Byggtråd Salsa Dos Niner Retromod

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej!

Saknat att göra byggtråd, min förra byggtråd, Monstercross 2.0 https://happyride.se/forum/read.php/1/3056899 började så här:
MONSTERCROSS.jpg

och slutade så här:
1kopia.jpg

Det vart en hoj som byggdes precis innan Gravel trenden slog igenom, det vart en grym hoj och den vart precis som jag tänkt mig,men precis som vanligt så så fort ett projekt är klart så är också passionen borta. Och plånboken löjligt lätt, måste va i relation till allt kolfiber man köper. Hojjen såldes och därefter följde ett hetsigt cykel bytande. Två Cannondale F-si, två Cannondale Scalpel, Ktm Escarpe, Specialized Seqouia Elite, On One Space Chicken, Ghost Lector 6 m.m. På dryga två år.

Jag hade egentligen tänkt bygga en superfet och superlätt Cannondale Fsi team med massa kolfiber. Ridå, Cannondale presenterar ny ram och ny Leftygaffel, då bara dog allt. Dessutom så känns det som 2019 är året då ALLT händer, Sram elektrisk mtb grupp, Shimano 12 delat di2 trådlöst? trunionfäste till dämpare slår igenom, samt att Lefty Ocho gaffeln passar alla ramar. Det känns som att det stora superbygget får komma 2019. Kort sagt, 2018 känns som ett väntoår, men något måste man ju ha att göra tills dess. Kanske ett retrobygge?Eller retromod, gammalt junk med nya komponenter?

Det började helt enkelt att jag fick tag i en Salsa Dos niner. Kort sagt är det en tjuniotummare som kom 2005 när 26" var kung. En softtail ram i Scandium, fattigmanstitan, 25mm Salsa Relish luft/olje dämpare bak med flexande kedjestag och 80mm dämpning fram. Ramen uppdaterades under sin livstid och hängde med ända fram till 2010. En hoj som kanske var före sin tid, samtidigt löjligt omodern i dag.

Tydligen fanns det ett happymtb relaterat team som körde Salsa Dos Niner en gång i tiden...
frb_3.jpg

Cykeln kom hem och en del provturer gjordes, fan det är en jävligt kul hoj, komfortabel och rätt rapp, inte alls som jag tänkte mig att den skulle vara.
buying.jpg

Hur mycket pengar kan man trycka in i en 8 år gammal hoj med 5mm qr axel bak, icke tapered styrhuvud och dämpning med slaglängd som en pruttkudde innan man idiotförklarat sig själv?

Låt mig presentera:
logo.jpg

Original ser hojen ut så här, som en Damtralla ungefär. Eller som när någon skall ha en ren xc hoj, men ändå skall sitta bekvämt. Inte så Nino Schurter och inte så Sam Gaze.
salsa_09dosniner_bks_09_.jpg

Lite Photoshop och målbilden ser ut så här. Röva upp, huvet ner.
salsa_09dosniner_bks_09_zkopia-terstlld.jpg

Nu ligger hojen i delar och postnord kommer få ryggvärk av alla paket som är på väg hem.

Fortsättning följer.....

Del 1. Stuk och Stil.

Som sagt, cykeln är skitkul att cykla på, man är liksom hela tiden lite förvånad av att den inte känns så "omodern" som den borde göra. Det är därför jag väljer att lägga ner tid och pengar på den i väntan på att få bygga något superfett 2019. Det här kommer bli ett budgetprojekt, köpa begagnat eller på rea och försöka sälja av allt som jag plockar av hojen. Känns som cykeln blivit isärplockad och uppbyggd på flera olika sätt under sin livstid. Det här är en 2010, den sista och bästa versionen, den som inte vek sig som en solstol och rykten florerar om folk som kör 2.4 däck bak, crazy. I katalogen ser vi originalspecen. Texten säger "Designed as an endurance racing bike.....". Det luktar cykelvasan och det är väl kanske åt det hållet bygget kommer dra åt, grussprättning under lång tid.
Dos_Niner-1.jpg

Dos_Niner-2.jpg

Är själv ingen geometri nörd, men vet att många på forumet här är det, så jag gör här en jämförelse mellan Salsan och sprojjlans nya Cannondale F-sin i storlek small. Jag ska egentligen ha en storlek medium, men återigen, den känns inte för liten, kanske för att jag har långa ben och kort överkropp, som en supermodell, med inga andra likheter. Det skulle kunna bli så att tjejen får ta över den här sen om jag får loss henne från landsvägscyklingen.
geometry.jpg

Det jag märkte med just den här ramen som gör mig ännu mer peppad på att bygga något på är att folk verkar ha byggt allt möjligt på den, allt från rena xc hojjar, till singlespeeds och äventyrshojjar med bockstyre.
corker.jpg

