Byggtråd Salsa Dos Niner Retromod

Del 7. Montering.

Har inte så mycket bilder från montering, glömde bort mig i hetsen över att ramen var färdig. Var tvungen att sätta dit den lilla dämparen först för att göra den komplett.

IMG_2248.JPG

För den som är intresserad så väger en komplett ram med dämpare 1900 gram ungefär, i storlek small.

IMG_2245.JPG

Ibland dyker det upp saker på köp och sälj som bara måste köpas, ett ganska retro kolfibervevparti inhandlades och är på väg hem. Dumt att lägga ner så mycket arbete på slx vevpartiet kanske, men drevet och allt annat är bara att flytta över till det nya vevpartiet. Vevpartiet ska snyggas till så det kanske kommer en liten avstickare med det också.

IMG_2309.JPG

Hojen är helt ihopbygd, dock ej testcyklad. Lite vikt info så länge, 10,9kg väger den nu med "gamla" vevpartiet och utan pedaler. Ska vi gissa på en slutvikt runt 11,2-11,3 kg? Tungt om man jämför med en hardtail, men jag låtsas att det är en heldämpad hoj och då är det helt okej ändå. Nu är det ju ett budgetbygge men tanken på att begagnatjaga riktigt lätta hjul och en Lauf gaffel för att knyta an till softtail temat ytterligare skulle få ner vikten till 9,9kg med pedaler, men då börjar budgeten äta av det "riktiga" byggets budget.

Aja, håller på och trimmar in vajerhöljsdragningar just nu, tänkte att jag undanhåller bilder på komplett cykel tills den är helt klar. För den som undrar så blev vinkeln på det modifierade lockoutreglaget lite tvärt så jag fick låna en kabelstyrare(är det ens ett ord?) från en pensionerad v broms. Allt det här visste jag, vart bara glad att det funkade så smidigt.

IMG_2304.JPG

Det kommer mer....

AlfaAlfa sa:
xyz-saft sa:
En sån ram har man ju kollat på många gånger, men aldrig kommit sig för att köpa. Skoj att se att den står sig så väl även idag.

Om du har Lasse Åberg gener så finns chansen: https://www.ebay.ie/itm/Salsa-Dos-N...868416?hash=item4b44908240:g:8sUAAOSwsLBbCDPP

Kööööööp!

Den färgen alltså, och i rätt storlek... Mycket dumt får jag igenom hemma, men ett cykelprojekt nu är nog tyvärr att tänja lite väl mycket på gränserna. :P

xyz-saft sa:
AlfaAlfa sa:
xyz-saft sa:
En sån ram har man ju kollat på många gånger, men aldrig kommit sig för att köpa. Skoj att se att den står sig så väl även idag.

Om du har Lasse Åberg gener så finns chansen: https://www.ebay.ie/itm/Salsa-Dos-N...868416?hash=item4b44908240:g:8sUAAOSwsLBbCDPP

Kööööööp!

Den färgen alltså, och i rätt storlek... Mycket dumt får jag igenom hemma, men ett cykelprojekt nu är nog tyvärr att tänja lite väl mycket på gränserna. :P

Det är lugnt, jag kan ha den hos mig så länge:)

AlfaAlfa sa:
Leffe sa:

Glömde kommentera denna, superfin! Minns att den ligger i monstercross tråden också va?

Ja det stämmer och det var min första version av den. Den är under ständig förbättring och förändring ?
Hade dock gärna haft en L istället för M.

Apropå ts cykel tycker jag det är lite synd att den blev strippad. Men den ser ut att bli fin ändå!

Leffe sa:
AlfaAlfa sa:
Leffe sa:

Glömde kommentera denna, superfin! Minns att den ligger i monstercross tråden också va?

Ja det stämmer och det var min första version av den. Den är under ständig förbättring och förändring ?

Apropå ts cykel tycker jag det är lite synd att den blev strippad. Men den ser ut att bli fin ändå!

Hur lång är du?Jag är 1.75, långa ben och kort överkropp. Kör 90mm stam och sadelstolpe med setback, sitter nästan lite utsträckt nu=)

Ja, det är kanske en hädelse att strippa färgen, speciellt då den var i jättefint skick, men i mitt tycke var det den fulaste färgkombon av de tre, hade helst haft den gröna faktiskt. Din gulorangea är ju inte fy skam heller.... I stället för silvermetallic skulle de haft den polerad i stället.

