Byggtråd Salsa Dos Niner Retromod
Kolla med aj här på forumet https://happyride.se/forum/profile.php/1/191
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kneecap sa:Martinmat sa:
Tjena!
Det är ju samma som avhandlas i tråden..
Martinmat sa:Kneecap sa:Martinmat sa:
Tjena!
Det är ju samma som avhandlas i tråden..
? fan måste sluta dricka öl..... ???
Helt enig! Snyggaste på länge och dessutom lite egensinnigt. Bockar och bugar!Jeppe_E sa:Tårögd... Så snygg. Billigt pris för en så snygg cykel.
Doughboy72 sa:Helt enig! Snyggaste på länge och dessutom lite egensinnigt. Bockar och bugar!Jeppe_E sa:Tårögd... Så snygg. Billigt pris för en så snygg cykel.
Som du skriver så har ju BMC testat idén igen med sin TE01. Jag har en sån och är nöjd - blir just i allt väsentligt en HT med de fördelarna plus lite vibrationsdämpning och säkrare mot genomslagspunka men man slipper en hel del vikt och underhåll jmft med en ”vanlig” FS. Tyvärr verkar vi ju inte vara tillräckligt många som gillar konceptet eftersom inga andra (stora) hakat på ordentligt och BMC själva verkar ge upp idén? Jag ser faktiskt inga nackdelar jmft med en vanlig HT.AlfaAlfa sa:Satt i morse och lekte, kan liksom inte tänka bort den här hojen. Den är najs. Och försöker hitta en modern motsvarighet, något mellan hardtail och fullsuspenion. Finns ju bmc och lapierres koncept med elastomergummi delar i ramen. Eller som Cannondales save, flexande kedjestag(vilket typ alla har i dag).
Men hittar ingen hoj som har en riktig dämpare på sin softtail ram, (finns någon titanram iofs).
Om jag fick uppdatera den här ramen till moderna mått så vore det.
- Få plats med en dropper?, med dämparlänkaget i dag så blir uppsticket på sadelstolpen kort.
- Lättare?
- Lockout eller en intelligent dämpare som låser sig vid accelariton på bar mark och klättring osv..
Det vart något så här:
Jag vet, blir ju rätt lik de flesta heldämpade hojjar i dag, men om vi tänker att en hardtail har "0" dämpning och en fullsuspension har uppåt 100? på en xc hoj så landar den här in på 25mm, ställbar och kanske ett intelligent utnyttjande utav slaglängden.
Som originalet så är är ju inte tanken att den skall vara en fullsuspension hoj, utan mer ta bort vibrationer under lång eller hård cykling. Som en Lauf gaffel jämfört med en "vanlig" gaffel.
Och viktmässig ligger en lätt kolfiber hardtail från 1000 gram och neråt, och en lätt heldämpad ram runt 2000 gram. Originalsalsan väger in på 1800 gram med dämpare och "den här" kanske på 1500 gram med dämpare?
Tanken är också att man kan ha den till lite allt möjligt, xc, grus, monstercross osv osv. Plats för stor kaka fram? Plats för 29+?
Finns det en marknad för en modern Dos Niner igen?
Luskar vidare och återkommer...
Tills dess, besök https://www.instagram.com/localbikechop/
Lejon sa:Som du skriver så har ju BMC testat idén igen med sin TE01. Jag har en sån och är nöjd - blir just i allt väsentligt en HT med de fördelarna plus lite vibrationsdämpning och säkrare mot genomslagspunka men man slipper en hel del vikt och underhåll jmft med en ”vanlig” FS. Tyvärr verkar vi ju inte vara tillräckligt många som gillar konceptet eftersom inga andra (stora) hakat på ordentligt och BMC själva verkar ge upp idén? Jag ser faktiskt inga nackdelar jmft med en vanlig HT.AlfaAlfa sa:Satt i morse och lekte, kan liksom inte tänka bort den här hojen. Den är najs. Och försöker hitta en modern motsvarighet, något mellan hardtail och fullsuspenion. Finns ju bmc och lapierres koncept med elastomergummi delar i ramen. Eller som Cannondales save, flexande kedjestag(vilket typ alla har i dag).
Men hittar ingen hoj som har en riktig dämpare på sin softtail ram, (finns någon titanram iofs).
Om jag fick uppdatera den här ramen till moderna mått så vore det.
- Få plats med en dropper?, med dämparlänkaget i dag så blir uppsticket på sadelstolpen kort.
- Lättare?
- Lockout eller en intelligent dämpare som låser sig vid accelariton på bar mark och klättring osv..
Det vart något så här:
Jag vet, blir ju rätt lik de flesta heldämpade hojjar i dag, men om vi tänker att en hardtail har "0" dämpning och en fullsuspension har uppåt 100? på en xc hoj så landar den här in på 25mm, ställbar och kanske ett intelligent utnyttjande utav slaglängden.
Som originalet så är är ju inte tanken att den skall vara en fullsuspension hoj, utan mer ta bort vibrationer under lång eller hård cykling. Som en Lauf gaffel jämfört med en "vanlig" gaffel.
Och viktmässig ligger en lätt kolfiber hardtail från 1000 gram och neråt, och en lätt heldämpad ram runt 2000 gram. Originalsalsan väger in på 1800 gram med dämpare och "den här" kanske på 1500 gram med dämpare?
Tanken är också att man kan ha den till lite allt möjligt, xc, grus, monstercross osv osv. Plats för stor kaka fram? Plats för 29+?
Finns det en marknad för en modern Dos Niner igen?
Luskar vidare och återkommer...
Tills dess, besök https://www.instagram.com/localbikechop/
Snyggt bygge för övrigt!
lindengbg sa:Du skall inte bygga upp en till, bara för att? Alt perfekt utgångsprojekt om någon annan vill bygga en likadan? :-)
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=59547
Kneecap sa:Tjena!
Blev riktigt sugen på den Orangea, problemet ligger i passande gaffel. Hade velat trycka dit min Sid Brain men den har ju koniskt styrrör så det funkar ju inte så bra.
Vart hittar du det?
Den lösningen funkar ju inte på Salsan, det där funkar bara på 44mm rör, dvs 1-1/8 med interna lager. Salsan har ju 34mm.
Däremot fungerar det på Sebbes Rose.
AlfaAlfa sa:Hittade det, säger så här, GLÖM DET,GLÖM DET!!
Det bygger fan 35mm under styrhuvudet, du bygger om din hoj till en chopper.
Kneecap sa:AlfaAlfa sa:Hittade det, säger så här, GLÖM DET,GLÖM DET!!
Det bygger fan 35mm under styrhuvudet, du bygger om din hoj till en chopper.
Tjena!
Hahaha.. Men om man kör 26" fram och 29" bak då?