[Byggtråd]Scale 900 HMF Carbon i XL från XXL

cykloton sa:
Sixten Fors sa:
Wtf :) råkade just klicka hem de där EiE fälgarna från Kina som jag INTE skulle köpa... men 340-390 gram lättare hjul kanske är lite kul ändå.
Sparar man pengar på att bygga egna hjul? Blir ju allt lite sugen på det med. Fast kan ju börja med att bygga en cykel.
Sparar pengar är väl kanske lite att ta i, man gör möjligen av med relativt sett lite mindre pengar ;)
Eller så gör man av med lika mycket och får finare hjul för samma pengar, och hjul som ser ut exakt så som man vill ha dem.

Sixten Fors sa:
Wtf :) råkade just klicka hem de där EiE fälgarna från Kina som jag INTE skulle köpa... men 340-390 gram lättare hjul kanske är lite kul ändå.

Rätt åt dig som alltid rekommenderar dyrare cyklar än de har råd med åt folk ;-)

/T

cykloton sa:
Försäljning av överblivna prylar går bra, redan sålt: Hjul, skivor, däck, slang, bromsar, NX drivlina samt min gamla Scale 900. Endast gaffeln kvar att sälja. Inga nya delar har ännu kommit fram, tre av sex leveranser är i alla fall in transit.
För övrigt är inlägg #1 redigerat och innehåller uppdaterade vikter och den för närvarande aktuella planen för vilka prylar som hamnar på ramen.

Senast ändrad:
cykloton sa:
https://www.cykelcenter.com/cyklar/scott-scale-935-2018
Denna kanske skulle vara något? Bara rädd för att den är för orange men väldigt bra pris och går isåfall att göra likadant som du gjort. Ända är väll att det är gxp lager istället för dub men det går ju att byta.
GXP vill man nog helst inte ha, men då det ingår är det helt ok att behålla såklart. Krångligt att byta då det är pressfit dock.
NX11 med 11-42T är betydligt mera svårsålt än NX Eagle, blir inte många kronor på K&S.
Judy Gold är bättre än Silver, kanske ger några kronor mer.
Hjulen är väl ungefär likvärdiga, kanske att mina var lättare.
Det blir till att byta det mesta om du vill ha en lätt cykel, vilket ändå inte blir helt gratis.

Vilken ramstorlek behöver du? Om någon ram dyker upp menar jag.

Sixten Fors sa:
cykloton sa:
https://www.cykelcenter.com/cyklar/scott-scale-935-2018
Denna kanske skulle vara något? Bara rädd för att den är för orange men väldigt bra pris och går isåfall att göra likadant som du gjort. Ända är väll att det är gxp lager istället för dub men det går ju att byta.
GXP vill man nog helst inte ha, men då det ingår är det helt ok att behålla såklart. Krångligt att byta då det är pressfit dock.
NX11 med 11-42T är betydligt mera svårsålt än NX Eagle, blir inte många kronor på K&S.
Judy Gold är bättre än Silver, kanske ger några kronor mer.
Hjulen är väl ungefär likvärdiga, kanske att mina var lättare.
Det blir till att byta det mesta om du vill ha en lätt cykel, vilket ändå inte blir helt gratis.

Vilken ramstorlek behöver du? Om någon ram dyker upp menar jag.

Storlek large. Om det är scott. Är 180 lång och har långa ben.

Idag kom fälgarna i alla fall, vägde 358 + 358 = 716 gram jmf med utlovat 360 gram, bra där! De ser riktigt fina ut. Nu mäta ERD och beställa ekrar, det blir Sapim CX-Ray på tre sidor + DT Aero Comp höger bak.

Bilagor

• 190425_EiE_29mm.jpg
    190425_EiE_29mm.jpg
    169.5 KB · Besök: 181
tmalm sa:
ERD står ju i specen, litar du inte på den?

/T
Ehh... nej, aldrig :) Jag mäter alltid alla fälgar själv, det blir billigare och enklare så. Trist att halvvägs under bygget upptäcka att nipplarna bottnar etc.

Jag mätte EiE fälgen till 6 mm mindre än XM481 (min referensfälg).
EiE anger 589 mm till fälgbotten.
DT anger 601 mm enligt deras sätt att mäta. Alltså det värde som kommer upp automatiskt i kalkylatorn.

Båda hade rätt i just detta fall. Vilket jag gillar att verifiera själv.
ERD2.png

Senast ändrad:
tmalm sa:
Hur mäter du ERD? Via pi och omkrets?
Med hjälp av mina referensekrar (DT Champ 290 mm Classic) och referensnipplar (Polyax 14 mm) skruvade i botten på referensekrarna. Monterar ett ekerpar 180 grader från varandra, mäter avståndet mellan skallarna på ekrarna. Summerar. Jämför med andra fälgar.

Det är just nu 3-4 månaders leveranstid på DT350 SP IS boost xD nav. Jag väntar på prylar för att kunna bygga en hel drös med hjul. Med lite tur kan Scalen bli klar i maj i alla fall.