Del 8 Det lackar mot hjul (förlåt).

Ja, allt kommer till ett slut, de sista två veckorna var fullsmackade med saker att göra och vissa webshoppar är ju inte superbra på att få iväg grejerna ibland, och det är ju för fan sommar nu.

Jag jobbar som industridesigner om dagarna, är just nu pappaledig och kliet i mig att göra egna projekt har vuxit. Cyklar är skitkul att bygga och under de projekt jag gjort så har jag jämt börjat med en skiss på det tänkta slutresultatet. Så har jag alltid gjort för det är så jag jobbar på riktigt. Har alltid haft ett stort intresse för allt på två hjul, främst motorcyklar, har faktiskt haft chans att få jobba med en av de största inom motorcykeldesign, vår svenske Ola Stenegärd, en av mina stora idoler sen jag var liten och läste MCM. Nu är det ett par år sen och produkter jag designat sedan dess är en vild mix av sportklädesdesign, skodesign, bil/motorcykeldesign och nu slutligen produkter för industri och skogsarbete. Jag har ett enormt intresse för fordon, men de senaste åren har bilar och motorcyklar förtvinat lite och endast cykeln finns kvar. Under 8 års tid har jag fyllt "skrivbordslådan" på mina jobb med olika cykelprojekt, cykelprojekt jag tänker lyfta upp igen och göra något med.

Därför har jag skapat Local Bike Chop, ett litet utlopp för allt jag gillar med cykeldesign. Kommer försöka uppdatera den ofta och innehållet kommer vara allt från skisser på hojjar till hela projekt. Det här är inte mitt jobb utan bara ett sidoprojekt för mig själv, och om någon annan uppskattar det så är det najs=) De hojjar som ligger uppe nu är små hyllningar till cykelföretag och cyklar jag gillar, kommer komma mer "Design" och "riktiga" cyklar senare då jag måste kolla med lite tidigare företag om jag får använda det jag skapat med deras tillåtelse då det är kundarbeten. Utöver det har jag faktiskt redan fått lite förfrågningar om att hjälpa folk och företag med diverse cykeldesign relaterat.

In och titta: https://www.instagram.com/localbikechop/

Färdigdravvlat om detta, nu tillbaks till trådens huvudnummer, Dos Ninern!

Vi lämnade av senast med ett slitet kolfibervevparti. De hade slitits rakt genom klarlacken och precis börjat nafsa på kolfibern, dax att fylla på med lite epoxi.

IMG_2323.JPG

Mixade epoxin lite fel så den härdade snabbt som fan, här håller jag på och grovfilar ner klabbet.

IMG_2324.JPG

Snabbspolat till klarlackackat och klart. Innan klarlacken la jag två svarta sena sträck med svart färg för att dölja min "epoxipåfyllning. vevpartiet våtslipades och polerades efter två dygns härdning.

IMG_2337.JPG

SLUTET.

Och då var ju liksom hojen klar på något sätt. Struntade i det mesta av det turkoseloxerade, vart liksom lite för lite, kanske hade funkat bättre med eloxerad styrstam och sadelstolpe och sånt med, sket i det och det vart lite renare.

Nedan följer ett par bilder. Har inte hunnit cykla på den än utan jungfrufärden blir i veckan, vill ha tid och njuta lite med den här.

sida.jpg

frontis.jpg

front.jpg

mitt.jpg

bak.jpg

Sådär, då är själva hojen klar. En 11,3kg(med pedaler) heldämpad best. ingen Weightweenie eller Hellaskung, men det var aldrig meningen heller. Mer en skön mtb att glida på eller köra cykelvasan, en skog och grusraket som inte skäms för sig utanför fiket heller.

Det kanske blir så att tråden lever vidare med lite cykeläventyr eller om den kanske får lätta hjul till slut....

Kul att se och följa! Jag fulsnickrade ihop en Superlight med liknande tankegångar/stil nyss, få se om jag får tillfälle att plåta/visa. Mer neonochpastellbus till folket!

Mycket snygg! Har själv ett gammalt förhållande till Salsa.

