[Byggtråd] Santa Cruz Hightower, a.k.a. "Sandy"

Har inte testat helikoptertejp, men Svenska SportsCover gör nåt som heter BikeShield, som jag kör med sen jag upptäckte det.
http://www.sportscover.se/bikeshield/
Tjock transparent sticker av något väldigt starkt material, med bra lim typ.
Mycket mer gedigna än de man får med när man köper från Mudhugger t.ex.

Läskigt med så lätt styre! Jag skulle också varit lite nervös över det.
Sjukt najs bygge.

larsaw sa:
Heja! Det kommer att bli en riktigt finfin hoj det där!
Lite undrande dock i val av styrbredd 720mm känns inte så trenduro...
Men du kanske inte är så lång eller så vill du kunna ZickZacka mellan träden ;)

Lycka till hur som helst!
Tack! :)

Först så är jag kanska klen så för min axelbredd så ska jag nog inte ha ett allt för brett styre.
Sen så ska detta mer bli en biffig XC än en Enduro så det drar också ner valet av styrbredd. Jag kör 660 på min XC idag och 685 på fatbiken så 720 kommer nog kännas bra brett till en början.

Nu har jag varit och köpt nya ekrar till framhjulet så nu ska det byggas hjul igen.
Tyvärr verkar DT Comp Race vara nymodigheter så det fick bli kompromiss gällande ekerval.

Smygprovtur avklarad!
Fick bli lite genvägar för att få den att rulla, så som single speed och 10-delad kedja på 11-delad kassett.

D05_5049.jpg

Från bilden att döma så har jag tydligen byggt en ny fatbike...

Återstår innan den går att köra i skogen:
Kapa styrrör.
Slå i star nut.
Kapa bromsslangar.
Införskaffa och montera växelwirehölje.
Flytta över bakväxel, växelreglage och kedja från annan cykel.

Skaffa riktiga däck så är det där ett vrålåk.

Om styrvalet så skulle jag gissa på att det håller för dig utan problem. Men om du själv är tveksam så måste du ju vara snabbare med ett tyngre styre som du litar på?

jofahjalm sa:
Skaffa riktiga däck så är det där ett vrålåk.

Om styrvalet så skulle jag gissa på att det håller för dig utan problem. Men om du själv är tveksam så måste du ju vara snabbare med ett tyngre styre som du litar på?

Ja ryktades det inte om att Maxxis skulle komma med massa köttigare däck för 27.5 plus? Typ HR2, DHF och DHR2.
Däcken på fatbiken skär ner oerhört dåligt i lera och jag kan tänka mig att sidogreppet på 3.0"-däck också är under all kritik.
Får väl smyga omkring i skogen tills det går att klicka hem nya däck med rejäla kantdobbar och lite biffigare sidoväggar. =)

Jag tror också styret håller för mig.
63 kg mespropp som aldrig huckar. :P

Äsch, jag tycker du ska ha tuffa smala däck. Det är grejen! Max 2,4"...

Men om styret så gissar jag också på att det borde varit lugnt. Jättebreda styren väger ju en bit under 200 gram och håller för fetton som droppar stora grejer. Det blir bra mycket mer hävstång och folk väger mycket mer än dig. Min gissning är att det räcker med att du är noga med att inte bra åt klämmor för hårt på styret.

Men om du ska oroa dig såpass att du vill ha fullface måste ett biffigare styre vara bättre? Det lär ju vara en enorm fördel att inte tänka på eventuell konsekvenser av ett knäckt styre när man cyklar?

Kapa inte styrröret onödigt kort bara. Jag är överlycklig över att kunna ha 25 mm spacers under min styrstam.

Makten sa:
Kapa inte styrröret onödigt kort bara. Jag är överlycklig över att kunna ha 25 mm spacers under min styrstam.
Kollar jag på mina andra (fabriksbyggda)cyklar så verkar de vara kapade för 15 mm spacers totalt. Undantag tjejens On-one fatty som har för 30 mm totalt.
Min plan var att kapa för 20 mm totalt eftersom jag nog kommer köra med en K-edge stem mount och med min korta styrstam så måste man ha en 5 mm spacer mellan fästet och styrstamen.
Men du tycker jag borde lämna mer än 20 mm?