Dr_Rydell sa:
Varför lät du inte kineserna bygga hjulen, var inte det ett prisvärt alternativ med tanke på tiden du spar?
Och varför valde du inte denna fälg? http://www.eiecarbon.com/A29C30D28S...-hookless-MTB-carbon-tubeless-compatible.html
Leveranstid på lösa nav var okänt vid givet tillfälle och behövde nav i alla fall eftersom jag hade 8 hjul att bygga. Jag fick offert från EiE på kompletta hjul men valde att bygga själv för att få de ekrar (Aero Comp höger bak) och exakt den ekerspänning Jag vill ha. Dessutom blir det billigare och är roligare att bygga själv. Fälgen du länkar är också bra.

Bilagor

• EiE_240s.png
    EiE_240s.png
    25.1 KB · Besök: 157
Sixten Fors sa:
Dr_Rydell sa:
Varför lät du inte kineserna bygga hjulen, var inte det ett prisvärt alternativ med tanke på tiden du spar?
Och varför valde du inte denna fälg? http://www.eiecarbon.com/A29C30D28S...-hookless-MTB-carbon-tubeless-compatible.html
Leveranstid på lösa nav var okänt vid givet tillfälle och behövde nav i alla fall eftersom jag hade 8 hjul att bygga. Jag fick offert från EiE på kompletta hjul men valde att bygga själv för att få de ekrar (Aero Comp höger bak) och exakt den ekerspänning Jag vill ha. Dessutom blir det billigare och är roligare att bygga själv. Fälgen du länkar är också bra.
Hade du valt den fälgen jag länkade om jag betalat mellanskillnaden??

Jag valde inte efter pris (10$ skillnad). Jag orkar inte gå in på hur jag resonerade och varför jag gjorde det val Jag gjorde. Det innebär inte att den som kommer fram till motsatt slutsats valt fel.

Vad fick för extra avgifter förutom frakten? Procentsats eller bötesbelopp oavsett värde? Vad blev frakten för övrigt?

Hur är fälgarna? Känns de vettiga? Svårt o säga innan man byggt ihop iofs.

Jag sitter o kikar på lb, nextie osv...

marr sa:
Hur är fälgarna? Känns de vettiga? Svårt o säga innan man byggt ihop iofs. Jag sitter o kikar på lb, nextie osv...
Fälgarna ser riktigt fina ut och höll utlovad vikt. EiE kundsupport är jättebra att ha att göra med (än så länge). Naven kommer imorgon så det blir hjulbygge i veckan som kommer. Enda krånglet är att hålen där man pillar ner nipplarna är lite små jmf med andra (AL och CF) fälgar som jag byggt med, om man vill använda brickor (vilket jag vill) hade det varit enklare med lite större hål.

Bilagor

• 190507_CX-Ray_100x300mm.jpg
    190507_CX-Ray_100x300mm.jpg
    167.8 KB · Besök: 137
  • 190520_DT_AeroComp_SP_300x28.jpg
    190520_DT_AeroComp_SP_300x28.jpg
    94.8 KB · Besök: 151
cykloton sa:
Nästan klar. Bakhjulet blev 780 gram, fram 658 gram, summa 1438 gram hjulset för 8400 kr. Riktigt nöjd.
190602_EiE_A29SL_bak.jpg

190604_EiE_A29SL_fram.jpg

Cykeln är klar och den funkar utmärkt.
Väger 10,0 kg med 2.4" däck, dropper, SPD-pedaler och två flaskställ som på bilderna nedan.
(knappt 9,4 kg med lättare däck och utan pedaler/flaskställ)
Scale5.jpg

Scale4.jpg

Scale1.jpg

Scale2.jpg

Scale3.jpg

Senast ändrad:
Mina är skickade. Verkar som jag får provköra först? 30,5 mm innermått.

För jmf väger väl DTs XMC 1200 Spline 30 90g mer (trots 40 g lättare nav).

Bilagor

• FCF27FBA-32C6-4D25-B491-C4C3FBF6E901.jpeg
    FCF27FBA-32C6-4D25-B491-C4C3FBF6E901.jpeg
    98.7 KB · Besök: 116
  • 583E4B93-F6B4-4FCC-9FA5-B9C88434AC91.jpeg
    583E4B93-F6B4-4FCC-9FA5-B9C88434AC91.jpeg
    119.9 KB · Besök: 128
  • 72894AD4-B31D-4111-993D-9DF4F6D6B29D.jpeg
    72894AD4-B31D-4111-993D-9DF4F6D6B29D.jpeg
    148.8 KB · Besök: 166
Senast ändrad:
Nån borde kanske tipsa Sixten att starta en blogg eller gud förbjude ett insta whatever man nu har på insta

Han skulle kunna få nybörjare att donera pengar. The Church of Sixten.

Alltid kul när det byggs saker,men det är ju inget unikt. Dtnav med kinakol liksom. Kul med bilder och vikter såklart (Y).

Tillbaka
Topp