En till sak som får mig att vilja bygga om den är färgen. Ramen kom i tre färger från Salsa, så klart fick jag tag i den fulaste. Den gröna är en skitsnygg mörkgrön metallic inspirerad av just salsa, den orange till gul tonade färgen är kanske den snyggaste. Som sagt, min är silvermetallic med några slags tribalinspirerade mönster, jag tror jag gör en kulturgärning i att radera min "east Sussex white trash tramp stamp" lacken.
colord.jpg

Jag vill ha något slags retro tema på hojen, tänk 90 tals mtb med skrikig lack, skinwall däck och eloxerad aluminium i massor. Märkte att en färg fastnade i huvudet gång på gång, turkos. Med inspiration från Yeti, Santa Cruz och Klein vart temat något så här, Turkos i RAL 5018, skinwall däck och turkoseloxerad aluminium.
inspi.jpg

Hojen plockades ner och en snabb tvätt av ramen visade på att den var i kanonskick. Verkligen superfint skick. Sådär som folk på retrobike.co.uk drömmer om.
frame.jpg

Eftersom cykeln kommer köras utan framväxel så kapades fästen för vajerhölje till framväxel bort. Sa jag att allt var i superskick? Ramen är nu ivägskickad på pulverlack med ett extra lager klarlack över. Dekaler är beställda till ram och dämpare m.m.
cutting.jpg

Ni får ursäkta om mina trådar blir långa med svammel och onödigt mycket bilder, men jag tycker personligen byggtrådar utan bilder och "oj, glömde bort den här tråden, så här vart hojen innan jag sålde den" är skit trista.

Nästa del i den här tråden blir om växelgrupp och bromsar.

Senast ändrad:
Tjena!

Var sugen på att köpa den där men du hann först. Följer denna tråden med stort intresse. Kommer ju bli grymt snyggt!

Del 2. Acid House.

Klev upp tidigt i morse, fördelen med att vara föräldraledig och ha barn som vill ha frukost 05.30.

Hade som mål i dag att samla ihop själva drivlinan.

Original kom hojen med Shimano XT 9 delad drivlina.
shimano_deore_xt_m770_groupset_3_x_9_speed_1526106841_2377617a.jpg

Tyvärr hade den tappat bort mycket av den och nu satt SLX 1x10 delat, SLX, världens fulaste grupp oavsett årsmodell. Är inget fan av shimanos grejer utan föredrar SRAMs grejer. Men budgetmålen gjorde att jag behålla allt detta men slänga dit en ny kassett och kedja. MEN en löjligt billig Shimano XT 11 delad "upgradegrupp" (bakväxel, kedja, kassett och växelreglage) dök upp på blocket, allt nytt och i originalförpackningar. Var bara att öppna budgetplånkan och köpa.
IMG_2123.JPG

Sålde av alla växelkomponenter förutom vevpartiet, som sagt budget, dock var det ju ett SLX. Vevpartiet var lite slitet och jag tänkte att duscha på lite svart färg för att få det lite fräschare.

IMG_2113.JPG

Ajajaj, ser ut som ett deore vevparti från 90 talet, jag började leka lite i photoshop igen. Slikgraphics säljer vevarms dekaler och sådana i RAL 5018 beställdes samt crankboots i turkost från Race Face.
crank.jpg

Det var här min morgon började. Snabb bildföljd, färgborttagning, av-anodisering med kaustiksoda, zinkprimer och första lagret färg lagd.

IMG_2116.JPG

IMG_2117.JPG

IMG_2120.JPG

Färdiglackat med matt 2k klarlack över den mattsvarta färgen och dekalerna damp ner i postlådan runt lunch, bra synkat postnord. Nu ska skiten härda färdigt och köksfläkten ska försöka få mig och min 1 åring att inte sänkas i acidångorna.
IMG_2122.JPG

Och så här vart det. Ett Absolute Black 34t ovaldrev ska tillsammans med titanskruv få kröna härligheterna sen.

IMG_2125.JPG

Nästa inlägg borde ramen kommit och man kan börja göra en mockup! Har också ett par någorlunda feta hjul på gång till ett lååååågt pris. Hjulen som sitter på nu är ett par båtankare på 2200 gram, är en onödig uppgift men krigar lite på Ebays nätauktioner i jakten på något bättre. Budget som sagt.

Senast ändrad:
Del 3. I väntan på..

Vaknade 06.00, sovmorgon i småbarnsland. Byggabstinensen är stor och man inser att bygga en hoj för att ha att cykla på NU, är dumt, för det tar en jävla tid att vänta in paket, man sitter liksom och uppdaterar sina fraktbolagsappar likt en värpsjuk höna. I väntan på att ramen skall bli färdiglackad så fick jag underhålla mig på något annat sätt.

