[Byggtråd] Santa Cruz Hightower, a.k.a. "Sandy"

Eveningstar sa:
Lite smått och gott.

Mycket mer vinröd än vad jag hade hoppats på.

VPP vs FSR, kommer en amatör som jag ens märka någon skillnad?

150 mm boost-pike ser sjukt mycket fetare ut än min 100 mm SID som sitter på Epic:en.

Tyvärr något dåligt fastklistrad, men fin ändå.

Första intryck är väl kanske lite blandat.
Både märket fram, och skyddet på undersidan av ramen är aningen dåligt klistrat och har släppt lite.
Lite skadad lack runt infästning för nedre länkage i framtriangeln.
Tyngre än uppgiven vikt om 5.88 lbs (2667 gram, storlek large).

Skruvade i Rotor BSA30-vevlagret och testade trycka i BB30-vevar, och de går på utan preload adjuster med ca 2-3 mm marginal.
Glappet får alltså lösas på något annat sätt än normalt. Distanser och wave washer troligen.

Styrlagret var ganska tight fit men satt bra. På min Epic så har Specialized gjutit in aluminium-koppar som IS-lagerna ligger mot. Santa Cruz kör utan koppar och lagerna sitter direkt mot kolfibern.

Lite vikter:

RockShox Pike RCT3 Solo Air 27.5+/29" boost, okapad utan maxle: 1958 g
Maxle: 78 g

Santa Cruz Hightower CC storlek medium, med Rock Shox Monarch RCT3: 2675 g
Sadelklämma: 20 g
Bakaxel: 63 g

Rotor BSA30: 89 g
Cane Creek 40 IS41/IS52, utan top-cap och starnut: 79 g

Progress 25/7
Monterat vevlager.
Konstaterat att jag måste få hjälp att montera crown race, slå i starnut och kapa styrröret.

Nu väntar jag på att fälgarna ska skickas från Asien.
Massa fler delar ska beställas, så som bromsar, bromsskivor, dropper-post, styre, och däck.
Ska försöka ta reda på om NNN 3.0" går in bak, eller om det antingen får bli NNN 2.8 eller RR 3.0 bak.

Fortsättning följer. =)
Hur lång är du?? Nyfiken ska klicka hem en själv vilken dag som helst. Är 184cm så L eller XL. Sjuk ångest över det

Jag är 172-173 och funderar fortfarande om nätterna på om jag inte borde köpt Large och kört superkort styrstam istället. :)

Eveningstar sa:
Jag är 172-173 och funderar fortfarande om nätterna på om jag inte borde köpt Large och kört superkort styrstam istället. :)
Hahaha va can. Ännu mer Ågren nu ju:) du ligger med mitt i mellan två storlekar misstänker ja??:)

jag är 173, och har beställt en santa cruz tallboy i large. 450mm reach och 40mm styrstam blir nog bra.
har som test provat lite trek fuel ex (18,5) med liknande reach och det är ju bekvämt.

Eveningstar sa:
Shk sa:
Sixten Fors sa:
Det finns en röd CC i XL för 2211,90 EUR inkl. DHL-frakt och tysk moms, vilket var vad jag köpte/betalade https://www.komking.de/Hightower-Sale
Åhhh hade mer än gärna köpt den men ja kan ärligt erkänna att ja kommer missa att köpa hälften av delarna:(
Vi hjälper dig så klart med vad du behöver. =)
Är ju fruktansvärt sugen måste ja erkänna. Sjukt billigt med rea delar nu med. Fick prutat en 27.5+ till 40 000 men ja vill ha 29. Och 160 gaffel.......

Shk sa:
Eveningstar sa:
Shk sa:
Sixten Fors sa:
Det finns en röd CC i XL för 2211,90 EUR inkl. DHL-frakt och tysk moms, vilket var vad jag köpte/betalade https://www.komking.de/Hightower-Sale
Åhhh hade mer än gärna köpt den men ja kan ärligt erkänna att ja kommer missa att köpa hälften av delarna:(
Är ju fruktansvärt sugen måste ja erkänna. Sjukt billigt med rea delar nu med. Fick prutat en 27.5+ till 40 000 men ja vill ha 29. Och 160 gaffel.......
Bara att köpa :)
Mitt bygge kostade knappt 42 K, vilket iofs. är en hel del pengar men det blev en vettig cykel.

Sixten Fors sa:
Shk sa:
Eveningstar sa:
Shk sa:
Sixten Fors sa:
Mitt bygge kostade knappt 42 K, vilket iofs. är en hel del pengar men det blev en vettig cykel.
Snyggt det kallar du budget med??;) fördelen är ju att man får va man vill ha någorlunda direkt med

Sixten Fors sa:
Shk sa:
Eveningstar sa:
Shk sa:
Sixten Fors sa:

Det var banne mig inte dåligt att skruva ihop den så billigt! Jag tycker ändå att jag prutade in på det mesta utom gaffel (pike) och drivlina (eagle gx) när jag tittade på en bygg-budget. Hope hjul för runt 4500. Landade på runt 44k och då hade jag garanterat missat något. Hade du några komponenter sen tidigare?

