[Byggtråd] Santa Cruz Hightower, a.k.a. "Sandy"

NickPick sa:
Det skulle vara gulligt om du mätte vevlagerhöjd mellan 27.5plus och 29. Med cyklist på cykeln :)
Ok! Nu har det mätts med mig sittande på cykeln. Vanliga mängden luft i både däck och dämpare.
Sag: ~27% bak, ~15% fram (satt upprätt med droppern i bottenläge, har mer sag fram i vanlig cykelposition)

27.5x3.0 (Nobby Nic) @ 38 mm fälg (inner)
Däckbredd: 75 mm, däckhöjd: ~66 mm
9 psi fram, 13 psi bak
Vevlagerhöjd med chippet i läge "H": 296 mm

29x2.25 (Ice spiker pro) @ 25 mm fälg (inner)
Däckbredd: 56 mm, däckhöjd: ~56 mm.
16 psi fram, 20 psi bak
Vevlagerhöjd med chippet i läge "H": 308 mm
Vevlagerhöjd med chippet i läge "L": 304 mm

Vevlagerhöjd = avstånd centrum vevlager och golvet
Däckhöjd = Fälgkant till högsta punkten på däcket, obelastat

Mätfelet på vevlagerhöjden är nog 1-2 mm.

Senast ändrad:
akt1 sa:
Snyggt bygge!
Hur är det att cykla på 3 tums-däck?
Blir det lekfullt eller mer stabilt?
Mvh
Jag gillar plus-däcken skarpt. 3" ger massa fördelar men inte så många fatbike-nackdelar.
Mycket grepp och sväljer rötter och skit som inget annat. Bara att fläska på nedför i princip vad som helst.

Ser grymt lovande ut alltså....... jag sitter lite i valet och kvalet där. Har redan en 29" HT ... men är pepp på att köpa en 29" med lekhoj. Kan man också flippa den och fläska på ett par 27.5+ så är det helt klart ett plus. Min oro är bara att den blir lite väl svampig att köra länge turer på.

Det är så förbannat surt att SC inte har någon direkt återförsäljare i Sverige, hade varit kul och kört en Hightower och en Tallboy och jämföra dom två.

DSC_2129.jpg

Som syns så sitter det nu en dropper-post på. Easton Heaven. Tungt som f*n. :(
Man blev bra mycket mer vågad i skogen med droppern får jag väl erkänna. Nu är det dubbel-easy mode, plusdäck+dropper.

Det som är på gång annars nu är:
Byta klibborna på Piken till färgmatchade med ramen (röd+röd)
Testa med längre styrstam, typ 60 mm
Byta även andra bussningen i bakdämparen mot nållager
Bygga tävlingshjul (XC) inför långloppspremiären

Böldprästen sa:
Ser grymt lovande ut alltså....... jag sitter lite i valet och kvalet där. Har redan en 29" HT ... men är pepp på att köpa en 29" med lekhoj. Kan man också flippa den och fläska på ett par 27.5+ så är det helt klart ett plus. Min oro är bara att den blir lite väl svampig att köra länge turer på.

Det är så förbannat surt att SC inte har någon direkt återförsäljare i Sverige, hade varit kul och kört en Hightower och en Tallboy och jämföra dom två.
Vet inte riktigt vad du menar med längre turer, men på Happy Witch Ride fungerade det utmärkt med 27.5+ =)

Problemet med "lekhoj" är väl att man inte bekostar den som en cykel man kör seriöst på? Ett bojsänke är sällan speciellt lekigt.

Skulle också vilja testa en Tallboy. Tror den är riktigt trevlig. De youtube-recensioner som jag sett gillar den. Egentligen var det nog en Tallboy jag skulle köpt men än så länge har Hightowern inte lämnat mig besviken.

Mindre skillnad än förväntat! Kul att du visar sådant engagemang.
Måtte på cambern osaggat och det var 325 eller 330mm som utlovat. För lågt för mig faktiskt.... Ni ska se armarna / pedalerna. Den sjunker nog bra med sagget.

Kul att köra långlopp med den. Motorn är ju viktigare än cykeln så jag tror att du blir snabb oavsett.

Lite spännande paket kom idag!
Dekaler till gaffeln och nållager till dämparen.

DSC_2167.jpg

Sen har jag räknat lite på tub kontra vanliga hjul.
~200 gram mindre roterande vikt med tub.
Värt det?

Däcken kostar ungefär dubbelt så mycket men initialt blir kostnaden den samma eftersom tub-fälgarna är billigare än kanttrådsfälgarna.
Dyrt blir det oavsett, men halva priset mot märkeshjul.

Är inte valmöjligheten på däck större med vanliga kanttråd? Jag hade nog valt valmöjligheten då.