Jag grävde runt lite i skrotlådorna hemma och hittade ett trasigt sram växelreglage med en matchmaker för Magura bromsar. Tänkte direkt att man kanske kunde modda dit lockouten till framdämparen på den, allt för drömmen om den cleana cockpiten.

lockout.jpg

Fram med fil och borr.

IMG_2129.JPG

Kan bli bra det här, förutom att det blir cleanere utseende så blir det lättare. Den här hojen kan behöva all weightweenie hjälp den kan få, tunga däck med skinwalls(för utseendets skull), inge kolfiber och hjul gjorda med en mix av Osmium och Iridium.

IMG_2130.JPG

Lite finlir med borren och...

IMG_2145.JPG

IMG_2156.JPG

(Spolar förbi finslipning och lackering) Sådär, en rätt smutt lösning. Ursäkta de kassa bilderna, jag har en dyr kamera liggandes någonstans som framöver får ge lite bättre foton.

IMG_2159.JPG

IMG_2158.JPG

Medans jag skrev det här inlägget så har det plingat till i mobilen, paket att hämta ut. Tror det blir en till uppdatering i kväll....

Fridens!

Senast ändrad:
Kul projekt. Men jag hade inte litat på de där vevarna efter kaustiksodabehandlingen. Har varit med på flera turer där folk med kaustiksoda-avanodiserade vevar knäckt dem till sylvassa dödsvevar. Inget man vill spetsa vaden på.

cal. sa:
Kul projekt. Men jag hade inte litat på de där vevarna efter kaustiksodabehandlingen. Har varit med på flera turer där folk med kaustiksoda-avanodiserade vevar knäckt dem till sylvassa dödsvevar. Inget man vill spetsa vaden på.

Ooooh det lät inte bra, ska absolut ha det i beaktande. Inte någon tröst kanske men jag doppar dem snabbt och sedan borstar jag av dem med en mässingsborste. Har lagt ner saker förut i kaustiksoda och låtit dem ligga länge, då är det ibland lite dåligt med gängor kvar=)

Har gjort denna behandling på vevarmar förut, inte blivit spetsad än men nu är det det enda jag kommer tänka på=)

Man kan tänka på att i en liter vatten lägga i en deciliter kaustiksoda (Natriumhudroxid), då blir det rätt snällt, motsvarar typ blandningen i en flaska fälgrengöring.

Senast ändrad:
Del 4. Cockpit time.

När jag skulle gå ner och hämta paketen på postombudet så ringer det på dörren, öppnar förvånat och där står en människa jag inte trodde fanns, en postman, ett främmande väsen i ljusblått och marinblått. De ringer alltså på dörren, med paket, wow. Jag är annars van med att få "mottagare kunde ej nås", även när man tagit ledigt från jobbet och sitter utanför huset med en flagga och en jättepil med mitt namn på. Jag klagar inte på posten aldrig levererar paketen, jag har bara antagit att de inte gillar mig.

I paketet fanns det här, Ritchey porr, i det näst finaste materialet Ritchey kan leverera, aluminium, WCS Alu Styrstam, sadelstolpe och styre. En liten hommage till en av drivkrafterna till det vi i dag kallar mtb. Känner på komponenterna och blir lite gråtmild av tanken på att Tom Ritchey själv stått och svarvat denna sadelstolpe. Detaljstuderar den och ser Made in Taiwan.WTF. Sadeln är en Specialized Toupé pro med kolfiberrails, platt och hård liksom.

IMG_2121.JPG

En in och ut på postombudet och snabbt upp till lägenheten igen, två paket öppnas och i det första paketet från r2bike ligger mitt turkos-blåeloxerade godis, inte allt, men en del av det.

IMG_2160.JPG

I paket två låg det två beiga French hotdog bröd i silikon från mountainsports i Holland. Tillsammans ser min cockpit ut så här så länge. Väldig dåligt bild att visa hur cleant det vart, ser mer ut som it-teknikers våta dröm just nu med kablarna...

IMG_2161.JPG

Hoppas ramen kommer i morgon.

Senast ändrad:
Del 5. Service de luxe.

Har man ADHD så klarar man inte av att vänta, var är min ram?!?!?