Eveningstar sa:
Makten sa:
Kollar jag på mina andra (fabriksbyggda)cyklar så verkar de vara kapade för 15 mm spacers totalt. Undantag tjejens On-one fatty som har för 30 mm totalt.
Min plan var att kapa för 20 mm totalt eftersom jag nog kommer köra med en K-edge stem mount och med min korta styrstam så måste man ha en 5 mm spacer mellan fästet och styrstamen.
Men du tycker jag borde lämna mer än 20 mm?

Jag brukar tänka att det är bättre att kapa en gång till än att ångra sig för att man kapade bort för mycket...

Blev en riktigt vacker hoj!! En dag ska jag också bygga mig en santa <3

Jag kör nobby nic 2.8or på 40mm fälg och dom funkar helt ok utom i högre hastigheter och lera.. Så jag väntar också spänt på att maxxis ska släppa sina köttigare modeller i plus size.

Makten sa:
Edit: Förresten, om du får problem med att få i gummigenomföringarna för den interna kabeldragningen så kan jag tipsa om att det blir mycket lättare om man knipsar av 1/3 av längden. Jag fick min 5010 med bara ena monterad och när jag mejlade butiken så erkände de att det helt enkelt var omöjligt att trycka i den andra (som ändå medföljde). Men efter att ha klippt ner den lite på längden så funkade det.

Att få gummigenomförningarna på plats var nog det svåraste på bygget hittills. Speciellt sedan jag fick tjock växelwirehölje först. Nedre gummigrejen gick i bitar när jag försökte tvinga in den...
Efter en andra tur till affären fick jag tag i smalare wirehölje och då gick det mycket lättare. =)

Nu har jag kört en riktig premiärtur och första intrycken lyder:

Den är tyst! Låter typ ingenting. Inget skrammel, ingenting.

Sittställningen blev bra. Känns som att man sitter i cykeln, inte så mycket ovanpå.

Den känns ganska tung och trög. Nu har jag inte fixat tubeless ännu, samt att det sitter en del temporära delar på den från andra cyklar på då det för närvarande är tomt på cykelkontot, så någonstans 0.5-1 kg lättare kan den bli.
Dock! Tiden sa något helt annat. Trots att jag inte maxade så klämde jag till med ett av mina bättre resultat på Vildmarksspåret i Grimsta.

Mycket mer förtroende. Nedför, uppför, på skrå. Sjukt bra.

Har fortfarande en del finjusteringar av däcktryck, dämpare, gaffel osv att göra, men på det stora hela känns det lovande.

Några bilder:
D05_5057.jpg

D05_5062.jpg

D05_5065.jpg

D05_5066.jpg

D05_5068.jpg

En super, super fin hoj! Det skulle vara ett nöje att kunna provköra den. Grym bygge i varje detalj.

Jag är helt såld på PLUS konceptet och kommer att köpa en 275 plus/29 hybrid inom flera år ( så fort mina barn växer lite. Jag tycker om långa turer och plus hojjar tillåter cykla där en vanlig hoj säger "carry me".

Tack! Det var kul att följa!

WAKIdesigns sa:
En super, super fin hoj! Det skulle vara ett nöje att kunna provköra den. Grym bygge i varje detalj.

Jag är helt såld på PLUS konceptet och kommer att köpa en 275 plus/29 hybrid inom flera år ( så fort mina barn växer lite. Jag tycker om långa turer och plus hojjar tillåter cykla där en vanlig hoj säger "carry me".

Tack! Det var kul att följa!

+1 dock inte HELT såld på konceptet, men har tänkt testa att ha ett baktill när nuvarande 29"s fälg gett upp...

Mycket snyggt!

Kan det vara så att den känns segare eftersom den är så mycket stabilare och tryggare jämfört med din tidigare Epic? Sketchy is fast som man säger...

Riktigt snygg cykel!
Du kan nog kapa lite mer kedja, om inte länkaget drar jättemycket.
Vad blir det för dropper-post då?

Snyggt o kul att följa!
Vad har är det för bromsskivor och vilken styrstam blev det? Och ramskydd?

Kör själv med LB's 40/33.6 fälgar och dom funkar kanon på 2.8. Trodde jag skulle förlora lite stabilitet i däcket men än så länge är det bara full gas!

Skulle inte tacka nej till lite bredare fälgar om man gick upp på 3.0 och kanske ännu stadigare däck som surly dirt wizard verkar vara.