Om du inte har en mekaniker som limmar däck och står och håller dina reservhjul i teknisk zon tycker jag tub verkar vara rätt jobbigt att leva med. Fast man kan dra en mekaniker på RUT?

Raggamuffin sa:
Eveningstar sa:
BjornR sa:
Tubdäck rullar sämre än kanttråd, limmet absorberar energi.
Källa på det?

Nino Schurter och Wengelin t ex :)
De hinner inte med alls.

Det kan vara så att just Schurter och Wengelin besitter andra kvaliteter förutom tubhjul som gör att de presterar bra. :P

Ursäktar mobilbild, men resultatet blev ganska bra!

DSC_2174.jpg

Inte perfekt färgmatchning men det duger.

Nu är bara frågan vad man ska hitta för fräsiga dekaler till fälgarna. =)

Eveningstar sa:

Neeeeeeej!!!! Jag fattar inte detta dekaltramsande. Varken på gafflar, styren, nav, fälgar eller nåt annat. Varför är stora delar av cykelvärlden fortfarande fast i 80-talet?

Hade du ens funderat på att sätta klibbor på fälgarna på din bil? Eller strössla med olika märkens logotyper över resten av hela fordonet? Nej, jag tänkte väl det:-)

Logga på ramen. Inget mer. Punkt slut.

Eveningstar sa:
Raggamuffin sa:
Eveningstar sa:
BjornR sa:
Tubdäck rullar sämre än kanttråd, limmet absorberar energi.
Källa på det?

Nino Schurter och Wengelin t ex :)
De hinner inte med alls.

Det kan vara så att just Schurter och Wengelin besitter andra kvaliteter förutom tubhjul som gör att de presterar bra. :P

http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Titta var tubdäcken hamnar relativt till sitt punkaskydd. Schurter har dessutom kört kanttråd dom senaste etapperna, även OS. Går däremot inte att argumentera att ett rappt hjul känns snabbare, lite som dom feta plusdäcken - känns långsamma men egentligen ger bättre tider. Ingen kan känna skillnad på 5-10% extra rullmotstånd, det syns däremot på tiderna.

Sedan är det väl att faktiskt kunna byta däck efter förhållandet innan tävling. Lite knepigare om man inte äger flera hjulpar med olika tubdäck. Jaja, jag gillar kanttråd :)

Makten sa:
Neeeeeeej!!!! Jag fattar inte detta dekaltramsande. Varken på gafflar, styren, nav, fälgar eller nåt annat. Varför är stora delar av cykelvärlden fortfarande fast i 80-talet?

Hade du ens funderat på att sätta klibbor på fälgarna på din bil? Eller strössla med olika märkens logotyper över resten av hela fordonet? Nej, jag tänkte väl det:-)

+1

Tänk all vikt som dekalerna lägger på! ;)

Senast ändrad:
Snyggt! Det blev ju bra.
Jag har dubbla uppsättningar olika dekaler till min 34a, men original känns bäst tillslut. Får se om jag omvärderar senare, tycker tyvärr att vissa nyanser av yeti turkos påminner lite för mycket av bianchi celeste.

Makten sa:
Eveningstar sa:

Instämmer, kan lätt bli lite för mycket.
18n8ubk5g7iaxjpg.jpg

Senast ändrad:
Jag tycker det är bra med loggor på fälgarna, så glömmer man inte bort vad man har :p

Gaffeln blev snygg!

Gaffeln blev snyggare än innan, även om en annn kanske inte skulle lagt krutet där. Det är olika! Tog faktiskt bort själva RSloggan (den övre) på min gaffel häromdagen. Matchade sådär till en svartvit psykel.

Förstår inte riktigt varför man ska envisas med tub om man inte har spons och serviceteam. På landsväg däremot!

Antar att utbudet däck blir både större och billigare med clincher också.

NickPick sa:
Gaffeln blev snyggare än innan, även om en annn kanske inte skulle lagt krutet där. Det är olika! Tog faktiskt bort själva RSloggan (den övre) på min gaffel häromdagen. Matchade sådär till en svartvit psykel.

Förstår inte riktigt varför man ska envisas med tub om man inte har spons och serviceteam. På landsväg däremot!

Antar att utbudet däck blir både större och billigare med clincher också.

Dugast tuber med skinwall är jävligt snyggt! Glöm ikke det.

Eveningstar sa:
Ok!
Jag ser 3 röster mot tub och 3 röster mot hjuldekaler. Inte mycket kärlek här. :D

Ryktet på mtbr.com var ju att Keith Scott försökt köpa tillbaka Maktens Banshee då utseendet ansågs vara dålig PR för märket. Är det nån du vill ta stiltips ifrån?