Jaja, det finns att göra, trista saker som service t.ex

Dämparen fick en rejäl genomgång med nya o ringar, ny olja och den åtråvärda Stockholm söder luften. Deluxe service alltså. Vart en helt ny dämpare, från en slafsig cykelpump feeling till en "pigg och alert" feeling, första gången jag haft isär en Rock Shox gaffel, bara mekat Lefty innan.
IMG_2214.JPG

Som tur är har det rullat in lite paket oxå, första paketet innehöll en pedalaxel, tack sjscycles för snabb service.
IMG_2165.JPG

Jag har ett par m970 XTR pedaler liggandes som jag tänkte skulle få en andra chans, tredje paret xtr pedaler som har en spräckt axel på högerpedalen.
IMG_2167.JPG

Tyvärr hade de inte en "XTR" axel i lager utan jag fick köpa en passande en äldre 520/540 pedal. Alla weightweenies kan pusta ut, skiljer 2,9 gram i vikt så det gör inte SÅÅÅÅ mycket.
IMG_2189.JPG

Ceremoniell ihopskruvning med SKF fett från Rotera så klart.
IMG_2190.JPG

Invägda och klara, vad nu invägning hjälper för.
IMG_2198.JPG

Ett paket från R2Bike med titanskruv kom också. Detta är ungefär en tredjedel av all skruv paketet innehöll, jag går all in titan på nu.
IMG_2164.JPG

Och ett av de mest efterlängtade paketen också, vajerhöljen i RAL 5018, exakt samma färg som på ramen alltså, tydligen originalvajer från Bontrager till någon Trek cykel. Sjukt nöjd med färgmatchningen i alla fall.
IMG_2213.JPG

Tänkte också plocka upp en grej till som känns retro, i min retromod, sponsordekaler. När jag själv började med mtb någon gång runt 1998 så var i min värld Cannondale kungen av alla hojjar. Jag själv lyckades spara ihop pengar till en Cannondale F500, röd med Gula dekaler. Så snygg, så lätt och headshock.
decal2.jpg

Men det var sida 28 i katalogen man bläddrade fram till, Tinker Juares och Alison Sydors teamhoj, en röd best med inlackade sponsordekaler, Coda, Time, Mavic, Sachs, något traktormärke och IRC, wow.
decal1.jpg

Det här är ju något som verkligen skriker PRO, både då och nu, se på Nino Schurters Scott, lovely.
sponsors.jpg

Så nu går jag all in på det här bygget, beställt loggor från alla de märken jag kommer ha på hojen som känns naja, jag går PRO nu alltså. De ska så klart sitta på baktriangeln, får se om jag vågar använda alla, kanske känns pajas, men om folk kan gå runt i Hackett tröjjor med stora logos och siffror, ja då kan fan jag med.
decals.jpg

Nu är det läggdax, gonatt.

Senast ändrad:
Paus.

Testar lite däck, har gjort lite hjulriktning på förmiddagen. Min ebayjakt efter schyssta begagnade 29" hjul gick lottlös, utbudad som vanligt av någon nyreggad person....hmm.

Tills vidare rullar hojjen på kombon av giant nav och wtb fälgar, dekaltrimmade av Slikgraphics.

Var tvungen att testa däcken, smidigt, satte sig fint på fälgen och pumpades lätt upp utan tubelessvätska. Bra jobbat Maxxis!

IMG_2229.JPG

Det är ingen som har ett schysst 29" hjulset liggandes för en peng?
Har några krav:
-Framnav 9x100
-Baknav 5x135
- Alternativ att det finns adapterkit till naven.
- Under 1700 gram hjulparet ( de jag har nu väger 2200 gram så vill gärna lätta lite)
- Bredd är inte jätteviktigt, ska köra grus/xc/cykelvasan med hojjen.

Betalar rätt pris för rätt par hjul, eller om någoT något sneakerfreak vill rota lite i sneakersamlingen:)

Senast ändrad:
Del 6. Äntlich.

JAAAAAAAAAA!!!(likt en fotbollsupporter)

Hämtade ut ett paket i dag.

IMG_2242.JPG

Exalterad likt ett barn på julafton, eller parkbänksalkis med en oöppnad Sofiero i handen var det darriga händer som fipplade upp paketeringen och visade det här!!Äntligen, nu jävlar blir det bygga bygga!

IMG_2243.JPG

Blir nog en till uppdatering i kväll.....

En sån ram har man ju kollat på många gånger, men aldrig kommit sig för att köpa. Skoj att se att den står sig så väl även idag.

storfiskarn sa:
Gillar verkligen lacken som lär se ännu bättre ut med lite dekaler.
Jävligt kul med en ram som man aldrig ser annars oxå.

Tackar!
Ja, när man ser den live så ser proportionerna bra ut, låg och lång vart den.
Tro mig, det kommer dekaler=)

IMG_2302.JPG

Martinmat sa:
Jag tror du har punka.... ☝️?

Gillar ljudet av sladdrigt gummi som squuuekar över ett golv så har försökt ha dem opumpade så länge det går. MEN jag fick tag i Finish Lines nya SUPERTUBELESSVÄTSKA med kolfibertrådar i, ska ju typ kunna cykla spikmattor utan att tappa luft nu.

IMG_2305.JPG

Tillbaka
Topp