[Byggtråd] Santa Cruz Hightower, a.k.a. "Sandy"

Eveningstar

Aktiv medlem
Min första byggtråd och mitt första bygge från grunden. Sjukt nervöst.

sandy.jpg

Santa Cruz Hightower CC ram i storlek medium köpt från biketart.com
Den ska ersätta både min heldämpade XC-raket (Specialized Epic), och min fatbike är tanken.
En röd Santa och smeknamnet jag är inne på för tillfället är "Sandy", kort för Sandy Claws ("Santa claus") från The Nightmare Before Christmas.
Färgen är jag lite osäker på, SC och flera butiker benämner den "Sriracha & Red", andra butiker säger "Burgundy". Jag hoppas den är så skrikröd som möjligt.

Planen är att köra 27.5x3" hemma i skogarna, och när det blir långlopp så slänger jag på 29x2.25" lättrullat.
Komponenter i korthet:
Pike, XX1, och hjul från light-bicycle.
Målvikten med 27.5+ är 11.6 kg och med 10.9 kg med 29".

Status just nu:
Ram beställd och "dispatched" från Biketart. Några få komponenter flyttar jag från befintliga cyklar, men det mesta ska införskaffas.

Frågor som plågar mig för tillfället:

Slaglängd fram
SC rekommenderar 150 mm om man ska köra 27.5+ för att gaffelvinkeln om 67 grader ska bibehållas när man höjer bakdelen med det lilla "chippet". 29" versionen har 140 mm från fabrik.
Chippet finns för att det är ganska stor skillnad i ytterdiameter på däcken för 27.5x2.8" och 29x2.4". För låg BB med 27.5x2.8".
För mig så är det dock exakt samma ytterdiameter för 27.5x3" och 29x2.25".
Användningsområdet kommer bestå av betydligt mer långlopp än döds-enduro så 150 mm känns kanske lite overkill?
Min nuvarande cykel har dessutom 70.5 graders gaffelvinkel, så om det skulle råka bli 68 grader istället på den nya känns nog bara bra?

Vilken dropper?
Här är jag ute efter damage limitation viktmässigt. 600 gram tycker jag är mycket när man kan hitta fasta stolpar kring 150 gram.
Hydraulisk remote tycker jag låter krångligt.
9point8 kanske?
Sjukt svårt att få en bild av vad de olika stolparna väger inkl. slang och remote.

Vevlager
SC har på toppversionen av Hightower tryckt på Race Face Next SL, och vad jag kan se så finns det bara i BB30. Hightower har dock gängat vevlager för ~24 mm axel. Kör de då med någon form av BSA-30 vevlager med utanpåliggande lager?
Eftersom jag sitter på ett Quarq XX1 för BB30 så finns det visst incitament för att kunna trycka i 30 mm axel i ramen.
Kanske enklast att sälja allt befintligt och skaffa XX1 Eagle GXP?

Fälgbredd
Hjul ska byggas på fälgar från light-bicycle då priset är tilltalande och jag har bra erfarenhet av deras produkter.
De erbjuder dock ingen fälg som jag känner är perfekt.
De har en 50/45 mm fälg för "plus"-hjul. Denna tycker jag är för bred. Det blir lite för lite däck utanför fälgen som skyddar fälgkanterna.
De har även en 40/33.6 mm fälg. Något smal för 3.0" däck? Visst, tjejen har 29 mm innerbredd på sina hjul som hon kör 3.0" däck på och det fungerar OK, men jag känner att jag kommer köra "något" hårdare än henne (dagens underdrift).
Scott verkar köra 40 mm innerbredd på sin Genius Plus.
Vikten på de båda LB-fälgarna är samma, vilket då kanske talar lite för den smalare eftersom den då är kraftigare byggd?

När jag väl får ramen kommer det komma massa bilder tänkte jag. =)

Det går väl att ha 30 mm axel i BSA-gänga utan några konstigheter? BSA-gängat är i modern form alltid med utanpåliggande lager.

Den hydraliska remoten på Reverben har aldrig varit ett problem för mig. Alla stolparna verkar istället ha svåra problem med luftfjädern. Vikter har jag ingen koll på.