Hur tycker du kvalitén är på dom där carbon-bicycle är? Skulle vilja ha asymetriska i 40mm inner...

jofahjalm sa:
Mycket snyggt!

Kan det vara så att den känns segare eftersom den är så mycket stabilare och tryggare jämfört med din tidigare Epic? Sketchy is fast som man säger...
Tack!
Jo det är säkert en väl bidragande orsak till att Epic:en känns snabbare. Speciellt nedför då jag kanske tidigare var mer eller mindre livrädd, känns samma hastighet nu nästan tråkig.
En skillnad mellan de två som jag dock tycker mig märka tydligt är acceleration, typ om man fastnar lite på en rot så tar det nu mer energi för att komma upp i samma hastighet igen.

qma sa:
Riktigt snygg cykel!
Du kan nog kapa lite mer kedja, om inte länkaget drar jättemycket.
Vad blir det för dropper-post då?
Något lång kedja, ja, men det fungerar faktiskt upperligt ändå.
Det sitter en 30T på nu och jag tror jag kommer köra med 32T som minsta. Väntar med att kapa tills jag ser hur längden blir då. =)

Har inte kollat om länkaget drar någon kedja ännu. Tack för påminnelsen!

Juryn är fortfarande ute gällande valet av dropperpost.
Easton/RaceFace/9point8 tilltalar just nu. Så även Yep. Jag måste dock komma fram till om jag behöver setback eller inte på stolpen, det kommer då eventuellt begränsa utbudet något.

LDG sa:
Snyggt o kul att följa!
Vad har är det för bromsskivor och vilken styrstam blev det? Och ramskydd?
Inget mer heltäckande ramskydd ännu. Jag har bara satt bitar från den medföljande skyddstejpen där slangar ligger emot ramen.
Jag märkte idag att jag slår i knäskydden i ramen också, så där borde jag försöka sätta något omgående.

Bromsskivorna är vanliga Shimano XTR. RT99 heter modellen.
Typ halva anledningen till att välja centerlock-nav är att kunna köra XTR-skivor med de fräsiga kylflänsarna. :P
På tal om XTR så något jag hade missat var att Shimano plockat bort stroke adjust på sin M9000 broms. Finns bara på M9020...

Styrstamen är en semi-noname köpt på ebay. Plockad från fatbiken. Har två sådana nu och de fungerar bra.
UNO 35mm stem £12 med frakt.

inzani sa:
Kör själv med LB's 40/33.6 fälgar och dom funkar kanon på 2.8. Trodde jag skulle förlora lite stabilitet i däcket men än så länge är det bara full gas!

Skulle inte tacka nej till lite bredare fälgar om man gick upp på 3.0 och kanske ännu stadigare däck som surly dirt wizard verkar vara.

Hur tycker du kvalitén är på dom där carbon-bicycle är? Skulle vilja ha asymetriska i 40mm inner...
Kvalitén är mycket bra på fälgarna. Samma nivå som fälgarna från light-bicycle som jag byggde fatbike-hjulen på.
Just den modellen jag valde ser bombsäkra ut. Mycket "gods" både i fälgkanterna och där ekerhålen är borrade. Svagaste med hjulen är nog att jag "tvingades" använda DT Rev-ekrar till framhjulet.
Kan helhjärtat rekommendera båda dessa butiker utifrån mina 3 par fälgar.

Jag tror inte du behöver mycket bredare än dina 40/33.6 även för 3.0". Folk kör ju för sjutton 2.35 på fälgar med 19 mm innerbredd?

Reflektion från idag är att 3.0"-däcken tillåter nya spännande linjeval i skogen. Bara att plöja rakt över alla rötter och skit. Säkert samma känsla med dina 2.8" med? =)

Det blev en andra premiärtur idag också!
Första bestod av ganska teknisk cykling i Grimsta och där kändes cykeln bra.

Andra turen var en genomkörare inför Cykelvasan, dvs långt (73 km) och ganska otekniskt.
Här kändes cykeln inte alls lika bra. Vet inte om det var morgonens ganska hårda pass som tog ut sin rätt, eller om cykeln helt enkelt är sämst, men jag blev mycket tröttare än vad jag brukar bli med Epic:en med just de medcyklisterna.
Mer rullmotstånd? Dämparna som suger effekt? Ingen Brain? Spelar gaffelvinkeln in mån tro?