Till Shk: 160-gaffel tror jag för de flesta är överkurs. Du får ju en helt annan (nåja) geometri än vad SC designade. 150 till en 29a har jag dock hört många föredrar. Och framförallt, på Pike osv kan du justera slaglängden med ett nytt airshaft (300kr).

AX3L sa:
Sixten Fors sa:
Shk sa:
Eveningstar sa:
Shk sa:
Sixten Fors sa:

Det var banne mig inte dåligt att skruva ihop den så billigt! Jag tycker ändå att jag prutade in på det mesta utom gaffel (pike) och drivlina (eagle gx) när jag tittade på en bygg-budget. Hope hjul för runt 4500. Landade på runt 44k och då hade jag garanterat missat något. Hade du några komponenter sen tidigare?

Till Shk: 160-gaffel tror jag för de flesta är överkurs. Du får ju en helt annan (nåja) geometri än vad SC designade. 150 till en 29a har jag dock hört många föredrar. Och framförallt, på Pike osv kan du justera slaglängden med ett nytt airshaft (300kr).

Vilka Hope hjul köpte du?

Angående 160mm gaffel. Jag valde detta också efter att jag läst flera som rekommenderat det från olika håll, men det är väll vad man vill använda cykeln till. Jag är nöjd med min i alla fall och tycker inte att en cm extra påverkar den negativt, mer positivt med lite flackare styrvinkel.

magedb sa:
AX3L sa:
Sixten Fors sa:
Shk sa:
Eveningstar sa:
Shk sa:
Sixten Fors sa:

Nu köpte jag en färdig 27.5+ istället, fick den billigt och den hade nästan exakt samma spec som jag skulle satt ihop i övrigt. Men tanken var hope tech enduro - pro 4, kostade runt 4500-5000 på bike-components (?) med 29 boost. Men ett par sådana tänker jag nog köpa till våren oavsett!

Angående gaffel: Tänker du att du vill ha 160mm så hade jag rekommenderat en kraftigare gaffel än Pike. Jag bytte från Pike till DVO Diamond på min Hightower, och man märker att det är en styvare gaffel. Betydligt mycklet stabilare och tryggare vid inbromsning.
Jag har 150mm nu, testade 160 mm men det gav inte mig så mycket mer (skadade å andra sidan inte så mycket heller). Men rekommenderar absolut Lyrik, Fox 36 eller DVO Diamond om du skal satsa på en längre gaffel. Och en kraftigare bakdämpare för att matcha gaffeln :)

AX3L sa:
magedb sa:
AX3L sa:
Sixten Fors sa:
Shk sa:
Eveningstar sa:
Shk sa:
Sixten Fors sa:

Nu köpte jag en färdig 27.5+ istället, fick den billigt och den hade nästan exakt samma spec som jag skulle satt ihop i övrigt. Men tanken var hope tech enduro - pro 4, kostade runt 4500-5000 på bike-components (?) med 29 boost. Men ett par sådana tänker jag nog köpa till våren oavsett!

Har kollat på enduro settet också. De har bara så sjukt smala fälgar vilket gör att det lutar mer åt 35W hjulen istället.

Val av gaffel beror också på cyklistens vikt och åkstil. Jag väger 80 kg och kör vare sig huckfest eller men-du-rå, min 29" Pike 160 mm á 1915 gram (kapad vikt, exkl. axel) är styv nog för min cykling.

Sixten Fors sa:
Val av gaffel beror också på cyklistens vikt och åkstil. Jag väger 80 kg och kör vare sig huckfest eller men-du-rå, min 29" Pike 160 mm á 1915 gram (kapad vikt, exkl. axel) är styv nog för min cykling.

Det har du helt rätt i! Och så beror det på terräng också, jag bor i västra Norge och här är det brant för det mesta så man hänger mycket på gaffeln. Om jag hade bott kvar i Göteborg så hade jag nog inte gått för så kraftig gaffel.
Dessutom så ändrar det karaktär på cykeln en hel del, en Hightower med kraftig gaffel och piggyback dämpare blir direkt mer utför-cykel. Med mindre dämpare och lättare gaffel blir det ju lite mer poppig trail-cykel.
För att illustrera det lite: när jag bytt till Diamond och Topaz var inte Guide-bromsarna tillräckliga längre.

Sant, blev en Öhlins rxf 36 för min del. Men jag väger mer och kör en del men-du-rå och huckfest. Kan nog hålla med om att Pike hade blivit lite klen för mig, men passat för andra.