F832A201-5696-479B-9D55-F1B9B18F012F-8136-0000087DE649DDE9_tmp.png

Henrik83 sa:
Ryktet på mtbr.com var ju att Keith Scott försökt köpa tillbaka Maktens Banshee då utseendet ansågs vara dålig PR för märket. Är det nån du vill ta stiltips ifrån?

Ha! Jag avlägsnade fälgloggorna på den där lite senare:-) Resten av det som jag antar att du tycker är fult (stänka och GD) handlar om funktion. Sånt sätter man ju inte dit för att det är snyggt.

Jag vidhåller att det är estetiskt vansinne att sätta dit fler loggor på en cykel. Brukar vara alldeles för plottrigt redan från början.

Edit: En mer aktuell bild.

_DSC1797.jpg

Senast ändrad:
Klibbor på fälgar är så landsväg!
Men jag förstår också att visa kan behöva visa hur mycket pengar dom har lagt på sina hjul ;-)

happymtb.fr sa:
Klibbor på fälgar är så landsväg!
Men jag förstår också att visa kan behöva visa hur mycket pengar dom har lagt på sina hjul ;-)
Eller inte lagt i det här fallet med tanke på att det är egenbyggda kinahjul till 1/3-1/2 av priset mot Enve-hjul. :P

Swoop sa:
Köp ett par Magic Mary Super Gravity och en 160 Fox 36 så är cykeln klar ?
Magic Mary står på inköpslistan att ha på superstar-hjulen om jag lyckas komma iväg till Järvsö/Gesunda/Åre med den i år.
Eller kanske Minion 2.8"/ Highroller 3.0" för ännu mer kötta? =)

Jag tror plusdäck på utförsåka är ett misstag. Högre hastigheter kräver mer tryck i däcken och med plus blir det nog lätt studsfest.

Jag är iofs emot plus även plattförs...

jofahjalm sa:
Jag tror plusdäck på utförsåka är ett misstag. Högre hastigheter kräver mer tryck i däcken och med plus blir det nog lätt studsfest.

+1 Det är ju av precis den anledningen som vi inte set några PLUS-hojar inom EWS, samt att dom ännu inte är speciellt punkasäkra...
Men med lite Grafen-drapering av casingen så kanske det ordnar sig på punka-fronten framöver. Dock lär det behövas någon form av rebound-dämpning i däcken innan det går att köra dom studsfritt i högre farter.

jofahjalm sa:
Jag är iofs emot plus även plattförs...

-1 Här håller jag inte med, speciellt inte bland våra knögliga allemans-stigar...
Men det är klart om en ska köra med nedlägg i kurvorna även på platten så är det säkert fortfarande bättre med smala däck.
Förståsigpåarna hävdar ju även att PLUS kommer att dö ut inom ngr år till förmån för 2.6"...

Klart man ska ha klibbor på hojen

Bilagor

• 20170106_132225.jpg
    20170106_132225.jpg
    354.5 KB · Besök: 50
  • 20170106_132219.jpg
    20170106_132219.jpg
    238.9 KB · Besök: 49
Gällande dekaler så svängde jag faktiskt lite igår efter att ha sett den här videon:

Många där som platsar i Fula Hojar!!-tråden nästan uteslutande pga stora fula dekaler i skrikiga färger. :S

Man brukar kunna vända dom upp och ner om man vill ha en enfärgad utan reklam också.

Ps. amerikaner är inte kända för varken stil eller smak :D

Mycket dekalhat här så ja ger dig en high five för färgmatchningen och tycker helt klart du ska styra några snygga dekaler till hjulen! :)

Gör som du själv tycker är schysst Kristoffer!

Men en svart MarshGuard skulle du ha, grymt bra på långloppen oxå då skiten som far med hjulet framåt inte flyger in i fejset på dig :)

Rompa sa:
Gör som du själv tycker är schysst Kristoffer!

Men en svart MarshGuard skulle du ha, grymt bra på långloppen oxå då skiten som far med hjulet framåt inte flyger in i fejset på dig :)
Jag ska börja med att se vad Slik Graphics ska ha för en uppsättning hjuldekaler.
För 1293 kr kan Enve behålla sina klistermärken.

MarshGuard har jag en här hemma, hoppas på idel strålande väder 2017 så jag slipper använda den. :P

-1 Färgade fälgar
+1 enfärgade fälgklibbor, vissa är dock för stora! 1.36 i filmen ser man hur det kan bli för stora klibbor. Vissa Enveklibbor blev för mkt bara...
-1 vita klistermärken när inget annat på cykeln är vitt
vid 1.43-1.45 ville mina ögon inte se

Tillbaka
Topp