Tjusigt! Jag tror inte 45 mm innerbredd blir för brett för 3-tumsdäck. Det går ju utmärkt att köra 35-40 mm id på vanliga 2,4:or, så det bör snarast vara lagom med 45 på såpass feta däck. Du får tänka på att eftersom man kör ganska lågt tryck på så stora däck, så sjunker de ihop och "sväller ut" en del där de möter marken.

Däremot är det nog för brett om du får för dig att köra med vanliga däck.

Bb30 passar aldrig i en gängad ram. För kort axel.
Andra former av pressfit kan dock fungera med adapters och så.

+1 på kul att följa! Vad gäller stolpe så hade jag i första hand gått efter prestanda/hållbarhet, och i andra hand vikt. Skulle valt mellan 9.8 Fall Line, Yep Uptimizer eller Fox Transfer i dagsläget. Yep'n har en del lättningspotential, har lättat min till 532 gram inkl remote i 31.6/125 mm utförande (extern vajerdragning).

"Race Face BSA 30mm Bottom Bracket

The Race Face BSA 30mm Bottom Bracket was made to work with their 30mm Cinch interface system. The Cinch system uses a 30mm spindle to provide a stiffer bottom bracket/crankset interface, but previously this would limit you to BB30/PF30 frames – not with Cinch! These new BSA 30 bottom brackets will allow you to fit your Race Face Cinch 30mm spindle crankset in a standard threaded bottom bracket. Don’t let your bottom bracket shell width keep you from experiencing 30mm spindles!"

http://www.jensonusa.com/Race-Face-BSA-30mm-Bottom-Bracket

Annars kan du köpa fin-Hope: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/hope-mtb-stainless-steel-30mm-bottom-bracket/rp-prod128184

Har läst mig till att Race Face's BSA 30mm är sämre än skit vad avser hållbarhet. Köp Hope eller något annat, du kommer annars hamna i att göra det väldigt snart ändå.

Crossmax sa:
Har läst mig till att Race Face's BSA 30mm är sämre än skit vad avser hållbarhet. Köp Hope eller något annat, du kommer annars hamna i att göra det väldigt snart ändå.
Stort tack för den informationen. När jag ändå plöjer ner så mycket pengar i bygget så köper jag nog helst bra grejer direkt.

Yep Uptimizer ser också intressant ut. Att man kan få den med röda detaljer talar ju inte direkt emot den. =)

För 40 gram mer per hjul (490 gram/fälg mot 450 gram/fälg), kan man få denna fälg från carbonbicycle.cc:

1442814821.jpg

http://www.carbonbicycle.cc/proshow.php?cid=62&tid=58&id=216

Inte lika känt bolag som light-bicycle, men jag har ett par 29"-fälgar från dem som hållit ihop mycket bra.
Känns spontant som mycket trevligare profil, 3.5 mm breda kanter mot 2.5 mm kanter borde göra att de håller bättre vid genomslag.
Jämför LB-fälgarna:

carbon-fat-bike-rims.JPG

http://www.light-bicycle.com/Carbon...-for-27-5-plus-bikes-tubeless-compatible.html

Fälgar kommer köpas väldigt snart då det är lite ledtid+leveranstid från asien.
All input och/eller erfarenhet av de här fälgarna mottages gärna!

Har inte hänt så mycket mer än att kontot blivit tommare.
Följande beställt:
Fälgar från carbonbicycle, 45 mm ytter, 38 mm inner
Pike 29" boost 150 mm solo air
Rotor BSA-30 vevlager (chansning)
Cane Creek headset

Håller på att bråka med Actionsports om naven till hjulen som verkar vara omöjliga att få tag på.
De kan leverera custom wheelsets med DT Swiss 240s boost, men får inte sälja naven lösa. Är det DT som fular sig?
Såg att det är samma ERD på standardfälgen i deras 26" custom wheelset som på CC-fälgarna, så jag kör nog på en chansning att det går att byta fälgarna rakt av. I värsta fall får jag köpa ny uppsättning ekrar.

Någon som har erfarenhet av egendesignade fälgdekaler och vart man kan beställa det?