Marcus TSD sa:
Angående 160mm gaffel. Jag valde detta också efter att jag läst flera som rekommenderat det från olika håll, men det är väll vad man vill använda cykeln till. Jag är nöjd med min i alla fall och tycker inte att en cm extra påverkar den negativt, mer positivt med lite flackare styrvinkel.
Exakt så känner ja med vill ha lite flackare mera Enduro

Knä-Ola sa:
Angående gaffel: Tänker du att du vill ha 160mm så hade jag rekommenderat en kraftigare gaffel än Pike. Jag bytte från Pike till DVO Diamond på min Hightower, och man märker att det är en styvare gaffel. Betydligt mycklet stabilare och tryggare vid inbromsning.
Jag har 150mm nu, testade 160 mm men det gav inte mig så mycket mer (skadade å andra sidan inte så mycket heller). Men rekommenderar absolut Lyrik, Fox 36 eller DVO Diamond om du skal satsa på en längre gaffel. Och en kraftigare bakdämpare för att matcha gaffeln :)
A vill gärna ha en hightower med Hope 29 hjul och 160 mm fox36 men helst den gröna dvo Diamond boots syndigt snygg

Lite halft OT, men i Enduro-MTB's test av endurohojar (i magasin #30) vann Hightower LT, iof inte riktigt samma hoj men ändå...: http://enduro-mtb.com/en/magazine/
Dom har alltså testat 10 populära EWS-hojar (i std.utförande) i Final Ligure: http://enduro-mtb.com/en/behind-the-scenes-group-test-030/
Vad som fångar mitt intresse är att vinnande Hightower LT har relativt moderat geometri jämfört mot vissa andra (ex. Evolink 140...) och ändå går att köra snabbast på! Vad det betyder har jag lite svårt att greppa, duktiga cyklister som inte behöver yberstablia högfartslok? Men helt klart spelar säkert stora 29"-hjul och 150mm fjädringsväg in för att så snabbt som möjligt kunna flyta ner för Finale's brötiga utförslöpor.

Reportage som kommer fram till att Santa Cruz's cyklar är bra kan aldrig vara OT. =)

Ni som testar andra bakdämpare än standard-monarchen på era Hightower, kom gärna med ett utlåtande.
Är lite nyfiken på hur den skulle kännas med t.ex. en Fox DPX2.

larsaw sa:
Dom har alltså testat 10 populära EWS-hojar...
Intressant. Om du läst hela testet, har du några andra reflektioner? 29" generellt snabbare än 27,5"? Hur klarade sig nya Genius? Annat som var förvånande? Hur stora tidsdifferenser mellan snabbaste och långsammaste?

glitch sa:
Wenna var köpte du topazen?

Köpte av Bike24 då dom var klart billigast. För er som inte visste det så får ni 3% rabatt om ni betalar "in advance". När ni får orderbekräftelsen svarar Ni på mailet och ber om 3% rabatt för "pay in advance".

Eveningstar sa:
Reportage som kommer fram till att Santa Cruz's cyklar är bra kan aldrig vara OT. =)

Ni som testar andra bakdämpare än standard-monarchen på era Hightower, kom gärna med ett utlåtande.
Är lite nyfiken på hur den skulle kännas med t.ex. en Fox DPX2.

Har kört min med DVO Topaz, orginal Monarch och lite med en gammal fin DHX4 coil :)
Topaz har varit helt strålande. Mer kontrollerad än Monarch på både stora och mindre slag, men framför allt med många snabba slag (rotmattor, stenig terräng osv). Dessutom så upplever jag att jag kunnat justera bättre för stöd i midstroke, både när man trampar hårt och i berms. Som bonus är den lätt att göra service på själv, och av de som jag känner som har den har ingen haft problem med den.
DHX4 coil är plush! Men man får ha en rejäl fjäder på för att den inte ska slå rakt genom på större slag. Helt säkert toppen om man ska köra racing i stenig terräng, men inget vidare för vanlig cykling.
Hur som helst klart värt uppdatering til bättre dämpare, som en DPX2 :)

Henrik83 sa:
Shk sa:
Henrik83 sa:
Vart köper du Yeti-ramen till det priset?
En engelsk butik. Dem hade ett ex kvar. Så vi diskuterade om en hightower så kom vi in på det. .man får ha lite flax uppenbarligen

Köp den, grym hoj som är riktigt rolig i nedförsbackarna & dessutom trampar skjortan av alla andra #trendurobike's
A vet ju att det är en sinnessjuk Enduro bike. Men funkar den bra på hemma plan eller är det jävligt overkil???

larsaw sa:
Lite halft OT, men i Enduro-MTB's test av endurohojar (i magasin #30) vann Hightower LT, iof inte riktigt samma hoj men ändå...: http://enduro-mtb.com/en/magazine/
Dom har alltså testat 10 populära EWS-hojar (i std.utförande) i Final Ligure: http://enduro-mtb.com/en/behind-the-scenes-group-test-030/
Vad som fångar mitt intresse är att vinnande Hightower LT har relativt moderat geometri jämfört mot vissa andra (ex. Evolink 140...) och ändå går att köra snabbast på! Vad det betyder har jag lite svårt att greppa, duktiga cyklister som inte behöver yberstablia högfartslok? Men helt klart spelar säkert stora 29"-hjul och 150mm fjädringsväg in för att så snabbt som möjligt kunna flyta ner för Finale's brötiga utförslöpor.

Hightower LT har lite mindre reach, lite mer stack och något slackare gaffelvinkel. Antar att om man räknar på det så hamnar vanliga Hightowern med 150mm gaffel på 29 hjul väldigt nära geometrin på LT. Dom har samma framtriangel men baktriangeln skiljer och har något längre kedjestak på LT.

HTvsHTLT.jpg

Tillbaka
Topp