Det blev väldigt snygg med de beiga handtagen med det skulle vara kul att höra din motivering till färgvalet. Mer happykorrekt brukar väl vara att matcha handtag och sadel? Fast jag tycker att det blev mycket snyggare med ditt val än om du skulle valt mainstreamsvart.

Gubbcyklist sa:
Mycket snygg! Har själv ett gammalt förhållande till Salsa.

Det blev väldigt snygg med de beiga handtagen med det skulle vara kul att höra din motivering till färgvalet. Mer happykorrekt brukar väl vara att matcha handtag och sadel? Fast jag tycker att det blev mycket snyggare med ditt val än om du skulle valt mainstreamsvart.

Superbra fråga! Det vart beiga handtag och skinwall däck som fick matcha dels pga av budget och dels pga av att jag först tänkt matcha handtagen mot lacken.

Jag hade den svarta Romin sadeln liggandes så jag ville återanvända den till det här projektet. Trodde i min enfald att jag kunde hitta ett par silikon handtag till cykeln som skulle matcha min färg, RAL 5018. Det fanns inte. Har faktiskt haft "alla" de turkosa silikonhandtag som finns på marknaden för att jämföra mot lacken, någon var för turkos, blå eller celeste. Jag valde ju en gammal lack som Salsa hade på sina cyklar, RAL 5018, den finns på deras Warbird nu igen.

cv.jpg

Så då fick det bli beiga handtag till skinwall, lagom matchat. Det är sjukt svårt att hitta en beige modern sadel också, skulle kunna gå att köra på en Brooks Cambium men då måste jag köpa en svart med så jag kan ta den svarta underdelen från den då jag inte gillar "kromet" på den beiga. Men då är det inget budget projekt längre.

Den här hojen stannade på ca 7500kr totalt. Och till mitt försvar får jag säga att jag hittar INGEN ny mtb för 7500kr som tilltalar mig på nått sätt. Och jag ska göra ett dyrt bygge nästa år=)

Singular sa:
Kul att se och följa! Jag fulsnickrade ihop en Superlight med liknande tankegångar/stil nyss, få se om jag får tillfälle att plåta/visa. Mer neonochpastellbus till folket!

Men hallå, bild!!
Och jag håller med, har dreglat över Klein hojjar de senaste dagarna och jag känner att nästa hoj måste gå i neonets tecken, det ska vara skrikigt!

Tjena!

Med lite kortare stam och stolpe utan setback är du nog hemma. Jag tror jag kommer sitta rätt klockrent med nuvarande setup, jag gillar inte att sitta för utsträckt.

JLarsson sa:
Kneecap sa:
JLarsson sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Jag slår till den dagen du vill sälja den!

Jag bjuder över.

Tjena!

Tror du har en del vertikala problem om du inte bara ska ha den som prydnad. ;)

Jag kan operera mig.

Har både sadelstolpe utan setback och olika längd på styrstammar liggandes den dagen då den ska säljas. Nu är det Sam Gaze stuk, hakan mot däcket. (oka, inte så extrem, men när jag köpte den så kändes det som att sitta på en Damtralla)

AlfaAlfa sa:
Leffe sa:
AlfaAlfa sa:
Leffe sa:

Hur lång är du?Jag är 1.75, långa ben och kort överkropp. Kör 90mm stam och sadelstolpe med setback, sitter nästan lite utsträckt nu=)

Ja, det är kanske en hädelse att strippa färgen, speciellt då den var i jättefint skick, men i mitt tycke var det den fulaste färgkombon av de tre, hade helst haft den gröna faktiskt. Din gulorangea är ju inte fy skam heller.... I stället för silvermetallic skulle de haft den polerad i stället.

182 med lång överkropp.
Nja nu blev den ju riktgt fin och dessutom med en gammal ”salsa-färg”! ???
Funderar på att sälja min och bygga nåt annat.

Tackar tackar! Den är jävligt kul med!

Söker några passande hjul:

Ingen som har något kul i gömmorna?

Typ Spinergy

CEDAE888-BD2B-495E-9F1F-E500737FF4F3.jpeg

Eller ett par Crankbrothers?

E5C9284A-FB90-49EB-A693-9F1B01B4B2EE.jpeg

Tillbaka
Topp