Edit:
Glömde säga att jag fått kollinummer på ramen!
Lämnas över till Postnord i kommande vecka och sen ska den väl felsorteras ett par gånger och köras över med gaffeltruck innan jag kan hämta ut den. =)

Senast ändrad:
Blir bra hjul det där, tror jag! Precis lagom fälgbredd om man nu är lite rädd för de bredaste i förhållande till däcksstorlek;-)
ERD från tillverkaren går tyvärr inte att lita på. Det kan skilja flera millimeter från vad som skulle bli en vettig ekerlängd.

Eveningstar sa:
Har inte hänt så mycket mer än att kontot blivit tommare.
Följande beställt:
Fälgar från carbonbicycle, 45 mm ytter, 38 mm inner
Pike 29" boost 150 mm solo air
Rotor BSA-30 vevlager (chansning)
Cane Creek headset

Håller på att bråka med Actionsports om naven till hjulen som verkar vara omöjliga att få tag på.
De kan leverera custom wheelsets med DT Swiss 240s boost, men får inte sälja naven lösa. Är det DT som fular sig?
Såg att det är samma ERD på standardfälgen i deras 26" custom wheelset som på CC-fälgarna, så jag kör nog på en chansning att det går att byta fälgarna rakt av. I värsta fall får jag köpa ny uppsättning ekrar.

Någon som har erfarenhet av egendesignade fälgdekaler och vart man kan beställa det?

Edit:
Glömde säga att jag fått kollinummer på ramen!
Lämnas över till Postnord i kommande vecka och sen ska den väl felsorteras ett par gånger och köras över med gaffeltruck innan jag kan hämta ut den. =)

http://www.slikgraphics.com Har gjort mina dekaler, riktigt schyssta men du får nog maila och fråga om dom kan göra för dom har inte så många modeller på hemsidan. Fri frakt och ligger i Sverige.

En liten teaser kanske kan vara på plats?
Julafton mitt i juli.
Bikester, Bike24, Actionsports, och Biketart.
Alla utom Bike24 kom till lokala ICA. Bike24-paketet fick jag hämta i Rosersberg, 33 km enkel resa. DHfaiL...

DSC_1473.jpg

Lite smått och gott.
D05_4981.jpg

Mycket mer vinröd än vad jag hade hoppats på.
D05_4982.jpg

D05_4987.jpg

VPP vs FSR, kommer en amatör som jag ens märka någon skillnad?
D05_4988.jpg

D05_4992.jpg

150 mm boost-pike ser sjukt mycket fetare ut än min 100 mm SID som sitter på Epic:en.
D05_4994.jpg

Tyvärr något dåligt fastklistrad, men fin ändå.
D05_4995.jpg

Första intryck är väl kanske lite blandat.
Både märket fram, och skyddet på undersidan av ramen är aningen dåligt klistrat och har släppt lite.
Lite skadad lack runt infästning för nedre länkage i framtriangeln.
Tyngre än uppgiven vikt om 5.88 lbs (2667 gram, storlek large).

Skruvade i Rotor BSA30-vevlagret och testade trycka i BB30-vevar, och de går på utan preload adjuster med ca 2-3 mm marginal.
Glappet får alltså lösas på något annat sätt än normalt. Distanser och wave washer troligen.

Styrlagret var ganska tight fit men satt bra. På min Epic så har Specialized gjutit in aluminium-koppar som IS-lagerna ligger mot. Santa Cruz kör utan koppar och lagerna sitter direkt mot kolfibern.

Lite vikter:

RockShox Pike RCT3 Solo Air 27.5+/29" boost, okapad utan maxle: 1958 g
Maxle: 78 g

Santa Cruz Hightower CC storlek medium, med Rock Shox Monarch RCT3: 2675 g
Sadelklämma: 20 g
Bakaxel: 63 g

Rotor BSA30: 89 g
Cane Creek 40 IS41/IS52, utan top-cap och starnut: 79 g

Progress 25/7
Monterat vevlager.
Konstaterat att jag måste få hjälp att montera crown race, slå i starnut och kapa styrröret.

Nu väntar jag på att fälgarna ska skickas från Asien.
Massa fler delar ska beställas, så som bromsar, bromsskivor, dropper-post, styre, och däck.
Ska försöka ta reda på om NNN 3.0" går in bak, eller om det antingen får bli NNN 2.8 eller RR 3.0 bak.

