride.com/ hemma och min tjej och äldre kille kunde hänga med på till 4 1/2 - 5 år utan problem. Sitter bra och dom tycker att det är sjukt roligt. Rekommenderar den starkt!

roding sa:
Nu vet inte jag åldern på din stora tjej men jag har en https://mac-ride.com/ hemma och min tjej och äldre kille kunde hänga med på till 4 1/2 - 5 år utan problem. Sitter bra och dom tycker att det är sjukt roligt. Rekommenderar den starkt!

Jag är sugen på något sådant. Stora tjejen är 4år nu, ca 100cm lång. Och själv är jag bara 168cm så jag är lite fundersam över hur bra hon skulle få plats..

desmo sa:
roding sa:

Jag är sugen på något sådant. Stora tjejen är 4år nu, ca 100cm lång. Och själv är jag bara 168cm så jag är lite fundersam över hur bra hon skulle få plats..

Det var väl en byggtråd härom året där någon körde CV tillsammans med sonen på en mac-ride...

Tillbaka
Topp