[Byggtråd] Skeppshult V

[Byggtråd] Skeppshult V
Med små hjul brukar det inte gå att få till lika många kors som med stora(622) hjul.

Det viktigaste är ju att få ekrarna så tangentiella som möjligt
Visa bilaga 801415
antalet möjliga kors ger sig då utifrån det.
Undantaget är förstås fälgbromsade framhjul som ofta(?) är(var?) radialekrade.
åtminstone tvåkors borde gå, trots bara 32 hål och 20 tum, och borde ge mer tangentiell vinkel tycker jag. men jag köper att 1-kors funkar i verkligheten, och det är kul med något lite annorlunda.

[Byggtråd] Skeppshult V
Hallå kamrat!

Hur går det med V-bygget? Ska själv sätta igång med att göra min V lite fraktigare och är ruggigt nyfiken på hur det gått för dig!
Hallå 🫡

Vad kul att det finns intesse! Det är exakt vad som behövs för att elda på i baken lite. När varken skiva eller kassett gick fritt lessnade jag lite och andra projekt fick ta över. Är borta över sommaren så får hålla er på halster tills i höst. Tjejen är färdigpluggad och ett år som gräsänkling väntar och därmed flyttar jag in i verkstan. Ni kanske trodde att Borås kryllar av saker att göra? Think again!

1000010046.webp

Planen är att kapa den inringade biten för att lyckas få ut ramen mer. Har dragit mig för att jag tänkte att den var bra att ha. Sen kom jag på att jag ändå ska svetsa skivbromsfästen, så kan lika gärna svetsa tillbaks en sådan. Ibland går inte hissen ända upp. Skivan på vänster sida tar i sadelstaget, men minns jag inte helt fel så sitter en 180mm skiva på och med lite tur går det fritt med en mindre. Angående kassetten kanske man bara får sätta ett 7v reglage och ställa högväxelskruven så man aldrig är nere på minsta kuggarna? Ifall jag inte får ut ramen nog. Eller nån som har någon annan ide?

Tillbaka
Topp