Fortsättning följer. =)

Avloppsrör eller dammsugarrör är bra att montera crown race med.

Starnut hade jag kört utan. Köp en expander :p

Kapa gaffelrör, med rörkap du köper på bauhaus samtidigt som du köper avloppsrör.

Fan vad fint! :-) Jag tycker personligen att kulören är väldigt trevlig och att man troligen hade tröttnat på skrikigare röd. Nu ser den mer sober ut. En fincykel helt enkelt, som inte behöver luta sig mot överdriven färgsättning. Dessutom lär den ju vara rätt ordentligt röd i direkt solljus ändå. I skugga blir alla färger lite kallare och dovare.
Jag hade heller inte brytt mig om några små skavanker, även om det såklart är lite trist på en så dyr och fin ram. Men det kommer ändå väldigt snart att spela noll roll jämfört med de repor man själv skapar.

Kul att se att du vet hur man fotograferar också:-) Detta blir en mycket intressant tråd att följa. Kör hårt!

Edit: Förresten, om du får problem med att få i gummigenomföringarna för den interna kabeldragningen så kan jag tipsa om att det blir mycket lättare om man knipsar av 1/3 av längden. Jag fick min 5010 med bara ena monterad och när jag mejlade butiken så erkände de att det helt enkelt var omöjligt att trycka i den andra (som ändå medföljde). Men efter att ha klippt ner den lite på längden så funkade det.

Senast ändrad:
Jag tycker också färgen var riktigt trevlig, poppiga färger må va tufft men tror det där kan bli riktigt stilrent!

Älskar bildkvaliten genom tråden med!

Nu börjar man kunna ana att det faktiskt kommer bli en cykel av det här.

Först var jag på Sigge cykel och fick crown racen nedslagen.
D05_5000.jpg

Fick vara lite kreativ när jag skulle trycka ihop styrlagret.
Om någon undrar över det korrekta antalet styrstammar att ha på en cykel, så är det inte fyra.
D05_5013.jpg

Lånade hjulen från tjejens Rhyme 6fattie.
D05_5011.jpg

D05_5008.jpg

Inte jättemycket utrymme bak med Specialized Ground Control 3.0".
De däcken mäter 76 mm över kantdobbarna vid 25 psi.
Ca 6-7 mm både vid kedje- och sadelstag.
D05_5007.jpg

Låg och nojade mig över storleken igår kväll. Ligger i övre delen av storleksintervallet för medium. Tyckte ramen såg bra liten ut utan några delar på.
Nu känns det dock bättre efter att jag sparkcyklade omkring lite utanför huset. Med 90 mm styrstam så kände jag mig som superman, flygandes med utsträckta armar... Med 35-50 mm som jag tänkt köra blir det nog perfekt.

Beställde massa grejer igår från Bike24 och Bike-components.
Förutom dropper-post så kvarstår bara finare drivlina om jag vill ha något bättre än Sram GX jag har hemma.

Fälgarna skickades från carbonbicycle i förrgår (24/7). Hoppas de kommer snart så jag kan få börja bygga hjul igen. =)
D05_4999.jpg

Tänkte försöka mig på någon snygg design på fälgdekaler snart med.

Rompa sa:
Ersättare för din Epic läste jag...?!
Ja jag känner det börjar bli dags!
Är inne på tredje säsongen på den nu och den har skänkt mig mycket skoj och jag har utvecklats enormt på den på ett sätt som jag tror jag aldrig hade kunnat göra på min Focus hardtail den ersatte.
Jag tror dock att jag skulle ha ännu lite roligare på en något biffigare cykel i den terrängen som jag cyklar mest.
Körde ju runt som en total lunatic på fatbiken i våras och av det lilla jag testat tjejens "Stumpjumper" 27.5+ så tror att att de något fetare däcken och mer upprätt sittställning kommer göra under för både cykelglädjen och förtroendet.