Och vad är det för stenålders-fasoner att behöva släppa styret och fippla på dämparen och gaffeln för att ändra låsläge?
Ge mig dubbellockout från styret à la Scott nu!

Hästägare behöver börja plocka upp efter sina förväxta loppcirkusar också! Hur kul är det att komma blåsandes i 30 km/h genom en diarrehästbajs så det skvätter åt alla möjliga håll?

Edit: Bara för att klargöra. Cykelvasan kommer köras på Epic:en, sen åker den upp på k&s. :)

Senast ändrad:
Eveningstar sa:
Andra turen var en genomkörare inför Cykelvasan, dvs långt (73 km) och ganska otekniskt.
Här kändes cykeln inte alls lika bra. Vet inte om det var morgonens ganska hårda pass som tog ut sin rätt, eller om cykeln helt enkelt är sämst, men jag blev mycket tröttare än vad jag brukar bli med Epic:en med just de medcyklisterna.
Mer rullmotstånd? Dämparna som suger effekt? Ingen Brain? Spelar gaffelvinkeln in mån tro?

Och vad är det för stenålders-fasoner att behöva släppa styret och fippla på dämparen och gaffeln för att ändra låsläge?

Det är nog ingen optimal CV cykel. :-) Men det mesta sitter nog i däcken. Med vanliga 29 fälgar och lättrullade däck hänger man nog med en epic ganska bra.
I vilka lägen känner du behov av att låsa dämparna? Har också en hoj med vpp-länkage, och jag har aldrig känt något sånt behov. Men det kanske beror på teknik/cykelstil.

Eveningstar sa:
Reflektion från idag är att 3.0"-däcken tillåter nya spännande linjeval i skogen. Bara att plöja rakt över alla rötter och skit. Säkert samma känsla med dina 2.8" med? =)

Om man säg så här. Skulle kunna sälja mina XTR bromsar i nyskick efter 110mil på min Genius LT Plus ;)

Skämt åsido. Så ja, man märker det klart å tydligt. Och man märker det ännu mer när man kör på trail läget på lockouten i lite "lätta" backar(uppförs) med rötter. Då känner man hur däcken sväljer rötterna utan att dämparna behöver kämpa. Den känslan hade jag aldrig förra året på min gamla cykel då.

Men jag skulle vilja prova några stöddiga däck bara för att se om det gör någon skillnad till det positiva. Använder idag NN Trail fram / Pace bak. Och det har funkat KANON till stigcykling. 110 mil och inte en punktering!!! Och då är de inga skogsbilväg mil de är snack om.
Men än så länge så cyklar jag snabbare än någonsin och särskilt då det är utförs. Då har jag klått personbästa efter personbästa och det ploppar in KOM's lite här å var. Och jag är långt ifrån någon toppform om man säger så! ;)

Jag kommer cykla vasan på denna cykel. Flippar om chippet på bakdämpen för att få lite rakare gaffelvinkel samt monterar jag på 29" superlättaräsersnabba hjul med eltejp till däck, om man nu jämför med Endurohjulen :D
Inte lättaste cykeln att tröga igenom vasan med men jag gör det garanterat bekvämast. Samt är det ju lite mer ekonomiskt försvarbart att ha en 2-in-1 cykel!

Ok nu behöver jag nytt däck. SM banan i bygdsiljum tog kål på bakdäcket efter 10 åk :D

Vars/när/hur investerar man sig i ett par Surly Dirt Wizard 27.5 utan att beställa från staterna? Måste ha dom NU!

Hittade på bike-components.de och nu är dom påväg! Ska bli grymt spännande å se dessa köttiga däck. Dom har ju höjts till skyarna av tester så man blir nog inte besviken :)

Lingon sa:
Det är nog ingen optimal CV cykel. :-) Men det mesta sitter nog i däcken. Med vanliga 29 fälgar och lättrullade däck hänger man nog med en epic ganska bra.
I vilka lägen känner du behov av att låsa dämparna? Har också en hoj med vpp-länkage, och jag har aldrig känt något sånt behov. Men det kanske beror på teknik/cykelstil.
Egentligen känner jag inget jättebehov av att låsa dämparna. Det var väl mest när jag var helt slut och hade problem att hänga på de övriga som jag ville minimera eventuella förluster.

Länkaget känns trampeffektivt och jag tycker att pedal bob är minimalt även med dämparen helt öppen. Nackdelen är väl att det känns lite hårt och stötigt när man inte bombar ner för en rotmatta. Svårt att få både trampeffektivitet och superplush?

Framdelen är än så länge ett mysterium. Jag tror min viktfördelning är lite för mycket på bakhjulet och för lite på framhjulet. Får knappt någon sag alls fram, och där igenom inget gung alls.
Under dagens turer så testade jag att sänka trycket i gaffeln och flytta upp och fram sadeln. Något mer tyngd fram och mer följsamhet.

För en ~65 kg cyklist kör jag just nu:
Pike: 50 psi
Monark: 185 psi
Däck fram: 8 psi (0.55 bar)
Däck bak: 13 psi (0.9 bar)

Utnyttjade ca 75% av slaglängden fram och då fegade jag inte. Ska testa sänka till 45 psi inför nästa tur. Sitter 1 token i, vilket är som den levererades från fabrik. 45 psi känns väldigt lite?

20160806-sandy.jpg

inzani sa:
Ok nu behöver jag nytt däck. SM banan i bygdsiljum tog kål på bakdäcket efter 10 åk :D

Vars/när/hur investerar man sig i ett par Surly Dirt Wizard 27.5 utan att beställa från staterna? Måste ha dom NU!
Vad var det med däcket som gav upp? Visst var det NN 2.8 Pacestar?

Jag hoppas mina kommer hålla lika bra som alla mina andra Schwalbe-däck. Rådjursstigar sliter inte så mycket? :P
Oavsett så vill jag också ha ett utlåtande på dina DW sen. =)

Jag har kört 50-52 med 3 tokens i 160 pike, med 2 ville jag ha 57 kanske... och då väger jag 73 och cyklar alltid med ryggsäck.

Har för mig att jag har 3 tokens i min 160 mm pike 90 psi väger nog ca 92 eller så med rygga. Min tjej kör med 45psi ju på min cykel.

Eveningstar sa:
Jag hoppas mina kommer hålla lika bra som alla mina andra Schwalbe-däck. Rådjursstigar sliter inte så mycket? :P
Oavsett så vill jag också ha ett utlåtande på dina DW sen. =)

Dom har hållit bra för mig på "rådjursstigar". Bara att dom inte är ämnade för att mata utför stenkistor på en downhill bana... ;) Landa på en sylvass sten som gjorde hål mitt i däcket.
Nackdelen med nobby nic är ju att det är väldigt mycket luft mellan dubbarna, och då blir dom känsliga mot skador. Men det är också fördelen med dom till den typ av cykling dom är ämnad för. För kliva över rötter gör dom fantastiskt bra!

Hoppar DW håller bättre mot sten och sattyg ;)

Senast ändrad:
Det måste ju inte vara lufttrycket i gaffeln som är för högt. Prova att sänka lågfartskompressionsdämpningen istället.
Att du inte utnyttjar hela slaglängden behöver inte heller betyda nåt, eftersom den är rätt så lång och däcken tar en hel del.

Vad kör du med för längd på styrstammen? Jag är något förvånad över att 60 mm känns bra på min 5010, då jag på förra FS:en körde 35 mm. Men nu har jag rätt mycket högre stack och ståcyklar mycket mer, vilket kanske förklarar saken. Om sadelrörsvinkeln är hyfsat lika mellan våra hojar så hamnar sadeln rätt ordentligt långt bak, även om man skjuter fram den. Så om du sitter mycket när du cyklar så kanske det inte är så konstigt om du har vikten rätt långt bak.

Om man är van vid en lite äldre cykel (eller en modern XC-hoj såsom Epic) med kort hjulbas så måste man verkligen aktivt försöka få mer vikt på framhjulet. Det bästa är nog att försöka ståcykla så mycket man orkar.

Vet ej hur relevant det kan vara, för att jag har en Lyrik men det tog mig minst 10åk att få fin känsla på den i Göteborgska skogar. Det var mycket pil med balansen mellan lufttryck och LSC. Jag har aldrig haft så mycket problem att justera någon gaffel. De RS dämparna tycker om att dyka under bromsning alltså...

Tillbaka
Topp