Till våren, lagom till långloppens intåg, smäller jag på 29"-hjul med lättrullade däck på nya cykeln och spöar skiten ur dig. Så är planen i alla fall. ;)

Det kom ett paket från Kina!
DSC_1475.jpg

Det innehöll två ganska feta fälgar.
Rätt tjocka kanter och snygg kanttrådsparkering.
D05_5017.jpg

Vikten var OK! Utlovat 490 gram per fälg, så 8 respektive 4 gram under angivet.
DSC_1476.jpg

Provmonterade ett Specialized Purgatory 3.0". Tror att fälgbredden är ganska bra, lagom mycket däck på var sida som skydd.
D05_5019.jpg

Ser ganska feta ut från sidan. Total höjd fälg+däck = 97 mm.
D05_5020.jpg

Nu blir det nog en cykeltur och sen ska jag nog försöka börja ekra upp. =)

Läckert och inspirerande - har själv en Stumpjumper 6Fattie och gillar verkligen hur den flyter över stök och bröt. Svårt med däckstrycket men det är bara att testa sig fram till det optimala.

Kör hårt.

Mycket kul att se :)

Själv har jag sålt min tjockis och nu funderar jag på en 27.5+ istället.

Tyvärr har det visat sig att chansningen med att beställa custom-hjul i delar från Actionsports med samma ERD som kina-fälgen, inte gick hem.
Ekrarna från Actionsports är troligen för ERD 541 inkl. nippelhuvud. Kina-fälgarna är dock ERD 541 exkl. nippelhuvud. 2 mm för korta ekrar på samtliga sidor alltså.
Har ändå lyckats bygga ett bakhjul då ekrarna för framhjulet hade rätt längd för bakhjulet.

Ghetto-riktställ:
D05_5033.jpg

Kollade centering (dishing) genom att lägga fälgkanten på 2 dricksglas och sedan bygga upp med en mugg och enkronor till navet. Sen vände jag hjulet och kontrollerade så att avståndet till enkronorna var samma.

Så här blev resultatet:
D05_5042.jpg

32 ekrar, 3-kors, mässingsnipplar.

Dekal mot ventilhål. Ventilhål i största glipan bland ekrarna.
D05_5044.jpg

Vikt för fälg+ekrar+nipplar+nav, 893 gram:
D05_5021.jpg

Har även fått hem lite fler saker!

XTR frambroms, okapad:
D05_5023.jpg

XTR bakbroms, okapad:
D05_5022.jpg

Bromskivor 160 och 180 mm, utan låsringar:
D05_5024.jpg

D05_5025.jpg

Styre 720 mm, 15 mm rise. Procraft PRC HB4:
DSC_1519.jpg

(Trots att flera av de tyska välrenommerade butikerna säljer detta kan väl säga som så att jag kommer ha fullface första gångerna jag kör lite hårdare...)

Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
Trailstar fram, Pacestar bak.
Skulle ha vägt 910 gram styck. Nog första gången jag får hem Schwalbe-däck som inte väger 5-10% över utlovad vikt.
DSC_1520.jpg

Sen hade postnord kört över mitt paket med gaffeltruck så en post mount - post mount adapter hade trillat ur. Får väl se när bike-components skickar en ny.

Ska testmontera vevparti nu. Håll tummarna! =)

Om någon har något bra tips på skydd av sadel- och kedjestag mot tire rub så mottages dessa gärna.
Det är väl typ 5-7 mm utrymme kring däcket, men blir det lerigt kommer det nog skava en del.

Vevpartiet gick på med endast wave washer.
168 q-factor är i minsta laget för ramen.
Har inte kollat kedjelinjen ännu.

Senast ändrad:
Eveningstar sa:
Om någon har något bra tips på skydd av sadel- och kedjestag mot tire rub så mottages dessa gärna.
Det är väl typ 5-7 mm utrymme kring däcket, men blir det lerigt kommer det nog skava en del.

Vevpartiet gick på med endast wave washer.
168 q-factor är i minsta laget för ramen.
Har inte kollat kedjelinjen ännu.

Helikoptertejp är tunnt men dock osäker på hållbarhet.

Heja! Det kommer att bli en riktigt finfin hoj det där!
Lite undrande dock i val av styrbredd 720mm känns inte så trenduro...
Men du kanske inte är så lång eller så vill du kunna ZickZacka mellan träden ;)

Lycka till hur som helst!

Tillbaka
Topp